Ευθυμεί τίς;

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
#1
Μόλις υπέπεσε στην αντίληψή μου αυτός ο ύμνος (sic) σε βίντεο:

http://video.google.com/googleplayer.swf?docId=-343391241570134157

http://video.google.com/videoplay?docid=-343391241570134157&hl=en

Αναρωτιέμαι ο καημένος όλοι οι τιμητές που αφορίζουν τα τραγουδάκια εξ αγίου Όρους, και όχι μόνο τί λένε για ένα τέτοιο- εκτός ναού- άσμα. Θα το χόρευαν ή κωλύονται; Είναι ''κατάπτωση της ψαλτικής'' (sic) για την οποία πρέπει να προβληματιζόμαστε ή '' πέρα βρέχει'' (sic) ;

Η δική μου απάντηση περί του ζητήματος υπάρχει στον τίτλο.

Δημήτρης

ΥΓ Ναι τον γνωρίζω τον Παιάνα του Άθωνος που έχει ο Φιλανθίδης.
 
Last edited:

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
#4
Νομίζω πως υπάρχει μεγάληηηη διαφορά το να λέγονται αυτά στο αρχονταρίκι της μονής από το να λέγονται μέσα σε ναό....ε δεν νομίζω να είναι το ίδιο...μην βιάζεσαι να χαρείς λοιπόν....εντάξει το πήραμε χαμπάρι πως δεν γουστάρεις και πολύ το Βατοπαίδι...κάντο τουλάχιστον με ποιο "σεμνό" τρόπο...
 

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
#5
Αναρωτιέμαι ο καημένος όλοι οι τιμητές που αφορίζουν τα τραγουδάκια εξ αγίου Όρους, και όχι μόνο τί λένε για ένα τέτοιο- εκτός ναού- άσμα. Θα το χόρευαν ή κωλύονται; Είναι ''κατάπτωση της ψαλτικής'' (sic) για την οποία πρέπει να προβληματιζόμαστε ή '' πέρα βρέχει'' (sic) ;
Το ψάλλουν σε κάποια ακολουθία; Αν όχι, τότε τι σχέση έχει με την ψαλτική (εκτός του ότι το ύφος είναι ψαλτικό-καλόγεροι και γαρ...);

Αν το ψάλλουν σε κάποια ακολουθία, ναι τότε το συζητάμε! Εκτός ακολουθίας όμως (πέραν του ότι δεν μ' αρέσει), δεν βρίσκω να έχει σχέση με ψαλτική αυτό το τραγουδάκι.

Προφανώς ευθυμούν οι ίδιοι και το τραγουδούν. Είναι κατάπτωση της ψαλτικής αυτό; Πως;
 

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
#6
Θα το χόρευαν ή κωλύονται;
Τι να χορέψεις από δαύτο; Δεν σου κάνει καρδιά (εμένα τουλάχιστον) να το χορέψεις... Είναι κι οι στίχοι που είναι αναφερόμενοι στην Θεοτόκο, αλλά κι από μελωδία...δεν είναι ξεσηκωτικό!
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
#7
Συμφωνώ οτι δεν μιλάμε για Ψαλτική εδώ, ούτε για χορευτικό τραγούδι. Είναι ψαλτοτράγουδο. Εγώ προσωπικά δεν ευθυμώ με τα ψαλτοτράγουδα γενικά.
 

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
#8
Ναι μπράβο. Απλά επειδή τέθηκε το θέμα ως κατάπτωση της ψαλτικής και δεν κατάλαβα το γιατί...
 

souldatos

Στέφανος Σουλδάτος
#9
Αναρωτιέμαι ο καημένος όλοι οι τιμητές που αφορίζουν τα τραγουδάκια εξ αγίου Όρους...
Φαντάζομαι ότι και οι μοναχοί έχουν δικαίωμα στην ψυχαγωγία και σίγουρα η συγγραφή και εμμελής απόδοση τέτοιων ποιημάτων εκτός λατρείας είναι και δημιουργική και ευχάριστη για αυτούς. Το πρόβλημα αρχίζει όταν αυτά τα "τραγουδάκια" εμφανίζονται στη λατρεία, κάτι που συχνά έχουμε ακούσει με το "Αγνή Παρθένε Δέσποινα".

ΥΓ. Όπως τα έγραφες στο μήνυμα φοβήθηκα ότι θα άκουγα κάτι αντίστοιχο με τους φερόμενους ως "παπαροκάδες του Νεκτάριου Μουλατσιώτη" που θα μου φαίνοταν πολύ ακραίο για το Βατοπαίδι.
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
#11
Δημήτρη, μπορείς να εξηγήσεις τους λόγους που νομίζεις οτι αυτό το ψαλτοτράγουδο είναι κατάπτωση της Ψαλτικής;
 

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
#12
Έλα τώρα, πλάκα με κάνεις!!!
ΔΓΣ
Όχι δεν σε κάνω πλάκα, (νομίζω ότι σου απάντησα πολύ σοβαρά) αλλά αν θες μπορώ να το κάνω και αυτό, άνετα...;)

Άλλωστε αυτό που είναι όντως κατάπτωση της ψαλτικής, (και αποδεδειγμένα ψάλλεται σε εκκλησίες) δεν σε είδα να το σχολιάζεις... Ίσως βέβαια να πιστεύεις ότι δεν είναι κατάπτωση αυτό και γι αυτό να μην σχολίασες-δεκτόν! Είχα πει κάτι παλαιότερα και νομίζω ότι δικαιώνομαι.
 
Last edited:

kaelthas

Νεκτάριος Ρ.
#13
Πραγματικά δεν ντρεπεται καθόλου; (αναφέρομαι στο σχετικό αρχείο του Βασίλη) Κάποιος που "ψάλλει" κατα αυτόν τον τρόπο τι αισθάνεται εκείνη τη στιγμή; Είμαι πολύ περίεργος να μάθω.....
 

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
#14
Μην το πας εκεί.

Ας μείνουμε στο ότι αυτό δεν είναι μουσική της εκκλησίας μας που είναι αρμόδια για λειτουργική χρήση. Θα με πείραζε λιγότερο (ίσως και καθόλου) αν αυτό έμενε εκτός λειτουργικής χρήσης.

Χάλια μεν (κατά την γνώμη μου), αλλά σιγά μην ασχοληθώ και με το τι λέει ο καθένας στο σπίτι του...

Το θέμα είναι ότι αυτά έχουν περάσει και σε λειτουργική χρήση.
 

kaelthas

Νεκτάριος Ρ.
#15
Και το χειρότερο, τα ακούει ο απλός κοσμάκης και ενθουσιάζεται και μετά ζητάει μόνο τέτοια ακούσματα....

Να μην μιλήσουμε και για το εξωτερικό, όπου έχει ήδη δημιουργηθεί λάθος ιδέα για τη βυζαντινή μουσική.
Εχω κάποια χορωδία στο νου μου αλλα δεν θα την αναφέρω. Υπάρχει σχετικό videaki στην ιστοσελίδα τους. (ίσως η λέξη Harry Potter να σας λέει κατι)
 

souldatos

Στέφανος Σουλδάτος
#16
Πραγματικά δεν ντρεπεται καθόλου; (αναφέρομαι στο σχετικό αρχείο του Βασίλη)
Προσπαθώ να θυμηθώ ποιο νησιώτικο τραγούδι μου θυμίζει...
Πάντως και η φωνή του θυμίζει πολύ τον Γιάννη Πάριο.
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
#17
Μην το πας εκεί.

Ας μείνουμε στο ότι αυτό δεν είναι μουσική της εκκλησίας μας που είναι αρμόδια για λειτουργική χρήση. Θα με πείραζε λιγότερο (ίσως και καθόλου) αν αυτό έμενε εκτός λειτουργικής χρήσης.

Χάλια μεν (κατά την γνώμη μου), αλλά σιγά μην ασχοληθώ και με το τι λέει ο καθένας στο σπίτι του...

Το θέμα είναι ότι αυτά έχουν περάσει και σε λειτουργική χρήση.
Η εκκλησία δεν οριοθετείται σε ένα οικοδόμημα που το ονομάζουμε ναό (ο χειροποίητος ναός είναι απλά ένα μέσο για να μας βοηθήσει στην επίτευξη του εκκλησιαστικού γεγονότος). Ο όρος ψαλτοτράγουδο είναι αδόκοιμος.Η μουσική δύο τινά εκφράζει, την προς τον Θεό έρωτα που είναι η ψαλμωδία ή τον έρωτα και τα πάθη των ανθρώπων που είναι το τραγούδι.
Όταν λοιπόν εκφράζεις τον θείο έρωτα με καλαματιανό ρυθμό τότε κάπου μπερδεύεται το πράμα και θεολογείς με διαφορετικό τρόπο από τον συνηθισμένο (η μουσική μας σημαίνει μυστικά όλη την θεολογία μας για αυτό έχει θεσπιστεί με συγκεκριμένο τρόπο από τους πατέρες).
Αποπροσανατολίζεται έτσι η ψυχή από το σημαινόμενο που είναι η θεολογία της Εκκλησίας.

ΥΓ Δεν αντιλέγω ότι το συμαινόμενο της θεολογίας μπορεί να εκφραστεί με διάφορες μουσικές, ακόμα και με πολυφωνική μουσική ίσως και με καλαματιανό.... Αυτό όμως για να γίνει απαιτεί πνευματικούς ανθρώπους που είναι και ικανοί μουσικοί για να το εκφράσουν.
 

D_NENTAS

ΝΕΝΤΑΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ
#18
Ευθυμεί τις;
προσωπικά ευθύμησα πολύ και χάρηκα ιδιαιτέρως που υποδείξατε το link, αν βρω τρόπο θα το κατεβάσω κι όλας.

αυτό το οποίο δεν μου αρέσει, το τελευταίο χρονικό διάστημα στο forum, είναι η τάση κάποιων να ενοχοποιούν οτιδήποτε μπορει έστω και να θυμίζει το όνομα του Καρά. δεν είπα να συμφωνούμε όλοι σε όλα, ούτε πρέπει να συμφωνεί καθένας με τον Καρά, όμως αν μη τι άλλο δεν χρειάζεται να φθάνουμε σε ακρότητες. Ο καθένας ας κάνει την δουλειά του όπως νομίζει και ας μην θεωρεί τον ίδιο υπεύθυνο να διασόσει την ψαλτική παράδοση. Ισως έτσι τελικά κάτι γίνει.
 

PanagiotisK

ως άνωθεν^
#19
+10 είσαι ο πρώτος που το επισημαίνει...αλλά πρόσεξε διότι με αυτά που λες μπορεί να σε "μυρώσουν" και εσένα "Σιμωνοκαραϊκό"....που και να είμασταν αδελφέ φαντάσου τι θα μας καταλόγισαν...(ληστείες,βιασμούς,φόνους και ποιος ξέρει και τι άλλο)...έλεος πια!!! η προκατάληψη ορισμένων θυμίζει δαιμονισμένο που τον πετάν αγιασμό...

Μάλλον υπάρχει μια τάση προς το 'αλληλομύρωμα'
αλλα ίσως να είναι και οτι
"Φοβαται ο Γιαννης το θεριο και το θεριο τον Γιαννη"

Πιθανον να πρεπει να αναλογιστουμε ήσυχα και ωραία ότι όλοι
επιτελούμε λειτούργημα (ΚΟΙΝΟ)

Και οτι ειμαστε ανθρωποι και κανουμε λαθη (γενικως)
δεν χρειαζεται να λυνομε τις διαφορες με μαλλιοτραβηγματα...

Μακαρι ο Θεός να φωτισει ολοκληρον τον ψαλτικο κοσμο
να μονιασουμε επιτελους σε κατι...


Πάντως το περιεργο είναι οτι απο τη μια μερια ψαλταδες προσπαθουν να
βαλουν την κοσμικη μουσικη στην Εκκλησια και αλλοι (οπως οι μοναχοι εν προκειμενω)
να βγαλουν την εκκλησιαστικη μουσικη στον κοσμο!!!
Δεν κανουμε μιαν ανταλλαγη να τελειωνουμε;;;;
 
Last edited:

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
#20
Η εκκλησία δεν οριοθετείται σε ένα οικοδόμημα που το ονομάζουμε ναό (ο χειροποίητος ναός είναι απλά ένα μέσο για να μας βοηθήσει στην επίτευξη του εκκλησιαστικού γεγονότος).
Ναι όμως η λατρευτική πράξη της κοινότητας οριοθετήται στον χώρο που ονομάζουμε ναό. Η Εκκλησία σαφώς και δεν περιορίζεται από 4 τοίχους.
Όταν λοιπόν εκφράζεις τον θείο έρωτα με καλαματιανό ρυθμό τότε κάπου μπερδεύεται το πράμα και θεολογείς με διαφορετικό τρόπο από τον συνηθισμένο (η μουσική μας σημαίνει μυστικά όλη την θεολογία μας για αυτό έχει θεσπιστεί με συγκεκριμένο τρόπο από τους πατέρες).
Αποπροσανατολίζεται έτσι η ψυχή από το σημαινόμενο που είναι η θεολογία της Εκκλησίας.
Δεν έχω πρόβλημα με το πως εκφράζεις την θεολογία και τον προσωπική σου επικοινωνία με τον Θεό. Και με heavy metal να το έκανες, εμένα δεν με πειράζει καθόλου!

Το πρόβλημα ξεκινά από την στιγμή που την δική σου διακονία στο αναλόγιο την κάνεις βήμα και προνόμιο και δικαίωμα στην εισαγωγή της προσωπικής σου επιλογής στην λατρεία στην οποία εσύ εκπροσωπείς τον λαό! Αυτό είναι απαράδεκτο για μένα.
ΥΓ Δεν αντιλέγω ότι το συμαινόμενο της θεολογίας μπορεί να εκφραστεί με διάφορες μουσικές, ακόμα και με πολυφωνική μουσική ίσως και με καλαματιανό.... Αυτό όμως για να γίνει απαιτεί πνευματικούς ανθρώπους που είναι και ικανοί μουσικοί για να το εκφράσουν.
Όχι μέσα στην λατρεία.;)
 
Top