Επίκληση της «παράδοσης»

#1
Περί παράδοσης .
Με ερέθισμα ενα ποσταρισμα στο fb .
Ο καθένας προσδιορίζει την παράδοση κατα το δοκούν ,για να δικαιολογήσει ετσι την αυθαιρεσία του και να αυτοπροσδιοριστεί .
Να πάρει υπόσταση δηλαδή ,το έκτρωμα ,το καρκίνωμα .
Οχι .
Η παράδοση ειναι μια .
Στην ιερά παράδοση βασίστηκε η ορθόδοξη Ανατολική εκκλησία .
Η οποία ειναι αυστηρή μεν ,αλλα ζωσα .
Το ότι ειναι ζωσα και πάντα σύγχρονη ,δεν δικαιολογεί αυθαιρεσίες και ακροβασίες .
Δεν ειναι η εκκλησία τσιφλίκι κανενός .
Υπάρχουν ιεροί κανόνες ,υπάρχουν συνοδικές αποφάσεις ,υπάρχει διοικούσα εκκλησία .
Η οποία καλα κανει και εκδίδει εγκυκλίους ,αλλα ειναι καιρός να τραβήξει και μερικά αυτιά ,πριν ειναι αργά .
Το εκκλησίασμα μειώνεται δραματικα και έχουμε ολοι μας τις ευθύνες μας ,κλήρος και λαός (ψάλτες ) .
Πρέπει να είμαστε σύντομοι ,εύληπτοι ,κατανοητοί και σαφείς .
Και στο κήρυγμα του θείου λόγου (οι ιερείς ),αλλα και κατα την διάρκεια των ακολουθιών (εμείς οι ψάλτες )
Πολυ λόγος για την χρήση τάμπλετ και μηχανικού -ηλεκτρονικού ισοκρατη .
Εγω θα περιμένω και μια εγκύκλιο που θα κανει λόγο και για τα μέλη ,για το ρεπερτόριο δηλαδή .
Δεν γίνεται ο καθένας ,να λέει ,ότι του καπνίσει ,βασιζόμενος στην άγνοια του κόσμου και στην ημιμάθεια των ιερέων -προϊσταμένων .
Αν γνώριζε ο κόσμος ,θα μας ειχαν πάρει προ πολλού ,με τις ντομάτες .
Ακούω συναδέλφους ιεροψάλτες που ανεβάζουν βίντεο .....
Ούτε σε σκυλαδικο τρίτης κατηγορίας ,εθνικής οδού Αθηνών Λαμίας .
Δεν χωρούν δικαιολογίες .
Όποιος επιδίδεται σε ακροβασίες ,δεν εχει επίγνωση του λειτουργήματος που επιτελεί ,εχει τάσεις αυτοπροβολής ,βρίσκεται σε λαθος μέρος ,τελεί έν συγχύσει .
Δεν ήθελε αναλόγιο ,αλλα σκηνή ,πάλκο .
Η ιερά παράδοση που άκριτα επικαλούνται ,διαμόρφωσε συν τω χρονω και το ρεπερτόριο .
Αλλα μέλη καθιέρωσε και αλλα απέρριψε .
Καθιερώθηκαν δε και στην συνείδηση του κόσμου .
Οπως επι παραδείγματι η σύνθεση του Ι.Σακελαριδου ,Φως ιλαρον .
Δεν γίνεται αγαπητοί ιερείς ,να ψάλλετε το Θεοτόκε παρθενε σε ήχο πλάγιο τρέχα -γύρευε ,κάνοντας επίδειξη φωνητικών ικανοτήτων ,λες και βρίσκεστε στην Οπερα ....
Θα ήθελα να δω μια σχετική εγκύκλιο και πανω σε αυτο ...
Και πολλα αλλα ,κακώς κείμενα (οπως η κακή χρήση των μικροφώνων ,ιδίως παλι απο ιερείς ) ,που διώχνουν στην κυριολεξία τον κοσμο απο,την εκκλησία .
Είμαστε υπεύθυνοι ..
Δεν είμαστε άμοιροι ευθυνών...
Για όλους ομιλώ .
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
#2
Σε πολλά θα συμφωνήσουν πολλοί (κι εγώ μαζί). Αλλά είναι τόσα πράγματα που δεν έχουμε καταλήξει μέσα μας και μεταξύ μας τι ακριβώς σημαίνουν. Παράδοση εκκλησιαστικότητα, επίδειξη, κλπ. Ίσως μόνον όταν τραβάει στα άκρα. Άλλωστε οι άρρωστες καταστάσεις είναι απόρροια της γενικότερης κατάστασης του λαού,μαζι με τους ψάλτες και τους κληρικούς. Αν δεν αλλάξουμε όλοι, η κατάσταση δεν θα βελτιωθεί.
Οι εγκύκλιοι δεν είναι λύση. Ίσως αν η όλη διοίκηση λειτουργούσε δημοκρατικά, να είχε θετικό αποτέλεσμα. Όταν όμως βλέπουμε κάποιες φορές οι εκδίδοντες τις εγκυκλίους να βρίσκονται μακριά από την πραγματικότητα, ποιο το όφελος;
 

tzark

Μέλος
#3
Περί παράδοσης .
Με ερέθισμα ενα ποσταρισμα στο fb .
Ο καθένας προσδιορίζει την παράδοση κατα το δοκούν ,για να δικαιολογήσει ετσι την αυθαιρεσία του και να αυτοπροσδιοριστεί .
Να πάρει υπόσταση δηλαδή ,το έκτρωμα ,το καρκίνωμα .
Οχι .
Η παράδοση ειναι μια .
Στην ιερά παράδοση βασίστηκε η ορθόδοξη Ανατολική εκκλησία .
Η οποία ειναι αυστηρή μεν ,αλλα ζωσα .
Το ότι ειναι ζωσα και πάντα σύγχρονη ,δεν δικαιολογεί αυθαιρεσίες και ακροβασίες .
Δεν ειναι η εκκλησία τσιφλίκι κανενός .
Υπάρχουν ιεροί κανόνες ,υπάρχουν συνοδικές αποφάσεις ,υπάρχει διοικούσα εκκλησία .
Η οποία καλα κανει και εκδίδει εγκυκλίους ,αλλα ειναι καιρός να τραβήξει και μερικά αυτιά ,πριν ειναι αργά .
Το εκκλησίασμα μειώνεται δραματικα και έχουμε ολοι μας τις ευθύνες μας ,κλήρος και λαός (ψάλτες ) .
Πρέπει να είμαστε σύντομοι ,εύληπτοι ,κατανοητοί και σαφείς .
Και στο κήρυγμα του θείου λόγου (οι ιερείς ),αλλα και κατα την διάρκεια των ακολουθιών (εμείς οι ψάλτες )
Πολυ λόγος για την χρήση τάμπλετ και μηχανικού -ηλεκτρονικού ισοκρατη .
Εγω θα περιμένω και μια εγκύκλιο που θα κανει λόγο και για τα μέλη ,για το ρεπερτόριο δηλαδή .
Δεν γίνεται ο καθένας ,να λέει ,ότι του καπνίσει ,βασιζόμενος στην άγνοια του κόσμου και στην ημιμάθεια των ιερέων -προϊσταμένων .
Αν γνώριζε ο κόσμος ,θα μας ειχαν πάρει προ πολλού ,με τις ντομάτες .
Ακούω συναδέλφους ιεροψάλτες που ανεβάζουν βίντεο .....
Ούτε σε σκυλαδικο τρίτης κατηγορίας ,εθνικής οδού Αθηνών Λαμίας .
Δεν χωρούν δικαιολογίες .
Όποιος επιδίδεται σε ακροβασίες ,δεν εχει επίγνωση του λειτουργήματος που επιτελεί ,εχει τάσεις αυτοπροβολής ,βρίσκεται σε λαθος μέρος ,τελεί έν συγχύσει .
Δεν ήθελε αναλόγιο ,αλλα σκηνή ,πάλκο .
Η ιερά παράδοση που άκριτα επικαλούνται ,διαμόρφωσε συν τω χρονω και το ρεπερτόριο .
Αλλα μέλη καθιέρωσε και αλλα απέρριψε .
Καθιερώθηκαν δε και στην συνείδηση του κόσμου .
Οπως επι παραδείγματι η σύνθεση του Ι.Σακελαριδου ,Φως ιλαρον .
Δεν γίνεται αγαπητοί ιερείς ,να ψάλλετε το Θεοτόκε παρθενε σε ήχο πλάγιο τρέχα -γύρευε ,κάνοντας επίδειξη φωνητικών ικανοτήτων ,λες και βρίσκεστε στην Οπερα ....
Θα ήθελα να δω μια σχετική εγκύκλιο και πανω σε αυτο ...
Και πολλα αλλα ,κακώς κείμενα (οπως η κακή χρήση των μικροφώνων ,ιδίως παλι απο ιερείς ) ,που διώχνουν στην κυριολεξία τον κοσμο απο,την εκκλησία .
Είμαστε υπεύθυνοι ..
Δεν είμαστε άμοιροι ευθυνών...
Για όλους ομιλώ .
Επιτέλους .......μεγάλες αλήθειες ....οι περισσότεροι εδώ μέσα ο ένας χαϊδεύει τον άλλον ......όλοι Πρωτοψάλτες πλέον ......πόσο δίκιο έχει ο Γρηγόρης Νταραβάνογλου.....!!!!! ο κάθε πικραμένος βγαίνει στο Internet και το παίζει Άρχοντας.....άσε που όλοι έχουν πτυχίο με ΑΡΙΣΤΑ....ούτε καν με ΛΙΑΝ ΚΑΛΩΣ!!!!! ας είναι……. η Μεγάλη του Χριστού Εκκλησία θα βρει τον τρόπο να επιστρέψει στην παράδοση..

Σε ευχαριστώ από καρδιάς για το άνοιγμα ψυχής και την κλωτσιά που μου έδωσες στο στομάχι για να αναρωτηθώ πόσο φταίω για όλα και πως μπορώ να γίνω καλύτερος .

Συνέχισε να αφυπνίζεις συνειδήσεις!

 

zoslen

Βύρων Αναγνωστόπουλος
#4
ανέκαθεν είχα την εξής απορία:
τι ειναι λοιπον η παραδοση;
η λογικη λεει πως ειναι αυτο που μου μετεδωσε καποιος παλαιοτερος. πόσο εγκυρο ομως μπορει να θεωρηθει αυτο;

θυμαμαι πολυ εντονα ενα περιστατικο πριν απο καμποσα χρονια:
εδινα εξετασεις στην σχολη βυζαντινης μουσικης, 2ο ετος, λεω ενα στιχηρο του πλ. α', εκτελωντας μια θεση δη-κε-ζω υφεση-νη, ακριβως οπως την εγραφε το κειμενο.
στο τελος μου λεει ενας εξεταστης: "Ψηλα να κανεις το ζω σε εκεινη τη θεση."
"Μα εχει ατζεμ πιο πριν", απαντησα απορημενος.
"Ναι, αλλα η παραδοση το θελει φυσικο", μου ειπε σαν να ηταν κατι το αυτονοητο.

φευγοντας ημουν πολυ προβληματισμενος:
και πού να ξερει κανεις τι λεει η "παραδοση" αν δεν ειναι καπου καταγεγραμμενο;
ποιος ειναι φορεας αυτης της παραδοσης και πως αναγνωριζεται;
απαντες, οπως προαναφερθηκε αυτοοριζονται ως παραδοσιακοι για να νομιμοποιησουν την προσωπικη αποψη τους.
και οχι μονο σε μουσικα θεματα, αλλα και στο τυπικο των ακολουθιων.
πολλες φορες σε αναλογια φιλων που επισκεπτομαι βλεπω διαφορετικα πραγματα και η απαντηση ειναι "η παραδοση του ναου ετσι το θελει".

καθισταται σαφες για εμενα πως δεν υπαρχει μια παραδοση, αλλα απειρες λοιπον.
οπότε δεν "πολυεμπιστευομαι" την προφορικη παραδοση και ιδου οι λογοι:

α) η εκκλησια εχει φροντισει να καταγραψει και να ορισει με πολυ μεγαλη σαφηνεια το τι θελει να γινεται και να λεγεται στις ακολουθιες. καθε φορα που καποιος μου "υποδεικνυει" κατι αλλο, το οποιο δεν αναγραφεται στα λειτουργικα βιβλια, που "ειναι της παραδοσης", απλα του δειχνω ειτε το τυπικο του Βιολακη, ειτε τα διπτυχα ειτε το ωρολογιο και απαντω: "δεν προβλεπεται, αλλιως εχει οριστει απο την Εκκλησια".
οποτε σε θεματα τυπικου δεν χρειαζεται να γνωριζει κανεις την παραδοση. Ο,τι η εκκλησια εκρινε ή κρινει στο μελλον πως πρεπει να ενσωματωθει στις ακολουθιες, ας το περασει ΕΝΤΥΠΩΣ στα βιβλια και αυτο ας ακολουθειται πλεον.

β) στο μουσικο κομματι, υπαρχει μια τεραστια διαφορα της βυζαντινης μουσικης τεχνης με την παραδοσιακη μουσικη: η τελευταια ειναι μια τεχνη η οποια ειναι κατεξοχην προφορικη, ΔΕΝ μπορει να καταγραφει επακριβως λογω των απειρων ποικιλματων και μικροδιαστηματων. Καταγραφεται μεν ο σκελετος της μελωδιας αλλα τα υπολοιπα ειναι θεμα ακουστικης παραδοσης.
(στην παραδοσιακη μουσικη γινεται το ελα να δεις οσων αφορα στις διαφωνιες που εχουν οι μουσικοι μεταξυ τους, διαφωνουν ακομη και για τις ονομασιες των δρομων, όπως ελεγε ο Χ. Ζωτος, χαμος...)

Η βυζαντινη μουσικη αντιθετως ειναι μια τεχνη που εδω και 1000 χρονια ΚΑΤΑΓΡΑΦΕΤΑΙ, δεν ειναι απλα ακουστικη παραδοση. Και μαλιστα ειναι μια μουσικη με σχετικα αυστηρο πλαισιο, συγκεκριμενο. Να θυμισω πως μεχρι τον 18ο αιωνα οι συνθεσεις περιοριζονται απο τις "θεσεις" που μπορουν να χρησιμοποιησουν οι μελοποιοι.
Η δε γραφη από την μεταρρύθμιση και μετα καθιστα ΠΟΛΥ ΣΑΦΕΣ και συγκεκριμενο το μουσικο κειμενο.
Ο μελοποιος δυναται να περιγραψει με οση ακριβεια θελει το εργο του, οι δε περιφημες "αναλυσεις" που μπορουν να γινουν πρεπει να ειναι εντος ενος πλαισιου, οχι αυθαιρετες.
οπότε και εδω δεν βρισκω το λογο γιατι πρεπει να "γνωριζω πως το λεει ο ταδε που ειναι γνωστης της παραδοσης".

(Σαφως και δεν παραβλεπω το γεγονος πως η μουσικη μας ειναι ΠΕΡΙΓΡΑΦΙΚΗ και οχι προσδιοριστικη. Σε καμια περιπτωση δεν λεω να ψαλλουμε μετροφωνικα, αυτο ειναι το αλλο ακρο. Οχι ομως να βαζουμε στην ερμηνεια πραγματα και αναλυσεις που ο μελοποιος ΔΕΝ θελει, ή να αγνοουμε την ποιοτητα των σημαδιων. Διοτι θεωρω πως η μη ερμηνεια των αναγραφομενων σημαδιων ειναι επισης αυθαιρετη παραποιηση του κειμενου.

γ) επι του μουσικου σκελους, ποια προφορικη παραδοση να ακολουθησει κανεις τελικα;
του δασκαλου στον οποιο μαθητευσε; ή των δασκαλων που μπορει να ακουσει ηχογραφησεις τους;
ακουγα επι χρονια ψαλτες να λενε Αποστολο και προσπαθουσα να τους μιμηθω, βασει αυτου που ακουγα, της παραδοσης που εφτανε στα δικα μου αυτια.
Και μετα ακουσα τον Ιακωβο να λεει Αποστολο και Ευαγγελιο, διαβασα και ενα αρθρο επ αυτου του κ. Αλιγυζακη (απο το Α' συνεδριο ψαλτικης, 2000) και τα εσβησα ολα.
Δεν ειχα ακουσει ΚΑΝΕΝΑΝ να λεει ετσι τα εκφωνητικα μελη. Και αναφερομαι σε κλιτον με δεσποζοντα φθογγο, οχι την κορυφη (πχ νΗ), αλλα την απο κατω νοτα (πχ Ζω). Αυτη η παραδοση ειχε χαθει!
Ειμαι λαθος που πλεον κανω ετσι τα αναγνωσματα, και οχι οπως επιβαλλει η ΣΗΜΕΡΙΝΗ παραδοση;

Για αυτους του λογους λοιπον δεν πολυδινω σημασια στο τι "επιβαλει" η παραδοση. Αντιθετως προσπαθω να παρακολουθω την μουσικολογικη ερευνα και τις τεκμηριωμενες αποψεις για να ψαλλω οσο πιο κοντα μπορω στο κειμενο του δημιουργου.
Για τα θεματα τυπικου ας επιληφθει η καθε μητροπολη να επιμορφωσει τους λειτουργους επι των θεματων.
 
Top