Εκπομπή "Επιλογές από την εκκλησιαστική μουσική"

tum15189

Νικόλαος Λαμπρινάκος
#1
Ανοίγω νέο θέμα με την εκπομπή "Επιλογές από την εκκλησιαστική μουσική" στα πλαίσια της σειράς "Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ" από την αναμετάδοση του Ραδιοφωνικού Σταθμού της Εκκλησίας της Ελλάδος κάθε Παρασκευή (17:00-18:00 ώρα).

Τη συγκεκριμένη εκπομπή δεν παρουσιάζει κάποιος μουσικός παραγωγός, με αποτέλεσμα να καθιστά δύσκολη την "ονοματοδοσία" :confused: των ψαλλόμενων!

Εάν γνωρίζει κανείς περισσότερα (περί της επιμέλειας της εκπομπής, περιγραφής των ύμνων κτλ.) ας το συμπληρώσει.

Περιεχόμενα εκπομπής 23ης Οκτωβρίου 2009:

Όλοι
οι ύμνοι έχουν παρθεί (με επιφύλαξη) από το CD "Χαίροις Μετεώρων ο μελισσών", έκδοση Ι.Μ. Βαρλαάμ (2006). Περιέχει την ακολουθία των Οσίων Μετεωριτών Πατέρων, την οποία εποίησε ο υμνογράφος της Μ.τ.Χ.Ε. ο από Μετεώρων ιερομόναχος Αθανάσιος Σιμωνοπετρίτης.

Ψάλλει ο Χορός Ψαλτών "Τρίκκης Μελωδοί" υπό τη διεύθυνση του Χοράρχη κ. Δημητρίου Μπαλαγεώργου, Επίκουρου Καθηγητή του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών.

Προς παραιτέρω διευκόλυνση επισυνάπτω σε αγκύλες τα λεπτά του κάθε ύμνου.

1. "Συ δε Κύριε, αντιλήπτωρ μου ει", Στίχοι εκ του "Μακάριος ανήρ", ήχου πλ. δ', σε μέλος Ιωάννου
Λαμπαδαρίου του Κλαδά (ΙΔ αι.)
[01':49'-10':24'']
(Το παρόν έχει αναρτηθεί στο Ψαλτολόγιο εδώ και πρόσφατα εδώ καθώς επίσης στο Αναλόγιο εδώ.)

2. Κεκραγάριο και "Κατευθυνθήτω" εις αργό παπαδικό μέλος, ήχου α'
[10':27'-21':45'' / 21':45''-26':51'']

3. τρία στιχηρά προσόμοια Εσπερινού
, εις αργό παπαδικό μέλος, ήχου α' (κατά το "Ώ του παραδόξου θαύματος!")
[26':54'-30':48'' / 30':48''-32':34'' / 32':35''-34':26'']

4. τρία στιχηρά προσόμοια Αποστίχων, εις αργό παπαδικό μέλος, ήχου πλ. α' (κατά το "Χαίροις ασκητικών αληθώς")
[34':28'-37':41'' / 37':42''-41':00'' / 41':01''-44':55'']

5. Δοξαστικό, ήχου πλ. β'
[44':58'-53':31'']


ΥΓ: Αν διαθέτει κανείς το οπισθόφυλλο του CD, παρακαλώ να μου το στείλει.

 

Attachments

Last edited:

tum15189

Νικόλαος Λαμπρινάκος
#2
Επισυνάπτω την εκπομπή της προηγούμενης εβδομάδος "Επιλογές από την εκκλησιαστική μουσική" στα πλαίσια της σειράς "Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ".

Την συγκεκριμένη εκπομπή δεν παρουσιάζει κάποιος μουσικός παραγωγός, με αποτέλεσμα να καθιστά δύσκολη την "ονοματοδοσία" :confused: των ψαλλόμενων!
Εάν γνωρίζει κανείς περισσότερα (περί της επιμέλειας της εκπομπής, περιγραφής των ύμνων κτλ.) ας το συμπληρώσει.

Περιεχόμενα εκπομπής 30ης Οκτωβρίου 2009:
Προς περαιτέρω διευκόλυνση επισυνάπτω σε αγκύλες τα λεπτά του κάθε ύμνου.

Αφιερώματα:

α) Παρακλητικός Κανών Αγίων και Θαυματουργών Αναργύρων Κοσμά και Δαμιανού
από την Χορωδία ... (άγνωστο) και υπό τη διεύθυνση ...
(άγνωστο)
(Η ακολουθία βρίσκεται εδώ)

1. Θεός Κύριος (τετράκις), εις ήχον δ'
[01':49'-02':55'']

2. Τροπάρια "Ως των νοσούντων συμπαθείς ιατείρες", Δόξα… "Άγιοι Ανάργυροι και θαυματουργοί", Kαι νύν..."Ου σιωπήσωμεν ποτέ Θεοτόκε", εναλλάξ εις ήχον δ' και πλ. δ'
[02':56'-05':51'']

3. Κανόνας (Ωδή α, γ, δ, ε, στ), εις ήχον πλ. δ'
[05':52'-18':36'']

4. Δόξα... "Ταις των Αναργύρων", Kαι νύν..."Ταις της Θεοτόκου", Προσόμοιο "Ρώσιν τε και ίασιν", εις ήχον πλ. β'
[18':37'-21':04'']

5. Κανόνας (Ωδή ζ και η), εις ήχον πλ. δ'
[21':05'-25':11'']

6. Κανόνας (Ωδή θ’), "Άξιον εστί" και Μεγαλυνάρια, εις ήχον πλ. δ'
[25':12'-32':03'']

7. Δοξαστικό Αποστίχων Εσπερινού "Πάντοτε έχοντες Χριστόν", εις ήχον πλ. β'
[32':05'-38':44'']


β) Βυζαντινοί Ύμνοι από την Χορωδία "Οι Μαΐστορες της Ψαλτικής Τέχνηςhttp://www.ibyzmusic.gr/default.asp?pid=31&la=1" υπό τη διεύθυνση του Ελλογιμώτατου Χοράρχη κ. Γρηγορίου Στάθη, ομότιμου Καθηγητή Βυζαντινής Μουσικολογίας και Ψαλτικής Τέχνης του Πανεπιστημίου Αθηνών και Διευθυντή του Ιδρύματος Βυζαντινής Μουσικολογίας (ΙΒΜ)

8.
Καλοφωνικός Ειρμός "Παντάνασσα πανύμνητε, παρθενομήτορ Κόρη", ήχου δ' (αγια), μέλος Γερμανού Νέων Πατρών, εξήγηση Γρηγορίου Πρωτοψάλτου
[38':46''-43':54'']

Παντάνασσα, πανύμνητε, παρθενομῆτορ κόρη,
ἐμῶν ρημάτων ἄκουσων καί πρόσχες μου τοῑς λόγοις,
ἰδέ δακρύων σταλαγμούς, ἰδέ ψυχῆς τήν λύπην,
ἰδέ καί μή παρίδης με, ὦ Δέσποινα Θεοτόκε

Σε 15σύλλαβους στίχους, διαλεγμένους κυρίως απ' τις θεοτοκίες "περισσές" των πολυελέων, όπως λέγεται εκεί η ανάπτυξη νέου κειμένου, περ' απ' το ψαλμικό, και η μελική επιτήδευση. Αυτή η σύνθεση είναι πράγματι θαυμάσια. Η πλημμύρα της μελωδίας έρχεται με επάλληλα κύματα, που καλύπτουν τα νοήματα ανά ημιστίχιο. Ύστερα απ' την επίκληση του πρώτου στίχου σε απαλό τόνο, ξεχύνεται η παράκληση σαν ανάβρα για να σταλάξει από ψηλά προς τα κάτω με τους σταλαγμούς των δακρύων, σε μια περιστροφή μέσα στα αλλοιωμένα χρωματικά διαστήματα ενός τετραχόρδου που επιβάλλεται απ' την κορυφή προς τη βάση του. Η κλητική στο τέλος, είναι πάλι μια κραυγή, απαλή όμως, στο ιλαρό μέλος του δ' ήχου αγια, "ω Δέσποινα Θεοτόκε".

Κυκλοφορεί στο CD "Γερμανός Νέων Πατρών" της σειράς "Βυζαντινοί και Μεταβυζαντινοί Μελουργοί" (track 3), έκδοση ΙΒΜ, Αθήνα 2000


9. Κράτημα "Ανεενενα... Εριρεμ", ήχου δ' (αγια), μέλος Γερμανού Νέων Πατρών
[43':59''-54':00'']

Ανεενενα νεναναανενε
ερριρεμ τεριρεμ τερεεριρε
τετετε τεερερου τε... Καί φθορᾷ ὑποκύψαντας.

Κράτημα απ' το ομόηχο θεοτοκίο "Πυρίμορφον όχημα", τροπάριο της ς' ωδής του κανόνος "Χριστού βίβλον έμψυχον". Όλο το θεοτοκίο μάθημα, αλλά ειδικώτερα το κράτημα που επιβάλλεται στο τέλος του μαθήματος, είναι ένα απ' τα ωραιότερα μελοποιήματα της Ψαλτικής Τέχνης. Ο μελωδικός πλούτος, του Γερμανού εδώ χύνεται απ' όλες τις βαθμίδες των χαμηλών και υψηλών τετραχόρδων. Η σύνθεση είναι τετραμερής: το α' μέρος αναπτύσσεται συντηρητικά στον δ' ήχο αγια με πλαγιασμούς στον πλ. δ', το β' μέρος αποτελεί ένα επίμονο παιχνίδισμα με όλες τις εκφραστικές μορφές του δ' ήχου λεγετος, το γ' μέρος υψώνεται ψηλά σε λαμπρές φωνητικές περιοχές του δ' ήχου αγια και παιχνιδίζει με τρίφωνα διαστήματα, τόσο αρεστά στον Γερμανό, και το δ' μέρος ξεσπάει σε χρωματικά κεντήματα και επίμονη επίδειξη των χρωματικών διαστημάτων σ' έναν απαράμιλλο διάλογο, για ν' αναπαυθή η όλη σύνθεση στον πλαγιασμό του ήχου, τον πλ. δ'. Η καταληκτήρια φράση "και φθορά υποκύψαντας", με την επιβλητική θέση του Συνάγματος επαναφέρει την σύνθεση στον κύριο ήχο της τον δ' αγια και υπενθυμίζει την λειτουργία αυτής της παρεμβολής, είναι ένα κράτημα και μαζί μια μελωδική ανάπαυση του μαθήματος "Πυρίμορφον όχημα", είναι μια απόλυτη μουσική δημιουργία, αποδεσμευμένη απ' τα νοήματα του ποιητικού κειμένου, γι' αυτό και επιβάλλεται άμεσα και μας συνεπαίρνει.

Κυκλοφορεί στο CD "Γερμανός Νέων Πατρών" της σειράς "Βυζαντινοί και Μεταβυζαντινοί Μελουργοί" (track 4), έκδοση ΙΒΜ, Αθήνα 2000

Επειδή στην εκπομπή το κράτημα είναι ελλιπές, αναρτώ εξ' ολοκλήρου το κομμάτι!

ΥΓ: Οι περιγραφές από το συνοδευτικό βιβλιαράκι του CD.
 

Attachments

Last edited:

tum15189

Νικόλαος Λαμπρινάκος
#3
Επισυνάπτω την χθεσινή εκπομπή "Επιλογές από την εκκλησιαστική μουσική" στα πλαίσια της σειράς "Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ".

Την συγκεκριμένη εκπομπή δεν παρουσιάζει κάποιος μουσικός παραγωγός, με αποτέλεσμα να καθιστά δύσκολη την "ονοματοδοσία" :confused: των ψαλλόμενων!
Εάν γνωρίζει κανείς περισσότερα (περί της επιμέλειας της εκπομπής, περιγραφής των ύμνων κτλ.) ας το συμπληρώσει.

Περιεχόμενα εκπομπής 6ης Νοεμβρίου 2009:
Προς περαιτέρω διευκόλυνση επισυνάπτω σε αγκύλες τα λεπτά του κάθε ύμνου.

Αφιέρωμα: Ζωντανή ηχογράφηση συναυλίας εκκλησιαστικής μουσικής
από την Χορωδία :confused: και υπό τη διεύθυνση :confused:

1. Πασαπνοάριο, εις ήχον γ'
[00':01'-03':01'']

2. Στιχολογία Αίνων, εις ήχον πλ. δ'
[03':02'-03':55'']

3. Αναστάσιμο Στιχηρό Αίνων "Δεύτε πάντα τά έθνη", εις ήχον πλ. δ'
[03':56'-06':27'']

4. Θεοτόκε Παρθένε,
εις ήχον οκτάηχον
[06':29'-09':05'']

5. :confused::confused::confused: (BOΗΘΗΣΤΕ!!! :eek:)
[09':06'-15':59'']

6. Χερουβικός Ύμνος,
:confused::confused::confused:
[16':00'-27':51'']

7. Άξιον εστίν, εις ήχον οκτάηχον
[27':52'-30':05'']

8. Πολυέλεος "Εξομολογείσθε τω Κυρίω", εις διαφόρους ήχους
[30':06'-53':27'']
 

Attachments

Last edited:

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
#4
Επισυνάπτω την χθεσινή εκπομπή "Επιλογές από την εκκλησιαστική μουσική" στα πλαίσια της σειράς "Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ".

Την συγκεκριμένη εκπομπή δεν παρουσιάζει κάποιος μουσικός παραγωγός, με αποτέλεσμα να καθιστά δύσκολη την "ονοματοδοσία" :confused: των ψαλλόμενων!
Εάν γνωρίζει κανείς περισσότερα (περί της επιμέλειας της εκπομπής, περιγραφής των ύμνων κτλ.) ας το συμπληρώσει.

Περιεχόμενα εκπομπής 6ης Νοεμβρίου 2009:
Προς περαιτέρω διευκόλυνση επισυνάπτω σε αγκύλες τα λεπτά του κάθε ύμνου.

Αφιέρωμα: Ζωντανή ηχογράφηση συναυλίας εκκλησιαστικής μουσικής
από την Χορωδία :confused: και υπό τη διεύθυνση :confused:

1. Πασαπνοάριο, εις ήχον γ'
[00':01'-03':01'']

2. Στιχολογία Αίνων, εις ήχον πλ. δ'
[03':02'-03':55'']

3. Αναστάσιμο Στιχηρό Αίνων "Δεύτε πάντα τά έθνη", εις ήχον πλ. δ'
[03':56'-06':27'']

4. Θεοτόκε Παρθένε,
εις ήχον οκτάηχον
[06':29'-09':05'']

5. :confused::confused::confused: (BOΗΘΗΣΤΕ!!! :eek:)
[09':06'-15':59'']

6. Χερουβικός Ύμνος,
:confused::confused::confused:
[16':00'-27':51'']

7. Άξιον εστίν, εις ήχον οκτάηχον
[27':52'-30':05'']

8. Πολυέλεος "Εξομολογείσθε τω Κυρίω", εις διαφόρους ήχους
[30':06'-53':27'']

Πολλές ευχαριστίες!

Ψάλατε συνετώς τω Θεώ- Γ, Αθήνα 17-21 Οκτωβρίου 2006

1-3 Χορωδία Συλλόγου Ιεροψαλτών νομού Ιωαννίνων, χοράρχης Δ. Μανούσης

σε όλα τα μέλη ο ήχος είναι γ

4- 8 ΜΨΤ, χοράρχης Αχιλλ. Χαλδαιάκης

4 Αβραάμ Ευθυμιάδη
5. Εκλογή δύο τελευταίων στίχων από τον οκτάηχο Πολυέλεο Νικολάου μαϊστορος Κουκουμά ( ιδ αι.), Εξομολογείσθε τω Κυρίω, ήχοι βαρύς και πλ. δ.
6. Χερουβικόν Π. Μπερεκέτη ( ψαλλόμενον εις τους 8 ήχους)
7. άξιόν εστιν φερόμενον ως της Πατριαρχικής παραδόσεως
8. ΜΨΤ και Χορός Πατριαρχείου Ρουμανίας ( Michail Buca)
οκτάηχος πολυέλεος Εξομολογείσθε τω Κυρίω Π. Εφεσίου
 
Last edited:

asma

Αντώνης Φάνης
#5
Μπορεί κάποιος να ανεβάσει (σαν ξεχωριστώ track) το 5. Εκλογή δύο τελευταίων στίχων από τον οκτάηχο Πολυέλεο Νικολάου μαϊστορος Κουκουμά ( ιδ αι.), Εξομολογείσθε τω Κυρίω, ήχοι βαρύς και πλ. δ;
Ευχαριστώ πολύ
 

tum15189

Νικόλαος Λαμπρινάκος
#6
Μπορεί κάποιος να ανεβάσει (σαν ξεχωριστώ track) το 5. Εκλογή δύο τελευταίων στίχων από τον οκτάηχο Πολυέλεο Νικολάου μαϊστορος Κουκουμά ( ιδ αι.), Εξομολογείσθε τω Κυρίω, ήχοι βαρύς και πλ. δ;
Ευχαριστώ πολύ
Ορίστε...

Μήπως έχει κανείς το μουσικό χειρόγραφο;
 

Attachments

tum15189

Νικόλαος Λαμπρινάκος
#10
Επισυνάπτω την χθεσινή εκπομπή "Επιλογές από την εκκλησιαστική μουσική" στα πλαίσια της σειράς "Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ".

Την συγκεκριμένη εκπομπή δεν παρουσιάζει κάποιος μουσικός παραγωγός, με αποτέλεσμα να καθιστά δύσκολη την "ονοματοδοσία" :confused: των ψαλλόμενων!
Εάν γνωρίζει κανείς περισσότερα (περί της επιμέλειας της εκπομπής, περιγραφής των ύμνων κτλ.) ας το συμπληρώσει.

Περιεχόμενα εκπομπής 13ης Νοεμβρίου 2009:
Α' Μέρος: Επανάληψη παλαιάς εκπομπής "Εκκλησιαστική Βυζαντινή Μουσική Παράδοση" του Χρήστου Χατζηνικολάου

Β' Μέρος: Πολυέλεος "Δούλοι Κύριον" υπό Θρασυβούλου Στανίτσα
(Προς Δημήτρηδες και
λοιπούς συμφορουμίστες: Βοηθήστε λιγάκι στην αναφορά της πηγής ! :rolleyes:)

Τα περιεχόμενα του α' μέρους θα αναρτηθούν εν καιρώ!
 

Attachments

ixadin

Ηχάδιν
#11
Αφιέρωμα: Ζωντανή ηχογράφηση συναυλίας εκκλησιαστικής μουσικής
από την Χορωδία :confused: και υπό τη διεύθυνση :confused:


Πολλές ευχαριστίες!

Ψάλλατε συνετώς τω Θεώ- Γ, Αθήνα 17-21 Οκτωβρίου 2006

4- 8 ΜΨΤ, χοράρχης Αχιλλ. Χαλδαιάκης

4 Αβραάμ Ευθυμιάδη
5. Εκλογή δύο τελευταίων στίχων από τον οκτάηχο Πολυέλεο Νικολάου μαϊστορος Κουκουμά ( ιδ αι.), Εξομολογείσθε τω Κυρίω, ήχοι βαρύς και πλ. δ.
6. Χερουβικόν Π. Μπερεκέτη ( ψαλλόμενον εις τους 8 ήχους)
7. άξιόν εστιν φερόμενον ως της Πατριαρχικής παραδόσεως
8. ΜΨΤ και Χορός Πατριαρχείου Ρουμανίας ( Michail Buca)
οκτάηχος πολυέλεος Εξομολογείσθε τω Κυρίω Π. Εφεσίου
Από την (εναρκτήρια;) συναυλία τους στο Μέγαρο Μουσικής
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
#12
Επισυνάπτω την χθεσινή εκπομπή "Επιλογές από την εκκλησιαστική μουσική" στα πλαίσια της σειράς "Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ".


Β' Μέρος: Πολυέλεος "Δούλοι Κύριον" υπό Θρασυβούλου Στανίτσα
(Προς Δημήτρηδες και
λοιπούς συμφορουμίστες: Βοηθήστε λιγάκι στην αναφορά της πηγής ! :rolleyes:)

Τα περιεχόμενα του α' μέρους θα αναρτηθούν εν καιρώ!
Περιεχόμενα Β μέρους

Κων/πολη, αρχές δεκαετίας 60 ( κατά τον επιμελητή έκδοσης του δίσκου του Αρχείου Ζωντανών Ηχογραφήσεων αρ. 13, κ. Χρ. Τσιούνη)


ΣΤΙΧΟΙ ΠΟΛΥΕΛΕΩΝ
Δούλοι Κύριον , ήχ (πλ) α, Πέτρου Πελοποννησίου
Λόγον Αγαθόν, ήχ. βαρέος, Γ. Κρητός, ημιτελής έως στεναγμούς της.

(στο αρχείο Πετρίδη ο β πολυέλεος έχει ημερομηνία 59. Αναφέρεται αυτό αν κ το αρχείο Πετρίδη έχει προβλήματα αξιοπιστίας ως προς τη χρονολόγηση εγνωσμένα)

Δ.
 
Last edited:
Top