Εισαγωγικά Θ. Λειτουργίας "Κύριε ελέησον" πλ. δ΄

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
#1
Ανοίγω αυτό το θέμα για να συζητήσουμε για τα "εισαγωγικά" Κύριε ελέησον της Θείας Λειτουργίας.
Ποιές μελωδίες προτιμάτε και γιατί.
Συνήθως ψάλλονται σε ήχο πλάγιο δ΄.
Γνωστές οι μελωδίες του Κανελίδη που ψάλλονται και στο Άγιον Όρος διασκευασμένα. (εξαπλά).
Ο καθηγητής κ. Γρηγόριος Στάθης έχει γράψει και αυτός σε ήχο πλάγιο δ΄ αλλά δωδεκαπλά.
 
Last edited:

vagelis

Antonia Xristoforaki Linardaki.
#2
Ανοίγω αυτό το θέμα για να συζητήσουμε για τα "εισαγωγικά" Κύριε ελέησον της Θείας Λειτουργίας.
Ποιές μελωδίες προτιμάτε και γιατί.
Συνήθως ψάλλονται σε ήχο πλάγιο δ΄.
Γνωστές οι μελωδίες του Καμαράδου που ψάλλονται και στο Άγιον Όρος διασκευασμένα. (εξαπλά).
Ο καθηγητής κ. Γρηγόριος Στάθης έχει γράψει και αυτός σε ήχο πλάγιο δ΄ αλλά δωδεκαπλά.
Νομιζω οτι πιο σωστο ειναι να ψαλλονται τα απλα και παραδοσιακα του Πλ.Δου . Παντως για οποιον τυχον ενδιαφερεται , παραθετω στις επισυναψεις
δυο αλλες ''λυσεις'' και θα με ενδιεφεραν τα οποια σχολια σας . Ευχαριστω .
 

Attachments

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
#3
Νομιζω οτι πιο σωστο ειναι να ψαλλονται τα απλα και παραδοσιακα του Πλ.Δου . Παντως για οποιον τυχον ενδιαφερεται , παραθετω στις επισυναψεις
δυο αλλες ''λυσεις'' και θα με ενδιεφεραν τα οποια σχολια σας . Ευχαριστω .
Απλά και παραδοσιακά εννοείται τα του Κανελίδη; Που ψάλλονται και στο Όρος...
 
Last edited:

dimitris

Παλαιό Μέλος
#5
Μου αρέσουν του Χ''Αθανασίου.
Ειδικά το 2ο που κάνει κατάληξη στον βου.
Κύριε Βαγγέλη μου έκαναν εντύπωση τα πολύηχα.
Τα τύπωσα για να τα δω στην πράξη. Ελπίζω να μην εκτροχιαστεί ο παππάς. :)
 

Attachments

kostaeri

Μπουσδέκης Κώστας
#6
Χ αθανασιου πολύ ωραία όπως κ τα περισσότερα μέλη του άλλωστε!
κ Λιναρδάκη μου άρεσαν εκτός αυτού που καταλήγει στο κε, το πέταγμα κε -πα είναι ωραίο σαν σκέψη απλά επειδή αλλάζει συλλαβή ελε -η -σον κ τονίζεται το η δεν ακούγεται τόσο καλά.
Κ τα πολύηχα ωραία κ δεν μπερδεύεται ο παπάς, δεν χρειάζεται ούτε να αλλάξει βάση ούτε ήχο
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
#7
Φαίνεται οτι ο πρώτος που κατέγραψε στη νέα γραφή τα παραδοσιακά Κύριε Ελέησον σε Πλ. Δ΄ήχο ήταν ο Γρηγόριος Πρωτοψάλτης όπως αναφέρει ο Άγγελος Βουδούρης (ευρίσκονταν αυτά σε χειρόγραφο του Γρηγορίου που είχε ο Ναυπλιώτης στη βιβλιοθήκη του). Τα είχα ανεβάσει παλαιότερα στο Αναλόγιον.
http://analogion.com/site/images/boudouris-kyrie-eleison-Gregoriou-1.jpg
http://analogion.com/site/images/boudouris-kyrie-eleison-Gregoriou-2.jpg
 
Last edited by a moderator:

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
#8
Εγώ χρησιμοποιώ είτε τα εξαπλά που αποδίδονται στον Κανελλίδη είτε τα 12πλά του Καραμάνη. Εννοείται ότι σε καθημερινές και λοιπές ανεπίσημες περιστάσεις χρησιμοποιώ απλή εμμελή απαγγελία. Την εποχή που έψαλλα τρίφωνα χρησιμοποιούσα ένα σετ τετραπλών του Σπ. Καψάσκη (μαθητή και διαδόχου του Σακελλαρίδη).
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
#9
Εγώ χρησιμοποιώ είτε τα εξαπλά που αποδίδονται στον Κανελλίδη είτε τα 12πλά του Καραμάνη. Εννοείται ότι σε καθημερινές και λοιπές ανεπίσημες περιστάσεις χρησιμοποιώ απλή εμμελή απαγγελία. Την εποχή που έψαλλα τρίφωνα χρησιμοποιούσα ένα σετ τετραπλών του Σπ. Καψάσκη (μαθητή και διαδόχου του Σακελλαρίδη).
Αυτό ρωτούσα τον κ. Λιναρδάκη.
Αν λέει του Κανελίδη (έκανα λάθος νόμιζα ότι ήταν του Καμαράδου) και τελικά μου είπε ότι λέει του Καραμάνη (εννοώντας του Κανελίδη). Τέλος πάντων!

Προσωπικά, επειδή ο εις εκ των Ιερέων κάνει τις εκφωνήσεις αρκετά σύντομα, έχω γράψει 6πλά σε ήχο πλάγιο δ'.
Όταν τύχει κάποιος πιό "μερακλής" στα μουσικά ψάλλω τα του Γρηγορίου Στάθη 12πλά.
Αν και δεν ταιριάζουν και πολύ με τα Τυπικά μετά λόγω υψηλών φθόγγων. Αν δεν τα έχετε υπόψιν μπορώ να τα ανεβάσω.
 
Last edited:

vagelis

Antonia Xristoforaki Linardaki.
#10
Αυτό ρωτούσα τον κ. Λιναρδάκη.
Αν λέει του Κανελίδη (έκανα λάθος νόμιζα ότι ήταν του Καμαράδου) και τελικά μου είπε ότι λέει του Καραμάνη (εννοώντας του Κανελίδη). Τέλος πάντων!

Προσωπικά, επειδή ο εις εκ των Ιερέων κάνει τις εκφωνήσεις αρκετά σύντομα, έχω γράψει 6πλά σε ήχο πλάγιο δ'.
Όταν τύχει κάποιος πιό "μερακλής" στα μουσικά ψάλλω τα του Γρηγορίου Στάθη 12πλά.
Αν και δεν ταιριάζουν και πολύ με τα Τυπικά μετά λόγω υψηλών φθόγγων. Αν δεν τα έχετε υπόψιν μπορώ να τα ανεβάσω.
Δημητρη
Δεν ειπα οτι τα ''Κυριε Ελεησον'' ηταν του Καραμανη . Απλως στα επισυναψα απο το βιβλιο του Καραμανη που μου ηταν πιο προχειρο , απλα για να καταλαβεις ποια εννοουσα . Προσωπικα εγω τα ''Κυριε Ελεησον'' των ειρηνικων
καλως ή κακως τα λεω ποια απεξω .
Τα 12πλα του κ. Σταθη εγω τα εχω . Εχουν την δικη τους χαρη . Μπορεις ομως να τα ανεβασεις για οσα μελη δεν τα εχουν .
Και κατι ακομα : Το ''τελος παντων'' τι το ηθελες , τι υποννοουσες ; Ξερεις μου
θυμιζεις το τραγουδι : ''Δεν αλλαζω εγω μυαλα ...'' .
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
#11
Δημητρη
Δεν ειπα οτι τα ''Κυριε Ελεησον'' ηταν του Καραμανη . Απλως στα επισυναψα απο το βιβλιο του Καραμανη που μου ηταν πιο προχειρο , απλα για να καταλαβεις ποια εννοουσα . Προσωπικα εγω τα ''Κυριε Ελεησον'' των ειρηνικων
καλως ή κακως τα λεω ποια απεξω .
Τα 12πλα του κ. Σταθη εγω τα εχω . Εχουν την δικη τους χαρη . Μπορεις ομως να τα ανεβασεις για οσα μελη δεν τα εχουν .
Και κατι ακομα : Το ''τελος παντων'' τι το ηθελες , τι υποννοουσες ; Ξερεις μου
θυμιζεις το τραγουδι : ''Δεν αλλαζω εγω μυαλα ...'' .
Απλά άλλα εννοούσα άλλα έγραψα. :D
Εσείς τι εννοείτε με το "Δεν αλλάζω εγώ μυαλά";
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
#12
Θα ήταν χρήσιμο - νομίζω - να συζητούσαμε αν υπάρχει κι αν πρέπει να υπάρχει διάκριση των απαντήσεων του λαού και των ύμνων
[ευκαιρία οι κ. Συντονιστές να ανοίξουν ένα θέμα] αλλά και που ανήκει κάθε τί που "ψάλλεται" ή "απαγγέλεται" στις Ιερές Ακολουθίες.
Δεν θέλω να το συνδυάσω πολύ με τα λειτουργικά και το κλιτόν. Γενικά για τις ακολουθίες.

π.χ. Το "Κύριε ελέησον" είναι ύμνος ή απάντηση;
πως εκφωνούν οι ιερείς- διάκονοι και πως πρέπει και εμείς να απαντούμε;
πρέπει οι κληρικοί να απαγγέλουν μόνο και εμείς μόνο να ψάλλουμε;
ή πρέπει να υπάρχει μιά συμμετρία στις απαντήσεις στα διακονικά και λειτουργικά;
το "Άγιος, άγιος, άγιος" [επινίκιος ύμνος];
το "Σε υμνούμεν";
τα εφύμνια "Ταις πρεσβείαις" κ.α.;
 
Last edited:

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
#13


Εἶναι φανερὸ ὅτι ὁ ἐπινίκιος, τὸ «Σὲ ὑμνοῦμεν...» καὶ τὸ «Εἷς Ἅγιος...» δὲν εἶναι ἀπαντήσεις, ἀλλὰ ὕμνοι.
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
#14


Εἶναι φανερὸ ὅτι ὁ ἐπινίκιος, τὸ «Σὲ ὑμνοῦμεν...» καὶ τὸ «Εἷς Ἅγιος...» δὲν εἶναι ἀπαντήσεις, ἀλλὰ ὕμνοι.
Έχετε κάποια στοιχεία για το "Εις άγιος...";
ότι δεν αποτελεί απάντηση στο "Τα άγια τοις Αγίοις";
για τον επινίκιο και το "Σε υμνούμεν" υπάρχουν οι μελοποιήσεις για την Θεία Λειτουργία του Μεγάλου Βασιλείου σε β' ήχο σε Παπαδικές.
Το "Εις άγιος";
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#16

Ὁ ἐπινίκιος ὕμνος ἔχει βιβλικές καταβολές, ἀρχικῶς τόν δοξολογικό ὕμνο τῶν ἀγγέλων πού περιγράφει ὁ Ἡσαΐας καί ἀργότερα ἐπισυνάπτεται καί ὁ θριαμβευτικός ὕμνος ὑποδοχῆς τοῦ Χριστοῦ στά Ἱεροσόλυμα. Τά δύο αὐτά κομμάτια γίνονται μιά λειτουργική φωνή πού ὑπάρχει καί στίς ἀρχαῖες λειτουργίες. Οἱ δύο κόσμοι, ὁ ἀγγελικός καί ὁ ἀνθρώπινος, ἐνώθηκαν καί «κοινήν τήν εὐφημίαν ἐποιήσαντο» (Ἰω. Χρυσόστομος).

Τό «Σὲ ὑμνοῦμεν...» εἶναι πολύ παλιός ὕμνος εὐχαριστίας στό Θεό γιά ὅλες τίς εὐεργεσίες Του σέ μᾶς καί ἀποτελεῖ συνέχεια τῆς εὐχῆς τῆς ἀναφορᾶς. Ὁ Γερμανός ΚΠόλεως τόν ἑρμηνεύει ὡς δοξολογία στήν ἁγία Τριάδα.

Τό «Εἷς ἅγιος, εἷς Κύριος...» εἶναι ὕμνος τοῦ λαοῦ, ἀρχή τοῦ κοινωνικοῦ ἤ μᾶλλον τῶν κοινωνικῶν ὕμνων. Σημαίνει πώς κανείς δέν ἔχει τόν ἁγιασμό, ἀλλά ὅλοι τόν ἔχουν ἀπό Ἐκεῖνον καί ἐξ αἰτίας Ἐκείνου. Ἀπαντᾶται σ᾿ ὅλες τίς ἀρχαῖες λειτουργίες μέ κάποιες φραστικές διαφοροποιήσεις, στήν δέ ἀρχαιότερη τῶν Ἀποστολικῶν Διαταγῶν ἀκολουθοῦν καί ἄλλοι τρεῖς στίχοι.

Πρβλ.: —Ἰ. Κογκούλη, Χ. Οἰκονόμου, Π. Σκαλτσῆ, Ἡ θεία λειτουργία, Θεσσαλονίκη 1995.

ΥΓ. Ἐδῶ τό θέμα εἶναι μουσικά κείμενα. Ἐγώ δέν ἐξετάζω τίς μελοποιήσεις. Ὕμνοι εἶναι καί τό «Πατέρα Υἱόν...» καί τό «Ἀγαπήσω σε...», παλαιότερα δέ καί τό «Πιστεύω...» καί τό «Πάτερ ἡμῶν...». Τό θέμα τῶν ἀπαντήσεων εἶναι στενώτερο· ἀφορᾶ σ᾿ ἐκεῖνα πού ἀπευθύνει ὁ ἱερεύς στό λαό καί σ᾿ ἐκεῖνα πού ὁ λαός ἀπευθύνει στόν ἱερέα. Ἤ, τέλος πάντων, κάποιες φορές ἴσως εἶναι δυσδιάκριτο, ἄν προσθέσουμε καί τίς διακονικές δεήσεις ἤ παρακελεύσεις.

 
Last edited:
Top