[Ερώτηση] Εγκώμια αγίων (Χάθηκε το μέτρο)

Μακρυγιάννης

Κανάλια Μαγνήσιας
#1
κ. συνάδελφοι

θα ήθελα να ρώτησω την γνώμη σας στο εξής θέμα.

Μετά και απο πρόσφατη δια ζώσης εμπειρίας χάνοντας τον χρόνο μου στο Youtube είδα οτι πλέον έχει χαθεί το μέτρο μετα "Εγκώμια" και μετά απο την σχεδον γενικευση των εγκωμίων της Παναγίας, τώρα σε διάφορες πανήγύρεις αγίων αρχισαν να στολίζονται επιταφίοι και να ψάλονται εγκώμια (των αγίων) εν είδει "χαπενιγκ". :eek: εχει χαθεί ο μπούσουλας...
 

PavlosKouris

Pavlos Papadopaidi
#2
Μαζί σου Μακρυγιάννη όπως κ η "βόλτα" ιερών λειψάνων κ τμημάτων από κάρες. ΓΙΑ ΤΟ ΧΡΗΜΑ φίλε μπας κ πληρώσουν καμμιά δόση απο το cherokee (χθές με το λεωφορείο πήγε να μας τσακίσει Αρχιμανδρίτης κ έμεινα :eek:).
Τέλος πάντων για να μην ακούγομαι εμπαθής ίσως μας ενημερώσει κάποιος ειδήμων. Εγκώμια για τα πάντα κ τους πάντες ή μόνο για την Σταύρωση του Κυρίου; Η Ιερά Σύνοδος έχει αποφασίσει κάτι για το θέμα;
Ευχαριστώ.
 

Laosynaktis

Παλαιό Μέλος
#3
Μαζί σου Μακρυγιάννη όπως κ η "βόλτα" ιερών λειψάνων κ τμημάτων από κάρες. ΓΙΑ ΤΟ ΧΡΗΜΑ φίλε μπας κ πληρώσουν καμμιά δόση απο το cherokee (χθές με το λεωφορείο πήγε να μας τσακίσει Αρχιμανδρίτης κ έμεινα :eek:).
Τέλος πάντων για να μην ακούγομαι εμπαθής ίσως μας ενημερώσει κάποιος ειδήμων. Εγκώμια για τα πάντα κ τους πάντες ή μόνο για την Σταύρωση του Κυρίου; Η Ιερά Σύνοδος έχει αποφασίσει κάτι για το θέμα;
Ευχαριστώ.
Βλ. όμως εδώ.
http://analogion.com/forum/showpost.php?p=89709&postcount=1
Και σε pdf http://analogion.com/forum/showpost.php?p=90081&postcount=3
Μελοποιημένα Μεγαλυνάρια ("Εγκώμια") στην Κυρία Θεοτόκο και τους Αγίους (ως παρεμβολές στην ψαλμωδία του Αμώμου) υπάρχουν όντως στις παλαιές Παπαδικές (14ο-15ο αι ή και μετά). Φυσικά δεν αναφέρεται κουβούκλιο Επιταφίου, αφού, αν δεν κάνω λάθος, μάλλον ούτε στην ταφή του Κυρίου δεν υπήρχε.
 

PavlosKouris

Pavlos Papadopaidi
#4
Ωραία η παραπομπή κ.Ιωάννη που μάλλον δείχνει την ανάγκη να εκφραστεί με αυτό το τρόπο ο κάθε υμνωδός καταθέτοντας τη ψυχή του, όμως είναι αποδεκτά σαν κείμενα απο το Οικουμενικό Πατριαρχείο ή την Ελλαδική Εκκλησία;
Διάβασα όλες τις παρατηρήσεις του Θεοχάρους Δετοράκη αλλά δεν είδα πουθενά(μπορεί κ να λανθάνω) αν εψάλλοντο κ αν ναι που;Αφήστε που έχουν υποστεί κ κακοποιήσεις απο τους αντιγραφείς-μεταγραφείς κατά τον σχολιάζοντα.
Επίσης μπορώ να τα ψάλλω αντί των γνωστών Εγκωμίων;
 

Johnsteff

Στεφούλης Ιωάννης
#5
Όταν λέτε ότι χάθηκε το Μετρό, αναρωτιέμαι αν εννοείτε το Αττικό Μετρό...
 

PavlosKouris

Pavlos Papadopaidi
#6
Ρε συ Δομέστιχε άσε τις ευχαριστίες κ απάντησέ μου (αλλά παλαιά) να ψάλλουμε αυτά τα Εγκώμια την ερχόμενη Μ.Εβδομάδα έτσι για αλλαγή; Έχω μπλέξει τα...πόδια μουυυυυυυ
 

NKontis

Παλαιό Μέλος
#7
Αντιγράφω από το Τυπικό του Βιολάκη:

«Ευθύς μετά την Καταβασία της θ΄ συνηθίζεται ενιαχού, όπου πανηγυρίζεται η εορτή αύτη μεγαλοπρεπώς, προς πλείονα τάχα δόξαν και τιμήν της Θεοτόκου, ίνα ψάλλωντα τα λεγόμενα εγκώμια της Παναγίας, κατά μίμησιν των του Κυρίου ημών, των ψαλλομένων εν τω Όρθρω του Μ. Σαββάτου. Η Μ. Εκκλησία κατακρίνουσα παν ό,τι καινοφανές και κακόζηλον, έστω και γινόμενον προς τιμήν της Θεοτόκου, αποδοκιμάζει ταύτα επισήμως και απαγορεύει μάλιστα αυστηρώς». (σελ. 306-307 υποσημείωση)

Αυτά τα λέει το Τυπικό για τον Δεκαπενταύγουστο. Πόσο μάλλον για εορτές άλλων αγίων!!! Το παραθέτω και τα σχόλια δικά σας.

Ευχαριστώ
Νεκτάριος Κόντης
 

Panagiotis

Γενικός συντονιστής
#8
Όπως έχω γράψει και άλλη φορά το πρόβλημα είναι σύνθετο. Μια πλευρά του είναι η υπερφόρτωση της μετά την είσοδο ψαλμωδίας απολυτικίων με απολυτίκια αγίων, η άλλη το "στόλισμα" των μεγαλυναρίων στον παρακλητικό κανόνα με σωρεία μεγαλυναρίων, η ψαλμωδία μη προβλεπομένων στιχηρών στους αίνους της Κυριακής (για να τιμήσουμε τον άγιο και να ατιμάσουμε την Ανάσταση του Κυρίου!), οι "κακόζηλες" ακολουθίες κλπ κλπ.

Δεν είπα να γίνουμε προτεστάντες. Ωστόσο η τιμή των αγίων πρέπει να γίνεται "οι Πατέρες ως είδον, η Εκκλησία ως παρέλαβε".
 

Panagiotis

Γενικός συντονιστής
#9
Μελοποιημένα Μεγαλυνάρια ("Εγκώμια") στην Κυρία Θεοτόκο και τους Αγίους (ως παρεμβολές στην ψαλμωδία του Αμώμου) υπάρχουν όντως στις παλαιές Παπαδικές (14ο-15ο αι ή και μετά). Φυσικά δεν αναφέρεται κουβούκλιο Επιταφίου, αφού, αν δεν κάνω λάθος, μάλλον ούτε στην ταφή του Κυρίου δεν υπήρχε.
Σε τι ήχο; αυτά τα μεγαλυνάρια διατηρούνται στη σλαβική και ρουμανική παράδοση ως εφύμνια στην ψαλμωδία της εκλογής του αγίου ή της εορτής. Και ναι μεν στη ρουμανική παράδοση (και σε εκείνη της ΠΓΔΜ) ψάλλονται σταθερά σε α΄ ήχο, στη βουλγαρική όμως ο ήχος διαφέρει ανά εορτή (δεσποτοθεομητορικές σε νενανώ, μαρτύρων σε βαρύ εκ του ζω κλπ)
 

Μ.Β.

Ματθαίος Βλάχος
#10
Η αμφιβολία που εκφράστηκε Γιάννη μου από τον Μακρυ-Γιάννη :)
δεν έχει να κάνει φαντάζομαι με το εάν ορθώς υπάρχουν μεγαλυνάρια της Θεοτόκου και των Αγίων
αλλά με το αν εντάσσονται στη Λατρεία σήμερα με σωστό τρόπο και μέτρο.

Νομίζω η Εκκλησία σοφά έχει επιλέξει το πώς και το πόσο θα τιμάται κάθε Άγιος, έχοντας σαν επίκεντρο της Λατρείας τον Χριστό.

Νομίζω τέτοιες πρακτικές, εκτός από "θεατρικότητα", δίνουν στη Λατρεία και πιο αγιοκεντρικό χαρακτήρα.
 

Laosynaktis

Παλαιό Μέλος
#11
Σε τι ήχο; αυτά τα μεγαλυνάρια διατηρούνται στη σλαβική και ρουμανική παράδοση ως εφύμνια στην ψαλμωδία της εκλογής του αγίου ή της εορτής. Και ναι μεν στη ρουμανική παράδοση (και σε εκείνη της ΠΓΔΜ) ψάλλονται σταθερά σε α΄ ήχο, στη βουλγαρική όμως ο ήχος διαφέρει ανά εορτή (δεσποτοθεομητορικές σε νενανώ, μαρτύρων σε βαρύ εκ του ζω κλπ)
Σε πλ. α΄στην Α΄στάση. Δεν θυμάμαι τί γίνεται στις άλλες στάσεις και τί υπάρχει σ αυτές. Πάντως νομίζω υπάρχει μόνο ένα τροπάριο που μάλλον επαναλαμβανόταν ως εφύμνιο. Έχει γράψει και ο Ι. Φουντούλης κάπου για τα Μεγαλυνάρια αυτά των Αγίων.
 

dimitris

Παλαιό Μέλος
#12
Καλό είναι να εγκωμιάζουμε τους αγίους μας.
Τα εγκώμια όμως στον Ιησού έχουν διαφορετικό θέμα.
Μην τα κάνουμε όλα ίσια.

Οτι Σοι Πρέπει πας Αίνος τιμή και προσκύνησις...
Απλά μια σκέψη.
 
Last edited:

Μ.Β.

Ματθαίος Βλάχος
#13
υγ

α)Το ίδιο ισχύει για μένα και με την εκτεταμένη χρήση φυλάδων, τις περισσότερες φορές χωρίς να έχουν καν έγκριση από την Εκκλησία.
Φυσικά, εξαίρεση αν πανηγυρίζει ο Ναός κάποιον Άγιο που στερείται πλήρους ακολουθίας ή αν τιμάται ιδιαίτερα κάποιος τοπικός Άγιος κλπ.

β)Θεωρώ πως όπως είναι παρατυπία μια εορτάσιμος ημέρα να ψαλλεί μή εορτάσιμος,
έτσι και το αντίστροφο, μία ψιλή ημέρα να ψαλλεί εορτάσιμος.

γ)Νομίζω, κουβούκλιο Επιταφίου του Κυρίου δεν υπήρχε μέχρι σχετικά πρόσφατα όπως και ότι δεν γινόταν περιφορά του Εσταυρωμένου στο Δοξαστικό του θ' αντιφώνου. (Σήμερον κρεμάται)
 

Panagiotis

Γενικός συντονιστής
#15
Σε πλ. α΄στην Α΄στάση. Δεν θυμάμαι τί γίνεται στις άλλες στάσεις και τί υπάρχει σ αυτές. Πάντως νομίζω υπάρχει μόνο ένα τροπάριο που μάλλον επαναλαμβανόταν ως εφύμνιο. Έχει γράψει και ο Ι. Φουντούλης κάπου για τα Μεγαλυνάρια αυτά των Αγίων.
Αυτό είναι και το πιο λογικό διότι το σλαβονικό κείμενο είναι πχ για την ύψωση του Τιμίου Σταυρού "Μεγαλύνομέν σε, Ζωοδότα Χριστέ, και τιμώμεν τον Σταυρόν σου τον άγιον, δι' ου έσωσας ημάς εκ της δουλεἰας του εχθρού" ενώ για κάποιον άγιο ασκητή αρχίζει "Μακαρίζομέν σε..."

Στη Ρουμανική παράδοση κάποιες εορτές έχουν δύο ή τρἰα "μεγαλυνάρια" (marimurile)- η εκτίμησή μου είναι ότι είναι απομίμηση των τριών αρχικών τροπαρίων των εγκωμίων, απλά το συντακτικό της ρουμανικής και ο περιφραστικός τρόπος που εκφράζονται πολλἐς λέξεις (πχ για το Θεοτόκος χρειάζονται 3 λέξεις!) καθιστά δύσκολη την αποκατάσταση του αρχικού κειμένου.
 

Μακρυγιάννης

Κανάλια Μαγνήσιας
#16
Η αμφιβολία που εκφράστηκε Γιάννη μου από τον Μακρυ-Γιάννη :)
δεν έχει να κάνει φαντάζομαι με το εάν ορθώς υπάρχουν μεγαλυνάρια της Θεοτόκου και των Αγίων
αλλά με το αν εντάσσονται στη Λατρεία σήμερα με σωστό τρόπο και μέτρο.

Νομίζω η Εκκλησία σοφά έχει επιλέξει το πώς και το πόσο θα τιμάται κάθε Άγιος, έχοντας σαν επίκεντρο της Λατρείας τον Χριστό.

Νομίζω τέτοιες πρακτικές, εκτός από "θεατρικότητα", δίνουν στη Λατρεία και πιο αγιοκεντρικό χαρακτήρα.
Ακριβώς! Με εκφράζεις πλήρως!
 
Top