[Ερώτηση] Είη το όνομα Κυρίου

ψαλμός 50ός

Ελένη Ντόβα-Χατζή
Γνωρίζω, αν είμαι λάθος ας με διορθώσουν οι ειδικοί, ότι το "Είη το όνομα Κυρίου..", στην Προηγιασμένη Θ. Λειτουργία, δεν ψάλλεται, αλλά λέγεται εμμελώς.
Σήμερα το πρωί άκουσα στο ραδιόφωνο την Προηγιασμένη Θ. Λειτουργία από την Μονή Πετράκη, όπου το έψαλλαν κανονικά, ως γνωρίζουμε.
Ποιό είναι το σωστό;
 

Ὅπως τό γράφεις κ. Ἑλένη, δηλ. «εμμελώς», σημαίνει τό ἴδιο πρᾶγμα. «Χῦμα» γράφει κάποιο βοήθημα μέ τόν τίτλο «Μεγάλη Τεσσαρακοστή», προφανῶς γιά λόγους κατανυκτικούς, ἀλλ᾿ αὐτό δέν προκύπτει οὔτε ἀπό τίς τυπικές διατάξεις τοῦ Τριῳδίου οὔτε ἀπό τό ΤΜΕ. Καί φυσικά τό ψάλλουμε κανονικά ὅπως στίς τελεῖες θ. λειτουργίες.


 

Ὅπως τό γράφεις κ. Ἑλένη, δηλ. «εμμελώς», σημαίνει τό ἴδιο πρᾶγμα. «Χῦμα» γράφει κάποιο βοήθημα μέ τόν τίτλο «Μεγάλη Τεσσαρακοστή», προφανῶς γιά λόγους κατανυκτικούς, ἀλλ᾿ αὐτό δέν προκύπτει οὔτε ἀπό τίς τυπικές διατάξεις τοῦ Τριῳδίου οὔτε ἀπό τό ΤΜΕ. Καί φυσικά τό ψάλλουμε κανονικά ὅπως στίς τελεῖες θ. λειτουργίες.



Μολις ειδα την ερωτηση της κ. Ελενης,
θυμηθηκα κατι σχετικο με το "ειη το ονομα"

Αν, λεμε αν, την Κυριακη μεθαυριο θελησουν οι ιερεις να κανουμε την περιφορα του Σταυρου στο τελος,
αυτο ειναι καλυτερα να γινει, πριν ή μετά το 'Ειη το ονομα' ;
Νομιζω το ιδιο θεμα προκυπτει κ την Κυριακη της Ορθοδοξιας.

Ευχαριστω
 
αὐτό δέν προκύπτει οὔτε ἀπό τίς τυπικές διατάξεις τοῦ Τριῳδίου οὔτε ἀπό τό ΤΜΕ. Καί φυσικά τό ψάλλουμε κανονικά ὅπως στίς τελεῖες θ. λειτουργίες.

Πάτερ μου ευλογείτε,
Έψαξα εκ των υστέρων στο Τυπικό του Βιολάκη και γράφει τα εξής:
ΠΕΡΙ ΤΟΥ ΕΙΗ ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΚΥΡΙΟΥ
Το Είη το όνομα Κυρίου ψάλλεται πάντοτε σε β΄χύμα και εν ταις τρισί Λειτουργίαις, τή Προηγιασμένη, τή του Χρυσοστόμου και τή του Μ.Βασιλείου, μετά την Οπισθάμβωνος ευχήν.
Μήπως μπορείτε να με ξεμπερδέψετε, γιατί ομολογώ πως μπερδεύτηκα με το "ψάλλεται χύμα".:confused:
 
Πάτερ μου ευλογείτε,
Έψαξα εκ των υστέρων στο Τυπικό του Βιολάκη και γράφει τα εξής:
ΠΕΡΙ ΤΟΥ ΕΙΗ ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΚΥΡΙΟΥ
Το Είη το όνομα Κυρίου ψάλλεται πάντοτε σε β΄χύμα και εν ταις τρισί Λειτουργίαις, τή Προηγιασμένη, τή του Χρυσοστόμου και τή του Μ.Βασιλείου, μετά την Οπισθάμβωνος ευχήν.
Μήπως μπορείτε να με ξεμπερδέψετε, γιατί ομολογώ πως μπερδεύτηκα με το "ψάλλεται χύμα".:confused:

Σε απολελυμένον μέλος- σχεδόν χύμα!
 
Δηλαδή, ὅπως τά λειτουργικά...........



Σε απολελυμένον μέλος- σχεδόν χύμα!

Αν κατάλαβα καλά, από τις ανωτέρω απαντήσεις, το "Είη το όνομα Κυρίου..", ψάλλεται χύμα (έτσι το κατανοώ και εγώ από το Τυπικό του Βιολάκη).
Άρα, αν θέλουμε να ακουλουθήσουμε το "γράμμα του νόμου", στις Θ. Λειτουργίες, δεν πρέπει-κανονικά-να ψάλλεται, με τον σημερινό τρόπο και μάλιστα και σε διάφορους ήχους, παρά να "ψάλλεται πάντοτε σε β΄χύμα", σύμφωνα με το Τυπικό.
Έτσι είναι;;:confused:
 
Κυρία Ελένη απο αυτά που διάβασα μετά την ερωτησή σας απο τα εκλεκτά μέλη του forum,νομίζω ότι η σωστότερη ερμηνεία είναι αυτή των πατριαρχικών χορών στο οικουμενικό πατριαρχείο.Δοθείσης ευκαιρίας ακούστε και θα καταλάβετε
 
Μολις ειδα την ερωτηση της κ. Ελενης,
θυμηθηκα κατι σχετικο με το "ειη το ονομα"

Αν, λεμε αν, την Κυριακη μεθαυριο θελησουν οι ιερεις να κανουμε την περιφορα του Σταυρου στο τελος,
αυτο ειναι καλυτερα να γινει, πριν ή μετά το 'Ειη το ονομα' ;
Νομιζω το ιδιο θεμα προκυπτει κ την Κυριακη της Ορθοδοξιας.

Ευχαριστω

Πολύ καλή ερώτηση. Για τις τελετές του Σταυρού βέβαια, η θέση είναι μετά την δοξολογία, αλλά για άλλες ακολουθίες (μνημόσυνα, ευλόγηση φανουρόπιτας, κολλύβων αγίου, αγιασμός), η απάντηση μπορεί να βρεθεί εύκολα. Αφορμή έλαβα από το άρθρο του π. Σεραφείμ Φαράσογλου, Λειτουργικαί Παρατυπίαι (βλ. εδώ).

Το Είη το όνομα Κυρίου είναι δάνειο από την ακολουθία των τυπικών, και στα αρχαία τυπικά συνοδεύεται από τον λγ' ψαλμό, κατά την διάρκεια ψαλμωδίας του οποίου γίνεται η διανομή του κατακλαστού/αντιδώρου.

Τι μαρτυρείται; Προηγούνται ή έπονται τέτοιες εμβόλιμες ακολουθίες της διανομής του κατακλαστού;
 


Ἡ εὐλόγηση κολύβων ἕπεται τῆς διανομῆς τοῦ κατακλαστοῦ (Dmitrievskij τ. 3 σ. 258), ἐνῶ ὁ μέγας ἁγιασμὸς προηγεῖται (ΤΑΣ).
 
Από την 5η Ιανουαρίου εσπέρας και την Παρασκευή της α' εβδομάδας των νηστειών εσπέρας, φαίνεται ότι οι εμβόλιμες ακολουθίες μπαίνουν μετά την οπισθάμβωνο και πριν το Είη το όνομα Κυρίου (ΤΑΣ).
 
«Ὁ λαός· Ἀμήν. Εἴη τὸ ὄνομα Kυρίου εὐλογημένον. Kαὶ δοξάζει»

(χφ. St. Petropolitanus Rossijskaja Nacionalnaja Biblioteka gr. 226 εὐχολόγιο θ' αἰ. φ. 29r).



«Ὁ λαός· Ἀμήν. Εἴη τὸ ὄνομα Kυρίου εὐλογημένον γ’. Δόξα, Καὶ νῦν»

(εἰλητάριο Σινὰ Ε 4 λειτουργία προηγιασμένων τοῦ ἔτους 1183).
 
Back
Top