[Ανακοίνωση] Δ. Ἀνατολικιώτου: Ὁ Χουρμούζιος Χαρτοφύλαξ καὶ ἡ συμβολή του εἰς τὴν μουσικὴν μεταρρύθμισιν τοῦ 1814

Χρῆστος Πανάγου

Χρῆστος Πανάγου
ΒΙΒΛΙΟΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ
Διονυσίου Ν. Μ. Ἀνατολικιώτου,
Ὁ Χουρμούζιος Χαρτοφύλαξ καὶ ἡ συμβολή του εἰς τὴν μουσικὴν μεταρρύθμισιν τοῦ 1814.
1. Βιογραφικὰ στοιχεῖα καὶ μουσικὴ προσφορά.
2. Σπουδὴ εἰς τὴν μουσικὴν ὀρθογραφίαν αὐτοῦ.

Ἐκδόσεις «Κάλαμος»,
Ἀθῆναι 2004,
σελίδες 96, τιμὴ 12€.


Πρὸ ὀλίγων ἡμερῶν κάποιος φίλος μοῦ ὑπέδειξε καὶ προμηθεύτηκα ἕνα βιβλίο γιὰ τὸν βίο καὶ τὸ ἔργο τοῦ Χουρμουζίου Χαρτοφύλακος. Ἡ ἐργασία αὐτὴ ἐξεπονήθη ἀπὸ τὸν Διονύσιο Ν. Μ. Ἀνατολικιώτη, τὴν ὁποία ὑπέβαλε ὡς Διπλωματικὴ ἐργασία στὸ μάθημα «Ἱστορία Ἐκκλησιαστικῆς Μουσικῆς» κατὰ τὸ ἔτος τῶν διπλωματικῶν του ἐξετάσεων γιὰ τὸν ἀντίστοιχο τίτλο στὴν Βυζαντινὴ Μουσικὴ στὸ Ὠδεῖο «Ρωμανὸς ὁ Μελωδός».
Ἡ ἐργασία αὐτὴ εἶναι πολὺ σημαντική, διότι διαφωτίζει ἀρκετὰ θέματα γύρω ἀπὸ τὸν βίο καὶ τὸ ἔργο τοῦ Χουρμουζίου, ὁ ὁποῖος ὡς γνωστὸν ἦταν ὁ ἕνας ἀπὸ τοὺς τρεῖς Διδασκάλους τῆς νέας ἀναλυτικῆς μεθόδου τῆς μουσικῆς. Ἐνῶ ὅμως ὑπάρχουν πληροφορίες γιὰ τὸν ἐν λόγῳ διδάσκαλο σὲ πολλὲς ἐργασίες, ἐλάχιστες εἶναι ἐκεῖνες (προσωπικῶς ἔχω ὑπόψει μου μόνο μία) ποὺ ἀφοροῦν ἀποκλειστικῶς στὸν Χουρμούζιο. Ἐξαιτίας αὐτοῦ τοῦ γεγονότος, τὸ ἐν λόγῳ βιβλίο τοῦ Δ. Ἀνατολικιώτου εἶναι χρήσιμο.
χρησιμότητά του ὅμως δὲν ἔγκειται μόνο στὸ ὅτι «ἐκτίθενται ὅσα βιογραφικὰ στοιχεῖα ἀνευρέθησαν περὶ τοῦ Χουρμουζίου εἰς διάφορα συγγράμματα» σύμφωνα μὲ ὅσα ἀναφέρει ὁ συγγραφέας στὸ προλογικό του σημείωμα. Ὁ Δ. Ἀνατολικιώτης στὸ Πρῶτο μέρος τῆς ἐργασίας του αὐτῆς «εἰσχωρεῖ» καὶ ἐρευνᾶ πολὺ σημαντικὰ καὶ σοβαρὰ θέματα γύρω ἀπὸ τὸ πρόσωπο τοῦ Χουρμουζίου, συλλέγοντας πληροφορίες, καὶ ἀξιολογώντας τις καταλήγει σὲ συμπεράσματα ἢ ἐρωτήματα, κάποια ἀπὸ τὰ ὁποῖα δὲν εἶχαν ἐπισημανθεῖ μέχρι σήμερα.
Ἀναλυτικότερα, στὸ πρῶτο κεφάλαιο διερευνῶνται οἱ σχετικὲς μὲ τὸ ὄνομα τοῦ Διδασκάλου πληροφορίες· τὸ δεύτερο φέρει τὸν τίτλο Ἡ μουσικὴ μεταρρύθμισις τοῦ 1814 καὶ ἀσχολεῖται μὲ σχετικὰ θέματα γύρω ἀπὸ τὴν μεταρρύθμιση καὶ τοῦ τρόπου μὲ τὸν ὁποῖο προέκυψε τὸ νέο σύστημα τῆς μουσικῆς, καθὼς ἐπίσης ἐπισημαίνει τὴν συμβολὴ τοῦ Χουρμουζίου σὲ αὐτή. Στὸ τρίτο κεφάλαιο καταπιάνεται μὲ τὴν «ἐξηγητικὴ» δραστηριότητα τῶν διδασκάλων, ἐνῶ στὸ τέταρτο πραγματεύεται θέματα σχετικὰ μὲ τὴν θεωρία τῆς νέας μεθόδου. Τὸ πέμπτο κεφάλαιο τιτλοφορεῖται· Ζηλωτὴς μουσικὸς καὶ ἀφορᾶ στὸν συντηρητικὸ/παραδοσιακὸ τρόπο μὲ τὸν ὁποῖο «ἐξηγοῦσε» ὁ Χουρμούζιος τὰ μέλη ἀπὸ τὴν παλαιὰ γραφή. Στὸ ἕκτο κεφάλαιο ἀναφέρονται οἱ σχετικὲς πληροφορίες γιὰ τὸ τέλος τοῦ βίου τοῦ Χουρμουζίου. Στὸ ἕβδομο καὶ τελευταῖο κεφάλαιο τοῦ πρώτου μέρους τοῦ βιβλίου αὐτοῦ ἀναφέρονται οἱ «ἐξηγήσεις» καὶ οἱ με¬λοποιήσεις τοῦ Χουρμουζίου ἐν εἴδει ἐργογραφικοῦ καταλόγου.
Ἐξίσου σπουδαῖα καὶ πολύτιμα εἶναι ὅσα πρωτοτύπως γράφονται στὸ Δεύτερο καὶ τελευταῖο μέρος τῆς ἐν λόγῳ συγγραφῆς, τὸ ὁποῖο ἔχει ὡς γενικὸ τίτλο: Σπουδὴ εἰς τὴν μουσικὴν ὀρθογραφίαν τοῦ Χουρμουζίου Χαρτοφύλακος, στὸ ὁποῖο: «ἐξετάζονται εἰδικότερα θέματα ὀρθογραφίας καὶ ἀναλύσεως τῆς παρασημαντικῆς, ὅπως ἀνευρίσκονται εἰς τὰς χειρογράφους καὶ ἐντύπους ἐξηγήσεις τοῦ Χουρμουζίου», ὅπως ἀναφέρει ὁ συγγραφέας στὸ προλογικό του σημείωμα.
Ἀναλυτικότερα, τὸ Δεύτερο μέρος χωρίζεται σὲ ἐννέα κεφάλαια, στὰ ἑπτὰ πρῶτα τῶν ὁποίων ἐξετάζονται θέματα ὀρθογραφίας καὶ ἀναλύονται περισσότερα ἀπὸ 200 μουσικὰ παραδείγματα· συγκεκριμένα, σὲ κάθε ἕνα ἀπὸ αὐτὰ ἐξετάζεται ἡ χρήση τῶν ἑξῆς σημαδίων: τῆς πεταστῆς, τοῦ ἀντικενώματος, τοῦ συνδέσμου, τοῦ ὀλίγου μὲ ἀντικένωμα, τοῦ ὁμαλοῦ, τῆς ἁπλῆς ἀντὶ κλάσματος, καὶ τῆς ὀξείας· παραλλήλως, ἐπισημαίνονται συγκεκριμένοι ὀρθογραφικοὶ κανόνες, τοὺς ὁποίους ἐφήρμοζε ὁ Χουρμούζιος στὶς ἐξηγήσεις του. Στὸ ὄγδοο κεφάλαιο πραγματοποιεῖται μερικὴ σύγκριση τῶν ἐξηγήσεων τοῦ Γρηγορίου καὶ τοῦ Χουρμουζίου καὶ στὸ ἔνατο κεφάλαιο, ὅπως ὑποδηλώνει ὁ τίτλος του, πραγματοποιοῦνται Γενικαὶ παρατηρήσεις εἰς τὸ ἔργον τῶν τριῶν διδασκάλων τοῦ 1814 καὶ τοῦ Χουρμουζίου εἰδικώτερον. Εἶναι ἀξιοσημείωτο τὸ γεγονὸς ὅτι στὸ ἕβδομο κεφάλαιο πραγματοποιεῖται ἐκτενὴς ἀναφορὰ στὸ θέμα τοῦ μουσικοῦ σημαδίου τῆς ὀξείας. Σὲ αὐτὸ ὁ συγγραφέας παραθέτοντας ἀρκετὰ πειστικὰ ἐπιχειρήματα ἀποδεικνύει ὅτι «...ὁ Χουρμούζιος ὄχι μόνον δὲν ἐθεώρει ἀναγκαίαν τὴν χρῆσιν τῆς ὀξείας εἰς τὴν νέαν παρασημαντικήν, ἀλλὰ καὶ ὅτι συνειδητῶς κατήργησεν αὐτήν...»! Ἡ ἐν λόγῳ ἄποψη τοῦ συγγραφέως εἶναι πολὺ σημαντικὴ καὶ συνάμα «ἀνατρεπτική», ἂν ληφθεῖ ὑπόψιν ὁ διάλογος ποὺ ἔχει λάβει χώρα τοὺς τελευταίους χρόνους γύρω ἀπὸ τὴν ὕπαρξη (ἢ μὴ) στὴν τυπογραφία ἀλλὰ καὶ τὴν ἑρμηνεία τοῦ μουσικοῦ αὐτοῦ σημαδίου.
Τέλος, ἡ ἐργασία κατακλείεται ἀπὸ ἕνα κείμενο «ἀντὶ ἐπιλόγου», στὸ ὁποῖο γράφονται πολὺ ἐνδιαφέροντα πράγματα γύρω ἀπὸ τὸ θέμα τῆς μεταρρυθμίσεως καὶ τῆς ἀξίας τοῦ ἔργου τοῦ Διδασκάλου Χουρμουζίου Χαρτοφύλακος.
Ἕνα τελευταῖο στοιχεῖο, γιὰ νὰ ὁλοκληρωθεῖ ἡ βιβλιοπαρουσίαση, ἀποτελεῖ τὸ ὀρθογραφικὸ σύστημα ποὺ ἀκολουθεῖ ὁ συγγραφέας. Συγκεκριμένα ὁ ἴδιος ἐπισημαίνει στὸν πρόλογό του τὸ ἑξῆς: «τὸ ὀρθογραφικὸ σύστημα ποὺ ἀκολουθῶ δὲν εἶναι ἀποτέλεσμα ἰδιοτροπίας τινὸς ἢ αὐθαιρεσίας, ἀλλ᾿ ἔχει προκύψει κατόπιν προσεκτικῆς μελέτης τῆς ἑλληνικῆς γλώσσης».
Εἶναι βέβαιο ὅτι κάποιοι θὰ συμφωνήσουν καὶ κάποιοι θὰ διαφωνήσουν μὲ τὶς ἀπόψεις τοῦ συγγραφέως. Ἔτσι συμβαίνει πάντοτε ὅταν κάποια βιβλία ἀνατρέπουν, ἐκτρέπουν, ἐντρέπουν, παρατρέπουν, συντρέπουν καὶ τρέπουν... τρέπουν... τρέπουν...
«Ἁρμονία (Μουσικὴ) εἶναι ἡ περὶ τοῦ ἡρμοσμένου τέχνη» κατὰ τοὺς ἀρχαίους ῞Ελληνες ἁρμονικούς (μουσικούς)· ἡ ἁρμονία εἶναι ἀποτέλεσμα τῆς ἐνέργειας (καὶ) τοῦ ρήματος τρέπω, γι᾿ αὐτὸ οἱ ἦχοι λέγονται καὶ τρόποι. ῾Η τροπὴ τοῦ μέλους... εἶναι Γενικὴ ἀντικειμενικὴ (κάποιος ἢ κάτι τρέπει τὸ μέλος) ἢ Γενικὴ ὑποκειμενική (τὸ μέλος τρέπει κάποιον ἢ κάτι); Μήπως ἀμφότερα;
Εἶναι θέμα συντακτικοῦ ἢ τροπῆς...

Τὸ βιβλίο διατίθεται στὸ ἐμπόριο (τὸ ἐπιβεβαίωσα πρόσφατα) καὶ μπορεῖ κανεὶς νὰ τὸ βρεῖ στὰ βιβλιοπωλεῖα καὶ κυρίως στὸ βιβλιοπωλεῖο ποὺ ἔχει τὴν
Ἀποκλειστικὴ διάθεση· Ν. Δ. Παναγόπουλος, Χαβρίου 3 καὶ Κολοκοτρώνη, ᾿Αθῆναι, τηλ. καὶ φάξ 210-3224819.
 
Last edited:
Το βιβλίο αυτό το έχω διαβάσει εδώ και μερικά χρόνια και είναι όντως πολύ ενδιαφέρον.
 
Θέλω κι ἐγώ νά εὐχαριστήσω δημόσια τόν ἀγαπητό Διονύσιο γιά τήν τιμητική πρός ἐμέ ἐπίδοση αὐτοῦ τοῦ περισπούδαστου ἔργου του, μεταξύ τόσων ἄλλων.
Ἀπό ἐχθές πού μοῦ τό ἔδωσε ἔχω καταφέρει νά διαβάσω τό 1/3 καί ἤδη ἔχω ἐνθουσιαστεῖ.

 
Χρῆστος Πανάγου;19380 said:
Εἶναι ἀξιοσημείωτο τὸ γεγονὸς ὅτι στὸ ἕβδομο κεφάλαιο πραγματοποιεῖται ἐκτενὴς ἀναφορὰ στὸ θέμα τοῦ μουσικοῦ σημαδίου τῆς ὀξείας. Σὲ αὐτὸ ὁ συγγραφέας παραθέτοντας ἀρκετὰ πειστικὰ ἐπιχειρήματα ἀποδεικνύει ὅτι «...ὁ Χουρμούζιος ὄχι μόνον δὲν ἐθεώρει ἀναγκαίαν τὴν χρῆσιν τῆς ὀξείας εἰς τὴν νέαν παρασημαντικήν, ἀλλὰ καὶ ὅτι συνειδητῶς κατήργησεν αὐτήν...»! Ἡ ἐν λόγῳ ἄποψη τοῦ συγγραφέως εἶναι πολὺ σημαντικὴ καὶ συνάμα «ἀνατρεπτική», ἂν ληφθεῖ ὑπόψιν ὁ διάλογος ποὺ ἔχει λάβει χώρα τοὺς τελευταίους χρόνους γύρω ἀπὸ τὴν ὕπαρξη (ἢ μὴ) στὴν τυπογραφία ἀλλὰ καὶ τὴν ἑρμηνεία τοῦ μουσικοῦ αὐτοῦ σημαδίου.
Συγχωρέστε με αλλά στα χειρόγραφα του διδασκάλου Χουρμουζίου βλέπουμε το αντίθετο, δηλαδή να χρησιμοποιεί την οξεία συστηματικά...αυτό μπορεί να το διαπιστώσει ο καθένας στα χειρόγραφα του Χουρμουζίου, αλλά και στις έντυπες εκδόσεις του Βουκουρεστίου...

Χρῆστος Πανάγου;19380 said:
Σὲ αὐτὸ ὁ συγγραφέας παραθέτοντας ἀρκετὰ πειστικὰ ἐπιχειρήματα ἀποδεικνύει ὅτι «...ὁ Χουρμούζιος ὄχι μόνον δὲν ἐθεώρει ἀναγκαίαν τὴν χρῆσιν τῆς ὀξείας εἰς τὴν νέαν παρασημαντικήν, ἀλλὰ καὶ ὅτι συνειδητῶς κατήργησεν αὐτήν...»!
Το ότι ο Χουρμούζιος χρησιμοποιεί συστηματικά την οξεία στα χειρόγραφά του δεν αποτελεί άραγε "σημαντικό επιχείρημα"?

Υ.Γ.οι απορίες μου στηρίζονται μόνο στα ανωτέρω γραφόμενα...δεν έχω καταφέρει δυστυχώς να βρω το συγκεκριμένο βιβλίο..όποιος γνωρίζει από που μπορώ να το προμηθευτώ ας μου στείλει ένα μήνυμα...
Ευχαριστώ.
 
Last edited:
Χρῆστος Πανάγου;19380 said:
Σὲ αὐτὸ ὁ συγγραφέας παραθέτοντας ἀρκετὰ πειστικὰ ἐπιχειρήματα ἀποδεικνύει ὅτι «...ὁ Χουρμούζιος ὄχι μόνον δὲν ἐθεώρει ἀναγκαίαν τὴν χρῆσιν τῆς ὀξείας εἰς τὴν νέαν παρασημαντικήν, ἀλλὰ καὶ ὅτι συνειδητῶς κατήργησεν αὐτήν...»!
Το αν εθεώρει αναγκαίαν ο Χουρμούζιος την οξείαν θα μας το πει ασφαλώς ο ίδιος.

Από την σκοπιά του παρατηρητή χειρογράφων και μόνο, παραθέτω αποσπάσματα από το "Άνωθεν οι προφήται" του Αγίου Ιωάννου του Κουκουζέλη που έχει μετεγράψει ο Χουρμούζιος στον ΕΒΕ-ΜΠΤ 706 (Θεοτοκία της Παπαδικής).

Είχα σκοπό να ασχοληθώ με το θέμα ΑΛΛΑ Ο ΧΟΥΡΜΟΥΖΙΟΣ ΜΟΥ ΕΒΑΛΕ ΦΡΕΝΟ ΑΜΕΣΩΣ καθώς μέσα στις πρώτες 2 σελίδες...


...β ρ έ χ ε ι . ο ξ ε ί ε ς!


Που να μελετούσα όλες (10) τις σελίδες του μαθήματος...

Αν λοιπόν ο Χουρμούζιος σε 1 μάθημα βάζει καμιά 50αριά (χωρίς υπερβολή) οξείες, από πότε τις καταργεί;

Υ.Γ. Δεν περνάω και ΣΕ ΑΛΛΟΥΣ εξηγητές γιατί θα έχουμε αντίστοιχα φαινόμενα βροχής και μπόρας...
 
Last edited:
Θέλω κι ἐγώ νά εὐχαριστήσω δημόσια τόν ἀγαπητό Διονύσιο γιά τήν τιμητική πρός ἐμέ ἐπίδοση αὐτοῦ τοῦ περισπούδαστου ἔργου του, μεταξύ τόσων ἄλλων.
Ἀπό ἐχθές πού μοῦ τό ἔδωσε ἔχω καταφέρει νά διαβάσω τό 1/3 καί ἤδη ἔχω ἐνθουσιαστεῖ.


Πάντως (αγαπητοί κ. Ψωμιάδη και κ.Κωστόπουλε) μήν προτρέχουμε να σχολιάσουμε το έργο αν δεν το μελετήσουμε.
Προσωπικά βρίσκω ενδιαφέρουσα την εργασία (κι όχι μόνον αυτήν)
και θα την προμηθευτώ σύντομα.
Μετά μπορούμε να γράψουμε πολλά...
Συμφωνίες- διαφωνίες...

Φιλικά
Δημήτριος Καλπακίδης
 
Επαναλαμβάνω ότι οι απορίες μου στηρίζονται μόνο στα ανωτέρω γραφόμενα...δεν νομίζω να μην αναφέρονται αυτά στο βιβλίο αφού ο κ.Πανάγου τα παραθέτει με εισαγωγικά...
 
...και κ.Κωστόπουλε) μήν προτρέχουμε να σχολιάσουμε το έργο αν δεν το μελετήσουμε.

Ευλογημένε, δεν σχολίασα το έργο ΑΛΛΑ τα περί οξείας όπως παρατέθηκαν στην παρουσίαση του βιβλίου.

...μη τα εξισώνεις.

Προσωπικά βρίσκω ενδιαφέρουσα την εργασία (κι όχι μόνον αυτήν)
και θα την προμηθευτώ σύντομα.
Μετά μπορούμε να γράψουμε πολλά...
Συμφωνίες- διαφωνίες...

Ενδεχομένως να ΕΙΝΑΙ. Εγώ αναφέρθηκα ΜΟΝΟ σε ΜΙΑ πτυχή όπως παρουσιάζεται στο Φόρουμ...

...στα περί οξείας και μάλιστα από τον Χουρμούζιο.

ΚΑΘΑΡΑ ΚΡΙΤΙΚΟ-ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ πνεύμα μέσω παραθέσεως αυτούσιων δεδομένων από ΧΕΙΡΟΓΡΑΦΑ.
 
Υ.Γ.οι απορίες μου στηρίζονται μόνο στα ανωτέρω γραφόμενα...δεν έχω καταφέρει δυστυχώς να βρω το συγκεκριμένο βιβλίο..όποιος γνωρίζει από που μπορώ να το προμηθευτώ ας μου στείλει ένα μήνυμα...
Ευχαριστώ.

Δές το πρώτο μήνυμα για πού να το βρείς.

Δεν πιστεύω οτι υπάρχει διαφωνία οτι ο Χουρμούζιος χρησιμοποιεί το σχήμα της οξείας σε πολλά χειρόγραφά του (αν θυμάμαι στο θεωρητικό του δεν το χρησιμοποιεί, διορθώστε με). Οι διαφωνίες έχουν να κάνουν με την ορθογραφία και κυρίως ενέργεια (εκτέλεση) σε αυτό το σημάδι στη νέα γραφή (του Χουρμουζίου εν προκειμένω). Δείτε και τις σχετικές συζητήσεις στην ενότητα Οξεία και μια τελείως πρόχειρη έρευνα με παραδείγματα που είχαμε κάνει παλαιότερα με το Shota εδώ (στα Αγγλικά κυρίως).
 
"Οι λογισμοί του ανθρώπου δείχνουν την πνευματική του κατάσταση"

Γέρων Παΐσιος Αγιορείτης.


Υ.Γ. Η οποία μπορεί να είναι δηλαδή καλή... ο καθένας ας δει τους λογισμούς του...
 
Last edited:
Στην εισαγωγή της Εισαγωγής του Χρυσάνθου (ή του Δοξασταρίου του Πέτρου, αλλά νομίζω το πρώτο), ο εκδότης διαμαρτύρεται για την παρατήρηση που του έκαναν οι μεγάλοι δάσκαλοι της Πόλη πως το ολίγον δεν έχει τη μορφή οξείας στις περιπτώσεις που συμπλέκεται, νομίζω, με τα κεντήματα, ή όταν έχει από κάτω ψηφιστό. Δεν είμαι σίγουρος γιατί το κείμενο το έχω από την επανέκδοση των εισαγωγών των τεσσάρων πρώτων βιβλίων (Βουκουρεστίου και Παρισίου) από τον κ. Λαδά, αλλά δεν μπορώ τώρα να το βρω και να το παραθέσω ακριβώς. Αν έχει το έχει πρόχειρο κάποιος φίλος, τον παρακαλώ να το αναρτήσει. Πάντως πρόσεξα πως μιλάει για ολίγον με μορφή οξείας και όχι για οξεία. Ίσως να ήταν συμφωνημένο για λόγους καλαισθησίας να διατηρήσουν το σχήμα της οξείας όταν έχει από κάτω άλλους χαρακτήρες. Άλλωστε, αν επρόκειτο για ενέργεια της οξείας, θα αναφερόταν και στο κείμενο της Εισαγωγής. Με την ίδια λογική πιστεύω πως εμφανίζεται και στα χειρόγραφα του Χουρμουζίου, του οποίου, άλλωστε έχουμε και το θεωρητικό και δεν αναφέρει τίποτε σχετικό.
 
[Σημείωμα συντονιστή] Παρακαλώ όχι άλλα μηνύματα εδώ γενικά περί της Οξείας εφόσον υπάρχει ειδική ενότητα . Εάν κάποιος έχει διαβάσει το βιβλίο του Διονυσίου και θέλει να σχολιάσει κάτι (κόσμια) επ'αυτού είναι ελεύθερος να το κάνει εδώ αλλιώς ας επικοινωνήσει με το Διονύσιο απευθείας εάν χρειάζεται διευκρινήσεις από τον ίδιο. Ευχαριστώ.
 
ΟΚ! Απλά θεώρησα χρήσιμο να πω την παρατήρησή μου εδώ εν προκειμένω για τον Χουρμούζιο και τα γραφόμενά νου ήταν ο λόγος. Ας μεταφερθούνε, αν είναι, τα μηνύματα αυτά σε άλλη υποενότητα.
 
Back
Top