Pappous43
Παλαιό Μέλος
Πρό 50 ἐτῶν περίπου ἕνας ἀεροναυπηγός ἐβοήθησεν ἕνα ναυπηγόν νά λύσῃ ἕνα τεχνικόν πρόβλημα
διά τῆς χρήσεως διαφορετικῶν μεθόδων καί ὑλικῶν, ἀγνώστων εἰς τήν κατασκευήν πλοίων.
Ἐπίσης ἀρχιτέκτονες/κατασκευασταί ἀνθεκτικῶν ἀντισεισμικῶν κτιρίων δανείζονται τεχνολογίαν/τεχνογνωσίαν
χαλυβδίνων πλοίων τά ὁποῖα πλοῖα ὡς γνωστόν ἀντέχουν εἰς βαθμούς Ρίχτερ πέραν τῆς κλίμακος.
Γενικῶς φαίνεται ὅτι μία Ἐπιστήμη ἤ Τέχνη δύναται κάποτε νά βοηθηθῇ ἀπό μίαν ἄλλην.
Αὐτός εἶναι ὁ λόγος ὅπου ὁ γράφων προτείνει νά ἀσχοληθῶμεν ἐπ΄ὀλίγον μέ τήν συγγενῆ μας Ἁγιογραφίαν.
Ὁμοιότητες μεταξύ Ἁγιογραφίας καί Β.Μ.
-Ἀμφότεραι χρησιμεύουν εἰς τήν δημιουργίαν κατανύξεως εἰς τό ἐκκλησίασμα.
-Ἀμφότεραι καλλιεργοῦνται εἰς πολλά Μοναστήρια
-Ἀμφότεραι χρησιμοποιοῦν συνδυασμούς συχνοτήτων, π.χ.
εἰς τήν μουσικήν ὁ φθόγγος Κε ἐχει συχνότητα 440, Hz
εἰς τήν ζωγραφική τό πράσινον ἔχει συχνότητα 570 THz (περίπου)
-κ.ἄ.
Διαφοραί μεταξύ Ἁγιογραφίας καί Β.Μ.
-Τήν βυζαντινήν εἰκόνα ἀντιλαμβανόμεθα ὀπτικῶς, τήν δέ βυζαντινή μουσικήν ἀκουστικῶς.
-Τό ἄκουσμα ἑνός ὕμνου διαρκεῖ ὀλίγα λεπτά μόνον εἰς τόν ναόν, καί κατόπιν παραμένει εἰς τήν μνήμην μας.
-Τήν εἰκόνα βλέπομεν συνεχῶς ὅσον χρόνον θέλομεν καί κατόπιν παραμένει εἰς τήν μνήμην μας.
-Ἡ ἐπιλογή ἑνός Ἁγιογράφου πρέπει νά γίνη μέ μεγάλην σοβαρότητα διότι θά παραμείνη ἐπί δεκαετίας (ἐάν ὄχι αἰῶνας)
ἐνῶ ὁ ψάλτης ἀντικαθίσταται (έάν χρειασθῇ) ἐντός ἡμερῶν/μηνῶν.
-κ.ἄ.
Κατόπιν τῶν ἀνωτέρω εἶναι ἴσως μία ἐνδιαφέρουσα ἄσκησις νά μελετήσωμε μήπως τυχόν ὑπάρχουν
κάποια στοιχεῖα ἀπό τήν Ἁγιογραφίαν τά ὁποῖα θά βοηθήσουν ἐμᾶς τούς ἱεροψάλτας, νά προβληματισθῶμεν καί νά
πάρωμε κάποια διδάγματα.
Παρατίθενται κατωτέρω, δειγματοληπτικῶς μόνον, μερικά θέματα πρός ἐξέτασιν καί σύγκρισιν.
-Παράδοσις & νεωτερισμός εἰς τήν Ἁγιογραφίαν.
-Σημασία τῆς γνώμης τοῦ ἁπλοῦ λαοῦ (ἐκκλησιάσματος) εἰς τήν ἀξιολόγησιν Ἁγιογράφων καί τῶν ἔργων αὐτῶν.
-Κριτήριον, Κριτής καί διαδικασία ἀναγνωρίσεως Μεγάλων Ἀγιογράφων (π.χ. ὅπως ἑνός Ἄρχοντος Πρωτοψάλτου).
-Κριτήριον, Κριτής καί διαδικασία ἐπιλογῆς Ἁγιογράφου διά σημαντικόν Ἱ.Ναόν. (Ἀντιστοίχως, Πρωτοψάλτου).
-Τεχνική & Διαδικασία πιστῆς ἀντιγραφῆς μιᾶς ἐπιτυχημένης παλαιᾶς εἰκόνος. (Ἀντιστοίχως, μίμησις ἐκτελέσεως)
-Τεχνική & Διαδικασία ἄλλων εἰκόνων συμφώνως πρός τό τέλειον. (Ἀντιστοίχως, ἀπόδοσις ἀγνώστου μέλους)
-Σημασία τῆς προσευχῆς εἰς τήν δημιουργίαν/σύνθεσιν νέων κατανυκτικῶν εἰκόνων. (Ἀντιστοίχως, εἰς τήν νέαν σύνθεσιν μέλους)
-Σημασία τῆς ἀκριβοῦς χροιᾶς (ἑπομένως συχνότητος) τοῦ χρώματος. (Ἀντιστοίχως, χροοῶν, διαστημάτων κλιμάκων)
-Διδασκαλία καί ἀπόκτησις ἐμπειρίας εἰς τήν Ἁγιογραφίαν & ἀπαιτούμενα ἔτη. (Σύγκρισις μέ Β.Μ.)
-Πιστοποίησις, διπλώματα Ἁγιογραφίας καί κῦρος ἤ πρακτική χρῆσις αὐτῶν.
-Σχολαί καί ἰδιωτικοί διδάσκαλοι.
-Χαρακτηριστικόν (μέσον) κόστος μαθήσεως/ἐκπαιδεύσεως.
-Χαρακτηριστικός μέσος ὡριαῖος μισθός ἑνός ἀρχαρίου καί ἑνός ἐμπείρου Ἁγιογράφου.
-Πνευματικά δικαιώματα, Copyright.
-Χρῆσις συγχρόνου τεχνολογίας Η/Υ
-κτλ, κτλ
Βεβαίως οἱ περισσότεροι ἐξ ἡμῶν δέν ἔχομεν πρόσβασιν εἰς τάς ἀνωτέρω πληροφορίας.
Ὅμως, κατά καλήν σύμπτωσιν, ὑπάρχουν Ἁγιογράφοι οἱ ὁποῖοι εἶναι καί ψάλται καί μερικοί μάλιστα μέλη τοῦ φόρουμ τούτου.
Θά ἦτο, νομίζω, λίαν σημαντικόν ἐάν αὐτοί οἱ Ἁγιογράφοι-Ψάλται μᾶς ἔδιναν τό σχόλιόν των.
διά τῆς χρήσεως διαφορετικῶν μεθόδων καί ὑλικῶν, ἀγνώστων εἰς τήν κατασκευήν πλοίων.
Ἐπίσης ἀρχιτέκτονες/κατασκευασταί ἀνθεκτικῶν ἀντισεισμικῶν κτιρίων δανείζονται τεχνολογίαν/τεχνογνωσίαν
χαλυβδίνων πλοίων τά ὁποῖα πλοῖα ὡς γνωστόν ἀντέχουν εἰς βαθμούς Ρίχτερ πέραν τῆς κλίμακος.
Γενικῶς φαίνεται ὅτι μία Ἐπιστήμη ἤ Τέχνη δύναται κάποτε νά βοηθηθῇ ἀπό μίαν ἄλλην.
Αὐτός εἶναι ὁ λόγος ὅπου ὁ γράφων προτείνει νά ἀσχοληθῶμεν ἐπ΄ὀλίγον μέ τήν συγγενῆ μας Ἁγιογραφίαν.
Ὁμοιότητες μεταξύ Ἁγιογραφίας καί Β.Μ.
-Ἀμφότεραι χρησιμεύουν εἰς τήν δημιουργίαν κατανύξεως εἰς τό ἐκκλησίασμα.
-Ἀμφότεραι καλλιεργοῦνται εἰς πολλά Μοναστήρια
-Ἀμφότεραι χρησιμοποιοῦν συνδυασμούς συχνοτήτων, π.χ.
εἰς τήν μουσικήν ὁ φθόγγος Κε ἐχει συχνότητα 440, Hz
εἰς τήν ζωγραφική τό πράσινον ἔχει συχνότητα 570 THz (περίπου)
-κ.ἄ.
Διαφοραί μεταξύ Ἁγιογραφίας καί Β.Μ.
-Τήν βυζαντινήν εἰκόνα ἀντιλαμβανόμεθα ὀπτικῶς, τήν δέ βυζαντινή μουσικήν ἀκουστικῶς.
-Τό ἄκουσμα ἑνός ὕμνου διαρκεῖ ὀλίγα λεπτά μόνον εἰς τόν ναόν, καί κατόπιν παραμένει εἰς τήν μνήμην μας.
-Τήν εἰκόνα βλέπομεν συνεχῶς ὅσον χρόνον θέλομεν καί κατόπιν παραμένει εἰς τήν μνήμην μας.
-Ἡ ἐπιλογή ἑνός Ἁγιογράφου πρέπει νά γίνη μέ μεγάλην σοβαρότητα διότι θά παραμείνη ἐπί δεκαετίας (ἐάν ὄχι αἰῶνας)
ἐνῶ ὁ ψάλτης ἀντικαθίσταται (έάν χρειασθῇ) ἐντός ἡμερῶν/μηνῶν.
-κ.ἄ.
Κατόπιν τῶν ἀνωτέρω εἶναι ἴσως μία ἐνδιαφέρουσα ἄσκησις νά μελετήσωμε μήπως τυχόν ὑπάρχουν
κάποια στοιχεῖα ἀπό τήν Ἁγιογραφίαν τά ὁποῖα θά βοηθήσουν ἐμᾶς τούς ἱεροψάλτας, νά προβληματισθῶμεν καί νά
πάρωμε κάποια διδάγματα.
Παρατίθενται κατωτέρω, δειγματοληπτικῶς μόνον, μερικά θέματα πρός ἐξέτασιν καί σύγκρισιν.
-Παράδοσις & νεωτερισμός εἰς τήν Ἁγιογραφίαν.
-Σημασία τῆς γνώμης τοῦ ἁπλοῦ λαοῦ (ἐκκλησιάσματος) εἰς τήν ἀξιολόγησιν Ἁγιογράφων καί τῶν ἔργων αὐτῶν.
-Κριτήριον, Κριτής καί διαδικασία ἀναγνωρίσεως Μεγάλων Ἀγιογράφων (π.χ. ὅπως ἑνός Ἄρχοντος Πρωτοψάλτου).
-Κριτήριον, Κριτής καί διαδικασία ἐπιλογῆς Ἁγιογράφου διά σημαντικόν Ἱ.Ναόν. (Ἀντιστοίχως, Πρωτοψάλτου).
-Τεχνική & Διαδικασία πιστῆς ἀντιγραφῆς μιᾶς ἐπιτυχημένης παλαιᾶς εἰκόνος. (Ἀντιστοίχως, μίμησις ἐκτελέσεως)
-Τεχνική & Διαδικασία ἄλλων εἰκόνων συμφώνως πρός τό τέλειον. (Ἀντιστοίχως, ἀπόδοσις ἀγνώστου μέλους)
-Σημασία τῆς προσευχῆς εἰς τήν δημιουργίαν/σύνθεσιν νέων κατανυκτικῶν εἰκόνων. (Ἀντιστοίχως, εἰς τήν νέαν σύνθεσιν μέλους)
-Σημασία τῆς ἀκριβοῦς χροιᾶς (ἑπομένως συχνότητος) τοῦ χρώματος. (Ἀντιστοίχως, χροοῶν, διαστημάτων κλιμάκων)
-Διδασκαλία καί ἀπόκτησις ἐμπειρίας εἰς τήν Ἁγιογραφίαν & ἀπαιτούμενα ἔτη. (Σύγκρισις μέ Β.Μ.)
-Πιστοποίησις, διπλώματα Ἁγιογραφίας καί κῦρος ἤ πρακτική χρῆσις αὐτῶν.
-Σχολαί καί ἰδιωτικοί διδάσκαλοι.
-Χαρακτηριστικόν (μέσον) κόστος μαθήσεως/ἐκπαιδεύσεως.
-Χαρακτηριστικός μέσος ὡριαῖος μισθός ἑνός ἀρχαρίου καί ἑνός ἐμπείρου Ἁγιογράφου.
-Πνευματικά δικαιώματα, Copyright.
-Χρῆσις συγχρόνου τεχνολογίας Η/Υ
-κτλ, κτλ
Βεβαίως οἱ περισσότεροι ἐξ ἡμῶν δέν ἔχομεν πρόσβασιν εἰς τάς ἀνωτέρω πληροφορίας.
Ὅμως, κατά καλήν σύμπτωσιν, ὑπάρχουν Ἁγιογράφοι οἱ ὁποῖοι εἶναι καί ψάλται καί μερικοί μάλιστα μέλη τοῦ φόρουμ τούτου.
Θά ἦτο, νομίζω, λίαν σημαντικόν ἐάν αὐτοί οἱ Ἁγιογράφοι-Ψάλται μᾶς ἔδιναν τό σχόλιόν των.
Last edited: