[Ανακοίνωση] Δωρεάν Πρόγραμμα Συγγραφής Βυζαντινής Μουσικής - Latex - BMEditor

#1
Καλησπέρα,

Στην ακόλουθη διεύθυνση https://www.ctan.org/tex-archive/support/byzantinemusic υπάρχει ένα πακέτο για συγγραφή Βυζαντινής μουσικής με Latex καθώς και ένας editor γραμμένος σε Java για τη διευκόλυνση της συγγραφής. Όσοι έχουν εγκαταστήσει το MikTeX στον υπολογιστή τους μπορούν να το κατεβάσουν άμεσα και να το εγκαταστήσουν αυτόματα. Στο TexLive δεν έχει ακόμα ενσωματωθεί αλλά μπορεί να εγκατασταθεί χειροκίνητα από την παραπάνω ctan διεύθυνση στους κατάλληλους φακέλους...

Το Byzantinemusic + BMEditor δεν σχεδιάστηκε για εμπορικούς σκοπούς και είναι επιθυμία μας να μην χρησιμοποιηθεί με αυτον τον τρόπο.
Επίσης, θα πρέπει να αναγράφεται οπωσδήποποτε η ονομασία του πακέτου byzantinemusic και με την ένδεiξη C(σε κύκλο) Cornaros σε όσους θελήσουν να το χρησιμοποιήσουν (για προσωπική και μη εμπορική χρήση).

Ο ΒΜEditor έχει δοκιμαστεί με επιτυχία σε Windows. Η δεύτερη έκδοσή 1.1 του υποστηρίζει και πολλά χρήσιμα shortcuts για την πανεύκολη καταγραφή της σημειογραφίας. Επίσης με το πάτημα ενός κουμπίου μπορούμε να δούμε σε pdf την έξοδο δηλ. το μουσικό κείμενό μας. Προυπόθεση είναι ο χρήστης να γνωρίζει τα βασικά από την φιλοσοφία του TeX και ο τρόπος καταγραφής κειμένων με editor π.χ texworks του MiktEx ή TexLive και να έχει διαβάσει προσεκτικά το documentation. Παρόλαυτά, με την χρήση του BMEditor οι χρήστες αποδέχονται ότι οι κατασκευαστές του πακέτου byzantinemusic και BMEditor δε φέρουν καμμιά ευθύνη για την οποιαδήποτε απώλεια ή ζημιά στον υπολογιστή τους.

Επιπλέον, όσοι επιθυμούν μπορούν να στέλνουν (στο email kornaros@aegean.gr) τη δουλειά τους δηλ. το tex source file + έξοδο pdf για να ανεβει σε site του Πανεπιστημίου Αιγαίου με το όνομά τους. Με αυτό τον τρόπο θα αρχίζει να κτίζεται μια βάση Βυζαντινής Μουσικής και Μελουργών.

Τέλος, ο βασικός σκοπός που κατασκευάστηκε το πρόγραμμα είναι να καταγραφεί κατά το δυνατόν όλη η χιλίοχρονη ιστορία της Βυζ. Μουσικής σε μια απλή και ευκολοδιάβαστη φορμά.
(Ήδη σκοπεύουμε στο άμεσο μέλλον την υποστήριξη της προ 1814 γραφής).

Περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να βρείτε στο http://ftp.cc.uoc.gr/mirrors/CTAN/s...inemusic-BMEditor/BMMusicEditor-readme-gr.pdf
 
Last edited:
#2
Καλημέρα,

Στην ακόλουθη διεύθυνση (http://ftp.cc.uoc.gr/mirrors/CTAN/support/byzantinemusic/doc/byzantinemusic-documentation-gr.pdf) βρίσκεται το documentation του πακέτου Byzantinemusic. Επίσης, το documentation του BMEditor (http://ftp.cc.uoc.gr/mirrors/CTAN/s...inemusic-BMEditor/BMMusicEditor-readme-gr.pdf) αφορά την παλιά έκδοση χωρίς τις καινούργιες συντομέυσεις. Σύντομα θα ανέβει η νέα έκδοση.
 
#3
Καινούργιες εντολές και συντομεύσεις για τη διευκόλυνση της συγγραφής...

Μετάβαση στο κεντρικό παράθυρο του BMEditor Ctrl ?
Μετάβαση στο πεδίο συλλαβών Ctrl >
Μετάβαση στο μεσαίο πεδίο (μουσικές νότες) Ctrl <


Εισαγωγή των εντολών μας στο κεντρικό παράθυρο (με αποτσεκαρισμένο το προς τα πάνω βελάκι στα αριστερά) Enter
Εισαγωγή των εντολών μας στο πάνω πεδίο (με τσεκαρισμένο το προς τα πάνω βελάκι στα αριστερά) Enter
Εισαγωγή των εντολών μας στο κεντρικό παράθυρο (με τσεκαρισμένο το προς τα πάνω βελάκι στα αριστερά) Ctrl Enter

Σχόλιο: Στις παρακάτω εντολές χρησιμοποιούμε Ctrl ή CtrL Shift συγχρόνως. Την δεύτερη περίπτωση την χρησιμοποιούμε σε όλες τις περιπτώσεις εκτός και αν πρόκειται για ένα πολύ βασικό μουσικό χαρακτήρα.

CTRL i ίσον (iso)
CTRL o ολίγον (oli)
CTRL p απόστροφος(apo)
CTRL t πεΤαστή (pet)
CTRL e ελαφρόν (ela)
CTRL x χαμηλή (xam)
CTRL c υψηλη (yps)
CTRL y υπορροή (ypο)
CTRL q οξεία (oxe)

CTRL SHIFT p ψηφιστόν (psh)
CTRL SHIFT i εδώ βγαίνει η εντολή για να εισάγουμε την νότα με το σοκράτημα s[()][]
(μέσα στα () βάζουμε το ίσοκράτημα και στο δεξίο [] την νότα μας π.χ. s[(M)][\iso] )
CTRL SHIFT n -> ton
CTRL SHIFT x -> chi
CTRL SHIFT y εδώ βγαίνει η εντολή για να εισάγουμε το από πάνω υφέν yfa[] Μέσα στο [] βάζουμε κάποια νούμερα ανάλογα το μήκος ή το θέση του υφέν(δείτε documentation του πακέτου byzantinemusic)
CTRL SHIFT t αντικένωμα ant
CTRL SHIFT e έτερον ete
CTRL SHIFT p ψηφιστόν psh
CTRL SHIFT s σταυρός sta
CTRL SHIFT l για να μπεί η εντολή με την οποία κατασκευάζουμε μαρτυρίες ή φθορές του σκληρού χρωματικού plab
CTRL SHIFT k κλάσμα kla
CTRL SHIFT m ομαλόν oma
CTRL SHIFT d για να μπεί η εντολή με την οποία κατασκευάζουμε μαρτυρίες ή φθορές του διατονικού γένους dia
CTRL SHIFT r για να μπει η εντολή marts με την οποία χτίζουμε τις μαρτυρίες marts[][](δείτε documentation)
CTRL SHIFT b για την εισαγγωγή της βαρείας π.χ. για παύσεις κοκ. bar

Σχόλιο: Το κέντημα, τα κεντήματα, το γοργόν και κάποια άλλα σύμβολα δεν χρειάζονται shortcuts διότι έχουν πολύ μικρές ονομασίες π.χ. k, kk, g κοκ.
 
#5
Καλησπέρα,

Με χαρά σας αναγγείλουμε την επέκταση του πακέτου μας byzantinemusic που καλύπτει πλέον το μεγαλύτερο κομμάτι της Βυζαντινής Μουσικής. Πρώτα ο Θεός, σκοπεύουμε σε όλο το φάσμα της ελληνικής μουσικής από την αρχαιότητα. Το έργο μας πιστεύουμε θα βοηθήσει στην καταγραφή και την έρευνα της βυζαντινής μουσικής μας. Όνειρό μας είναι η κατασκευή μιας βάσης δεδομένων στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου ώστε να μπορέσουμε να ψάχνουμε και να μελετάμε την Βυζαντινή μας μουσική με την ίδια ευκολία που ψάχνουμε ένα λήμμα σε μια ηλεκτρονική εγκυκλοπαίδεια. Δυστυχώς, δεν είχαμε μέχρι στιγμής καμιά βοήθεια από πουθενά. Θα ήταν τιμή για μας να βρεθούν κάποιοι από τους αναγνώστες που θα θελήσουν να μας βοηθήσουν! Η οποιαδήποτε βοήθεια είναι ευπρόσδεκτη. Αυτή την στιγμή, για παράδειγμα, θα θέλαμε βοήθεια στην

1) μετάφραση του νέου μας documentation στα Αγγλικά Οι έμπειροι γνώστες της Αγγλικής θα μπορούσαν να προσφέρουν ανεκτίμητη βοήθεια.

2) στον σχεδιασμό των μαρτυριών και των φθορών της αρχαίας γραμματοσειράς μας με βάση το στυλ του περίφημου χειρογράφου Harley MS 5544 Μας ενδιαφέρουν για παράδειγμα οι σελίδες f005v έως f006v
http://www.bl.uk/manuscripts/Viewer.aspx?ref=harley_ms_5544_f005v
http://www.bl.uk/manuscripts/Viewer.aspx?ref=harley_ms_5544_f006v
Αυτές περιέχουν αρκτικές μαρτυρίες και φθορές.
Αν θέλετε μπορείτε να σχεδιάσετε κάποιους από τους γλύφους και να μας στείλετε το αποτέλεσμά σας μέσα σε μια γραμματοσειρά ή σε αρχεία eps. (Δεν είναι καλή ιδέα να χρησιμοποιηθεί κάποιο εργαλείο που μετατρέπει μια εικόνα σε Bezier καμπύλες διότι το αποτέλεσμα δεν είναι καλό και πρέπει να γίνει μεγάλη προσπάθεια ώστε να καθαριστεί το αποτέλεσμα απο τους πλεονάζοντες κόμβους. Καλό είναι το Illustrator ή όποιο άλλο πρόγραμμα γνωρίζετε και με δοκιμές με το ...χέρι...) 3) Όμοια δουλειά, για τα πανέμορφα κεφαλογράμματα που υπάρχουν στην αρχή του κάθε τροπαρίου. Καλό είναι να έχουμε κατασκευάσει κάποιες γραμματοσειρές- εκτός την βασική- που αναδεικνύουν την ομορφιά των χειρογράφων. Φυσικά τα ονόματα των κατασκευαστών των γλυφών θα μπουν στα copyright της υπό-κατασκευής γραμματοσειράς/ρων και στις ευχαριστίες στο documentation του byzantinemusic. 4) Κριτές με γνώστες και εμπειρία στην παλαιοβυζαντινή σημειογραφία ώστε να κρίνουν το οπτικό αποτέλεσμα καθώς και την ορθότητα των παραδειγμάτων από τα χειρόγραφα που θα μπουν στο τελικό documentation και τέλος(και το σπουδαιότερο): 5) εθελοντές με εμπειρία στο κτίσιμο βάσεων δεδομένων και ιστοσελίδων έτσι ώστε το νέο site να προσφέρει δυναμικές υπηρεσίες στους χρήστες του όπως για παράδειγμα να μπορούν να ανεβάζουν το tex κώδικα καθώς και το συνοδευτικό pdf αρχείο (ώστε να φτιαχτεί η βάση γρήγορα και στο στυλ της Βικιπαιδεια) αλλά και να μπορούν να ψάχνουν μέσα από τα αρχεία tex τις μουσικές φράσεις ή τα σύμβολα που τους ενδιαφέρουν.

Να επισημάνουμε, ότι η φορμά καταγραφής των χειρογράφων είναι το tex, πιο συγκεκριμένα το xelatex που είναι εντελώς δωρεάν και προσφέρει φανταστικές δυνατότητες στην πολύ ακριβή καταγραφή των χειρογράφων με τον οποιοδήποτε text editor(ακόμα και τον wordpad στα windows... Μπορείτε να το διαπιστώσετε και μόνοι σας συγκρίνοντας την 3η σελίδα του επισυναπτόμενου pdf με την σελίδα 63 v της παραπάνω παπαδικής.
(δείτε http://www.bl.uk/manuscripts/Viewer.aspx?ref=harley_ms_5544_f063v )

Φυσικά, όπως προαναφέραμε, λείπουν οι μαρτυρίες και τα αρχιγράμματα αλλά με την δικιά σας βοήθεια ελπίζουμε να φέρουμε εις πέρας ένα πολύ δύσκολο έργο.
Σχόλιο: Ο κώδικας που παρήγαγε το παραπάνω pdf ξεκινάει έτσι \noindent \th{\isaiso\gR}[Θλι] \th{\olipel\parRP}[ι].... δηλ. θέσε(th) πάνω από το ισάκι με το ίσον(isaiso) ένα κόκκινο γοργό(gR) και γράψε και την συλλαβή Θλι. Στην συνέχεια θέσε(th) πάνω(P) από το ολιγο με το πελαστόν (olipel) την κόκκινη παρακλητική(parRP) κοκ. Δεν είναι απλό;
 

Attachments

Top