Δημοκρατικότητα διαλόγων στο Διαδίκτυο

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
#1
Μία σημαντική ευεργεσία του Διαδικτύου είναι η αμεσότητα στην επικοινωνία για ό,τι θέμα απασχολεί τον καθένα. Αν και το Ψαλτολόγιον δεν ήταν η πρώτη Διαδικτυακή μορφή διαλόγου και εμβάθυνσης περί την ψαλτική, εντούτοις εξελίχθηκε στο σημαντικότερο φορέα και χρωστούμε πολλά στο Δημήτρη για την πρωτοβουλία αυτή! Μάλιστα, μέχρι πριν λίγα χρόνια, ήταν σχεδόν ο αποκλειστικός χώρος ανάπτυξης συζητήσεων επί ψαλτικών θεμάτων. Γνωρίζω εκ των έσω ότι έγινε μεγάλη προσπάθεια από τους συντονιστές ώστε να διασφαλιστεί η πολυφωνία και παράλληλα η ευπρέπεια του επιπέδου των διαλόγων.

Καλώς ή κακώς, τα τελευταία χρόνια η πολυφωνία εκφράζεται ως πολλαπλές μονοφωνίες σε άλλα μέσα, με ουσιαστικές περί μουσικής συζητήσεις να γίνονται σε προσωπικά προφίλ. Φυσικά, είναι δικαίωμα του καθενός να κουβεντιάσει ό,τι θέλει με τους φίλους του. Ας σκεφτεί, όμως, πόσο πιο παραγωγικός θα ήταν ο διάλογος αν γινόταν σε ένα χώρο που θα μπορούσαν να συμμετέχουν παραπάνω άτομα και να εκφράσουν τεκμηριωμένα τις απόψες τους; Το παραπάνω είναι η καλή όψη του νομίσματος, καθώς και πάλι μπορεί να βγει ωφέλεια για τους συμμετέχοντες, οι οποίοι μπορεί και να νιώθουν πιο άνετα να κουβεντιάσουν μεταξύ φίλων, χωρίς να φοβούνται μην τους πάρει απ' τη μύτη κάποιος άγνωστος.

Ας δούμε τώρα και την αρνητική όψη: Κατ' αρχάς, είμαστε οι περισσότεροι μάρτυρες συζητήσεων κουτσομπολίστικου επιπέδου που γίνονταν σε ημιδημόσια πηγαδάκια και επέσυραν (απ' ό,τι έχω ακούσει) μέχρι και εξώδικο, αφού με την επίφαση της σάτιρας προσέβαλαν υπολήψεις. Ακόμη, είναι στην ευχέρεια του κάθε χρήστη να απαγορεύσει τελείως το σχολιασμό ώστε να μην υπάρχει καθόλου αντίλογος (ντόμπρο, κατά τη γνώμη μου, αφού το ξεκαθαρίζει εξ αρχής και δε δίνει ψεύτικη εικόνα) ή να επιλέξει ποιο σχόλιο θα κρατήσει και να σβήσει αυτό που δε συμφωνεί με τις απόψεις του (βλ. βίντεο και βιντεο-κλίπ γνωστών ψαλτο-τραγουδιστών, που όλα τα σχόλια εξαίρουν τη θεία τους φωνή και δεν υπάρχει ένα να τους κράζει, ενώ το κάνει σύσσωμη η ψαλτική κοινότητα). Είναι, ακόμη, στην ευχέρεια του κάθε χρήστη να απαγορεύσει σε κάποιον να πατάει like για να μην του πατήσει "έλεος" και αμαυρώσει τη δημοσίευση, να συκοφαντήσει καταδεικνύοντας επωνύμως συγκεκριμένο πρόσωπο που του κάνει δριμεία κριτική, μπλοκάροντάς τον ταυτόχρονα για να μην απαντήσει κλπ. Η επιβεβλημένη απάντηση σε τέτοιες περιπτώσεις είναι δύσκολο να δοθεί. Αν κάποιος σε φωτογραφήσει στην ομάδα του, που χαίρει κάποιας δημοσιότητας, και δεν έχεις τη δυνατότητα απάντησης, δε γίνεται να φορτώσεις ξένες ψαλτικές σελίδες με θέματα που προκύπτουν αλλού. Όταν ο άλλος σε βρίζει επώνυμα στο προφίλ του, το οποίο το έχει «μπάτε σκύλοι, αλέστε», πώς να ενημερώσεις για την αλήθεια όσους έχουν απορία, τη στιγμή που έχεις επιλέξει να βλέπουν το προφίλ σου μόνο οι φίλοι (γιατί πχ θεωρείς ότι δεν είσαι υποχρεωμένος να δείχνεις σε όλους τη δραστηριότητά σου και ότι τα ψαλτικά λύνονται στις ψαλτικές σελίδες και δε χρειάζεται να επιβαρύνεις άσχετους φίλους με τα καθ' ημάς);

Θα μου πείτε, εσύ είσαι δημοκρατικός; Να σας εξομολογηθώ πως ένα μόνο άτομο απαγόρευσα στο youtube να με σχολιάζει, διότι έβριζε όλους τους μεγάλους δασκάλους της ψαλτικής (είπε μέχρι και για τον Παϊκόπουλο ότι ψάλλει γυναικεία). Το γνωστό, που έχουμε αποκλεισμένο και εδώ. Αφού όμως ανέχτηκα για χρόνια τα σχόλιά του, μπαίνοντας σε ατέρμονους διαλόγους εκτός θέματος. Και άλλους 2-3 που έμπαιναν για να βρίσουν χυδαία αλλά εκτός του θέματος των βίντεο, πχ κάποιον που σε ψαλτικό βίντεο σκέφτηκε να κάνει νεοπαγανιστική προπαγάνδα ή να βλαστημήσει. Δεν κλειδώνω απ' έξω την αντίθετη άποψη, μόνο τη μη ευπρεπή συμπεριφορά.

Αποφάσισα να γράψω το παρόν... σεντόνι γιατί το πράγμα παράγινε. Εν προκειμένω, για τρίτη φορά σβήστηκε τεκμηριωμένο σχόλιό μου από ομάδα ψαλτικής, στο οποίο απλώς παρέπεμπα σε απόψεις αντίθετες από τις δικές τους εκπεφρασμένες από ένα δάσκαλο που κι αυτοί κατά τα άλλα διατείνονται ότι σέβονται. Σε ένα πολιτισμένο διάλογο δε μπορείς να περιμένεις όλοι να σε εγκωμιάζουν, υπάρχει και η αντίθετη άποψη και, όταν αυτός που την εκφράζει μπορεί και τη στηρίζει χωρίς να μεταχειρίζεται ύβρεις και προσβολές, οφείλεις να δεις την ουσία και να απαντάς εκεί. Εννοείται πως το ύφος του σχολίου μπορεί να είναι έντονο. Και δικαιολογείται κανείς να απαντά έτσι όταν βλέπει να διαδίδονται απόψεις που φθείρουν την παράδοσή του. Από πόνο για τη μουσική γράφει ό,τι γράφει, δεν είναι επί προσωπικού ο διάλογος. Δε γνωριζόμαστε, ρε μεγάλε, για να έχω εμπάθεια μαζί σου και να θέλω να σε χτυπήσω! Αυτό, άλλωστε, είναι το στοιχείο που ξεχωρίζει για μένα τον καλόπιστο συζητητή από τον... «πατάτα» (όπως έλεγε κι ένας φίλος που δεν ήθελε να λερώσει το στόμα του), δηλαδή το να γυρίζει επί προσωπικού ένα διάλογο επί άλλων θεμάτων. Έχω κουβεντιάσει εδώ μέσα, δημόσια ή με ΠΜ, με ανθρώπους βαμμένους στην αντίθετη άποψη, που όμως ανταλλάξαμε σε πολιτισμένο επίπεδο ουσιαστικά επιχειρήματα και δε βριστήκαμε. Έχω επικοινωνία σε φιλικό επίπεδο και με άτομα που σκοτωθήκαμε παλαιότερα σε δημόσιους διαλόγους. Αυτά διότι χτυπούσαμε την αντίθετη άποψη και όχι τον άνθρωπο. Όταν, όμως, απαντάς σε κάποιον με επιχειρήματα και σε μπλοκάρει γράφοντας υποννοούμενα για εμπάθεια, μάλλον δεν έχει στο σπίτι του καθρέπτη. Ή (άλλη περίπτωση) όταν απαντάς σε κάποιον τεκμηριωμένα σε δημόσιο διάλογο και σου στέλνει σε ΠΜ «εσύ δε δικαιούσαι να μιλάς γιατί σε άκουσα την τάδε μέρα να ψάλλεις και η βάρκα μπάζει», τι κουβέντα να κάνεις και τι καλή πρόθεση να αναγνωρίσεις όταν πάει μετά να σου κάνει το φίλο; Κλασική περίπτωση... chips. Σε όοολους αυτούς αφιερώνω... εκ μέσης καρδίας... αυτό! Αν δε μπορούν να υποφέρουν την τεκμηριωμένη κριτική, ας το λένε ξεκάθαρα εξ αρχής και μην παραμυθιάζουν όσους τους διαβάζουν. (Και κάποιοι κυβερνώντες, άλλωστε, διατείνονται ότι είναι δημοκράτες, όμως κάθε αντίθετη άποψη τη βαπτίζουν ακραία και φασιστική και αρνούνται να ρωτήσουν και να υπακούσουν στη θέληση του λαού...)

Μπορεί τα παραπάνω να τα 'γραψα με συγκεκριμένες πρόσφατες αφορμές, είναι όμως καταστάσεις που από καιρό με προβληματίζουν και απλά βρήκα ευκαιρία να τα καταθέσω.
 
Last edited:

dimitris

Παλαιό Μέλος
#2
Δεν μπορώ με το νέο σύστημα να κάνω παράθεση αλλά μάλλον για τον Μιχαλάκη θα λες.
Θα γράψω γενικά.
Ολοι παίρνουμε από κάποιο συνάδελφο σαν τον Μιχαλάκη και άλλους καί όλοι τους αποκλείουμε.
Δέν απευθύνομαι στον Γιάννη αλλά σέ όλους.
Καλώς- κακώς και επειδή ο συνάδελφος λέει την άποψή του έξω από τα δόντια = αθυρόστομος για μερικούς σοβαρός μουσικός, γιά άλλους, μη συνεχίσω με τι έχει προσφέρει...
Γενικά στό φόρουμ είμαστε αθυρόστομοι διότι έχουμε τήν άποψη ότι, ψάλλουμε σωστά, ότι έχουμε γνώση καί καταδικάζουμε.
Ψάλλουμε Εις Κύριος.
Δεν είμαστε κύριοι.
Ούτε στήν μουσική.
Ούτε στα φόρουμς
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
#3
Δεν μπορώ με το νέο σύστημα να κάνω παράθεση
Με το Reply.
αλλά μάλλον για τον Μιχαλάκη θα λες.
Θα γράψω γενικά.
Ολοι παίρνουμε από κάποιο συνάδελφο σαν τον Μιχαλάκη και άλλους καί όλοι τους αποκλείουμε.
Δέν απευθύνομαι στον Γιάννη αλλά σέ όλους.
Καλώς- κακώς και επειδή ο συνάδελφος λέει την άποψή του έξω από τα δόντια = αθυρόστομος για μερικούς σοβαρός μουσικός, γιά άλλους, μη συνεχίσω με τι έχει προσφέρει...
Γενικά στό φόρουμ είμαστε αθυρόστομοι διότι έχουμε τήν άποψη ότι, ψάλλουμε σωστά, ότι έχουμε γνώση καί καταδικάζουμε.
Δεν ανέφερα όνομα εγώ. Δεν είναι αυτό το νόημα, δεν του δίνεται άλλωστε το βήμα να απαντήσει και είναι άδικο. Η όποια αναφορά σε περίπτωση που μπορεί να εμπλέκεται έγινε παρεμπιπτώντως, για να διαχωρίσω πως, άλλο προσπαθώ να κρατήσω ένα επίπεδο ευπρεπές, χωρίς να αποκλίνει από τη θεματολογία με της όποιας ανάρτησης, και άλλο λογοκρίνω την αντίθετη άποψη ακόμη και αν δεν εκφέρεται με ύβρεις προκειμένου να προβάλω μονόπλευρα την άποψή μου. Αυτά που θεωρώ στο προηγούμενο μήνυμα ως νοσηρές συμπεριφορές αφορούν σε άλλα άτομα, ουκ ολίγα, «γνωστών» και μη σχολών...
 
Last edited:

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
#4
Δεν μπορώ με το νέο σύστημα να κάνω παράθεση ...
Πρώτα πατάς παράθεση και μετά απάντηση.
... αφορούν σε άλλα άτομα, ουκ ολίγα, «γνωστών» και μη σχολών...
Αυτό υπέθεσα κι εγώ. Ο "Η"; Γιατί είχα κι εγώ κάποια σχετική εμπειρία. Κατά τα άλλα τα μεγάλα λόγια περισσεύουν.
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
#5
Τὸ εὐτυχὲς στὴν σημερινὴ ἐποχή, εἶναι ἡ ἀμεσότητα στὴν ἐπικοινωνία, ὁ μηδενισμὸς τῶν ἀποστάσεων καὶ τὸ δικαίωμα σὲ ὅλους νὰ ἐκφράζουν τὴν ἄποψή τους ἐξ ἴσου. Τὸ δυστυχὲς εἶναι ἀκριβῶς ὅλα τὰ παραπάνω. Ἐνῶ ὑπάρχουν καὶ ὑγιεῖς καταστάσεις καὶ παραγωγικοὶ διάλογοι ὅταν οἱ συνθῆκες καὶ οἱ συμμετέχοντες μένουν στὰ τεκμήρια καὶ στὴν ἐπιχειρηματολογία, ὁ κανόνας εἶναι ἄλλος, μὲ γενικότερο ἀποτέλεσμα τὸ ἐπίπεδο διαλόγου στὰ διαδικτυακὰ μέσα νὰ εἶναι ἴδιο μὲ αὐτὸ μεταξὺ τῶν ὁδηγῶν στοὺς δρόμους. Ἀντιδράσεις καὶ συμπεριφορὲς ποὺ δὲν ὑπῆρχε ποτὲ περίπτωση νὰ ἔπαιρναν τέτοια μορφὴ στὴν διὰ ζώσης ἐπαφή, μὲ τὴν προστασία εἴτε τοῦ διαδικτύου εἴτε μερικῶν ἑκατοστῶν λαμαρίνας, γράφουμε ἢ ἀνάλογα χειρονομοῦμε ξεχνῶντας ὅτι ἀναφερόμαστε σὲ ἀνθρώπους. Ἡ ἀτόνιση διαλόγων καὶ στὸ ψαλτολόγιον ὡς ἐπὶ τὸ πλεῖστον ἐκεῖ δὲν ὀφείλεται;

Στὴν ἐποχὴ τῆς τόσο εὔκολης διάδοσης τῆς πληροφορίας, εἶναι πολὺ δύσκολο νὰ προσπαθήσουμε νὰ πείσουμε κάποιον γιὰ κάτι ποὺ θεωροῦμε ὅτι ἀγνοεῖ, διότι ἡ ἄγνοια αὐτὴ κάπου ἀλλοῦ τεκμηριώνεται, καὶ μάλιστα σὲ θέματα σημαντικότερα γιὰ τὴν ζωή μας ἀπὸ τὴν ψαλτική, μὲ ἐκ διαμέτρου ἀντίθετα στρατεύματα θεωρήσεων, καὶ μὲ ἱκανὴ ἐπιχειρηματολογία ἑκατέρωθεν. Πολλῷ δὲ μᾶλλον στὴν τέχνη μας ποὺ σὲ πολλὲς περιπτώσεις ἡ ἀνυπαρξία, ἡ σύγκρουση, ἡ ἐπιλεκτικότητα καὶ ἡ ἑρμηνεία τῶν πηγῶν ὁδηγεῖ στὰ γνωστὰ «νομί(ζ)ματα», τῆς ἐπικράτησης δηλαδὴ τοῦ τί νομίζει ὁ καθένας ὡς σωστό. Πιὸ παραγωγικὸς τρόπος διαχείρισης ὅλου αὐτοῦ, εἶναι ἴσως ὁ προσωπικὸς προβληματισμός, καὶ ἡ κριτικὴ διάκριση, νὰ φιλτράρει ὁ καθένας τὶς πληροφορίες, καὶ ἐφόσον παρέχεται βῆμα διαλόγου καὶ ἔχει κάτι νέο νὰ προσφέρει, ἂς τὸ κάνει εὐγενῶς. Ἂν ὄχι, μπορεῖ νὰ μοιραστεῖ τὴν πληροφορία του σὲ ἕνα ἄλλο μέσο τῆς ἐπιλογῆς του, ἀκόμη καὶ σέ δικό του. Ἂν δὲν τὸν ἐκφράζει τίποτε ἀπὸ αὐτά, καὶ ἐπειδὴ στὴν τελικὴ οἱ ἐνασχολήσεις μας αὐτὲς ὑπάρχουν γιὰ νὰ ὑπηρετοῦν καὶ τὸ εὖ ζῆν, μία καλὴ μουσικὴ εἶναι μόνο ἕνα κλὶκ μακριά, καὶ ἀμέσως θά αἰσθανθεῖ καλύτερα. Ὅλα ὑπάρχουν καὶ εἶναι στὴν διάθεσή μας.
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
#6
Πρώτα πατάς παράθεση και μετά απάντηση.

Αυτό υπέθεσα κι εγώ. Ο "Η"; Γιατί είχα κι εγώ κάποια σχετική εμπειρία. Κατά τα άλλα τα μεγάλα λόγια περισσεύουν.
Γνωστή παλιά συνταγή όταν σου χαλάνε τη σούπα και ξεγυμνώνεται η αλήθεια...
 
Top