Δευτέρα Αγίου Πνεύματος και Γενέθλιον Προδρόμου

#1
Αγαπητοἰ φἰλοι , συνἀδελφοι μπορεἰτε να μου πεἰτε στον φετινὀ εσπερινὀ που η εορτἠ του Αγἰου Ιωἀννου συμπίπτει με την εορτἠ του Αγ. Πνεὐματος ποιὀ δοξαστικὀ θα ψἀλλουμε? (Γιατἰ ἀλλα λἐει το ἐνα τυπικὀ ἀλλα το ἀλλο!) Ευχαριστὠ
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
#2
Αγαπητοἰ φἰλοι , συνἀδελφοι μπορεἰτε να μου πεἰτε στον φετινὀ εσπερινὀ που η εορτἠ του Αγἰου Ιωἀννου συμπίπτει με την εορτἠ του Αγ. Πνεὐματος ποιὀ δοξαστικὀ θα ψἀλλουμε? (Γιατἰ ἀλλα λἐει το ἐνα τυπικὀ ἀλλα το ἀλλο!) Ευχαριστὠ
Σϋμφωνα με τα "Δίπτυχα" :

ΕΙΣ ΤΟ «ΚΥΡΙΕ, ΕΚΕΚΡΑΞΑ», (...) Δόξα, Καὶ νῦν, «Βασιλεῦ οὐράνιε».
[εις τα] ΑΠΟΣΤΙΧΑ, (...) Δόξα, τοῦ Προδρόμου «᾿Ησαΐου νῦν τοῦ
προφήτου», Καὶ νῦν, τῆς ἑορτῆς «Δεῦτε λαοί».
 

Emmanouil Giannopoulos

Emmanouil Giannopoulos
#3
Εχτές θα έπρεπε να προβλέπεται από τα Δίπτυχα το δοξαστικό του Αγίου στα εσπέρια και κατόπιν στο Και νυν το Βασιλεύ ουράνιε.
Επίσης, και τα υπόλοιπα στιχηρά του Προδρόμου νωρίτερα (τρία της εορτής και τουλάχιστον πέντε του Προδρόμου).
 
#4
Εχτές θα έπρεπε να προβλέπεται από τα Δίπτυχα το δοξαστικό του Αγίου στα εσπέρια και κατόπιν στο Και νυν το Βασιλεύ ουράνιε.
Επίσης, και τα υπόλοιπα στιχηρά του Προδρόμου νωρίτερα (τρία της εορτής και τουλάχιστον πέντε του Προδρόμου).
Ευχαριστούμε κ. Μανόλη, αλλά πού στηρίζεται η πιο πάνω πρότασή σας?
 

chanendes

Ιωάννης Π. Αχιλλιάς
#5
Εχτές θα έπρεπε να προβλέπεται από τα Δίπτυχα το δοξαστικό του Αγίου στα εσπέρια και κατόπιν στο Και νυν το Βασιλεύ ουράνιε.
Επίσης, και τα υπόλοιπα στιχηρά του Προδρόμου νωρίτερα (τρία της εορτής και τουλάχιστον πέντε του Προδρόμου).
από πού εξάγεται αυτό;;;;
 
Last edited:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#6
Εχτές θα έπρεπε να προβλέπεται από τα Δίπτυχα το δοξαστικό του Αγίου στα εσπέρια και κατόπιν στο Και νυν το Βασιλεύ ουράνιε.
Επίσης, και τα υπόλοιπα στιχηρά του Προδρόμου νωρίτερα (τρία της εορτής και τουλάχιστον πέντε του Προδρόμου).
Ἀπό Δίπτυχα: (Πρβλ. Τ.Μ.Ε., 21η Μαΐου §§20-22)​
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
#7
Εχτές θα έπρεπε να προβλέπεται από τα Δίπτυχα το δοξαστικό του Αγίου στα εσπέρια και κατόπιν στο Και νυν το Βασιλεύ ουράνιε.
Επίσης, και τα υπόλοιπα στιχηρά του Προδρόμου νωρίτερα (τρία της εορτής και τουλάχιστον πέντε του Προδρόμου).
Αγαπητέ κ. Εμμανουήλ. Χρόνια πολλά.
Τα Δίπτυχα συντάσσονται με βάση το ΤΜΕ εφαρμόζοντας τις αντίστοιχες διατάξεις της εορτής του Αγίου Κων/νου. Βλέπω τις διατάξεις του Συστήματος Τυπικού στις οποίες αναφέρεστε. Προέχει στην συνείδηση ο Εσπερινός ως εσπερινός της Γονυκλισίας. Οπότε τα πράγματα "οικονομούνται" αναλόγως. Υπάρχουν Ναοί που- επειδή υπάρχουν παρεκκλήσια τιμώμενα στο όνομα του Αγίου Ιωάννου- μεταθέτουν την εορτή την Τρίτη της Πεντηκοστής. Νομίζω υπέρ αυτής της λύσεως σε όμοιες περιπτώσεις ήταν ο μακαριστός Ιωάννης Φουντούλης.

Υ.Γ. Με πρόλαβε ο π. Μάξιμος.
 

Emmanouil Giannopoulos

Emmanouil Giannopoulos
#8
Ευχαριστούμε κ. Μανόλη, αλλά πού στηρίζεται η πιο πάνω πρότασή σας?
Δεν είναι πρόταση, αυτό ορίζει το Τυπικό, ιδιαίτερα για το δοξαστικό. Κοιτάξτε και τις τυπικές διατάξεις του Οικουμενικού πατριαρχείου, εδώ.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#9
Δεν είναι πρόταση, αυτό ορίζει το Τυπικό, ιδιαίτερα για το δοξαστικό. Κοιτάξτε και τις τυπικές διατάξεις του Οικουμενικού πατριαρχείου, εδώ.
Ἀγαπητέ Μανώλη, συγγνώμη, ἀλλά τά μπερδεύεις...
Ὅταν γράφεις αυτό ορίζει το Τυπικό σέ ποιό Τυπικό ἀναφέρεσαι; Γιά τά ἐτήσια βοηθήματα, τά ἔχουμε πεῖ. Μετράει καί ἡ κρίση τῶν συντακτῶν, πού λαμβάνουν ὑπ᾿ ὄψει καί τό ΣΤ καί ἄλλα. Στήν προκειμένη περίπτωση τά Δίπτυχα ἀκολουθοῦν τό ΤΜΕ. Αὐτό ἔκριναν προσφορώτερο. Σέ ἄλλες περιπτώσεις, ὄχι.

Πάντως καί τό ΣΤ μνημονεύει τήν περίπτωση τοῦ ΤΜΕ γιά μόνον τό Βασιλεῦ.
Ἐπίσης θεωρῶ ὅτι εἶναι σοφή αὐτή ἡ διάταξη γι᾿ αὐτή τήν ἡμέρα καί ὥρα...


 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
#10
Με την αλλαγή του ημερολογίου ξανασυνέπεσε Δευτέρα Αγίου Πνεύματος στις 24 Ιουνίου; Εάν ναι, τότε τί διάταξη είχε εφαρμοσθεί; Ιδού πεδίον δόξης...


δ.
 
#11
Καμμία αντίρρησις για τα παραπάνω, γνωστά είναι άλλωστε, δεν μπέρδεψα τίποτα. Σας παρέπεμψα όμως στο Τυπικό του Οικουμενικού πατριαρχείου. Ιδού και το της εκκλησίας της Κύπρου.
Το "Αὐτό ἔκριναν προσφορώτερο." π. Μάξιμε το δέχομαι, ευρύτερα μιλώ.
 
Last edited:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#12
Με την αλλαγή του ημερολογίου ξανασυνέπεσε Δευτέρα Αγίου Πνεύματος στις 24 Ιουνίου; Εάν ναι, τότε τί διάταξη είχε εφαρμοσθεί; Ιδού πεδίον δόξης...


δ.
1929

Καμμία αντίρρησις για τα παραπάνω, γνωστά είναι άλλωστε, δεν μπέρδεψα τίποτα. Σας παρέπεμψα όμως στο Τυπικό του Οικουμενικού πατριαρχείου. Ιδού και το της εκκλησίας της Κύπρου.
Το "Αὐτό ἔκριναν προσφορώτερο." π. Μάξιμε το δέχομαι, ευρύτερα μιλώ.
Δεκτόν, ἀλλά, ἐπαναλαμβάνω, τά ἔχουμε ἐξηγήσει. Ἄλλα δέν δέχομαι... Ἀλλά σταματῶ...


 
#14
Καμμία αντίρρησις για τα παραπάνω, γνωστά είναι άλλωστε, δεν μπέρδεψα τίποτα. Σας παρέπεμψα όμως στο Τυπικό του Οικουμενικού πατριαρχείου. Ιδού και το της εκκλησίας της Κύπρου.
Το "Αὐτό ἔκριναν προσφορώτερο." π. Μάξιμε το δέχομαι, ευρύτερα μιλώ.
Ευχαριστούμε για την παραπομπή στα δύο Τυπικά.
Μια ειδοποιός διαφορά, ως προς τον αριθμό των Ιδιόμελων του Τ. Προδρόμου:
Το Τυπικό του Οικουμενικού Πατριαρχείου, ορίζει να ψαλλούν τρία (03) ιδιόμελα του Τ. Προδρόμου.
Ενώ, αυτό της εκκλησίας της Κύπρου, ορίζει να ψαλλούν πέντε (05) ιδιόμελα του Τ. Προδρόμου (εάν, βέβαια, δεν υπάρχει τυπογραφικό λάθος).
Ας μην είμαστε, όμως, τόσο σχολαστικοί!
 
#16
Και το 2002 πάλι έτσι δεν είχε συμπέσει η εορτή του Αγ. Πνεύματος;
Τι οριζόταν τότε;
Ακριβώς, ό,τι ορίζεται και τώρα.
Στον Εσπερινό του Αγίου Πνεύματος τρία (03) Ιδιόμελα τροπάρια της Εορτής και τρία (03) Ιδιόμελα τροπάρια του Τ. Προδρόμου.
Αρχικά, μου είχε προκαλέσει εντύπωση η υπόδειξη του Μουσικολόγου κ. Εμ. Γιαννόπουλου, ως προς τον αριθμό των Ιδιόμελων τροπαρίων του Τ. Προδρόμου.
Συγκεκριμένα, έλεγε πως θα πρέπει να ψαλλούν τουλάχιστον πέντε (05).
Διαπίστωσα, ότι αυτό ορίζεται από το Τυπικό της Εκκλησίας της Κύπρου.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#17
Και το 2002 πάλι έτσι δεν είχε συμπέσει η εορτή του Αγ. Πνεύματος;
Σαφῶς καί συγγνώμη. Σίγουρα πάντως πρό τοῦ 2002 συνέβη τό 1929.

Τι οριζόταν τότε;
Δόξα, τοῦ Προδρόμου. Συντάκτης τότε ὁ Ἀπόστολος Παπαχρήστου.


 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
#18

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#19
«Ο εορτασμός του Γενεθλίου του Προφήτου Προδρόμου και Βαπτιστού Ιωάννου κατά το σωτήριον έτος 2013»

υπό ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΠΕΡΣΥΝΑΚΗ Πρωτοψάλτου
επιτίμου Διευθυντου Β'θμιας εκπαίδευσης Χαλκιδικής.

στην ιστοσελίδα του Συλλόγου Ιεροψαλτών Χαλκιδικής.
Εὐχαριστοῦμε γιά τήν ἀνακάλυψη...
Φυσικά (θά) ὑπάρχουν ἐνστάσεις ἐπί τῶν παρατηρήσεών του, ἀλλά δέν εἶναι μέλος καί οὔτε ὅλα τά μέλη μποροῦν νά διαβάσουν.
Πάντως δέν ἔχει δίκιο γιά τόν μακαριστό π. Γ. Ρήγα, γιατί ὁ Εὐαγγελισμός ἔχει σχέση μέ τή Σύλληψη καί τό Γενέσιον τοῦ Προδρόμου σέ χρονικούς ὑπολογισμούς καί τοποθετήσεις τῶν ἑορτῶν μέσα στό ἔτος.

Γιά ὅσους δέν μποροῦν νά τό διαβάσουν προτείνει αὐτό πού ἔγραψε ὁ Δ. Κ.

Υπάρχουν Ναοί που- επειδή υπάρχουν παρεκκλήσια τιμώμενα στο όνομα του Αγίου Ιωάννου- μεταθέτουν την εορτή την Τρίτη της Πεντηκοστής. Νομίζω υπέρ αυτής της λύσεως σε όμοιες περιπτώσεις ήταν ο μακαριστός Ιωάννης Φουντούλης.
δηλ. μετάθεση τοῦ Γενεθλίου τήν 25η.


 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
#20
Εντελώς πρόχειρα και χωρίς να διαφωνώ με την εξαιρετική μετάθεση του γενεθλίου σε ειδικές περιπτώσεις *- [και κατόπιν αδείας από την εκκλησιαστική αρχή] π.χ. παρεκκλήσια που τιμώνται στο όνομα του Αγίου Ιωάννου του Προδρόμου, δεν είναι επιτυχής η σύνδεση - άποψη του συγγραφέως ότι η Δευτέρα του Αγίου Πνεύματος είναι παρόμοια περίπτωση όπως και η Διακαινήσιμος. Η Δευτέρα του Αγίου Πνεύματος είναι παρόμοια με την Δεύτερη ημέρα των Χριστουγέννων και την Δεύτερη ημέρα των Θεοφανείων, στις οποίες ημέρες και εορτές άλλων αγίων χωρούν (π.χ. Ιακώβου, Ιωσήφ Μνήστορος) και σε Κυριακή δεν καταλιμπάνονται τα Αναστάσιμα. Αυτό τον κάνει να οδηγείται σε σφάλματα. Αλλά ακόμα και με την Διακαινήσιμο να συγκρίνουμε την ημέρα, δεν ψάλλονται κατά το Τυπικόν οι Ακολουθίες Αγίου Γεωργίου και Αποστόλου Μάρκου και την Παρασκευή η Ακολουθία της Ζωοδόχου Πηγής; Θεωρώ, παρά τα αγαθά κίνητρα του κ. Διευθυντού, επιπόλαια τα συμπεράσματα της "έρευνας" του.

* Υπάρχουν και δυσκολίες πολλών Ιερέων, οι οποίοι, εκείνη την μέρα, αφενός μεν πρέπει να λειτουργήσουν στον κυρίως ναό, ταυτόχρονα όμως καλούνται να τελέσουν Τρισάγια υπέρ των Κεκοιμημένων. Στην Μακεδονία είναι συνήθεια να γίνονται Τρισάγια (όχι μόνο Παρασκευή εσπέρας και Σάββατο των Ψυχών αλλά) και την Δευτέρα του Αγίου Πνεύματος. Οπότε το να γίνει μια πανήγυρις σε ένα παρεκκλήσιο, όντως δημιουργεί προβλήματα σε τέτοιες περιπτώσεις.
 
Last edited:
Top