Γεώργιου Ι. Χατζηθεοδώρου, Η μετροφωνική ερμηνεία του Αναστασιματαρίου Πέτρου του Πελοποννησίου και ο αργοσύντομος μικτός στιχηραρικός δρόμος.

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
#2
Απ' όσα διάβασα τις τελευταίες ημέρες σχετικά με την καινούργια αυτή έκδοση, δεν μπόρεσα να βγάλω κάποιο συμπέρασμα ως προς το τι πραγματεύεται. Μήπως μπορεί κάποιος να γράψει κάτι παραπάνω και ίσως να ανεβάσει και κάποιο απόσπασμα;
 

ARGITAN

Παλαιό Μέλος
#3
Απ' όσα διάβασα τις τελευταίες ημέρες σχετικά με την καινούργια αυτή έκδοση, δεν μπόρεσα να βγάλω κάποιο συμπέρασμα ως προς το τι πραγματεύεται. Μήπως μπορεί κάποιος να γράψει κάτι παραπάνω και ίσως να ανεβάσει και κάποιο απόσπασμα;
Πρόκειται για μια εισήγηση στο 3ο μουσικολογικό συνέδριο Βόλου (20-5-2018,με το παραπάνω θέμα,όπου και εξετάζεται,με βάση την εντελώς μετροφωνική ανάγνωση του Αναστασιματαρίου του Πέτρου Πελοποννησίου,η ύπαρξη αργοσυντόμου στιχηραρικού δρόμου (μεταξύ του συντόμου και του αργού στιχηραρικού δρόμου),που διακρίνεται και στη σημερινή ψαλτική πράξη,παρά το ότι δεν έχει προσδιοριστεί επίσημα μέχρι σήμερα.(το έντυπο περιέχει την ανάπτυξη της άποψης του συγγραφέα (μια διαφορετική ματιά) ,καθώς και το Αναστασιματαριο του Πέτρου μεταφερμένο από την παλιά γραφή του στη σημερινή
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
#4
.... εξετάζεται,με βάση την εντελώς μετροφωνική ανάγνωση του Αναστασιματαρίου του Πέτρου Πελοποννησίου,η ύπαρξη αργοσυντόμου στιχηραρικού δρόμου (μεταξύ του συντόμου και του αργού στιχηραρικού δρόμου),που διακρίνεται και στη σημερινή ψαλτική πράξη,...
Η ερώτηση παραμένει. Τι σημαίνει αυτό; Κάποιο παράδειγμα (εάν είναι εύκολο) από κάποιον που είδε το βιβλίο ή άκουσε την εισήγηση;
 

ARGITAN

Παλαιό Μέλος
#5
Η ερώτηση παραμένει. Τι σημαίνει αυτό; Κάποιο παράδειγμα (εάν είναι εύκολο) από κάποιον που είδε το βιβλίο ή άκουσε την εισήγηση;
Θα δω αν μπορέσει κανείς γνωστός μου να σας δώσει κάποιο,παράδειγμα, γιατί εγώ δεν ξέρω.Όμως Τι πιο απλό να προμηθευθείτε το βιβλίο.Δεν κοστίζει πολλά.Κάπου 17-18 ευρώ είναι οπότε θα έχετε όλη την εργασία.
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
#6
.... Τι πιο απλό να προμηθευθείτε το βιβλίο.... .
Το πιο απλό είναι να ρωτήσω. Δεν αγοράζουμε ένα βιβλίο για να δούμε αν μας ενδιαφέρει, αλλά επειδή διαπιστώνουμε ότι μας αρέσει. Αν για κάθε απορία αγοράζαμε κι από ένα βιβλίο......!
 

ARGITAN

Παλαιό Μέλος
#7
Το πιο απλό είναι να ρωτήσω. Δεν αγοράζουμε ένα βιβλίο για να δούμε αν μας ενδιαφέρει, αλλά επειδή διαπιστώνουμε ότι μας αρέσει. Αν για κάθε απορία αγοράζαμε κι από ένα βιβλίο......!
Ακούστε να δείτε. Κατά βάσιν έχετε δίκιο. Όμως μια εργασία για να την καταλάβετε πρέπει και να την διαβάσετε. Σας είπα το θέμα της.Το να διαβάσετε μια από τις σελίδες της δεν νομίζω ότι θα αποκομίσετε σοβαρή αντίληψη του πνεύματός της. Εν πάση περιπτώσει πρόκειται όπως σας είπα για μια ματιά από διαφορετική σκοπιά.Το αν θα σας αρέσει είναι άλλο πράγμα. Άλλωστε ο συγγραφέας της ποτέ δεν δογμάτισε. Ό,τι έχει γράψει μέχρι σήμερα,το αφήνει στη κρίση του αναγνώστη,του ερευνητή,του ερμηνευτή. Και βέβαια,όσο και εάν φαίνεται παράξενο στην εποχή μας, δεν εμπορεύεται τα τα βιβλία του...
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
#8
Μὴ ἔχοντας τὸ βιβλίο, θὰ τολμήσω μία ὑπόθεση. Περὶ τῆς μετροφωνίας γράφει ὁ ἀείμνηστος Ἀβραὰμ Εὐθυμιάδης στὴν σελίδα 96 τοῦ θεωρητικού του τὸ κάτωθι.
Annotation 2018-11-22 103651.png
... κάτι ποὺ ἀπ' ὅ, τι μοῦ ἔχει ἐκμυστηρευτεῖ συνάδελφος ἀσχολούμενος μὲ τὰ τῆς ἱστορίας τῆς τέχνης, πιθανὸν χρησιμοποιοῦσε ὡς μέρος τῆς διδασκαλίας και ὁ Ἰάκωβος Ναυλπιώτης. Ἴσως στὸ βιβλίο νὰ ἐννοεῖται κάτι σχετικό.
 
#9
Μὴ ἔχοντας τὸ βιβλίο, θὰ τολμήσω μία ὑπόθεση. Περὶ τῆς μετροφωνίας γράφει ὁ ἀείμνηστος Ἀβραὰμ Εὐθυμιάδης στὴν σελίδα 96 τοῦ θεωρητικού του τὸ κάτωθι.
View attachment 101014
... κάτι ποὺ ἀπ' ὅ, τι μοῦ ἔχει ἐκμυστηρευτεῖ συνάδελφος ἀσχολούμενος μὲ τὰ τῆς ἱστορίας τῆς τέχνης, πιθανὸν χρησιμοποιοῦσε ὡς μέρος τῆς διδασκαλίας και ὁ Ἰάκωβος Ναυλπιώτης. Ἴσως στὸ βιβλίο νὰ ἐννοεῖται κάτι σχετικό.
Καμία απολύτως σχέση. Διαβάστε το απόσπασμα και το μουσικό παράδειγμα του Χρυσάνθου στο Μέγα Θεωρητικόν, μέρος Β΄, σελ. XLVII. Ας μη δημιουργούμε σύγχυση με λανθασμένες πληροφορίες.
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
#10
Μὴ ἔχοντας τὸ βιβλίο, θὰ τολμήσω μία ὑπόθεση. Περὶ τῆς μετροφωνίας γράφει ὁ ἀείμνηστος Ἀβραὰμ Εὐθυμιάδης στὴν σελίδα 96 τοῦ θεωρητικού του τὸ κάτωθι...

... κάτι ποὺ ἀπ' ὅ, τι μοῦ ἔχει ἐκμυστηρευτεῖ συνάδελφος ἀσχολούμενος μὲ τὰ τῆς ἱστορίας τῆς τέχνης, πιθανὸν χρησιμοποιοῦσε ὡς μέρος τῆς διδασκαλίας και ὁ Ἰάκωβος Ναυλπιώτης. Ἴσως στὸ βιβλίο νὰ ἐννοεῖται κάτι σχετικό.
Καμία διάθεση νὰ δημιουργηθεῖ σύγχυση. Χαλαρῶστε...
 
#11
Καμία απολύτως σχέση. Διαβάστε το απόσπασμα και το μουσικό παράδειγμα του Χρυσάνθου στο Μέγα Θεωρητικόν, μέρος Β΄, σελ. XLVII. Ας μη δημιουργούμε σύγχυση με λανθασμένες πληροφορίες.
Πραγματικά ενδιαφέρον. Ανατρέχοντας στο συγκεκριμένο σημείο στο Μέγα Θεωρητικό βρίσκουμε ότι δίνεται το παρακάτω παράδειγμα:


Capture.JPG


Κατόπιν περιγράφει πως λεγόταν ως παραλαγή:
Capture3.JPG



Έπειτα μας λέει:
Capture1.JPG


Εν τέλει:
Capture2.JPG


Συγκρίνοντας την μετροφωνία με το μέλος καταλαβαίνουμε ότι το μέλος είναι πολύ περισσότερο από απλή ανάλυση των μετροφονικών θέσεων. Είναι αρκετά περιπλοκότερο και μακροσκελέστερο της μετροφωνίας προσθέτοντας ουσιαστικά ολόκληρες θέσεις που δεν υπάρχουν ούτε καταδεικνύονται με κάποιον τρόπο στην μετροφωνικού τύπου εκτέλεση. Αυτό προφανώς έχει να κάνει με την αρχική μορφή του κειμένου το οποίο περιέχει και κάποια σύμβολα τα οποία σήμερα δεν χρησιμοποιούνται και τα οποία λογικά υποδεικνύουν τις θέσεις και τις γραμμές τους μέλους.

Αυτό που εξάγω σαν συμπέρασμα και μου προξενεί εντύπωση είναι ότι, αν μιλήσουμε για μετροφωνική ερμηνεία του αναστασιματαρίου σημαίνει πως με κάποιον τρόπο γνωρίζουμε ότι υπάρχει και η εμμελής ερμηνεία του κατά τον τύπο του τρίτου παραδείγματος.

Θα ήθελα λοιπόν να ρωτήσω αν υπάρχει κάποια σχετική πληροφορία. Κάποιο παλαιό αναστασιματάρι γραμμένο με την παλαιά στενογραφική μορφή από όπου να εξάγουμε πληροφορίες για το πραγματικό μέλος του.
Ή μήπως τα συμπεράσματα μου είναι λανθασμένα;
Όπως πάντα ρωτώ για να μάθω εντελώς καλοπροαίρετα και επειδή αφενός μεν το θέμα μου φαίνεται ενδιαφέρον, αφετέρου δε επειδή συμφωνώ με αυτό που είπε ο κ.Νεοκλής προηγουμένως :

Το πιο απλό είναι να ρωτήσω. Δεν αγοράζουμε ένα βιβλίο για να δούμε αν μας ενδιαφέρει, αλλά επειδή διαπιστώνουμε ότι μας αρέσει. Αν για κάθε απορία αγοράζαμε κι από ένα βιβλίο......!
 
Last edited:

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
#12
Υπάρχει η μετροφωνία κατά τον Χρύσανθο και υπάρχει η μετροφωνία στην σημερινή ψαλτική καθομιλουμένη, που σημαίνει το ξερό ψάλσιμο των χαρακτήρων ποσότητος χωρίς αναλύσεις, αγνοώντας τους χαρακτήρες ποιότητος. Θα υπέθετα (κακώς βέβαια χωρίς στοιχεία, εξ ού και η ερώτηση) ότι για να υπάρχει η λέξη στον τίτλο έκδοσης αναφερομένης στην σημερινή πρακτική, ότι χρησιμοποιεί τον όρο "μετροφωνία" με την σημερινή έννοια.
 

ARGITAN

Παλαιό Μέλος
#13
Υπάρχει η μετροφωνία κατά τον Χρύσανθο και υπάρχει η μετροφωνία στην σημερινή ψαλτική καθομιλουμένη, που σημαίνει το ξερό ψάλσιμο των χαρακτήρων ποσότητος χωρίς αναλύσεις, αγνοώντας τους χαρακτήρες ποιότητος. Θα υπέθετα (κακώς βέβαια χωρίς στοιχεία, εξ ού και η ερώτηση) ότι για να υπάρχει η λέξη στον τίτλο έκδοσης αναφερομένης στην σημερινή πρακτική, ότι χρησιμοποιεί τον όρο "μετροφωνία" με την σημερινή έννοια.
ΚΥΡΙΕ.GIF
 

ARGITAN

Παλαιό Μέλος
#15
Και βέβαια για να γίνει κατανοητή η αποψη περί της ύπαρξης στην πράξη αργοσυντόμου στιχραρικού μέλους θα πρέπει να ληφθεί υπ΄όψιν το πλήρες κείμενο της εισήγησης όπου οι επεξηγησεις και τα σχετικά μουσικά παραδείγματα που το συνοδεύουν
 
#16
@ARGITAN

Ευχαριστώ για την εξήγηση. Τώρα πραγματικά κατανοώ περί τίνος πρόκειται. Μια τελευταία ερώτηση αν δεν ενοχλώ: από που είναι παρμένο το 2ο Κύριε εκέκραξα;
 

ARGITAN

Παλαιό Μέλος
#17
Από ένα Ανστασιμάτάριο δίχως επίτιτλο, αλλά που γράφει στην ώα εκ των του Νικοδήμου.Η παραβολή έγινε με μια σειρά από καμιά 15 ρια χειρόγραφα Αναστασιματάριο του Πέτρου ,αλλά με βάση το ιδιόγραφο του Πέτρου Βυζαντίου που ήταν και ο άμεσος μαθητής και συνεχιστής της εργασίας του Π.Π.Προτίμησα να σας δώσω ως παράδειγμα αυτό Αναστασιματάριο γιατί είναι καθαρογραμμένο και γιατί παρουσιάζει μια τάση συντόμευσης σε σχέση με τα άλλα (απαλειφή πολλών κοκκίνων κτσακισμάτων κλπ.).
 
#19
Είναι μια πρακτική που οι Θεσσαλονικείς παρέλαβαν από τον Πρίγγο και την χρησιμοποίησαν.
Εχω πολλά τέτοια ακούσματα αλλά αγνοώ τον όρο " μετροφωνία " ως επι του προκειμένου.
Πρέπει να είναι ενδιαφέρουσα εργασία.
Ευχαριστούμε Αρχοντα!
 
Top