Ξαναδιαβάζοντας το εν λόγω θέμα, διατυπώνω κάποιες απορίες που μου γεννήθηκαν τελευταία σχετικά με τις περιπτώσεις των ευχών, τροπαρίων, αιτήσεων που έχουν σαφή ιστορική αρχή στα βυζαντινά χρόνια και το πώς επιβιώνουν και τι σημαίνουν σήμερα.
Δεν με προβληματίζει όλη η σύγχυση για το αν ονομάζουμε τους άρχοντες βασιλείς κοκ.
Προβληματίστηκα κυρίως από το κοντάκιο της Υπαπαντής.
Ο μήτραν παρθενικήν αγιάσας τω τόκω σου, και χείρας του Συμεών ευλογήσας, ως έπρεπε, προφθάσας και νυν, έσωσας ημάς, Χριστέ ο Θεός. Αλλ' ειρήνευσον εν πολέμοις το πολίτευμα, και κραταίωσον βασιλείς, ους ηγάπησας, ο μόνος φιλάνθρωπος.
Δεν γνωρίζω πότε συνεγράφη, αλλά νομίζω πώς όταν γράφτηκε είχε σαφές και κυριολεκτικό νόημα. Οι Βυζαντινοί είχαν την αντίκηψη ότι το κράτος τους αποτελεί τη "βασιλεία του Θεού επί της γης" (εντός εισαγωγικών τονίζω). Οι πρώτοι αυτοκράτορες απελευθέρωσαν και καθιέρωσαν την χριστιανική πίστη, συνεκάλεσαν τις οικουμενικές συνόδους, η Εκκλησία συνεπλάκη με την Εξουσία (δεν το λέω κατ' ανάγκη αυτό αρνητικά), ο βασιλιάς ορίζει πατριάρχη και ο πατριάρχης στέφει αυτοκράτορα, πάρα πολλοί αυτοκράτορες αγιοποιούνται. Αυτή η τάση υποθέτω πως ενισχύεται κατά τις περιόδους πολέμων κατά αλλοπίστων (Ο Ηράκλειος κατά των Περσών ανακτά τον Τίμιο Σταυρό, Ο Νικηφόρος Φωκάς κατατροπώνει τους Άραβες). Ειδικά κατά την ύστερη περίοδο των πολέμων κατά των Τούρκων (έχει επέλθει και το σχίσμα, άρα οι Δυτικοί είναι αλλόδοξοι) αυτό ενισχύεται. Παρενθετικά ο Λέων Γ' ο Ίσαυρος και ο γιος του Κωνσταντίνος ο Κοπρώνυμος, αν και οι κύριοι υπεύθυνοι για την αντιμετώπιση της αραβικής επέλασης δεν τιμούνται (ούτε εκκλησιαστικά ούτε ιστορικά) λόγω της εικονομαχικής τους πολιτικής.
Μετά την άλωση, την προσμονή της ελευθερίας τα πράγματα εκ των πραγμάτων αλλάζουν. Κάποια από αυτά τα τροπάρια ερμηνεύονται αλληγορικά (εχθροί-βάρβαροι=δαίμονες κτλ), σε άλλα όμως δεν χωρεί αλληγορία και βασίζονται στις προτροπές του Ευαγγελίου να ευχόμαστε υπέρ των αρχόντων και να τους υπακούουμε. Έτσι σε όλο τον υπόδουλο ελληνισμό-χριστιανισμό και σήμερα σε αλλόθρησκα κράτη έχει άλλη έννοια κάθε τέτοια αναφορά
Τι σημαίνει λοιπόν σήμερα:
Υπέρ του φιλοχρίστου ημών στρατού
νίκας... κατά βαρβάρων δια του σταυρού σου φυλάττων το σον πολίτευμα (θυμίζει το εν τούτω νίκα)
το προαναφερθέν τροπάριο της υπαπαντής
Τα τροπάρια της βασιλικής ακολουθίας (Ο υψωθείς... τους πιστούς βασιλείς ημών ...νίκας χορηγών αυτοίς κατά ων πολεμίων) Ποιος; Ο σουλτάνος;
Πολυχρόνιο των αρχόντων (ενίοτε διωκτών)
Αυτά και άλλα παρόμοια προς προβληματισμό, πρωτίστως δικό μου. Άραγε τι ακριβώς αιτούμαστε και τι εννοούμε;