[Ερώτηση] Βασικά πράγματα για το ισοκράτημα τώρα που είμαι αρχάριος ...

#1
Καλησπερα και παλι !!
Ειμαι στο ψαλτηρι εδω και 1 και κατι χρονο και προσπαθω με τη βοηθεια του Θεου να κανω ισοκρατημα ...
Αλλα και παλι κανω σοβαρα λαθη .. Χανω τις βασεις ευκολα ....
Αλλοτε πηγαινω πιο ψηλα αλλοτε πιο χαμηλα και πολλα αλλα ....

Μπορει καποιος να μου εξηγησει σε προσωπικο , για να μην επιβαρυνουμε και το συγκεκριμενο θεμα με πολλα μηνυματα , πεντε βασικα πραγματα για το ισοκρατημα τωρα που ειμαι ακομα αρχαριος ...

Ευχαριστω για την προσοχη σας
Φιλικα Παντα
Χριστοφόρος
 
#2
Καλησπερα !!

Σημερα που συμμετειχα στον Πρωτο Εσπερινο του Τριωδιου στην ενορια μου και πηγα να αρχισω το ισοκρατημα στον πλ του α καταλαβα πως ειναι αρκετα δυσκολο !!!

Δεν ξερω ακριβως , καθως ειμαι πολυ νεος ακομα στο ψαλτηρι , αλλα μου βγαινε να ισοκρατω στον Πα αλλα λιγο ψηλα !!

Δεν το καταλαβαινα αλλα μου αρεσε !!

Ειναι ομως σωστο ???

Περιμενω απαντησεις !!

Φιλικα
ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΟΣ
:D:D:D
 
#3
Καλησπερα !!

Σημερα που συμμετειχα στον Πρωτο Εσπερινο του Τριωδιου στην ενορια μου και πηγα να αρχισω το ισοκρατημα στον πλ του α καταλαβα πως ειναι αρκετα δυσκολο !!!

Δεν ξερω ακριβως , καθως ειμαι πολυ νεος ακομα στο ψαλτηρι , αλλα μου βγαινε να ισοκρατω στον Πα αλλα λιγο ψηλα !!

Δεν το καταλαβαινα αλλα μου αρεσε !!

Ειναι ομως σωστο ???

Περιμενω απαντησεις !!

Φιλικα
ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΟΣ
:D:D:D
Χριστοφόρε, καλό Τριώδιο.
Εάν έγινε όπως πιο πάνω αναφέρεις, ο Ιεροψάλτης θα έπρεπε να σε σταματήσει, διότι δεν ακούγεται αρμονικά το ισοκράτημα με την κύρια μελωδία, όταν οι μουσικοί φθόγγοι του ισοκρατήματος, δεν ψάλλονται στη σωστή τους θέση!
Εάν, ο Ιεροψάλτης δεν σου έκανε παρατήρηση, θα πρέπει να συμβαίνουν δύο ενδεχόμενα:
1. Ήταν δικιά σου, λανθασμένη εντύπωση ότι έγινε όπως αναφέρεις πιο πάνω, δηλ. δεν "πατούσες" σωστά τον ΠΑ, ενώ στην πραγματικότητα το έκανες σωστά, 'η
2. Όντως δεν πατούσες, αλλά ο Ιεροψάλτης σ' άφηνε, να κάνεις λανθασμένα το ισοκράτημα.
Πάντως, για να εκφέρουμε σωστή κρίση για το συγκεκριμένο ζήτημα, θα πρέπει να ακούσουμε τί ακριβώς ψαλλόταν και τί εσύ "πατούσες" ως ισοκράτης.
 
#4
Βασικα ακουγα τον ιεροψαλτη σε καποιες στιγμες να ισοκρατει χαμηλα στον πα και εκει καταλαβα οτι κανω λαθος αλλα κακως κατα τη γνωμη μου δεν το αλλαξα ....

Τελικα που πρεπει να ισοκρατω στον πλ του α ??
Χαμηλα ή ψηλα ???
(ΤΟ ΡΩΤΑΩ ΓΙΑ ΑΥΡΙΟ !)

φιλικα
χριστοφόρος
:D:D:D
 
#5
Βασικα ακουγα τον ιεροψαλτη σε καποιες στιγμες να ισοκρατει χαμηλα στον πα και εκει καταλαβα οτι κανω λαθος αλλα κακως κατα τη γνωμη μου δεν το αλλαξα ....

Τελικα που πρεπει να ισοκρατω στον πλ του α ??
Χαμηλα ή ψηλα ???
(ΤΟ ΡΩΤΑΩ ΓΙΑ ΑΥΡΙΟ !)

φιλικα
χριστοφόρος
:D:D:D
Μια φυσιολογική Ιεροψαλτική φωνή, δεν είναι δυνατόν να μπορέσει να "κατέβει" τόσο χαμηλά ώστε "να πιάσει" τον κάτω ΠΑ!
Αυτό γίνεται μόνο στον Α' ήχο, όταν η βάση του είναι τουλάχιστον δύο ή τρεις φωνές πιο πάνω, έτσι ώστε ο ΠΑ να βρίσκεται ή στο ύψος του ΓΑ ή σπανιότερα του ΔΙ, οπότε κάποιος θα μπορούσε να "πατήσει" κάτω ΓΑ ή ΔΙ!
Υπάρχουν ηχογραφήσεις από υψίφωνους Ιεροψάλτες που ψάλλουν τον Α' ήχο στο ύψος του ΚΕ, οπότε πιο εύκολα τότε ισοκρατούμε χαμηλά στον ΚΕ ως ΠΑ!
Τώρα, στην περίπτωσή σου, ειλικρινά, πρώτη φορά ακούω να μπορούμε σε μελωδίες του Πλ. του Α' να ψάλλουμε τόσο ψηλά, ώστε να "πατάμε" στον κάτω ΠΑ!
Μήπως, ήταν ο ΠΑ των ιδιόμελων του Α' ήχου του Τριωδίου και μπερδεύτηκες ότι αφορούσαν τον Πλ. του Α'!
'Ολα είναι προς διερεύνηση!
 

Μανώλης Παπαδάκης

Πρωτοψάλτης Ι.Ν. Αγίου Γεωργίου Εξω Μουλιανών
#6
Βασικα ακουγα τον ιεροψαλτη σε καποιες στιγμες να ισοκρατει χαμηλα στον πα και εκει καταλαβα οτι κανω λαθος αλλα κακως κατα τη γνωμη μου δεν το αλλαξα ....

Τελικα που πρεπει να ισοκρατω στον πλ του α ??
Χαμηλα ή ψηλα ???
(ΤΟ ΡΩΤΑΩ ΓΙΑ ΑΥΡΙΟ !)

φιλικα
χριστοφόρος
:D:D:D
Εξαρτάται από την έκταση της φωνής σου. Βέβαια επειδή είσαι στο στάδιο της μεταφώνησης καλό είναι να αποφεύγεις να κουράζεις την φωνή σου προσπαθώντας να <<πιάσεις>> έναν ακραίο φθόγγο.
 
#7
εγω δεν ειπα οτι ισοκρατουσα στον κατω πα οταν εψαλλε ο συναδελφος μου πλ α !!!

προς Θεου !!! εγινε παρεξηγηση ....
Τα καταλαβα ολα αυτα νεκταριε , αλλα εγω ισοκρατουσα στον ανω Πα στον πλ α ....

Καλα δεν εκανα ???
 
#8
εγω δεν ειπα οτι ισοκρατουσα στον κατω πα οταν εψαλλε ο συναδελφος μου πλ α !!!

προς Θεου !!! εγινε παρεξηγηση ....
Τα καταλαβα ολα αυτα νεκταριε , αλλα εγω ισοκρατουσα στον ανω Πα στον πλ α ....

Καλα δεν εκανα ???
Επειδή η φωνή μου κλίνει προς "μπάσος", δεν μου είναι τόσο συνηθισμένο άκουσμα το ισοκράτημα στον άνω ΠΑ!
Καλλύτερα τώρα που είσαι στη μεταφώνηση, να το αποφεύγεις!
 
#9
ΓΙΑ ΝΑ ΚΛΕΙΣΕΙ ΤΟ ΘΕΜΑ ...
Ο ΠΛ Α ΤΙ ΙΣΟΚΡΑΤΗΜΑ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΝΕΚΤΑΡΙΕ ???
:D:D:D
ΦΙΛΙΚΑ ΠΑΝΤΑ ΠΡΟΣ ΟΛΟΥΣ
ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΟΣ
 

Μανώλης Παπαδάκης

Πρωτοψάλτης Ι.Ν. Αγίου Γεωργίου Εξω Μουλιανών
#10
εγω δεν ειπα οτι ισοκρατουσα στον κατω πα οταν εψαλλε ο συναδελφος μου πλ α !!!

προς Θεου !!! εγινε παρεξηγηση ....
Τα καταλαβα ολα αυτα νεκταριε , αλλα εγω ισοκρατουσα στον ανω Πα στον πλ α ....

Καλα δεν εκανα ???
Απ' όσο γνωρίζω οι ισοκράτες συνήθως κρατούν ισοκράτημα στην βάση του ήχου ή ακόμη και σε χαμηλούς φθόγγους που δημιουργούν αρμονική συννήχηση αναλόγως και τον ήχο π.χ. Κάτω Κε, κάτω δι κ.λπ. Σημασία για μενα έχει να συνηχεί αρμονικά το ίσο με την μελωδία και να μην ακούγονται χασμωδιες..Θα πρότεινα επειδή είσαι μαθητευόμενος να ξεκινήσεις με την 1η φωνή προσπαθόντας να ακολουθήσεις τον πρωτοψάλτη και όταν φτάσεις στο ώριμο στάδιο να πατάς γερά στους φθόγγους ν'ασχοληθείς με το ισοκράτημα.
 

Μανώλης Παπαδάκης

Πρωτοψάλτης Ι.Ν. Αγίου Γεωργίου Εξω Μουλιανών
#11
ΓΙΑ ΝΑ ΚΛΕΙΣΕΙ ΤΟ ΘΕΜΑ ...
Ο ΠΛ Α ΤΙ ΙΣΟΚΡΑΤΗΜΑ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΝΕΚΤΑΡΙΕ ???
:D:D:D
ΦΙΛΙΚΑ ΠΑΝΤΑ ΠΡΟΣ ΟΛΟΥΣ
ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΟΣ
Στον Πα της μέσης εάν είναι στιχηραρικό μέλος ή παπαδικό και στον Κε εάν είναι ειρμολογικό.
 
#12
ΝΑΙ ΓΙΑ ΑΡΧΗ ΑΥΤΟ ΠΡΟΣΠΑΘΩ ΝΑ ΚΑΝΩ ΚΥΡΙΕ ΠΑΠΑΔΑΚΗ !!!

ΠΡΟΚΕΙΜΕΝΟΥ ΝΑ ΑΚΟΥΓΕΤΑΙ ΕΥΑΚΟΥΣΤΗ Η ΨΑΛΜΩΔΙΑ ΑΚΟΛΟΥΘΩ ΤΟΝ ΠΡΩΤΟΨΑΛΤΗ ΚΑΙ ΟΤΑΝ ΔΕΝ ΑΚΟΥΓΟΜΑΙ ΚΑΛΑ ΣΤΑΜΑΤΑΩ ...
ΑΚΟΥΩ ΤΟΝ ΨΑΛΛΟΝΤΑ ΚΑΙ ΞΑΝΑΡΧΙΖΩ ΝΑ ΨΑΛΛΩ ΟΛΙΓΟΝ ΣΙΓΑΝΑ ΜΑΖΙ ΤΟΥ !!!!!

:D:D:D
 
#13
, αλλα εγω ισοκρατουσα στον ανω Πα στον πλ α ....

Καλα δεν εκανα ???
Επιτρέψτε μου ένα σχόλιο (συμβουλή). Εάν είστε στη μεταφώνηση όπως λέει ο κ. Παπαδάκης, τότε αυτό που κάνετε, δηλ. ισοκράτημα από τον ΚΕ και πάνω είναι καταστροφικό για το λαρύγγι σας. Θα κάνετε ίσο από τον κάτω ΔΙ μέχρι τον ΓΑ. Μέχρι να σταθεροποιηθεί η φωνή σας. Τώρα, μιά πρακτική συμβουλή κατά το ισοκράτημα στο ψαλτήρι. Καλό είναι να έχετε μαζί σας έναν τονοδότη, τον οποίο θα χρησιμοποιείτε κατά την ψαλμώδηση και θα τσεκάρετε πάντοτε άν είστε στη σωστή βάση που χρησιμοποιεί ο ψάλτης. ΄Ετσι και εσείς θα μάθετε καλό ισοκράτημα και τον ψάλτη θα βοηθάτε και θα τον συγκρατείτε από την τάση να ανεβάζει τις βάσεις. Ο ψάλτης πάντοτε στηρίζεται στον ισοκράτη.
 
#14
ΓΙΑ ΝΑ ΚΛΕΙΣΕΙ ΤΟ ΘΕΜΑ ...
Ο ΠΛ Α ΤΙ ΙΣΟΚΡΑΤΗΜΑ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΝΕΚΤΑΡΙΕ ???
:D:D:D
ΦΙΛΙΚΑ ΠΑΝΤΑ ΠΡΟΣ ΟΛΟΥΣ
ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΟΣ
Παραδοσιακά, στο ισοκράτημα δεν κάνουμε πολλές αλλαγές.
Πράγμα το οποίο σημαίνει ότι "κρατάμε" κυριότερα τη βάση του ήχου.
Στην περίπτωσή μας, είναι ο φθόγγος ΠΑ.
Όταν η μελωδία ψάλλεται στο οξύ τετράχορδο, δηλ. πάνω απ' τον φθόγγο ΚΕ, τότε το ισοκράτημα είναι ο ΚΕ.
Στις καταλήξεις των στιχηρών "κρατάμε" το φθόγγο ΔΙ.
Όλα τα παραπάνω ισχύουν για τα Αργοσύντομα & Αργά μέλη του Πλ. του Α'.
Στα σύντομα, ισοκράτημα είναι κυρίως ο φθόγγος ΚΕ. Σπανιότερα κάνουμε ενδιάμεσα και στον ΔΙ.
Τα σύγχρονα Μουσικά Βιβλία, προς ευκολία μας, έχουν τα ισοκρατήματα.
Η δυσκολία είναι να τα "πατάμε" σωστά!
 
#16
Να προσθεσω κατι απο θεωριτικης πλευρας. Ο ειρμολογικος πρωτος εχει βαση τον δι ενω ο παπαδικος πλαγιος του πρωτου τον πα. Αρα αφου μεταξυ τους αυτα εχουν αποκλιση τριων φθογγων στα ειρμολογικα του πρωτου ισοκρατουμε τρεις φθογγους πανω απο την οποια ατελη μεση μαρτυρια αλλιως αν δεν ειναι μεση ψελνουμε μαζι με τον ψαλτη. Στα παπαδικα του πλαγιου πρωτου τωρα ισοκρατουμε τρεις φθογγους κατω απο τις ατελεις μεσες μαρτυριες. Ετσι δημιουργειται αντιθεση αναμεσα στην κατοδικη πορεια του μελους και την ανοδικη πορεια του ισοκρατηματος παραγοντας αρμονια.
 
#19
Καλησπέρα φίλε , Αν θέλεις ΝΑ ΜΑΘΕΙΣ το πρώτο πράγμα είναι να αντιληφθείς τους δεσπόζοντος φθόγγους των ήχων, ξεκίνα από αυτό .... καλή αρχή
 
Top