Αρτοκλασία στον καθημερινό Όρθρο

#1
Εάν κάποιος άγιος δεν έχει δοξαστικό και συνεπώς κατά την ημέρα της μνήμης του ψαλλεί ο όρθρος κατά την τάξη των καθημερινών ή του Σαββάτου (αν πέφτει Σάββατο η μνήμη του) πότε είναι ορθότερο να γίνει η αρτοκλασία, μετά την δοξολογία ή στο τέλος του Όρθρου;
 

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
#2
Ατυχώς, όπως έχω γράψει και εγώ και άλλα μέλη του φόρουμ, η τελετή της αρτοκλασίας εκφυλίστηκε σε μια τελετή ευλάβειας, αποσυνδεδεμένη από την αγρυπνία της οποίας ήταν τμήμα και για συμβολικούς και για πρακτικούς λόγους. :(

Αν και στον όρθρο το καλύτερο είναι να μην τελείται καθόλου αρτοκλασία, και μάλιστα σε περίπτωση μη επισήμως εορταζόμενου αγίου, πιστεύω ότι μια πρακτική λύση είναι η τέλεσή της στο τέλος της ακολουθίας.
 

evangeloskarp

Παλαιό Μέλος
#3
Εάν κάποιος άγιος δεν έχει δοξαστικό και συνεπώς κατά την ημέρα της μνήμης του ψαλλεί ο όρθρος κατά την τάξη των καθημερινών ή του Σαββάτου (αν πέφτει Σάββατο η μνήμη του) πότε είναι ορθότερο να γίνει η αρτοκλασία, μετά την δοξολογία ή στο τέλος του Όρθρου;
Συνήθως η Λιτή γίνεται μετά την δοξολογία έτσι ξέρω και κάνω!.
Αν δεν έχει Δοξολογία τότε είδα σε ναό,να γίνεται στην Θ.Λειτουργία .
Μετά τα απολυτίκια και την είσοδο .
Βγαίνει ο ιερεύς μετά θυμιάματος και να γίνεται εκεί λιτή μετ ΄αρτοκλασίας .

Δεν ξέρω αν το έχει ξανά συναντήσει κάποιος το γεγονός αυτό !.
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
#4
Συνήθως η Λιτή γίνεται μετά την δοξολογία έτσι ξέρω και κάνω!.
Εσείς ή ο Ιερέας; εκτός κι αν είστε κληρικός (εκτός από ψυκτικός) και δεν το έχετε πεί...
Πάντως είπαμε ότι καλύτερα η ευλόγηση των άρτων να γίνεται στον εσπερινό- με κατάλληλη λειτουργική κατήχηση όλα μπορούν να επιβληθούν - διορθωθούν.

Αν δεν έχει Δοξολογία τότε είδα σε ναό,να γίνεται στην Θ.Λειτουργία .
Μετά τα απολυτίκια και την είσοδο .
Βγαίνει ο ιερεύς μετά θυμιάματος και να γίνεται εκεί λιτή μετ ΄αρτοκλασίας .

Δεν ξέρω αν το έχει ξανά συναντήσει κάποιος το γεγονός αυτό !.
Συμβαίνουν (κι) αυτά; δυστυχώς...
 
#5
Η λιτή μαρτυρείται στον όρθρο από παλαιά τυπικά (πέρα από την καθιερωμένη θέση στον εσπερινό). Η αρτοκλασία μαρτυρείται στο τέλος του όρθρου μόλις από το 1821 στις ενορίες της Πόλης (τυπικές διατάξεις Απόστολου Κώνστα).
 
Last edited:

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
#6
Η λιτή μαρτυρείται στον όρθρο από παλαιά τυπικά (πέρα από την καθιερωμένη θέση στον εσπερινό). Η αρτοκλασία μαρτυρείται στο τέλος του όρθρου μόλις από το 1821 στις ενορίες της Πόλης (τυπικές διατάξεις Απόστολου Κώνστα).
Δεν ξέρω αν εννοούμε τα ίδια. Μάλλον υπονοείται στην εδώ κουβέντα Λιτή μετ' αρτοκλασίας στο τέλος του Όρθρου. Γνωστές οι διατάξεις του Αποστόλου Κώνστα αλλά θα πρέπει να τις δούμε με το πρίσμα εκείνης της περιόδου κι όχι της σημερινής. Κι άλλα πράγματα μνημονεύονται σε "παλαιά" τυπικά (πχ. ανάγνωση αντί ψαλμωδίας των κανόνων) αλλά δεν είναι τόσο ακριβή.
 

evangeloskarp

Παλαιό Μέλος
#7
έτσι ξέρω και κάνω!
Εσείς ή ο Ιερέας;
Με το κάνω εννοώ βρίσκομαι επί του αναλογίου.
Συνήθως η Λιτή γίνεται μετά την δοξολογία έτσι ξέρω και κάνω
Εσείς ή ο Ιερέας; εκτός κι αν είστε κληρικός
Προς Θεού, ο ιερεύς κάνει.
 
Top