Απόστολος στο κέντρο του Σολέα

#1
Χαίρετε!
Ο απόστολος είναι απαραίτητο να λέγεται στο κέντρο του σολέα ή μπορούμε να τον λέμε και στο ψαλτήρι;
Επίσης τους στίχους του προκειμένου και του αλληλουαρίου τους λέει απαραίτητα αυτός που θα πει τον απόστολο;
Εδώ βλέπουμε να τα λένε από το ψαλτήρι (αλλά μπορεί να γίνεται λόγω περιορισμού χώρου λόγω της κηδείας)
Περιμένω συμβουλές...
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
#2


Ὁ ἀπόστολος ἀναγινώσκεται (ἀπὸ τὸν ἄμβωνα, ποὺ εἶναι) στὸ μέσο τοῦ ναοῦ
(χφφ. Σκήτης Ἁγίου Ἀνδρέου Ἀθῳ ἀρχιερατικὸ τῆς Μεγάλης Ἐκκλησίας ιε’ αἰ. (Dmitrievskij τ. 1 σ. 170), Barb. gr. 350 τυπικὸ μονῆς ἁγίου Νικολάου τῶν Κασούλων τοῦ ἔτους 1205 (Dmitrievskij τ. 1 σ. 828), Dmitrievskij τ. 2 σ. 307 ὑπ. 4, μουσικὸ χφ. ΕΒΕ 2061 α’ τέταρτο ιε’ αἰ. φ. 93r ἔκδ. Ε. Σπυράκου Οἱ χοροὶ ψαλτῶν κατὰ τὴν βυζαντινὴ παράδοση σ. 402).

Τὰ προκείμενα ἀνήκουν στοὺς χορούς, ποὺ τὰ ψάλλουν ἀντιφωνικά.
 
#3


Ὁ ἀπόστολος ἀναγινώσκεται (ἀπὸ τὸν ἄμβωνα, ποὺ εἶναι) στὸ μέσο τοῦ ναοῦ
(χφφ. Σκήτης Ἁγίου Ἀνδρέου Ἀθῳ ἀρχιερατικὸ τῆς Μεγάλης Ἐκκλησίας ιε’ αἰ. (Dmitrievskij τ. 1 σ. 170), Barb. gr. 350 τυπικὸ μονῆς ἁγίου Νικολάου τῶν Κασούλων τοῦ ἔτους 1205 (Dmitrievskij τ. 1 σ. 828), Dmitrievskij τ. 2 σ. 307 ὑπ. 4, μουσικὸ χφ. ΕΒΕ 2061 α’ τέταρτο ιε’ αἰ. φ. 93r ἔκδ. Ε. Σπυράκου Οἱ χοροὶ ψαλτῶν κατὰ τὴν βυζαντινὴ παράδοση σ. 402).

Τὰ προκείμενα ἀνήκουν στοὺς χορούς, ποὺ τὰ ψάλλουν ἀντιφωνικά.
Άμεση απάντηση!
Στην ενορία που ψάλλω όμως δεν έχουμε χορούς και στην πράξη εμείς είμαστε και αναγνώστες. Εκεί τί προτείνετε;
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
#4
Χαίρετε!
Ο απόστολος είναι απαραίτητο να λέγεται στο κέντρο του σολέα ή μπορούμε να τον λέμε και στο ψαλτήρι;...
Για να καταλάβω, (η ερώτηση αρχικά έμοιαζε σαν αστείο) υπάρχει κάποιος ναός όπου ο Απόστολος ΔΕΝ διαβάζεται από το ψαλτήρι; Το γινόταν πριν απο 1000 χρόνια έχει περισσότερο ιστορικό παρά πρακτικό ενδιαφέρον.
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
#5
Στον Πατριαρχικό Ναό ξέρω ότι διαβαζόταν από τα σκαλιά του δεσποτικού θρόνου με τον αναγνώστη εστραμμένο προς τον κόσμο. Τα υπόλοιπα εκτός αναλογίου είναι μοναστηριακά τυπικά, αλλά ποτέ μου δεν κατάλαβα γιατί στα μοναστήρια τον διαβάζουν από το σολέα εστραμμένοι προς το ιερό, αφού είναι επιστολή προς την εκκλησία και όχι προσευχή προς τον Κύριο.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#6
-Στον Πατριαρχικό Ναό ξέρω ότι διαβαζόταν από τα σκαλιά του δεσποτικού θρόνου με τον αναγνώστη εστραμμένο προς τον κόσμο.

-Τα υπόλοιπα εκτός αναλογίου είναι μοναστηριακά τυπικά,

-αλλά ποτέ μου δεν κατάλαβα γιατί στα μοναστήρια τον διαβάζουν από το σολέα εστραμμένοι προς το ιερό,
Δέν εἶναι ἀκριβῶς «μοναστηριακά τυπικά». Τόσο «από τα σκαλιά του δεσποτικού θρόνου» ὅσο καί «από το σολέα εστραμμένοι προς το ιερό» πρόκειται γιά τάξη πού ἔρχεται ἀπό τόν ἀρχαῖο ναό μέ τόν ἄμβωνα στὸ μέσο τοῦ ναοῦ καί ἐπίσης σχετίζεται καί μέ τήν «κάτω καθέδρα», ἄσχετα ἄν αὐτό γίνεται τώρα κοντά στήν Ὡραία Πύλη.
Ἀναλυτικώτερα γιά ὅλα στό προϋπάρχον θέμα Περί της τάξης της απαγγελίας του Αποστόλου (μέχρι τά τελευταῖα μηνύματα).

 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
#8
Άμεση απάντηση!
Στην ενορία που ψάλλω όμως δεν έχουμε χορούς και στην πράξη εμείς είμαστε και αναγνώστες. Εκεί τί προτείνετε;


Ἄν εἶστε δύο ψάλτες, ὁ ἕνας ἀς ψάλλει τὸ προκείμενο καὶ ὁ ἄλλος ἀπὸ τὸ μέσον ἀς πεῖ τὸ στίχο καὶ τὸν ἀπόστολο.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#9
Χαίρετε!
Ο απόστολος είναι απαραίτητο να λέγεται στο κέντρο του σολέα ή μπορούμε να τον λέμε και στο ψαλτήρι;
Επίσης τους στίχους του προκειμένου και του αλληλουαρίου τους λέει απαραίτητα αυτός που θα πει τον απόστολο;
Εδώ βλέπουμε να τα λένε από το ψαλτήρι (αλλά μπορεί να γίνεται λόγω περιορισμού χώρου λόγω της κηδείας)
Περιμένω συμβουλές...
Κανονικὰ στὸ σολέα, ὅπως τὸ ΙΗ κάθισμα στὴν Προηγιασμένη, τὰ Σήμερον γεννᾶται, Τὴν χείρα, Σήμερον κρεμᾶται κλπ.

Κατ' οἰκονομίαν στὸ ἀναλόγιο, ἔχει ἄλλωστε ἐπικρατήσει. Ὁ π. Μάξιμος διατυπώνει τὴν προέλευση τῆς τάξης, ποὺ πλέον στὶς μονὲς τηρεῖται συστηματικά.

Στίχους λέει ὅποιος εἶναι διαθέσιμος.
 

KTsepas

Κωνσταντίνος Ε. Τσέππας
#10
Υπάρχει μία τάση να απαγγέλεται το κείμενο του αποστόλου από το κέντρο του σολέα τελευταία....
Στα μετόχια του Παναγίου Τάφου στην Ελλάδα εφαρμόζεται όπως και σε άλλους ναούς που έχει τύχει να ψάλλω, όπως στον Αγιο Δημήτριο του ομωνύμου Δήμου, στον Αγιο Νικόλαο Καισαριανής (όσο ήταν πρωτοψάλτης ο άρχων κ. Σουσούνης, δεν γνωρίζω για την μετά Σουσούνη εποχή), στον Αγιο Φίλιππο στο Θησείο και φαντάζομαι και αλλού...όπως βέβαια και στα μοναστήρια του Αγ. Ορους.

Στα μυστήρια βέβαια δεν γίνεται από το κέντρο του ναού... από το αναλόγιο...!!!!
 
Last edited:
Top