Απόλυση - «Πάτερ άγιε ευλόγησον»

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
#21


«''Δόξα σοι ὁ Θεὸς ἡ ἐλπὶς μου'' καὶ ὁ ἱερεὺς τὴν εὐχὴν καὶ ἀπολύει» (κανονάριον Νίκωνος μαυροορείτου, περὶ τὸ 1085, σ. 28). Τὸ «Δόξα σοι ὁ Θεὸς ἡμῶν δόξα σοι» μαρτυρεῖται στὰ χφφ. ΤΑΣ τοῦ ιβ' αἰ. (βλ. ἐδῶ).
 
Last edited:

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
#22
π. Μάξιμος;31135 said:

... Μπερδευτήκατε κ. Νεοκλῆ...
Τα ευκόλως εννοούμενα ...

Πολύ ενδιαφέρουσα η συζήτηση, αλλά και μια ανακεφαλαίωση, ιδίως όταν φαίνεται ότι το θέμα πάει να "κλείσει" ή να εξαντληθεί, θα ήταν πολύ χρήσιμη.

Κι αν δεν βγαίνει συμπέρασμα ξεκάθαρο, πάλι δεν πειράζει. Μου φτάνει ότι υπάρχουν κάποιοι που τα ψάχνουν τα ζητήματα.

Κάπως με "χαλάει" η επιμονή στο τι είπε, έγραψε, έκανε ..., κάποιος, κάπου, κάποτε ...,
όσο δεν συνοδεύεται και από κάποια αιτιολόγηση.
Η παράδοση δεν είναι στατική, και πρέπει πάντοτε να ψάχνουμε το "γιατί" πίσω από το κάθε "τι".

Υπάρχει πάντα ο κίνδυνος να κρατήσουμε το "τι" και να χάσουμε το "γιατί".

Ευχαριστώ και πάλι όσους μοιράζονται με όλους μας τις γνώσεις και εμπειρίες τους.
 

chanendes

Ιωάννης Π. Αχιλλιάς
#23
Κάπως με "χαλάει" η επιμονή στο τι είπε, έγραψε, έκανε ..., κάποιος, κάπου, κάποτε ...,
όσο δεν συνοδεύεται και από κάποια αιτιολόγηση.
Η παράδοση δεν είναι στατική, και πρέπει πάντοτε να ψάχνουμε το "γιατί" πίσω από το κάθε "τι".

Υπάρχει πάντα ο κίνδυνος να κρατήσουμε το "τι" και να χάσουμε το "γιατί".
Πολύ σωστό....!!! ΣΥΜΦΩΝΩ!
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
#24
Για πληρότητα και μόνο της αναφοράς: στις Εμπειρίες από τον Πατριαρχικό Ναό του Σταμάτη Παπαμανωλάκη αναφέρει οτι στον Πατριαρχικό ναό λεγόταν το Κύριε Ελέησον (τρις) χωρίς το «πάτερ άγιε ευλόγησον». Το Συλλειτουργικόν της Σιμωνόπετρας το έχει Κύριε Ελέησον (3) και το «πάτερ άγιε ευλόγησον» μαζί.
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
#25
Για πληρότητα και μόνο της αναφοράς: στις Εμπειρίες από τον Πατριαρχικό Ναό του Σταμάτη Παπαμανωλάκη αναφέρει οτι στον Πατριαρχικό ναό λεγόταν το Κύριε Ελέησον (τρις) χωρίς το «πάτερ άγιε ευλόγησον».
Στο σημείο αυτό το ΤΜΕ δεν προβλέπει "Πάτερ άγιε ευλόγησον". Παραθέτω το απόσπασμα από την διάταξη της εν Κυριακή ακολουθίας. Στο παγηγύρι της Παναγίας πριν μερικές μέρες, κάποιος αρχιμανδρίτης - καθηγητής σε Ακαδημία μου έκανε την παρατήρηση για το θέμα αυτό και όταν του ανέφερα ότι δεν το προβλέπει το ισχύον τυπικό (φάνηκε ότι το γνώριζε, αλλά μάλλον κακώς το γνώριζα εγώ...), με παρατήρησε γιατί στην ενορία μου δεν λέω το "Τον ευλογούντα" (άσχετο), αλλά ακολουθούσα προτροπή εγκυκλείου της Αρχιεπισκοπής και μετά από αυτή την δεύτερη πληροφόρηση μου είπε: "Ναι, αλλά δεν τηρείται πουθενά, οπότε αλλάξτε το και εσείς και αν σας ρωτήσουν, πέστε ότι σας το είπα εγώ". Με κάποιο τρόπο βγήκαμε αμφότεροι ικανοποιημένοι από αυτή τη συζήτηση...
 

Attachments

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#26
Για πληρότητα και μόνο της αναφοράς: στις Εμπειρίες από τον Πατριαρχικό Ναό του Σταμάτη Παπαμανωλάκη αναφέρει οτι στον Πατριαρχικό ναό λεγόταν το Κύριε Ελέησον (τρις) χωρίς το «πάτερ άγιε ευλόγησον». Το Συλλειτουργικόν της Σιμωνόπετρας το έχει Κύριε Ελέησον (3) και το «πάτερ άγιε ευλόγησον» μαζί.
Νομίζω ὅτι ἡ ἀπάντηση ἔχει δοθεῖ στήν ἀρχή αὐτοῦ τοῦ θέματος, πού παραπέμει καί ἐδῶ
http://www.analogion.com/forum/showthread.php?t=1444

Εὐχαριστοῦμε τόν Χρῆστο γιά τήν ἐπισύναψη ἀποσπάσματος τοῦ ΤΜΕ, ὅπου φαίνεται ὅτι τό Ἐν εἰρήνῃ προέλθωμεν εἶναι τοῦ διακόνου (διακονική παρακέλευση πάντα), κάτι πού ξεχάστηκε, ὅπως ξεχάστηκε ἀπό τό ΤΜΕ τό Ἐν ὀνοματι Κυρίου ὡς ἀπάντηση στό Ἐν εἰρήνῃ προέλθωμεν, καί στό Τοῦ Κυρίου δεηθῶμεν «κόλλησε» ἕνα ἀκατανόητο τριπλό Κύριε, ἐλέησον.


 
#27
Αν και καθυστερημένα, θα ήθελα να προσθέσω μία παρατήρησή μου, ομολογώ πρόχειρη, κι αν δεν στέκει, αναμένω την διόρθωση.

Στα μυστήρια, όταν πρόκειται ο ιερεύς να διαβάσει ευχή, προτάσσει το "Του Κυρίου δεηθώμεν" και ο χορός απαντά με μονό "Κύριε ελέησον". Αυτό το παρατηρούμε π.χ. στις ευχές του μυστηρίου του γάμου. Νομίζω ότι και στην περίπτωση της οπισθαμβώνου ευχής προτάσσεται με τον ίδιο ακριβώς τρόπο και για τον ίδιο ακριβώς λόγο το "Του Κυρίου δεηθώμεν". Επομένως η απάντηση πρέπει να είναι και πάλι μονό "Κύριε ελέησον". Δεν υπάρχει λόγος να παρεκλίνουμε από αυτόν τον κανόνα.
 

seniko

Δημήτριος Βασιλείου
#28
:D:D:D
Όλα τα threds είναι πάντως πολύ κατατοπιστικά!!! :D:D

Εγώ πάντως θα λέω... "Κύριε ελέησον, Κύριε ελέησον, Κύριε ελέησον, πάτερ άγιε ευλόγησον" και στο τέλος θα λέω και "τον ευλογούντα..."

1. Εγκύκλιο περί του θέματος... δε βρήκα (αν έχει κάποιος δίνει....). Μέχρι να βρω εγκύκλιο που να λέει να κάνουμε όλοι το ίδιο, θα κάνω το δικό μου!! (ή εν κατακλείδι αυτό που επιθυμεί ο ιερέας...)
2. Περί του τριπλού Κύριε ελέησον... Σας χαλάει το τρις ??? Είναι too much για σας?? Ε! Εμένα ας με ελεήσει τρεις κι εσάς μία!! :p
3. Περί του "ευλόγησον"... Γιατί μετά λέει Ο Ων ευλογητός ... κλπ? Άρα υπάρχει απάντηση...!! η οποία δεν μπορεί να σταθεί βεβαίως χωρίς ερώτηση ή παράκληση ή προτροπή.
4. Περί του "πάτερ άγιε" ... Το τυπικό της Αγιωτάτης Μεγάλης του Χριστού εκκλησίας λέει..... ναι ... της ΑΓΙΩΤΑΤΗΣ...
ΕΙΣ ΑΓΙΟΣ και μόνον ο Θεός, αγιώτατη η αρχιεπισκοπή κι ο Πατριάρχης....
(που ειρήσθω εν παρόδω το γράψαν άνθρωποι που κι αυτοί είναι ατελείς...)
Και αλλού λέει άλλα!!!
Δε λέμε στον παπά ευλόγησον? την ευχή σου ? κλπ?
Κι αυτός απαντά... Του Κυρίου!! Δεν ευλογεί ο ίδιος, αλλά ο Κύριος δια μέσω του παπά. Και το γνωρίζει ο ιερέας αυτό!!
Αφού όμως ευλογεί ο Κύριος εμείς γιατί λέμε ευλόγησον στον ιερέα? Είναι λάθος η συγκεκριμένη φράση-παράκληση? Γιατί λέμε να ευλογήσει ο ιερέας κι όχι ο Κύριος δια μέσω του ιερέα??!!...
Και αφού ο ιερέας αποκαλεί τους πιστούς αγίους είναι δυνατόν να μην είναι άγιος και αυτός που τους δια μέσω του αγιάζει όλους τους πιστούς? Ή μήπως είναι άγιος ο Θεός, άγιοι οι πιστοί και μη άγιος ο παπάς!! Άτοπον!!
Παπάς λοιπόν είναι, άγιος είναι, .... πάτερ άγιε, ευλόγησον θα λέω... !!
5. Τον ευλογούντα... Ναι! Να ναι καλά ο παπάς να μας αγιάζει ως τα που ζει!! Κι ας μη μου καλοκάθεται κι ο χαρακτήρας του... κι ας διαφωνώ σε πολλά μαζί του! Ναι! Κατά προτίμηση όχι πάνω στην απόλυση, αλλά Ναι!! Αγάπη!

Και βάρδα μη δω καναν παπά να μου τραβήξει το χέρι την ώρα που πάω να το φιλήσω!! Γιατί αν δεν έχει καλό επιχείρημα στο γιατί μου κόβει την ευλογία του Θεού, μαύρο φίδι που τον έφαγε!! Εγώ δεν προσκυνάω το Γιώργο, το Χρήστο, το Θανάση κλπ, που να παπάς, αλλά τον παπά που 'ναι ο Γιώργος, ο Χρήστος, ο Θανάσης κλπ...

Σημ.1: Προσωπικές απόψεις....
Σημ.2: Περί των ονομάτων των ιερέων ισχύουν και για όλα τα υπόλοιπα ονόματα..!! :D:D:D

Ευλόγησον!
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
#29
Ὀρθὴ τάξη:

Δόξα σοι ὁ Θεός ἡμῶν, δόξα σοι.
Δόξα, Καὶ νῦν. Κύριε ἐλέησον γ’. Κύριε εὐλόγησον.
(Ὁ ἀναστὰς ἐκ νεκρῶν) Χριστὸς ὁ ἀληθινὸς Θεὸς ἡμῶν...


Λανθασμένη συνήθεια:

Δόξα, Καὶ νῦν. Κύριε ἐλέησον γ’. Κύριε εὐλόγησον.
Δόξα σοι ὁ Θεός ἡμῶν, δόξα σοι.
Χριστὸς ὁ ἀληθινὸς Θεὸς ἡμῶν...
 
Top