Απόδοσις του Πάσχα και Αγρυπνία

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
#1
Συνηθίζεται να τελείται νυκτερινή Θεία Λειτουργία το βράδυ της Τρίτης.
Έχει βάσει αυτή η συνήθεια; Δεν θα ήταν πιό "σωστό" να τελεσθεί αγρυπνία ή βραδυνή ακολουθία στην εορτή της Αναλήψεως;
 

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
#2
Η συνήθεια τελέσεως αυτής της νυκτερινής αγρυπνίας εἰναι ενδεικτικόν του εκφυλισμού των αγρυπνιών σε ακολουθίες ευλάβειας που τελούνται μάλλον με κίνητρα εμπορικά! :mad::mad:
Με δικαιολογίες όπως "λόγω βιασύνης δεν χαρήκαμε την ακολουθία της αναστάσεως" κλπ. περιφρονείται η δεσποτική εορτἠ της Αναλήψεως για την οποία πρέπει με βάση το ΤΑΣ να τελεστεί αγρυπνἰα!
Όπως πληροφορούμαι σε κάποιους ναούς τελούνται και τα έθιμα της τελετής της Αναστάσεως (δεὐτε λάβετε κλπ.) Σκέπτομαι σε κάποιον από αυτούς να πάω να ρίξω καμία κροτίδα! :mad:
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
#3
Η συνήθεια τελέσεως αυτής της νυκτερινής αγρυπνίας εἰναι ενδεικτικόν του εκφυλισμού των αγρυπνιών σε ακολουθίες ευλάβειας που τελούνται μάλλον με κίνητρα εμπορικά! :mad::mad:
Με δικαιολογίες όπως "λόγω βιασύνης δεν χαρήκαμε την ακολουθία της αναστάσεως" κλπ. περιφρονείται η δεσποτική εορτἠ της Αναλήψεως για την οποία πρέπει με βάση το ΤΑΣ να τελεστεί αγρυπνἰα!
Όπως πληροφορούμαι σε κάποιους ναούς τελούνται και τα έθιμα της τελετής της Αναστάσεως (δεὐτε λάβετε κλπ.) Σκέπτομαι σε κάποιον από αυτούς να πάω να ρίξω καμία κροτίδα! :mad:
:D Πολύ καλό. Είναι όμως μια πραγματικότητα και πολλοί από εμάς θα ψάλλουν σε μια τέτοια ακολουθία.
 

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
#4
To γνωρίζω σειρούλα ;) Και εγώ είχα τέτοια πρόσκληση ευτυχώς όμως είμαι σε θέση τώρα πια να αρνηθώ ευγενικά...
 

Lampadarios

Καλαφάτης Θανάσης
#5
Εγώ δεν καταλαβαίνω γιατί απαγορεύεται η αγρυπνία... Σκεφτείτε οτι πολλοί απο μας δουλεύουν τα πρωινά και δεν θα υπάρχουν ψάλτες στην εκκλησία. Απ την άλλη εκτός απο μας δουλεύουν και οι πιστοί, που θα έχουν με την έστω
"κοσμική" αγρυπνία μας την ευκαιρία να παρακολουθήσουν την ακολουθία.

Τυπικό, τυπικό....αλλά κάποια πράγματα να τα παίρνουμε και λίγο απο την ανάποδη... (συγνώμη για το ύφος μου...)
 

chanendes

Ιωάννης Π. Αχιλλιάς
#6
Αφού εκφράσω και ρητά την απόλυτη συμφωνία μου με τον προλαλήσαντα Λαμπαδάριο, να πω επίσης ότι δεν μιλάμε για την Απόδοση μιας οποιασδήποτε Εορτής, αλλά της Εορτής των Εορτών... η οποία από πλευράς αξίας ισούται με πολλές κυριώνυμες ημέρες άλλων εορτών....Επομένως αν σε κυριώνυμες ημέρες Αγίων, τελούμε νυχτερινή ακολουθία, ποιός ο λόγος να μην τελεστεί και αυτή την Αγία ημέρα???
Το γεγονός εξάλλου ότι αυτή η Ημέρα είναι ισότιμη της Κυρίας φαίνεται απ' το γεγονός, ότι το Τυπικό ορίζει πως αν κάποιος αδελφός μας αναχωρήσει για τον Ουρανό την ημέρα της Αποδόσεως, στην εξόδιο ακολουθία ψάλλονται απαραλλάκτως τα της Αναστασίμου εξοδίου Ακολουθίας, όπως και την Διακαινίσημο....
Ορίζεται δε και κατάλυση Ιχθύος στην Τράπεζα....
Επιπλέον ναι! πώς να το κάνουμε! Αφού στις περισσότερες ενορίες η Αναστάσιμη Θ. Λειτουργία (κατ' οικονομίαν και αφού "έδοξε τω προεστώτι" αλλά και για να μην μείνει άδεια η Εκκλησία...) γελοιοποιείται (ώρες-ώρες νοιώθω σαν να παρακολουθώ ταινία στην γρήγορη ταχύτητα του video...!!!) ε ναι!!! η μόνη μας ευκαιρία να χαρούμε την Ανάστασιμη ακολουθία (και δεν μιλάμε για τον Κυριακάτικο εγκαινισμό της) είναι οι δυο- τρείς Θ. Λειτουργίες της Διακαινισήμου, και η Αγρυπνία της Αποδόσεως... όσο "γραφικό" κι αν φαίνεται το επιχείρημα αυτό σε κάποιους...
Αν τελεστεί κάπου νυχτερινή ακολουθία για την Ανάληψη, ε! ας μην τελεστεί για την Απόδοση...Αλλά δεν ξέρω να τελείται πουθενά....Αντίθετα σε πολλές εκκλησίες γίνεται Αγρυπνία της Αποδόσεως....
Βέβαια να πω ότι δεν συμφωνώ με την επανάληψη του "Δεύτε λάβετε φως" αφού το αναστάσιμο Φως έχει ήδη δοθεί....αλλά όλα τα υπόλοιπα εμείς τα ψάλλουμε απαραλλάκτως όπως την Κυριακή του Πάσχα, πλήν του Συναξαρίου και των αναγνωσμάτων...
Επιπλέον, δεν έχω καταλάβει:ποιά είναι η ασέβεια??? το ότι κάποιοι ανθρωποι αποφασίζουν να θυσιάσουν χρόνο, ύπνο και ξεκούραση για να απολαύσουν πάλι τη χαρά της Αναστάσεως??? Και κάτι άλλο: καλό και άγιο, και σεβαστό το Τυπικό, αλλά μην το Θεοποιούμε κιόλας...!!! Ανθρώπινοι, βοηθητικοί κανόνες είναι! όχι το Ευαγγέλιο!
"το Σαββατον γέγονε δια τον ανθρωπον, ουχ ο άνθρωπος δια το Σάββατον"
 
Last edited:

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
#7
Εγώ δεν καταλαβαίνω γιατί απαγορεύεται η αγρυπνία... Σκεφτείτε οτι πολλοί απο μας δουλεύουν τα πρωινά και δεν θα υπάρχουν ψάλτες στην εκκλησία. Απ την άλλη εκτός απο μας δουλεύουν και οι πιστοί, που θα έχουν με την έστω
"κοσμική" αγρυπνία μας την ευκαιρία να παρακολουθήσουν την ακολουθία.
Δεν λέει κάποιος να μήν γίνει αγρυπνία ή νυκτερινή ακολουθία.
Αλλά γιατί ΝΑ ΜΗΝ ΓΙΝΕΙ την Τετάρτη το βράδυ; Θα ψαλλεί εκεί τελευταία φορά το "Χριστός ανέστη" και μετά θα τελεσθεί η ακολουθία της Αναλήψεως
 
Last edited:

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
#8
Αφού εκφράσω και ρητά την απόλυτη συμφωνία μου με τον προλαλήσαντα Λαμπαδάριο, να πω επίσης ότι δεν μιλάμε για την Απόδοση μιας οποιασδήποτε Εορτής, αλλά της Εορτής των Εορτών... η οποία από πλευράς αξίας ισούται με πολλές κυριώνυμες ημέρες άλλων εορτών....Επομένως αν σε κυριώνυμες ημέρες Αγίων, τελούμε νυχτερινή ακολουθία, ποιός ο λόγος να μην τελεστεί και αυτή την Αγία ημέρα???
Ένα, ένα. Οι αποδόσεις των εορτών δεν είναι ακριβώς επανάληψη των εορτών.
Κανονικά δεν γίνεται είσοδος, καταλιμπάνονται τα αναγνώσματα, η Λιτή (στοιχείο της Αγρυπνίας) ο Πολυέλεος, η Τάξις του Ευαγγελίου του Όρθρου (κατά τα Μοναχικά τυπικά ψάλλονται αντί των Αντιφώνων τα Τυπικά) και αναγνώσματα στην Θεία Λειτουργία λέγονται της ημέρας.

Αν τελεστεί κάπου νυχτερινή ακολουθία για την Ανάληψη, ε! ας μην τελεστεί για την Απόδοση...Αλλά δεν ξέρω να τελείται πουθενά....Αντίθετα σε πολλές εκκλησίες γίνεται Αγρυπνία της Αποδόσεως....
Στον Άγιο Αντώνιο Βερροίας θα τελεσθεί Αγρυπνία της Αναλήψεως. Αυτό ορίζουν τα Τυπικά. Το θέμα είναι ότι αυτές τις αγρυπνίες- βραδυνές λειτουργίες ή όπως αλλιώς λέγονται τίς κάνουμε όποτε θέλουμε ή με βάση μια ορισμένη παράδοση έστω κι αν δεν είναι το ΤΜΕ;

Βέβαια να πω ότι δεν συμφωνώ με την επανάληψη του "Δεύτε λάβετε φως" αφού το αναστάσιμο Φως έχει ήδη δοθεί....αλλά όλα τα υπόλοιπα εμείς τα ψάλλουμε απαραλλάκτως όπως την Κυριακή του Πάσχα, πλήν του Συναξαρίου και των αναγνωσμάτων...
Η παράθεση των αναστασίμων του α' ήχου, εν μέσω του πλαγίου α' είναι άγνωστο πράγμα στην λατρεία μας. Έχουν γράψει πολλοί και σοφοί για αυτό το θέμα. Πατήρ Κων/νος Παπαγιάννης, ο μακαριστός Ρήγας και όλα τα παλαιά Τυπικά έχουν αναστάσιμα του πλαγίου α'.

Επιπλέον, δεν έχω καταλάβει:ποιά είναι η ασέβεια??? το ότι κάποιοι ανθρωποι αποφασίζουν να θυσιάσουν χρόνο, ύπνο και ξεκούραση για να απολαύσουν πάλι τη χαρά της Αναστάσεως??? Και κάτι άλλο: καλό και άγιο, και σεβαστό το Τυπικό, αλλά μην το Θεοποιούμε κιόλας...!!!
Ανθρώπινοι, βοηθητικοί κανόνες είναι! όχι το Ευαγγέλιο!
"το Σαββατον γέγονε δια τον ανθρωπον, ουχ ο άνθρωπος δια το Σάββατον"
Σωστά.
Αυτοί οι βοηθητικοί κανόνες είναι σωστικό μέσο όπως είναι και οι Ψαλτική και άλλα πολλά στην λατρεία μας.
Να καταργήσουμε τότε τα κεριά, τα λιβάνια, τις αγιογραφίες...
 

Lampadarios

Καλαφάτης Θανάσης
#9
Δεν λέει κάποιος να μήν γίνει αγρυπνία ή νυκτερινή ακολουθία.
Αλλά γιατί ΝΑ ΜΗΝ ΓΙΝΕΙ την Τετάρτη το βράδυ; Θα ψαλλεί εκεί τελευταία φορά το "Χριστός ανέστη" και θα τελεσθεί η ακολουθία της Αναλήψεως
Για πες μου τότε τί καταβασίες θα πεις; Διπλές της Αναστάσεως με της Αναλήψεως μήπως; Κανόνες τα ίδια; Κοντάκιο στην Λειτουργία; Αίνους; Εφόσον η απόδοση της εορτής είναι την Τρίτη, δεν μπορείς με κανέναν τρόπο να την συμψάλλεις με την Ανάληψη αφού υποτίθεται οτι η απόδοση γίνεται την Τρίτη για να περάσουμε απο Τετάρτη στα της Αναλήψεως.

Έπειτα, σκέψου οτι ούτως ή άλλως το Τυπικό του Αγ. Σάββα απογορεύει 2 συνεχόμενες αγρυπνίες (μάλλον για πρακτικούς λόγους). Ή Απόδοση ή Ανάληψη. Διαλέγεις και παίρνεις. Θα μπορούσε βέβαια να ρυθμιστεί όπως του Αγ. Σάββα και Αγ. Νικολάου που γίνεται εναλλάξ κάθε χρόνο.

Όσο για τις καθορισμένες απο το Τυπικό αγρυπνίες, έχω υπόψη μου, αλλα να θυμίζω οτι δεν ζούμε στην εποχή του Βυζαντίου που όλο το κράτος κινείται με βάση τον εορτολογικό κύκλο. Ζούμε σε εποχή που πρέπει να φέρουμε τον κόσμο κι όχι να τον διώξουμε εξαντλώντας τον με το γράμμα του νόμου. Αν ο άλλος δεν βολεύεται δεν έρχεται κιόλας...Κι όλο αυτό μόνο και μόνο για τηρήσουμε το Τυπικό. Εγώ θα αρεσκόμουν αν η ενορία μου τηρούσε τα πάντα, αλλά πρέπει να καταλάβουμε οτι είναι πέρα απο τα όρια. Εδώ χρειάζεται οικονομία.
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
#10
Για πες μου τότε τί καταβασίες θα πεις; Διπλές της Αναστάσεως με της Αναλήψεως μήπως; Κανόνες τα ίδια; Κοντάκιο στην Λειτουργία; Αίνους; Εφόσον η απόδοση της εορτής είναι την Τρίτη, δεν μπορείς με κανέναν τρόπο να την συμψάλλεις με την Ανάληψη αφού υποτίθεται οτι η απόδοση γίνεται την Τρίτη για να περάσουμε απο Τετάρτη στα της Αναλήψεως.
Δεν εννοούσα αυτό
Εννοούσα ότι αφού ψαλλεί για τελευταία φορά το "Χριστός ανέστη" (προ του Εσπερινού) θα τελεσθεί η ακολουθία της Αναλήψεως.
Καταβασίες την ημέρα της Αναλήψεως ψάλλονται οι Ιαμβικές τις Πεντηκοστής σύμφωνα με το ΤΑΣ το οποίο κατά κάποιο τρόπο αντιγράφει και το ΤΜΕ.
(Άλλα Τυπικά, όπως το Τ.Ε. έχουν της Αναλήψεως αλλά δεν είναι του παρόντος αυτό)

Έπειτα, σκέψου οτι ούτως ή άλλως το Τυπικό του Αγ. Σάββα απογορεύει 2 συνεχόμενες αγρυπνίες (μάλλον για πρακτικούς λόγους). Ή Απόδοση ή Ανάληψη. Διαλέγεις και παίρνεις. Θα μπορούσε βέβαια να ρυθμιστεί όπως του Αγ. Σάββα και Αγ. Νικολάου που γίνεται εναλλάξ κάθε χρόνο.
Πάντως το ΤΑΣ, μιας που το ανεφέρουμε, δεν προβλέπει αγρυπνία στην ΑΠΟΔΟΣΗ αλλά ούτε αυτήν την διάταξη


Όσο για τις καθορισμένες απο το Τυπικό αγρυπνίες, έχω υπόψη μου, αλλα να θυμίζω οτι δεν ζούμε στην εποχή του Βυζαντίου που όλο το κράτος κινείται με βάση τον εορτολογικό κύκλο. Ζούμε σε εποχή που πρέπει να φέρουμε τον κόσμο κι όχι να τον διώξουμε εξαντλώντας τον με το γράμμα του νόμου. Αν ο άλλος δεν βολεύεται δεν έρχεται κιόλας...Κι όλο αυτό μόνο και μόνο για τηρήσουμε το Τυπικό. Εγώ θα αρεσκόμουν αν η ενορία μου τηρούσε τα πάντα, αλλά πρέπει να καταλάβουμε οτι είναι πέρα απο τα όρια. Εδώ χρειάζεται οικονομία.
Δηλαδή αν γίνει αγρυπνία ή νυκτερινή ακολουθία την Τετάρτη τον διώχνουμε ενώ την Τρίτη όχι;
Τι σχέση έχουν όλα τα παραπάνω με αυτό που συζητάμε;
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#11
Ἄς μιλήσει κι ἕνας ἱερέας, ὅσο κι ἄν ἐδῶ (ἴσως καί ὄχι ἄδικα) ἔχει εἰρωνευθεῖ (μέ τό συμπάθιο) ἡ «δόξα τοῦ προεστῶτος» !
Ὅλοι οἱ παραπάνω ἔχετε δίκιο, ἀπό τήν πλευρά πού τό βλέπετε ὁ καθένας, καί σωστά βλέπετε ἀπό τό μετερίζι σας.
1) Καμμία σχέση δέν ἔχουν τά Κτητορικά Τυπικά τῶν Μονῶν μέ τήν πράξη τῆς ἐνορίας, ἡ ὁποία πρέπει νά προσαρμόζεται -κι αὐτό ἔγινε μέ τά Τ.Κ. καί Τ.Μ.Ε.- μέ τίς ἀνάγκες τοῦ πληρώματος. Γι᾿ αὐτό οἱ ὄρθροι πῆγαν τό προηγούμενο ἑσπέρας, καί οἱ ἑσπερινοί τό πρωΐ. Γιά νύκτες βέβαια δέν γίνεται ἀναφορά, γιατί δέν ἦταν τόσο εὔκολη ἡ κυκλοφορία τό βράδυ· ἰδιαίτερα ἐπί τουρκοκρατίας. Γιατί, ἡ σαφέστατα νυκτερινή λειτουργία τῶν Χριστουγέννων προβλέφθηκε πρωϊνή;
2) Ὅτι γίνεται στίς ἐνορίες τά βράδυα καταχρηστικά ἀποκαλεῖται «Ἀγρυπνία», ἄρα τά περί ἀγρυπνιῶν δέν ἔχουν θέση, οὔτε τά περί «προσβολῆς» τοῦ τυπικοῦ. Ποιοῦ τυπικοῦ;
3) Οἱ φαινομενικά ἀντιδρῶντες ἐδῶ, σωστά ἀντιδροῦν σέ πρακτικές «θεάτρου», ὅσο ἀφορᾶ τό «Δεῦτε λάβετε φῶς». Φανταστεῖτε στόν Πανάγιο Τάφο νά ξαναβγάζουν τό Ἅγιο Φῶς καί στήν ἀπόδοση. Αὐτά μιά φορά τό χρόνο γίνονται. Ὅπως κι ὁ Ἐπιτάφιος. Γι᾿ αὐτό πάντα θά ἰσχύει ἡ ἀπαγόρευση τοῦ Τ.Μ.Ε. (σελ. 306, 307 ὑποσ. 4), ἤτοι τῆς Μ.τ.Χ.Ε., ἀλλά καί τῆς Ἱερᾶς Συνόδου τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, γιά «Ἐπιτάφιο τῆς Παναγίας» μέ κουβούκλια στολισμένα καί περιφορές.

Οἱ ποιμαντικά εὐαίσθητοι -μέ πνευματική εὐαισθησία- ποιμένες θά βρίσκουν εὐκαιρίες γιά τή λατρευτική ἐξυπηρέτηση τῶν πιστῶν.

Ἀπό τήν πεῖρα μου καταθέτω, ὅτι σέ τέτοιες βραδυνές ἀκολουθίες καί λειτουργίες, βλέπω πρόσωπα, ὅλων τῶν ἡλικιῶν, πού ποτέ δέν τά εἶδα στίς πρωϊνές Κυριακάτικες ἤ καθημερινές λειτουργίες.

Ὑποσημ.: Καλῶς ἤ κακῶς ἐξήρθη ἡ ἀπόδοση τοῦ Πάσχα. Αὐτό ἰσχύει σήμερα. Ἡ Ἀνάσταση εἶναι πάνω ἀπ᾿ ὅλα!
"Συγχωρήσωμεν πάντα τῇ Ἀναστάσει, καὶ οὕτω βοήσωμεν· Χριστὸς ἀνέστη!"
 
Last edited:

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
#12
Ἄς μιλήσει κι ἕνας ἱερέας, ὅσο κι ἄν ἐδῶ (ἴσως καί ὄχι ἄδικα) ἔχει εἰρωνευθεῖ (μέ τό συμπάθιο) ἡ «δόξα τοῦ προεστῶτος» !
Ὅλοι οἱ παραπάνω ἔχετε δίκιο, ἀπό τήν πλευρά πού τό βλέπετε ὁ καθένας, καί σωστά βλέπετε ἀπό τό μετερίζι σας.
1) Καμμία σχέση δέν ἔχουν τά Κτητορικά Τυπικά τῶν Μονῶν μέ τήν πράξη τῆς ἐνορίας, ἡ ὁποία πρέπει νά προσαρμόζεται -κι αὐτό ἔγινε μέ τά Τ.Κ. καί Τ.Μ.Ε.- μέ τίς ἀνάγκες τοῦ πληρώματος. Γι᾿ αὐτό οἱ ὄρθροι πῆγαν τό προηγούμενο ἑσπέρας, καί οἱ ἑσπερινοί τό πρωΐ. Γιά νύκτες βέβαια δέν γίνεται ἀναφορά, γιατί δέν ἦταν τόσο εὔκολη ἡ κυκλοφορία τό βράδυ· ἰδιαίτερα ἐπί τουρκοκρατίας. Γιατί, ἡ σαφέστατα νυκτερινή λειτουργία τῶν Χριστουγέννων προβλέφθηκε πρωϊνή;
2) Ὅτι γίνεται στίς ἐνορίες τά βράδυα καταχρηστικά ἀποκαλεῖται «Ἀγρυπνία», ἄρα τά περί ἀγρυπνιῶν δέν ἔχουν θέση, οὔτε τά περί «προσβολῆς» τοῦ τυπικοῦ. Ποιοῦ τυπικοῦ;
3) Οἱ φαινομενικά ἀντιδρῶντες ἐδῶ, σωστά ἀντιδροῦν σέ πρακτικές «θεάτρου», ὅσο ἀφορᾶ τό «Δεῦτε λάβετε φῶς». Φανταστεῖτε στόν Πανάγιο Τάφο νά ξαναβγάζουν τό Ἅγιο Φῶς καί στήν ἀπόδοση. Αὐτά μιά φορά τό χρόνο γίνονται. Ὅπως κι ὁ Ἐπιτάφιος. Γι᾿ αὐτό πάντα θά ἰσχύει ἡ ἀπαγόρευση τοῦ Τ.Μ.Ε. (σελ. 306, 307 ὑποσ. 4), ἤτοι τῆς Μ.τ.Χ.Ε., ἀλλά καί τῆς Ἱερᾶς Συνόδου τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, γιά «Ἐπιτάφιο τῆς Παναγίας» μέ κουβούκλια στολισμένα καί περιφορές.


Πολύ ωραία μέχρι εδώ. Μένω λίγο στο τρίτο.
Ήδη η εορτή της Κοιμήσεως της Θεοτόκου έχει λάβει μορφή εντελώς διαφορετική από τα προβλεπόμενα του Τυπικού.
Ο φόβος μου είναι αυτός ακριβώς και για την απόδοση του Πάσχα.


Οἱ ποιμαντικά εὐαίσθητοι -μέ πνευματική εὐαισθησία- ποιμένες θά βρίσκουν εὐκαιρίες γιά τή λατρευτική ἐξυπηρέτηση τῶν πιστῶν.

Ἀπό τήν πεῖρα μου καταθέτω, ὅτι σέ τέτοιες βραδυνές ἀκολουθίες καί λειτουργίες, βλέπω πρόσωπα, ὅλων τῶν ἡλικιῶν, πού ποτέ δέν τά εἶδα στίς πρωϊνές Κυριακάτικες ἤ καθημερινές λειτουργίες.

Ὑποσημ.: Καλῶς ἤ κακῶς ἐξήρθη ἡ ἀπόδοση τοῦ Πάσχα. Αὐτό ἰσχύει σήμερα. Ἡ Ἀνάσταση εἶναι πάνω ἀπ᾿ ὅλα!
"Συγχωρήσωμεν πάντα τῇ Ἀναστάσει, καὶ οὕτω βοήσωμεν· Χριστὸς ἀνέστη!"
Ίσως υπάρχουν κάποιες υπερβολές αναφέρθηκα βέβαια σε άλλο ΘΕΜΑ σε αυτά.
Θυμάμαι πώς έννοιωσα όταν μετά την ακολουθία της Αποδόσεως Ιερέας μοίραζε κόκκινα αυγά και προέτρεπε τον κόσμο να ΚΑΤΑΛΥΣΕΙ ΕΙΣ ΠΑΝΤΑ...
 
Last edited:

chanendes

Ιωάννης Π. Αχιλλιάς
#13
Σωστά.
Αυτοί οι βοηθητικοί κανόνες είναι σωστικό μέσο όπως είναι και οι Ψαλτική και άλλα πολλά στην λατρεία μας.
Να καταργήσουμε τότε τα κεριά, τα λιβάνια, τις αγιογραφίες...
Δηλαδή αδελφέ μου, αν καταλαβα καλά, στην δική σου θεώρηση υπάρχουν μόνο τα δύο άκρα: ή καταργούμε (αν και εγώ δεν μίλησα για κατάργηση, αλλά για τροποποίηση σύμφωνα με αυτό που είθεισται πλέον αλλά κυρίως σύμφωνα με τις ανάγκες του πληρώματος)κάτί (εν προκειμένω το Τυπικό) ή το θεοποιούμε... μέση και βασιλική οδός (δηλαδή προσέγγιση με σεβασμό αλλά ταυτόχρονα και κριτική σκέψη) δεν υπάρχει????

Επιπλέον: αυτά που αναφέρεις: η Ψαλτική,τα κεριά, τα λιβάνια, οι αγιογραφίες είναι σωστικά μέσα (όχι αφ' εαυτού τους όμως αλλά λόγω των σωστικών νοημάτων που ενσαρκώνουν, εξυπηρετούν ή συμβολίζουν...)

το "πότε" και το "πώς τα χρησιμοποιούμε" όμως (δλδ το Τυπικό) είναι καθαρά τεχνικό θέμα που δεν επιρεάζει όμως καθόλου το σωστικό αποτέλεσμα και το οποίο μπορεί να τροποποιηθεί...
Παράδειγμα: το τυπικο της Θ.Λειτουργίας του Ιακώβου του Αδελφοθέου είναι τελείως διαφορετικό απ' το τυπικό της του Ιερού Χρυσοστόμου.... κι όμως έχουν κι οι δύο το ίδιο σωστικό αποτέλεσμα: την μετάδοση και κοινωνία του Δεσποτικού Σώματος και Αίματος....

Θυμάμαι πώς έννοιωσα όταν μετά την ακολουθία της Αποδόσεως Ιερέας μοίραζε κόκκινα αυγά και προέτρεπε τον κόσμο να ΚΑΤΑΛΥΣΕΙ ΕΙΣ ΠΑΝΤΑ...
εδώ θα συμφωνήσω μαζί σου... όπως θα διάβασες σε προηγούμενο μήνυμά μου, κι εγώ δε συμφωνώ με την "αναμετάδοση" του Αγ. Φωτός ούτε και την ακρότητα με τα αυγά κ την κατάλυση...
Η λύση βρίσκεται στο μέτρο, και σε αυτό που ανέφερα πιο πανω: προσέγγιση του τυπικού με σεβασμό αλλά ταυτόχρονα και κριτική διάθεση....
Πάντως είτε το θέλουμε είτε όχι στη συνείδηση του πληρώματος, η Ανάσταση προηγείται της Αναλήψεως... όπως σωστά τόνισε ο π. Μαξιμος...
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
#14
Δηλαδή αδελφέ μου, αν καταλαβα καλά, στην δική σου θεώρηση υπάρχουν μόνο τα δύο άκρα: ή καταργούμε (αν και εγώ δεν μίλησα για κατάργηση, αλλά για τροποποίηση σύμφωνα με αυτό που είθεισται πλέον αλλά κυρίως σύμφωνα με τις ανάγκες του πληρώματος)κάτί (εν προκειμένω το Τυπικό) ή το θεοποιούμε... μέση και βασιλική οδός (δηλαδή προσέγγιση με σεβασμό αλλά ταυτόχρονα και κριτική σκέψη) δεν υπάρχει????
Ακριβώς αυτό. Προσέγγιση με σεβασμό και κριτική σκέψη. Έχετε δεί καθόλου το ΘΕΜΑ με την τάξη της Αποδόσεως; Ένα παράδειγμα: Μήπως τελικά λ.χ. ο ΤΥΠΟΣ της ΔΙΑΚΑΙΝΗΣΙΜΟΥ (που προβλέπουν μόνον τα πατριαρχικά Τυπικά) μπερδεύει λίγο τα πράγματα στο μυαλλό μας και νομίζουμε ότι είναι η ΚΥΡΙΩΝΥΜΗ ημέρα και καταλύουμε εις πάντα;

Επιπλέον: αυτά που αναφέρεις: η Ψαλτική,τα κεριά, τα λιβάνια, οι αγιογραφίες είναι σωστικά μέσα (όχι αφ' εαυτού τους όμως αλλά λόγω των σωστικών νοημάτων που ενσαρκώνουν, εξυπηρετούν ή συμβολίζουν...)
Σωστό, δεν είπα κάτι άλλο.


το "πότε" και το "πώς τα χρησιμοποιούμε" όμως (δλδ το Τυπικό) είναι καθαρά τεχνικό θέμα που δεν επιρεάζει όμως καθόλου το σωστικό αποτέλεσμα και το οποίο μπορεί να τροποποιηθεί...
Παράδειγμα: το τυπικο της Θ.Λειτουργίας του Ιακώβου του Αδελφοθέου είναι τελείως διαφορετικό απ' το τυπικό της του Ιερού Χρυσοστόμου.... κι όμως έχουν κι οι δύο το ίδιο σωστικό αποτέλεσμα: την μετάδοση και κοινωνία του Δεσποτικού Σώματος και Αίματος....
Ναι. Κοίτα όμως, ανεξάρτητα από το αποτέλεσμα, δεν τελούμε όποτε θέλουμε την μία Λειτουργία και πότε την άλλη αλλά υπάρχει και εδώ κάποια τάξις.

εδώ θα συμφωνήσω μαζί σου... όπως θα διάβασες σε προηγούμενο μήνυμά μου, κι εγώ δε συμφωνώ με την "αναμετάδοση" του Αγ. Φωτός ούτε και την ακρότητα με τα αυγά κ την κατάλυση...
Η λύση βρίσκεται στο μέτρο, και σε αυτό που ανέφερα πιο πανω: προσέγγιση του τυπικού με σεβασμό αλλά ταυτόχρονα και κριτική διάθεση....
Πάντως είτε το θέλουμε είτε όχι στη συνείδηση του πληρώματος, η Ανάσταση προηγείται της Αναλήψεως... όπως σωστά τόνισε ο π. Μαξιμος...
και φυσικά η ανάστασις προηγείται. Αδιαμφισβήτητα. Για αυτό και έχουμε την Εορτή των εορτών κάθε εβδομάδα.

Σημείωση:
Διαβάστε τα περί αποδόσεως του Πάσχα γενικά ίσως κάποια θέματα μπορούν να συζητηθούν εκεί.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#16
Χρῆστος Πανάγου;8248 said:

Μὴ πῶς ἡ ἑβδομαδιαία ἀνακύκλισις ἑνὸς γεγονότος...
Ἡ "Ἀπόδοση" μιᾶς ἑορτῆς εἶναι "Ἀ π ό δ ο σ η" τῆς ἑορτῆς. Ἡ Ἐκκλησία παρατείνει τὸν ἑορτασμὸ ἑνὸς γεγονότος μέσα στὰ πλαίσια τῆς διδασκαλίας Της περὶ τῆς "ὀγδόης ἡμέρας"...
Τό ὅτι ἡ Ἀπόδοση αὐτῆς τῆς ἑορτῆς ξέφυγε ἀπό τά συνήθη πλαίσια τῶν ὀκτώ ἡμερῶν, εἶναι ἕνας κύριος λόγος γιά ὅλα τά παραπάνω, ἀλλά σηματοδότησε καί τή διαφορετικότητα αὐτῆς τῆς Ἀποδόσεως, στή μορφή πού πῆρε μεταγενέστερα.

Γι᾿ αὐτό ἔχει ἀνοιχθεῖ ἀπό τόν κ. Δημ. Καλπακίδη καί ἄλλο θέμα παράλληλο "Τυπικόν καί Ἀπόδοσις τοῦ Πάσχα", μέ ἐνδιαφέροντα μηνύματα.
 

chanendes

Ιωάννης Π. Αχιλλιάς
#17
Αγαπητοί μου
Ο ναός στον οποίο ψάλλω περιστασιακά όταν βρίσκομαι στην Αθήνα, εξυπηρετείται από δυο ιερείς οι οποίοι λειτουργούν εκ περιτροπής.
Επειδή ό νεώτερος από τους δύο ιερεις λείπει με άδεια, την Θ. Λειτουργία της Αποδόσεως, τέλεσε ο γεροντότερος, σήμερα το πρωί και δεν τελέστηκε βραδυνή Θ. Λειτουργία (πράγμα που συνήθως συμβαίνει όταν λειτουργεί στην Απόδοση ο νεώτερος απ' τους δύο...)
Μετά από αυτή τη Θ. Λειτουργία, τάσσομαι "φανατικά" (με την καλή έννοια του όρου) υπέρ της τελέσεως βραδυνής Θ.Λειτουργίας (κι όχι Αγρυπνίας αφού όπως σωστά εγράφη αυτή είναι κάτι το εντελώς διαφορετικό...) -ει δυνατόν- σε κάθε μέγάλη γιορτή, όταν αυτή πέφτει καθημερινή.... Κι αυτό πέρα από το Τυπικό, τα "πρέπει" ή τα "δεν πρέπει"...
Ο λόγος?? Προφανής!
Ο αριστερός μου δεν ήρθε γιατί δούλευε εκτάκτως...
Εκτός απ' τον ιερέα, στην εκκλησία ήμασταν: ο νεωκόρος, ο οποίος κουτσά - στραβά μου έκανε και χρέη αριστερού, ο γράφων, και 5 γριούλες...
Όσο καλή διάθεση και να είχα, κι έστω κι αν έβαλα τα δυνατά μου, "ένας κούκος δε φέρνει την άνοιξη"....Τα πράγματα ήταν υποτονικά...
Πού τα περσινά μεγαλεία (όταν είχαμε νυχτερινη Θ. Λειτουργία):
Η εκκλησία ήταν γεμάτη, ο γράφων και ο αριστερός στη θέση τους, συνεπικουρούμενοι από πολλούς φίλους ιεροψάλτες, οι οποίοι λόγω της ώρας είχαν τη δυνατότητα να παρεβρεθούν...Πανηγύρι σωστό!!!
η σύγκριση μιλά από μόνη της....
Μακάρι να γινόταν νυχτερινή Θ. Λειτουργία και χθές για την Απόδοση, κι ας γίνει και σήμερα προς τιμήν της Αναλήψεως...ο κόπος εμένα προσωπικά δεν με πειράζει!!! αρκεί να ζούμε τις μεγάλες μας γιορτές πανηγυρικά και γεμάτα, κι όχι "ψόφια"... (συγχωρέστε μου την έκφραση!)
Και το ουσιαστικότερο: πέραν του ότι θα εορτάζονται οι μεγάλες μας γιορτές με τη λαμπρότητα που τους πρέπει, θα μπορούν να προσέρχονται περισσότεροι πιστοί που θέλουν να έρθουν αλλά δεν μπορούν λόγω εργασίας...
 
Last edited:

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
#18
Συμφωνώ εν μέρει. Το εν χρήσει ωρολόγιο πρόγραμμα των ακολουθιών νομίζω είναι δημιούργημα μιας άλλης εποχής....Στους περισσότερους ναούς το εκκλησίασμα τις καθημερινές είναι λίγα άτομα κάποιας ώριμης ηλικίας...

Γνωρίζω ναούς στους οποίους η προσέλευση τις 3 πρώτες ημέρες της Μ. Εβδομάδος είναι μειωμένη (αφού ας μην ξεχνάμε ισχύει και το εορταστικό ωράριο!) Μια ακολουθία του Νυμφίου με ώρα έναρξης 9 ή 10 μμ θα ήταν νομίζω πολύ σωστή επιλογή (αφού θα έδινε ευκαιρία σε περισσότερο κόσμο που εργάζεται να εκκλησιαστεί).

Ίσως για τις καθημερινές εορτές το ωράριο έναρξης του όρθρου μεταβληθεί και η ακολουθία αρχίζει 6 ή και νωρίτερα ώστε να τελειώνει και νωρίτερα. Σε προηγούμενο ναό που υπηρετούσα όταν δεν είχαμε άλλη λύση (ή θα γινόταν η ακολουθία νωρίτερα για να μπορέσω να πάω μετά στην εργασία μου ή δεν θα γινόταν καθόλου!) το εφαρμόσαμε και τα αποτελέσματα ήταν ικανοποιητικά.
 

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
#19
Αυτό που δεν συζητήσαμε καθόλου είναι από πότε έγινε "της μόδας" να τελείται αυτή η βραδυνή ακολουθία (ή αγρυπνία) για την απόδοση του Πάσχα... :confused:

Σημειωτέον επίσης ότι και ναοί τιμώμενοι επ' ονόματι της Αναστάσεως του Κυρίου φέρονται να έχουν υιοθετήσει την απόδοση του Πάσχα ως πανήγυρη...:eek:

Στη Σλαβική παράδοση ναοί τιμώμενοι επ' ονόματι της Αναστάσεως του Κυρίου πανηγυρίζουν την Κυριακή του Θωμά (αφού κατά το υπόμνημα του Πεντηκοσταρίου "τὰ ἐγκαίνια ἑορτάζομεν τῆς Χριστοῦ Ἀναστάσεως") ή την 13η Σεπτεμβρίου (Μνήμη τῶν Ἐγκαινίων τῆς ἁγίας τοῦ Χριστοῦ καὶ Θεοῦ ἡμῶν Ἀναστάσεως). Στην περιοχή μου υπάρχει το 3ο κοιμητήριο του Δήμου Αθηναίων στο οποίο ο ένας ναός τιμάται επ' ονόματι της Αναστάσεως του Κυρίου. Ως απολυτίκιο του ναού ψάλλεται "Το φαιδρόν της Αναστάσεως..." αλλά λόγω της φύσεως του ναού δεν νομίζω να τελείται πανήγυρις....
 

Lampadarios

Καλαφάτης Θανάσης
#20
Δηλαδή αν γίνει αγρυπνία ή νυκτερινή ακολουθία την Τετάρτη τον διώχνουμε ενώ την Τρίτη όχι;
Τι σχέση έχουν όλα τα παραπάνω με αυτό που συζητάμε;
Καταρχήν το θέμα της οικονομίας το ανέφερα πάνω στο σχόλιό σου:
"Το θέμα είναι ότι αυτές τις αγρυπνίες- βραδυνές λειτουργίες ή όπως αλλιώς λέγονται τίς κάνουμε όποτε θέλουμε ή με βάση μια ορισμένη παράδοση έστω κι αν δεν είναι το ΤΜΕ;"

Όσον αφορά το θέμα του κόσμου που θα έρθει στην αγρυπνία ή νυκτερινή ακολουθία, ήθελα να πω οτι ανάμεσα σε δύο αγρυπνίες, η ενορία μου κάνει συνειδητά στην Απόδοση...Σωστό ξεσωστό, πάντως παρατήρησα οτι είχε πιο πολύ κόσμο και πιο πολλούς ψάλτες απο όλες τις αγρυπνίες (εκτός του Πάσχα φυσικά). Το γεγονός αυτό, σε σχέση με το οτι αν κάναμε αγρυπνία της Αναλήψεως δεν θα ήταν ούτε οι μισοί, με κάνει να πιστεύω σ' αυτά που έγραψα παραπάνω.

Δεν έχω κάτι με το Τυπικό και το ξαναλέω. Απλά το βλέπω με καθαρά κριτικό μάτι, και προσπαθώ να το εφαρμόζω στα πλαίσια που μου δίνονται.....

(ΥΓ. Για την διάταξη περι συνεχόμενων αγρυπνιών, θα το ψάξω γιατί είμαι σίγουρος οτι το έχω δει κάπου...)
 
Top