[Ερώτηση] Απολυτίκια μετά την μικρή είσοδο

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
#1
Όταν για παράδειγμα γίνεται Θ. Λειτουργία σε έναν δύκλιτο ή τρίκλιτο Ναό (για να το κάνω πιο συγκεκριμένο, ας φανταστούμε ένα Ναό με κεντρικό κλίτος τον Άγιο Γεώργιο και άλλά δύο παρεκκλήσια, του Αγίου Σπυρίδωνος και του Αγίου Νικολάου) και συγκεκριμένα σε κάποιο από τα άλλα παρεκκλήσια από το κεντρικό που είναι αφιερωμένο στον επίσημο Άγιο που φέρει το όνομά του ο Ναός (π.χ. Άγιο Νικόλαο), μετά τη μικρή Είσοδο και όταν ξεκινάμε την ψαλμώδηση των Απολυτικίων τους, θα πρέπει να ξεκινήσουμε από το Απολυτίκιο του Αγίου Γεωργίου ως ο φερώνυμος Άγιος του Ναού, ή του Αγίου Νικολάου στου οποίου το παρεκκλήσι τελείται η Θ. Λειτουργία;

Καταλαβαίνω ότι είναι δευτερευούσης σημασίας, αλλά επειδή και οι δύο Ναοί στους οποίους ψάλλω είναι πέραν του ενός κλίτους, είχα πάντα την απορία.
 
Last edited:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#2
Χρῆστο,
Ἐδῶ δέν ὑπάρχει σχετική διάταξη (Φουντούλη ἀπάντ. 151) καθ᾿ ὅσον καί τά ἀπολυτίκια τοῦ ναοῦ εἶναι μιά μεταγενέστερη πρόβλεψη γιά τή λειτουργία. Ἡ τάξη τῶν δεσποτοθεομητορικῶν ἑορτῶν διασώζει τήν ἀκρίβεια.
Στήν προκειμένη περίπτωση μόνο μέ τή λογική μπορεῖς νά δώσεις ἀπάντηση καί μέ τήν ἐπιπλέον ἰδιαιτερότητα αὐτῶν τῶν περιπτώσεων, πού προσωπικῶς δέν τήν ἔχω συναντήσει, δέν μοῦ ἔχει τύχει δηλαδή.
Μᾶλλον θά πρέπει νά προηγεῖται τοῦ ἁγίου τοῦ παρεκκλησίου, ἔτσι γιά λόγους συναισθηματικούς καί ὑποδήλωσης τῆς τελέσεως τῆς λειτουργίας στό κλῖτος τό ἀφιερωμένο στόν συγκεκριμένο ἅγιο.
Ἄν σοῦ πῶ νά περιορισθεῖτε μόνον σ᾿ αὐτό δέν θά συμφωνήσεις. Πρέπει νά ψαλεῖ καί τοῦ κεντρικοῦ κλίτους...


 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
#3


Σὲ κάθε θεία εὐχαριστία ὁ ναὸς λειτουργεῖ ὡς θυσιαστήριο τοῦ μόνου Θεοῦ καὶ ὄχι ὡς προσκύνημα ἑνὸς σκεύους ἐκλογῆς του.
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
#4
π. Μάξιμος;26958 said:

Ἄν σοῦ πῶ νά περιορισθεῖτε μόνον σ᾿ αὐτό δέν θά συμφωνήσεις. Πρέπει νά ψαλεῖ καί τοῦ κεντρικοῦ κλίτους...

Γέροντα, από εμένα εφόσον δεν έχω άποψη, δεν υπάρχει θέμα αντίρρησης. Κρίνοντας με το ίδιο κριτίριο που αναφέρετε, ψάλλω πρώτα του Αγίου στου οποίου το παρεκκλήσι τελείται η Θ. Λειτουργία και ακολουθεί του κεντρικού κλίτους κλπ. Δεν γνώριζα ότι μπορεί να μην ψαλλεί καν άλλο Απολυτίκιο των υπολοίπων Αγίων των παρεκκλησίων. Θα το έχω υπόψιν μου, αλλά το να το προτείνω καν στους προϊστάμενους είναι αδιανόητο...





Σὲ κάθε θεία εὐχαριστία ὁ ναὸς λειτουργεῖ ὡς θυσιαστήριο τοῦ μόνου Θεοῦ καὶ ὄχι ὡς προσκύνημα ἑνὸς σκεύους ἐκλογῆς του.
Υπάρχουν κάποιες φράσεις, που μπορούν να γραφτούν γι' αυτές τόμοι αναλύσεων που θα ερευνούν το βάθος του νοήματός τους. Αυτή είναι σίγουρα μία από αυτές.
Νάστε καλά αμφότεροι.
 
#5


Σὲ κάθε θεία εὐχαριστία ὁ ναὸς λειτουργεῖ ὡς θυσιαστήριο τοῦ μόνου Θεοῦ καὶ ὄχι ὡς προσκύνημα ἑνὸς σκεύους ἐκλογῆς του.
...ίσως γι αυτό παλαιότερα οι Ναοί πανηγύριζαν κατά την επέτειο των εγκαινίων τους και όχι κατά την ημέρα της μνήμης του Αγίου στον οποίο αφιερώνονταν.
 
Last edited by a moderator:

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
#7
Μία ἐρώτηση σχετική.
Μετὰ ἀπὸ πρόσφατη ἐγκύκλιο τῆς Ἱερᾶς Ἐπαρχιακῆς Συνόδου τῆς Ἐκκλησίας Κρήτης, πλέον στὶς Θεῖες Λειτουργίες τῆς περιφέρειας μεταξὺ τῶν ἀπολυτικίων τῶν ναῶν, προτρέπεται ἡ ψαλμώδηση καὶ τοῦ ἀντίστοιχου τοῦ πολιούχου καὶ πρώτου Ἐπισκόπου τῆς Ἐκκλησίας Κρήτης, Ἁγίου Ἀποστόλου Τίτου, μέ κάποιες μάλιστα ὑμνογραφικὲς τροποποιήσεις σὲ σχέση μὲ τὸ πρωτότυπο. Ἡ ἐρώτησή μου εἶναι, ἂν κατ’ ἀρχὴν προβλέπεται στὴν Θεία Λειτουργία ἡ προσθήκη καὶ ἄλλων ἀπολυτικίων πέραν τῶν τοῦ ναοῦ (ἀπὸ τὶς συζητήσεις τῆς κοινότητος φαίνεται ὅτι τὰ παλαιὰ τυπικὰ καὶ ὁ Φουντούλης ἐπιμένουν στὴν «λιτότητα» τοῦ συγκεκριμένου σημείου τῆς ἀκολουθίας), καὶ ἂν ναὶ (...) σὲ ποιά θέση τοποθετοῦνται, δηλαδὴ πρὶν ἢ μετὰ τὸ/ὰ Ἀπολυτίκιο/α τοῦ ναοῦ; Εὐχαριστῶ ἐκ τῶν προτέρων.
 

romios1

Νέο μέλος
#8
Χαίρετε,
Έχοντας παρευρεθεί σε Θείες λειτουργίες στο Άγιον Όρος Και σε μονές της Αμερικής, παρατήρησα το εξής: ότι ψάλλουν το Απολυτίκιο του παρεκκλησίου και Μετά της μονής. Κάπως θα ενεργούσα για το τρίκλητο ναό σας.του παρεκκλησίου και του Αγίου του κυρίως ναού.
Σημειωτέον ότι στο Άγιο Όρος δεν υπάρχουν τρίκλητα καθολικά.
Ταυτόχρονα, υποθέτω ότι θα Ψάλλετε αργό τρισάγιο. Οι δε Αγιορείτες, στις καθημερινές λειτουργίες δεν ψάλλουν λειτουργικά και αργά τρισάγια, και χρησιμοποιούν τον χρόνο των Απολυτικίων και των κοντακίων ( των Αγίων της ημέρας) για να διαβάσει Ο λειτουργός την ευχή του τρισαγίου ( καίτοι όχι τόσο ορθή πράξη από λειτουργικής απόψεως).
 

romios1

Νέο μέλος
#9
Τις Κυριακές, επί παραδείγματι, ψάλλουν και αλλά Όπως με Την περίπτωση που είπατε Για Την Κρήτη, των Αγιορειτών Αγίων και των αγιών της μονής Και της θαυματουργού εικόνος της Παναγίας.
Βέβαια, Αυτό νομίζω θα ρυθμιζόταν με τον προεστώτα λειτουργό ιερέα, για να Μην προκληθεί ένταση μεταξύ χορού, ιερέως και του λαού.
 
Top