Απολυτίκια Λειτουργίας

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
#1
Σε πολλούς ναούς παρατηρείται το φαινόμενο (ΜΑΣΤΙΓΑ) να ψάλλονται παραπάνω απολυτίκια μετά την είσοδο του Ευαγγελίου πέραν από τα του Τυπικού προβλεπόμενα. :mad:
Ιδίως στην περιοχή που ψάλλω κάνει "θραύση" ο "ενιαύσιος θησαυρός...".
Επειδή θεωρώ το θέμα αυτό μεγάλη τυπική αταξία και παραβίαση βασικών αρχών του Τυπικού, το αναφέρω εδώ. :mad:
(Σύμφωνα με το ΤΜΕ πρέπει να έχει ο Άγιος τουλάχιστον ένα δοξαστικόν για να ψαλλεί εν Κυριακή η ακολουθία του ή κατά το ΤΑΣ να είναι εορταζόμενος εις στ΄).
Δεν ομιλώ βεβαίως για απολυτίκια αγίων που πραγματικά εορτάζονται.
Δυστυχώς τινές ανύδεοι περί την εκκλησιαστική τάξιν προσπαθούν να τα επιβάλλουν με ύφος τετρακοσίων καρδηναλίων ανεβαίνουν στα αναλόγια και υποδεικνύουν τα ψαλλόμενα στους ψάλτες... :mad:
Η υπακοή προς την Τυπική Διάταξη και όσα η παράδοση της εκκλησίας έχει επιβάλλει δεν μπαίνει σε "θέμα" υπακοής προς προισταμένους κλπ.
Προέχει η υπακοή στην τάξη της εκκλησίας.
Και κάτι ακόμη. Δείτε το σαν προσωπική έκκληση, ο καθένας μας να κάνει έναν αγώνα:
Αδειάστε από τα αναλόγια παραλειτουργικά βιβλία.
Ανεβάστε τα απαραίτητα, ακόμα και εκείνα που η σημερινή πρακτική τα έχει περιθωριοποιήσει.
(λ.χ. Ειρμολόγιον, Ψαλτήριον, Εκλογάριον).
 
Last edited:

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
#2
+1

...και κάτι ακόμα...

Πρέπει να βάζουμε άσχετα πράγματα εκεί, ιδίως όταν παραλείπουμε πράγματα που πρέπει να ψάλλονται εκείνη την ώρα; π.χ. Τις Κυριακές πόσοι ψάλλουν την Υπακοή του ήχου (υπάρχουν μελοποιημένες στον αναστασιματάριο του Εφεσίου) ή το αναστάσιμο κοντάκιο;

Και άσχετα με αυτό, πόσοι ψάλλουν τα παλαιά κοινά απολυτίκια ("Ο Μάρτυς σου Κύριε"-"Κανόνα πίστεως"-"Εν σοι Πάτερ ακριβώς" κ.α.) στους μη εορταζομένους αγίους; (όχι μετά την μικρή είσοδο-γενικά μιλάω)

Ο καθένας για τον εαυτό του πολεμάει και μην περιμένετε να βγει μια Σύνοδος και να νοιαστεί... Εμείς πρέπει να νοιαστούμε!;)
 

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
#3
Δυστυχώς οι ¨μορφωμένοι¨ αρχιμανδρίτες που προσπαθούν να τα επιβάλλουν με ύφος τετρακοσίων καρδηναλίων ανεβαίνουν στα αναλόγια και υποδεικνύουν τα ψαλλόμενα στους ψάλτες... :mad:
Δώστε τους "τσάι"...:eek: (όποιος δεν ξέρει τι είναι το "τσάι" μπορώ να επεκταθώ...)

"Έκαστος στο είδος του κι η κοπριά στα λάχανα" λένε στο χωριό μου...

Να ξέρουμε να απαιτούμε (και εξ αρχής μάλιστα!) τον απόλυτο σεβασμό σε αυτό που κάνουμε και κυρίως στο τυπικό! Όχι μόνο τα οικονομικά και πότε θα ερχόμαστε ή ποιος παίρνει τα μυστήρια...

Βέβαια έτσι δεν υπάρχει ουδεμία περίπτωση (τουλάχιστον εγώ δεν ξέρω καμία-ίσως μόνο μία :eek:) να πάμε σε μεγάλο ναό ή μητροπόλεις ή καλοπληρωμένες θέσεις... Αλλά διαλέγουμε τι θέλουμε. Αν θέλουμε τα λεφτά ή την αναγνωρισιμότητα του μεγάλου ναού ή αν θέλουμε να ευχαριστιόμαστε τις ακολουθίες που κάνουμε και να είμαστε εντάξει απέναντι στο διακόνημά μας και απέναντι στον εαυτό μας.

Δεν μέμφομαι τόσο αυτούς που επιλέγουν το αντίθετο, (άλλωστε κάποιοι ίσως έχουν πραγματικά ανάγκη αυτά τα επιπλέον χρήματα) απλά δεν ανέχομαι αυτούς που την δική τους παραχώρηση-υποχώρηση απέναντι στις ανάγκες μιας θέσης, την κάνουν και αλήθεια και απαίτηση του τυπικού! Αυτό και το μέμφομαι και το καταδικάζω! Να ξέρουμε ότι κάνουμε παραχώρηση και να μην προσπαθούμε να κάνουμε και "τις άλλες αλεπούδες να κόψουν τις ουρές τους". (κατά τον Αίσωπο...);)
 

Panagiotis

Γενικός συντονιστής
#4
Το να ψάλλουμε το απολυτίκιο ενός τοπικού πολιούχου αγίου ή ενός αγίου που στο ναό φυλάσσονται λείψανά του ή αντί του "Ο μάρτυς σου Κύριε" να πούμε ένα "ιδιαίτερο" απολυτίκιο δε νομίζω ότι είναι και τόσο τρομερό αρκεί αυτό να μην αποβαίνει εις βάρος της υπόλοιπης ακολουθίας (δηλ. πληθώρα απολυτικίων μετά την είσοδο, αλλά για τυπικά και μακαρισμούς δεν προλαβαίνουμε!) :rolleyes:
Δυστυχώς πολλές φορές η ακολουθία γίνεται υπερβολικά "αγιοκεντρική" (ενώ πχ το τυπικό ΔΕΝ ορίζει στιχηρά του αγίου στους αίνους ψάλλονται αυτά του εσπερινού ή ενώ ΔΕΝ προβλέπεται απολυτίκιο του αγίου της ημέρας μετά την είσοδο να ψάλλεται κλπ.)
Όσο για τις αναμείξεις των ιερέων στο αναλόγιο τι να πρωτοθυμηθώ!!!:mad:
Θα πω το εξής ενδεικτικά: κάποια Κυριακή τα Δίπτυχα (καλώς ή κακώς δεν το θυμάμαι) δεν όριζαν τροπάριο του αγίου της ημέρας μετά την είσοδο και φυσικά δεν είπα. Ο επισκέπτης ιεροκήρυκας μου έκανε παρατήρηση στο τέλος και μάλιστα έκανε και humor λέγοντας ότι λόγω της διαμονής μου στην Αγγλία ανέπτυξα προτεσταντικές ιδέες. :confused: Όταν του εξήγησα ότι απλά εφήρμοσα τις κείμενες τυπικές διατάξεις μου είπε ότι είχα επιρροές από τον παπικό νομικίστικο τρόπο σκέψης (σημ. όντως έχω έναν τέτοιο τρόπο σκέψης αλλά για αυτό φταίει μάλλον η πολυετής ενασχόλησή μου με τους δημόσιους διαγωνισμούς προμηθειών!), δηλ. ναι μεν το τυπικό δεν το ορίζει αλλά εγώ από ευλάβεια στον άγιο έπρεπε να το είχα πει. Και μη χειρότερα!
Σε μερικούς ναούς αυτό είναι όντως μάστιγα! Δεν θα ξεχάσω πόσο ευχάριστα είχα εκπλαγεί από την εντός του βήματος "απομόνωση" των Βουλγάρων ιερέων (ούτε νοήματα, ούτε υποδείξεις στον ψάλτη!). Βέβαια για να δείτε πόσο καμιά φορά γινόμαστε "μαζοχιστές" ένας φίλος που ήταν μαζί μου τη στάση του ιερέα την εξέλαβε ως αδιαφορία!
Εγώ αποβλέπων στη μισθαποδοσία και τα μυστήρια την εποχή που έψαλλα επ' αμοιβή επέδειξα φοβερή υπομονή (αν και μέσα μου έβραζα!) Αρκεί να πω ότι τώρα πια που δεν έχω τη δέσμευση των αργυρίων σε όποιο ναό τύχει να ψάλλω την αντιμετωπίζω κατάλληλα και με τα αναδρομικα! :D Λεπτομέρειες off-list διότι θα φάω καμία κίτρινη κάρτα!
 

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
#5
Το να ψάλλουμε το απολυτίκιο ενός τοπικού πολιούχου αγίου ή ενός αγίου που στο ναό φυλάσσονται λείψανά του ή αντί του "Ο μάρτυς σου Κύριε" να πούμε ένα "ιδιαίτερο" απολυτίκιο δε νομίζω ότι είναι και τόσο τρομερό...
Προφανώς και δεν αναφερόμουν σε αυτή την περίπτωση...;)
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
#8
Και κάτι ακόμη αν και λίγο off topic...
Θυμάμαι σε μια πανύγηρη έναν αρχιμανδρίτη εκ Ναούσσης. Αυστηρός με το Τυπικό.
Ψάλλαμε στον Εσπερινό πανυγηρικό εσπερινό ενός μοναστηρίου στο Γιαννακοχώρι Ναούσσης.
"Μακάριος Ανήρ" Πέτρου Λαμπαδαρίου, Κεκραγάρια Ιακώβου, Στιχολογίες κλπ. Λιτή και αρτοκλασία κατά την μοναχική παράδοση.
Την επόμενη ημέρα το πρωί έφεραν κάποιοι άρτους πάλι...
Δεν τους ευλόγησε.
Οι αρτοκλασίες - είπε- γίνονται στον πανυγηρικό Εσπερινό.
Κατ' οικονομίαν θα τελεστούν οι άρτοι σήμερα το απόγευμα.
Η Εκκλησία είπε έχει το Τυπικόν της και πρέπει να το σεβόμαστε όλοι.
Κι αυτό - συμπληρώνω εγώ- πρέπει να το μεταδώσουμε στον κόσμο...
Να αγαπήσει την τάξιν της λατρείας.
Να μην γίνονται όλα χύδην και ατάκτως
 
Last edited:

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
#9
Το ίδιο λες και με το "τσάι", αλλά πιο "αρωματικά"...:eek:
:D τι να πώ!
Πάντως και ένα "άδειασμα" παραλειτουργικών βιβλίων και προσθήκη όσον θεωρούν κάποιοι μή αναγκαία (αναφέρθηκα πιο κάτω) είναι κι αυτό ένα είδος αγώνα...
 
Last edited:

frephraim

Παλαιό Μέλος
#10
Σύμφωνα μὲ τὸ Ἁγιορείτικο τυπικό, ψάλλονται περισσότερα τροπάρια μετὰ τὴ Μικρὴ Εἴσοδο. Ἔχω γράψει στὰ ἀγγλικὰ ἕνα μικρὸ ἄρθρο σχετικὰ στό: http://www.stanthonysmonastery.org/music/KontakiaB.pdf
Θὰ ἤμουν πολὺ εὐγνώμων γιὰ ὁ,τιδήποτε διορθώσεις ἢ προτάσεις ἔχετε.
ἐν Χριστῷ
+παπα-Ἐφραίμ
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
#11
Πάτερ Εφραίμ.
Το θέμα είναι η τάξις των απολυτικίων. Ας ανοίξουμε ένα θέμα "Κοντάκια στην Θεία Λειτουργία" ή "Απολυτίκια κ Κοντάκια στην Θεία Λειτουργία". \
Το θέμα των Κοντακίων είναι πιό ενδιαφέρον...
 

Panagiotis

Γενικός συντονιστής
#12
Συμφωνώ ότι το τυπικό του αγ. όρους έχει περισσότερα απολυτίκια και κοντάκια. Το θέμα είναι όμως ότι μιλάμε για ενοριακούς ναούς. Φυσικά σε μια μονή η τάξη είναι διαφορετική. Ο ψάλτης μιας ενορίας μετά την ακολουθία εάν είναι καθημερινή έχει να πάει και στην "κανονική" του δουλειά, να αντιμετωπίσει την κίνηση στους δρόμους κλπ. :(
 

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
#13
Ο ψάλτης μιας ενορίας μετά την ακολουθία εάν είναι καθημερινή έχει να πάει και στην "κανονική" του δουλειά, να αντιμετωπίσει την κίνηση στους δρόμους κλπ. :(
Ο καθένας με τον πόνο του... (αστειεύομαι φυσικά)

Βέβαια το τυπικό της Εκκλησίας δεν φτιάχνεται με αυτήν την παράμετρο.
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
#14
Στο Άγιον Όρος λέγονται περρισότερα απολυτίκια και (Αναστάσιμη Υπακοή), Κοντάκια.
Παλαιά Τυπικά βέβαια έχουν λίγα τροπάρια μόνο μετά την Είσοδο χωρίς απολυτίκια του Ναού. (δείτε Ευεργέτιδος και Τυπικό Αγιά Σοφιάς). Και το ΤΜΕ κρατά μόνο το της περιόδου επισφραγιστικόν Κοντάκιον, αν και καμμιά φορά μπορεί αυτός ο κανόνας να δημιουργεί προβλήματα. Λ.χ.: Εάν η είσοδος του Τριωδίου συμπέσει με τα προεόρτια ή μεθέορτα της Υπαπαντής το Κοντάκιον του Τριωδίου χάνεται στην Λειτουργία. Ίσως ο κανόνας του ΤΜΕ θα έπρεπε να έχει και κάποιες εξαιρέσεις σε εορτές που απουσιάζουν Απολυτίκια. Άλλωστε τέτοια εξαίρεση κάνει και το Πάσχα με την Υπακοή της εορτής.
Το θέμα μας βέβαια εδώ είναι τα απολυτίκια και αναφέρθηκα στους "μη εορταζομενους Αγίους" και στις προσθήκες - επεμβάσεις τις οποίες πιστεύω όλοι καταδικάζουμε. :mad:
 
Last edited:

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
#15
Κατά βάση ακολουθώ το ΤΜΕ και δεν ψάλλω παραπάνω Κοντάκια.
Για το θέμα έχει γράψει ο αείμνηστος καθ. Ιωάννης Φουντούλης και ο πατήρ Κωνσταντίνος Παπαγιάννης.
 

Panagiotis

Γενικός συντονιστής
#16
Ο καθένας με τον πόνο του... (αστειεύομαι φυσικά)

Βέβαια το τυπικό της Εκκλησίας δεν φτιάχνεται με αυτήν την παράμετρο.
Για το λόγο αυτό "αποστρατεύτηκα" το Μάϊο του 2006 διότι μεταξύ των δύο "εργοδιωκτών" (ενορίας-εταιρείας) (κατά το βιβλίο της Εξόδου :D) προετίμησα την εταιρεία στην οποία εργάζομαι. Δυστυχώς σε μια πολυεθνική conference calls προγραμματίζονται και Παρασκευή απόγευμα, ασχέτως εάν εκείνη την ημέρα έχει χαιρετισμούς :(
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
#18
[Διαγράφηκε ύστερα από αίτηση του χρήστη psl]

Δημήτριος Καλπακίδης
 
Last edited:

psl

μέλος
#19
Μηπως πρεπει να γινει μια ενωση ή ενας συλλογος ή ενας "ομιλος προβληματισμου" των ψαλτων και ανθρωπων του αναλογιου που σεβονται το τυπικο, για να παρει το πραγμα μια υποσταση και να ακουγεται μια φωνη που θα την υπολογιζουν καπως και οσοι μεχρι τωρα δεν υπολογιζουν κανεναν παραμονον την "αγια γνωμη" τους και την "ιερα τους αγνοια";
 
Last edited:

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
#20
Μηπως πρεπει να γινη μια ενωσι ή ενας συλλογος ή ενας "ομιλος προβληματισμου" των ψαλτων και ανθρωπων του αναλογιου που σεβονται το τυπικο, για να παρη το πραγμα μια υποστασι και να ακουγεται μια φωνη που θα την υπολογιζουν καπως και οσοι μεχρι τωρα δεν υπολογιζουν κανεναν παραμονον την "αγια γνωμη" τους και την "ιερα τους αγνοια";
Δεν νομίζω! Δε θα καταφέρει τίποτα. Ο καθενας πολεμάει για τον εαυτό του. (Όπως λέει κι ο Βασίλης).
 
Top