Αξιον Εστίν Κωνσταντίνου Πρίγγου πλαγίου τετάρτου

EIRYK EMNOSHELE

Qu'est-ce que je ferais sans toi?
#1
Σήμερα ψάλαμε το άξιον εστίν σε μέλος κωνσταντίνου πρίγγου στον ήχο της εβδομάδας, πλάγιο του τετάρτου και μιας και γράφτηκε σε οπτικοακουστικό αρχείο, video, σκέφτηκα να το ανεβάσω κι εδώ στην κοινότητα να υπάρχει. Ασφαλώς, κατά τη γνώμη μου πάντα, πρόκειται για "μοντέρνο" άκουσμα, δηλαδή δεν είναι το απλό, το ταπεινό, το βυζαντινό, γι αυτό άλλωστε και το αρμονικό ισοκράτημα, αλλά εντάξει μιας στις τόσες λέμε και τέτοια κομμάτια έτσι για αλλαγή από τα γνωστά, παραδοσιακά
Σύνδεσμος: https://youtu.be/gOXKdrv9xDw?t=86
 

π.Θεοχάρης Σούλης

Ιερεύς, πρωην ιεροψάλτης
#2
Να χαίρεστε το τάλαντό σας! Να δοξάζετε τον Κύριο μας και να υμνείτε την Παναγία μας μέσα από την καρδιά σας όπως αυτή τη φορά.
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
#3
... "μοντέρνο" άκουσμα, δηλαδή δεν είναι το απλό, το ταπεινό, το βυζαντινό, γι αυτό άλλωστε και το αρμονικό ισοκράτημα, (...) για αλλαγή από τα γνωστά, παραδοσιακά....
Το τι είναι "ταπεινό" (σωστή η χρήση εισαγωγικών) δεν πρόκειται να μας το πει κανείς. Και το ότι η σύνθεση είναι σύγχρονη δεν την κάνει λιγότερη παραδοσιακή. Ο χρόνος θα δείξει τι είναι σύμφωνο με την παράδοσή μας.
Βέβαια η συγκεκριμένη εκτέλεση, τραβάει τη σύνθεση λίγο πιο πέρα, που κατά την γνώμη μου δεν το χρειάζεται.
Θα είχε ενδιαφέρον να εκτελεσθεί με ανάλογη λογική ένα καθαρά κλασικό μουσικό κείμενο, για να δούμε το άκουσμα που θα έδινε.

ΥΓ. Χαιρετισμούς στον Ηλία.
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
#4
Δεν μπορώ να καταλάβω αυτή τη φιλοσοφία. Τα κλασικά μέλη τα ψάλλουμε ταπεινά. Αυτά που δεν είναι κλασικά και ταπεινά στις γραμμές τους, τα ξεσκίζουμε. Ε, όχι, αυτό δεν είναι ψαλτική! Δε θυμάμαι πού είχα ακούσει την πολύ δόκιμη φράση για το Στανίτσα, ότι ακόμη και τις εξωτερικές θέσεις που έλεγε, τις φόρεσε ράσο. Αυτό είναι η ψαλτική, δεν αλλάζει η ψαλτική έκφραση ανάλογα με τη σύνθεση. Η παρούσα εκτέλεση με παραπέμπει μόνο στο Βασιλικό και τους συν αυτώ, σε κανέναν όμως από τους πολυαρίθμους σοβαρούς διδασκάλους της μουσικής μας που εκτελούσαν το μέλος αυτό, από το Ναυπλιώτη και μετά.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#5
Ἐπειδὴ ἀνέβασες ὁπτικοακουστικὸ ὑλικὸ θὰ σοῦ πῶ τὴν ἐμπειρία μου συνολικά.

Αὐτὸ ποὺ εἴδα καὶ ἄκουσα ΔΕΝ μοῦ ἄρεσε. Ἡ ψαλτική σου ἦταν ἐπιτηδευμένη ὀπερέτα καὶ τὰ διαστήματα ἀπαράδεκτα. Συνάδελφε, ἤ θὰ βάζεις 3-4γραμμες ὑφεσοδιέσεις ἤ θὰ ἐκτελεῖς πιάνο; Ἀποφάσισε τὸ ὕφος τῆς ψαλτικῆς σου.

Ἡ χρήση τῶν ποικίλων μηχανημάτων στὸ ἀναλόγιο μοῦ προξενεῖ χείριστη ἐντύπωση γιὰ τὸ τεχνητὸ ἄκουσμα ποὺ βγάζεις μὲ ἀντιπαραδοσιακὸ τρόπο. Ἡ στάση σου μὲ ἔντονες κινήσεις, μορφασμούς, πανηγυρικὲς ἐκφράσεις καὶ ἐκστασιασμοὺς καθὼς καὶ τὸ ξεκούμπωτο ράσο πόρρω ἀπέχει ἀπὸ τὴν εἰκόνα ποὺ ὀφείλει ὁ καλὸς ψάλτης, ὁ ἐπαγγελματίας, νὰ παρουσιάζει στὸ ἀναλόγιο. Κινεῖται στὰ ὅρια τῆς ἀσέβειας. Ἄν δὲν σὲ βολεύει τὸ ράσο, εἶναι τιμιώτερο νὰ μὴν τὸ φορᾶς, δὲν εἶναι κακό.

Σὲ ἔχω παρακολοθήσει ἀπὸ χρόνια ποὺ ἀνέβασες ἠχογραφήσεις σου καὶ παρακολουθῶ πὼς κλιμακωτὰ διολισθαίνεις στὶς χειρότερες καταστάσεις τοῦ ψαλτικοῦ γίγνεσθαι, δηλαδὴ ἐγωιστικὴ ἐπιδειξη, φωνητικὴ ἀλαζονεία, φτιασιδωμένη φωνὴ, ἀπώλεια τοῦ μέτρου καὶ χρήση μηχανικοῦ/ψηφιακοῦ ἰσοκράτη.

Ὅλα τὰ παραπάνω συμπυκνώνονται σὲ μιά λέξη: ψαλτόλυσσα. Πρόκειται γιὰ μέγιστο πειρασμό τῶν ψαλτῶν καὶ σὺ ἔχεις δαγκάσει τὴν λαμαρίνα γερά καὶ παρὰ τὴν «παραδοσιακή» σου τριβή στὰ «βυζαντινά» ἀκούσματα τοῦ κ. Ρεμούνδου καὶ τῆς Σχολῆς Ἀγγελόπουλου.

Καὶ κάτι ἀκόμη. Ὁ ψάλτης ὁ καλὸς διατηρεῖ τὸ ὕφος του σὲ ὅλη τὴν ἀκολουθία, δὲν ἀλλάζει στὸ Ἀξιον Ἐστιν καὶ ἀπὸ ψάλτης καταντᾶ τραγουδιστής. Δυὸ καρπούζια σὲ μιὰ μασχάλη δὲν χωρᾶνε.

Μὲ συγχωρεῖς ποὺ στὰ γράφω χῦμα, ἀλλὰ σὲ ἔχω παρακολουθήσει ἀπὸ τότε ποὺ πρωτοψαχνόσουνα στὴν ψαλτικὴ ἐδῶ στὸ φορουμ καὶ σὲ βλέπω νὰ προσεγγίζεις τὸ ἄλλο ἄκρο.
 

Maragkos Nikos

Ως ο άσωτος υιός ήλθον καγω Οικτιρμων...
#7
Αδελφέ με αγάπη σου λέω την ταπεινή μου γνώμη.Φόρα το ράσο σου ιεροπρεπως κι αν θέλεις τεχνολογική υποβοήθηση κανε το με κρυφό ηχείο και ταμπλετ.Δεν είναι ωραίο να κανουμε στούντιο τους ναούς μας.Από εκεί και πέρα ο καθένας ανάλογα με όποιον δάσκαλο κάθισε τα ανάλογα έμαθε,παρότι ο καθένας έχει τις προτιμήσεις του πρέπει να ανέχεται και τις προτιμήσεις των άλλων.Κι ο χρόνος θα κρίνει τι θα μείνει σαν αξία.Ότι πραγματικά αξίζει μένει εις τον αιώνα.Ό ελάχιστος,ευλογειτε...
 

dimitris

Παλαιό Μέλος
#9
Ὅταν μας φέρνει κάποιος ἕνα ἄκουσμα γιά νά κρίνουμε μήν ἀλλοιθωρίζουμε.
Ρωτάει γιά τό ἄκουσμα ὁ συνάδελφος καί ὄχι γιά ράσα καί χρώματα γραβάτας.
Βασικά καταδικάζετε τόν συνθέτη ἀφοῦ τό συγκεκριμένο ξεφεύγει λίγο ἀπό τά ἀργά εἱρμολογικά πρός τίς εὐρωπαικές κορῶνες.
Κορῶνες ἔκαναν καί οἱ παλιοί.
Σουρλατζης, Χαατζημάρκος κ.α. Ἐδω δέν ἔχει ντομάτα;
 
#10
Τον EIRYK EMNOSHELE δεν τον ξερω προσωπικα...Ουτε τον εχω δει ποτε απο κοντα...Νομιζω πως τον αδικειτε με την κριτικη σας...Στο κατω κατω ειπε ο ανθρωπος πως το ακουσμα ειναι εξω απο την παραδοση...Πιστευω πως ειναι ατομο με μουσικη αντιληψη και ευαισθησια...Εχει καλη φωνη και θα μπορουσε να ψαλλει τα παντα...Με ξενιζει αυτο που ακουσα αλλα οχι ως προς το υφος αλλα τις γραμμες...Ειναι μαλλον ατομο που δεν θ απαντησει ε ξου και υπερβολικος ο δομεστοκος αλλα και οι ντοματες..Εξαλλου ειναι ενα ατομο που εχει προσφερει τοσα εδω μεσα!! Καλο Τριωδιον!!
 
Last edited:

GabrielCremeens

Music Director at St. George, Albuquerque, NM
#11
Το τι είναι "ταπεινό" (σωστή η χρήση εισαγωγικών) δεν πρόκειται να μας το πει κανείς. Και το ότι η σύνθεση είναι σύγχρονη δεν την κάνει λιγότερη παραδοσιακή. Ο χρόνος θα δείξει τι είναι σύμφωνο με την παράδοσή μας.
Βέβαια η συγκεκριμένη εκτέλεση, τραβάει τη σύνθεση λίγο πιο πέρα, που κατά την γνώμη μου δεν το χρειάζεται.
Θα είχε ενδιαφέρον να εκτελεσθεί με ανάλογη λογική ένα καθαρά κλασικό μουσικό κείμενο, για να δούμε το άκουσμα που θα έδινε.
Δεν είναι η ίδια σύνθεση βέβαια, αλλά έχει μια κλίση προς εκεί.

Θα ήθελα να ακούσω τον ίδιο να λέει το κομμάτι για το οποίο γίνεται η συζήτηση τώρα.

https://www.youtube.com/watch?v=c6dEYlLFfnY
 
Last edited:

Γιώργος Μ.

Παλαιόν μέλος
#12
Κι εμένα με ξένισε το άκουσμα. Αλλά κάποιες αντιδράσεις νομίζω ότι έφτασαν σε υπερβολή και μάλιστα για μέλος του φόρουμ παλιό και που έχει προσφέρει στην κοινότητα.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#13
Ὅταν μας φέρνει κάποιος ἕνα ἄκουσμα γιά νά κρίνουμε μήν ἀλλοιθωρίζουμε.
Ρωτάει γιά τό ἄκουσμα ὁ συνάδελφος καί ὄχι γιά ράσα καί χρώματα γραβάτας.
Βασικά καταδικάζετε τόν συνθέτη ἀφοῦ τό συγκεκριμένο ξεφεύγει λίγο ἀπό τά ἀργά εἱρμολογικά πρός τίς εὐρωπαικές κορῶνες.
Κορῶνες ἔκαναν καί οἱ παλιοί.
Σουρλατζης, Χαατζημάρκος κ.α. Ἐδω δέν ἔχει ντομάτα;
Τον EIRYK EMNOSHELE δεν τον ξερω προσωπικα...Ουτε τον εχω δει ποτε απο κοντα...Νομιζω πως τον αδικειτε με την κριτικη σας...Στο κατω κατω ειπε ο ανθρωπος πως το ακουσμα ειναι εξω απο την παραδοση...Πιστευω πως ειναι ατομο με μουσικη αντιληψη και ευαισθησια...Εχει καλη φωνη και θα μπορουσε να ψαλλει τα παντα...Με ξενιζει αυτο που ακουσα αλλα οχι ως προς το υφος αλλα τις γραμμες...Ειναι μαλλον ατομο που δεν θ απαντησει ε ξου και υπερβολικος ο δομεστοκος αλλα και οι ντοματες..Εξαλλου ειναι ενα ατομο που εχει προσφερει τοσα εδω μεσα!! Καλο Τριωδιον!!
Κι εμένα με ξένισε το άκουσμα. Αλλά κάποιες αντιδράσεις νομίζω ότι έφτασαν σε υπερβολή και μάλιστα για μέλος του φόρουμ παλιό και που έχει προσφέρει στην κοινότητα.
Ἐπειδὴ ἡ κριτικὴ μου ἦταν σκληρή, θέλω νὰ ξεκαθαρίσω κάτι.

Πρώτα πρώτα ὁ συνάδελφος ἀνέβασε ὀπτικοακουστικὸ ὑλικὸ, πράγμα ποὺ σημαίνει πὼς πέραν τῆς φωνῆς, τὸν βλέπουμε καὶ ὡς ψάλτη στὸ ἀναλόγιό του. Συνεπῶς, ἔκρινα πὼς ὄφειλα νὰ τοῦ πῶ τὴν ἀλήθεια καὶ γι' αὐτό, καθὼς προσωπικὰ θεωρῶ σημαντικὸ στοιχεῖο τὴν στάση στὸ ἀναλόγιο.
Ἄν ἀνέβαζε μόνο ἦχο, φυσικὰ δὲν θὰ ἤξερα νὰ τοῦ πῶ καὶ κάτι ἄλλο. Πάντως δὲν ἔγραψα γιὰ νὰ τὸν μειώσω -δὲν ἔχω τέτοια ἀνάγκη, ἄλλωστε ἔχουμε συγκρουστεῖ πολλὲς φορές- ἀλλὰ γιὰ τοῦ τονίσω πὼς φαίνεται. Καμιὰ φορὰ δὲν καταλαβαίνουμε πὼς φερόμαστε ἄν δὲν μᾶς τὸ δείξουν, ἔστω καὶ μὲ τὸν δύστροπο τρόπο τὸν δικό μου.

Κατὰ δεύτερον, ἐπειδὴ εἶναι ἄνθρωπος ποὺ ψάχνεται καὶ τὸ 'χει δείξει ἐδῶ μέσα, εἶναι κρίμα νὰ βρίσκει τελικὰ καὶ νὰ ἀναπαράγει τὰ χειρότερα σημεία τῆς ψαλτικῆς μας. Τὸ ἀκουσμά του δὲν εἶναι ἕνα «εὐχάριστο» διάλειμμα στὸ «ταπεινό» ψάλσιμο, ἀλλὰ ξεχείλωμα κι αὐτὸ ἀφορᾶ ΟΛΟΥΣ ΜΑΣ, ὅσοι τὸ κάνουμε καὶ μένα τὸν ἴδιο, ὅταν ξεφεύγω ἀπὸ τὸν ὀρθὸ ἐπαγγελματικὸ δρόμο. Ἀκόμη καὶ τοὺς παλαιοὺς δασκάλους ποὺ δυστυχῶς τὸ ἔκαναν, ὅποιοι κι ἄν εἶναι αὐτοί. Εἴμαστε ψάλτες, ὄχι τραγουδιστὲς, γιὰ ὅποιον τὸ καταλαβαίνει φυσικὰ καὶ τὸ ἀποδέχεται. Τὸ μόνο κοινὸ σημεῖο ποὺ ἔχουμε εἶναι τὸ μικρόφωνο.

Ἀπὸ κεῖ καὶ πέρα, ἡ προσφορὰ τοῦ συναδέλφου εἶναι ἐγνωσμένη κι ἐπειδὴ ἡ παρουσία του εἶναι γενικὰ θετική στὸ φορουμ, ἔκρινα νὰ τοῦ γράψω σκληρὰ προκειμένου νὰ ἀποφύγει τὶς προαναφερθεῖσες -κατὰ τὴ γνώμη μου- κακοτοπιὲς. Ἄν δὲν εἴχαμε συνομιλήσει καὶ δὲν τὸν γνώριζα ἔστω καὶ διαδικτυακῶς, δὲν θὰ πολυενδιαφερόμουν καὶ τὸ «μῆλο μου κόκκινο» νὰ 'λεγε.
 

dimitris

Παλαιό Μέλος
#14
Ἐπειδὴ ἡ κριτικὴ μου ἦταν σκληρή, θέλω νὰ ξεκαθαρίσω κάτι.

Τὸ ἀκουσμά του δὲν εἶναι ἕνα «εὐχάριστο» διάλειμμα στὸ «ταπεινό» ψάλσιμο, ἀλλὰ ξεχείλωμα κι αὐτὸ ἀφορᾶ ΟΛΟΥΣ ΜΑΣ, ὅσοι τὸ κάνουμε καὶ μένα τὸν ἴδιο, ὅταν ξεφεύγω ἀπὸ τὸν ὀρθὸ ἐπαγγελματικὸ δρόμο. Ἀκόμη καὶ τοὺς παλαιοὺς δασκάλους ποὺ δυστυχῶς τὸ ἔκαναν, ὅποιοι κι ἄν εἶναι αὐτοί. Εἴμαστε ψάλτες, ὄχι τραγουδιστὲς, γιὰ ὅποιον τὸ καταλαβαίνει φυσικὰ καὶ τὸ ἀποδέχεται. Τὸ μόνο κοινὸ σημεῖο ποὺ ἔχουμε εἶναι τὸ μικρόφωνο.
Ο Στανίτσας δέν νομίζω να ἔψαλλε ποτέ τα μινόρε τοῦ δασκάλου του.
Φταίει ὁ Πρίγγος; μήπως ήταν εὐρωπαιστης;
Ὅλοι ψάλλουν και θαυμάζουν τά Ἄξιον ἐστίν τοῦ Χατζηαθανασίου, τοῦ Βλάχου κ.α.
Ἀνήκουν αὐτά σέ γραμμές ἀργοῦ εἱρμολογικοῦ μέλους;
Εἶναι μιά ἐξέλιξη τῆς βυζαντινῆς παράδοσης;
Δέ γνωρίζω γιαυτό καί δέν κρίνω.

Προσωπικά μου ἀρέσουν τά σύγχρονα λειτουργικά (18χχ +).

Τσελεμεντέ χωρίς ζύγι δέν μπορεῖς νά φτιάξεις.
Τόσα γραμμάρια παράδοσης, τόσες οὐγγιές κλάψας καί κατάνυξης δύο κρόκους αύγῶν καί βγῆκε λουκούμι το γκουρμέ τῶν παραδοσιακῶν ὡτακουστῶν.
Ἀπ τήν ἄλλη ἄν βάλλεις σαμπαχί Πρίγγου βγαίνει πικάντικο καί δέν δένει ὁ ταραμας.

Ἄν ὁ συνθέτης τό ἔγραψε εὐρωπαικά δέν μπορεῖς νά βάλεις τήν ἀπόδοση (τόν εκτελεστή) στό κρεβάτι του Προκρούστη χωρίς κάποιο μέτρο γιατί ἀντί γιά πόδια θά κόψεις λαιμό.

Υ.Γ.
Ἀπό παλαιότερα ἀκούσματα, βλέπω ὅτι ὁ Ερικ ξεφεύγει ἀπ τό υφος της γνωστῆς σχολῆς διότι ἔχει μουσικό αυτί καί πολλά περιμένουμε ἀπ τό νεαρό συνάδελφο...
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#15
Ο Στανίτσας δέν νομίζω να ἔψαλλε ποτέ τα μινόρε τοῦ δασκάλου του.
Φταίει ὁ Πρίγγος; μήπως ήταν εὐρωπαιστης;
Ὅλοι ψάλλουν και θαυμάζουν τά Ἄξιον ἐστίν τοῦ Χατζηαθανασίου, τοῦ Βλάχου κ.α.
Ἀνήκουν αὐτά σέ γραμμές ἀργοῦ εἱρμολογικοῦ μέλους;
Εἶναι μιά ἐξέλιξη τῆς βυζαντινῆς παράδοσης;
Δέ γνωρίζω γιαυτό καί δέν κρίνω.

Προσωπικά μου ἀρέσουν τά σύγχρονα λειτουργικά (18χχ +).

Τσελεμεντέ χωρίς ζύγι δέν μπορεῖς νά φτιάξεις.
Τόσα γραμμάρια παράδοσης, τόσες οὐγγιές κλάψας καί κατάνυξης δύο κρόκους αύγῶν καί βγῆκε λουκούμι το γκουρμέ τῶν παραδοσιακῶν ὡτακουστῶν.
Ἀπ τήν ἄλλη ἄν βάλλεις σαμπαχί Πρίγγου βγαίνει πικάντικο καί δέν δένει ὁ ταραμας.

Ἄν ὁ συνθέτης τό ἔγραψε εὐρωπαικά δέν μπορεῖς νά βάλεις τήν ἀπόδοση (τόν εκτελεστή) στό κρεβάτι του Προκρούστη χωρίς κάποιο μέτρο γιατί ἀντί γιά πόδια θά κόψεις λαιμό.

Υ.Γ.
Ἀπό παλαιότερα ἀκούσματα, βλέπω ὅτι ὁ Ερικ ξεφεύγει ἀπ τό υφος της γνωστῆς σχολῆς διότι ἔχει μουσικό αυτί καί πολλά περιμένουμε ἀπ τό νεαρό συνάδελφο...
Γιὰ ατὴν ἀξία καὶ τὴν σημασία τῶν λειτουργικῶν ἔχει γίνει πολυς λόγος σὲ οἰκεία θέματα καὶ οἱ ἀπόψεις διΐστανται. Τὸ μεράκι τοῦ καθενὸς εἶναι κάτι ξεχωριστὸ καὶ πρὸ πάντων υποκειμενικὸ σέ σχέση μὲ τὸ ρόλο τοῦ ψάλτη στὸ στασίδι κι ἔτσι νομίζω ὅτι ὀφείλει νὰ ἀντιμετωπίζεται.

Τὸ νὰ υἱοθετεῖς κάποια στοιχεία ἀπὸ τὸν ππολιτισμικὸ σου περίγυρο στὸ ὕφος σου, μὲ διάκριση καὶ φειδὼ καὶ προσοχὴ δὲν εἶναι κακό. Ὅταν ὅμως χωρὶς δημιουργικὴ ἀφομοίωση υιοθετεῖς αὐτούσια στοιχεία ξένα, τότε ὑπάρχει πρόβλημα καὶ ξενισμὸς, ὅπωςς προσωπικὰ ἔιωσα στὸ ἄκουσμα τοῦ συναδέλφου. Βέβαια αὐτο ἐπιτάθηκε ἀπὸ ἐκ διαμέτρου ἀντίθετες ἀπόψεις του στὸ παρελθὸν καὶ ἡ άπότομη ἀλλαγὴ ποὺ ἐπέλεξε να προβάλει, χτύπησε ἐμφατικά.

 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
#16
Ο Στανίτσας δέν νομίζω να ἔψαλλε ποτέ τα μινόρε τοῦ δασκάλου του.
Φταίει ὁ Πρίγγος; μήπως ήταν εὐρωπαιστης;
Ὅλοι ψάλλουν και θαυμάζουν τά Ἄξιον ἐστίν τοῦ Χατζηαθανασίου, τοῦ Βλάχου κ.α.
Ἀνήκουν αὐτά σέ γραμμές ἀργοῦ εἱρμολογικοῦ μέλους;
Εἶναι μιά ἐξέλιξη τῆς βυζαντινῆς παράδοσης;
Δέ γνωρίζω γιαυτό καί δέν κρίνω.
Για την ιστορία, ο Στανίτσας έψαλε το Χερουβικό του πλ. α' στο Ιωβηλαίο του Πρίγγου με τη χορωδία του Συνδέσμου Μουσικοφίλων. Στην εκκλησία έλεγε είτε δικές του μονωδίες, είτε Χερουβικά που έγραψε ο ίδιος για να τα ψάλλει με το χορό του. Συγκεκριμένα για τις συνθέσεις του Χατζηαθανάσιου, είχε ιδιαίτερη συμπάθεια και είναι αυτός που κυρίως μας τις γνώρισε. Και δε νομίζω να θεωρούνται από κανέναν κλασικές στις θέσεις τους...

Ακόμη, εν προκειμένω για το Χερουβικό του πλ. α', ο Πρίγγος δε νομίζω να έκανε κάτι παραπάνω από το να καταγράψει και να διασκευάσει το μέλος που έψαλλε ο Ναυπλιώτης και έχει καταγράψει δυο φορές σε δίσκο. Σε δίσκο το ψάλλει και ο Σάμου Ειρηναίος. Συνεπώς, πρόκειται για μέλος της πατριαρχικής παραδόσεως.
 

dimitris

Παλαιό Μέλος
#17
Ανέβαινα νέος κάθε Κυριακή στό ἀναλόγιο τοῧ Στανίτσα σάν ἰσοκράτης.
Δέν ἄκουσα ποτέ νά πεῖ τά μινόρε τοῦ Πρίγγου.
Ἄκουσα ὅτι τά ἀπέφευγε σάν εὐρωπαικά.
Οὔτε ὁ Πρίγγος τά ἔψαλλε, νομίζω.
Ἀλλά ἐάν τά ἔψελναν δέ νομίζω ὅτι θά μποροῦσε κανείς νά ἀσκήσει κριτική σ' αὐτούς.

Αύτά τά μινόρε ὅπως καί αὐτό τό Ἄξιον έστι πού σωστά κατ ἐμέ ἔψαλε ὁ Ερικ, εἶναι γραμμένα σέ ὕφος εὐρωπαικό καί χρειάζονται λίγο εὐρωπαική ἀπόδοση.
Δέν μποροῦμε μιά κορωνα στό πάνω Κε τῆς εὐρωπαικῆς νά τήν καλύψουμε μέ ρασάκι, νά τήν κάνουμε κορωνίτσα, νά τῆς προσθέσουμε καί κατανυκτικό vibrato γιά νά τήν ταπεινώσουμε καί νά τήν φέρουμε στά ζύγια μας (ζύγι=μέτρο βάρους κατανύξεως).

Αὐτά τά νεωτεριστί λειτουργικά εἱρμολογικά καί ἐκτός παραδόσεως ψάλλουμε ὅλοι μας.

Μόλις μπῆκε τό τριώδιο μας ἔπιασε ἡ κατάνυξη.
Βρέ ἄσε νά τσικνίσουμε πρωτα :D
 

ΠΜΧ

Παΐσιος Χρυσανθόπουλος
#18
Δύο ενδιαφέρουσες εκτελέσεις - προσεγγίσεις του κομματιού αυτού, υπάρχουν από Τσαμκιράνη και Βουγιουκλή.

Στην μεν πρώτη, ο Τσαμκιράνης το εκτελεί με τον χαρακτηριστικό του τρόπο. Ωστόσο, σε κάποια σημεία (ενδοξωτέραν, αδιαφθόρως, μεγαλύνομεν), κάνει (πολύ) ευρωπαϊκές θέσεις, σε βαθμό που δεν θα το περίμενε κανείς που τον έχει ακούσει πολλές φορές (είναι από τις ελάχιστες ηχογραφήσεις του που ψέλνει έτσι).

Στη δεύτερη, ο Βουγιουκλής το εκτελεί Βυζαντινότερα. Το περίεργο είναι ότι επιλέγει τα ίδια σημεία για να βάλει και λίγο ευρωπαϊκό άκουσμα. Περίεργο, γιατί δεν είναι τυχαίοι ψάλτες, και για να κάνουν τα ίδια (ενώ το κείμενο δεν σου το υπαγορεύει να το πεις έτσι). υποθέτω ότι από κάπου θα το έχουν ακούσει.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#19
Ανέβαινα νέος κάθε Κυριακή στό ἀναλόγιο τοῧ Στανίτσα σάν ἰσοκράτης.
Δέν ἄκουσα ποτέ νά πεῖ τά μινόρε τοῦ Πρίγγου.
Ἄκουσα ὅτι τά ἀπέφευγε σάν εὐρωπαικά.
Οὔτε ὁ Πρίγγος τά ἔψαλλε, νομίζω.
Ἀλλά ἐάν τά ἔψελναν δέ νομίζω ὅτι θά μποροῦσε κανείς νά ἀσκήσει κριτική σ' αὐτούς.

Αύτά τά μινόρε ὅπως καί αὐτό τό Ἄξιον έστι πού σωστά κατ ἐμέ ἔψαλε ὁ Ερικ, εἶναι γραμμένα σέ ὕφος εὐρωπαικό καί χρειάζονται λίγο εὐρωπαική ἀπόδοση.
Δέν μποροῦμε μιά κορωνα στό πάνω Κε τῆς εὐρωπαικῆς νά τήν καλύψουμε μέ ρασάκι, νά τήν κάνουμε κορωνίτσα, νά τῆς προσθέσουμε καί κατανυκτικό vibrato γιά νά τήν ταπεινώσουμε καί νά τήν φέρουμε στά ζύγια μας (ζύγι=μέτρο βάρους κατανύξεως).

Αὐτά τά νεωτεριστί λειτουργικά εἱρμολογικά καί ἐκτός παραδόσεως ψάλλουμε ὅλοι μας.

Μόλις μπῆκε τό τριώδιο μας ἔπιασε ἡ κατάνυξη.
Βρέ ἄσε νά τσικνίσουμε πρωτα :D
Αύτά τά μινόρε ὅπως καί αὐτό τό Ἄξιον έστι πού σωστά κατ ἐμέ ἔψαλε ὁ Ερικ, εἶναι γραμμένα σέ ὕφος εὐρωπαικό καί χρειάζονται λίγο εὐρωπαική ἀπόδοση.
Δέν μποροῦμε μιά κορωνα στό πάνω Κε τῆς εὐρωπαικῆς νά τήν καλύψουμε μέ ρασάκι, νά τήν κάνουμε κορωνίτσα, νά τῆς προσθέσουμε καί κατανυκτικό vibrato γιά νά τήν ταπεινώσουμε καί νά τήν φέρουμε στά ζύγια μας (ζύγι=μέτρο βάρους κατανύξεως).

Αὐτά τά νεωτεριστί λειτουργικά εἱρμολογικά καί ἐκτός παραδόσεως ψάλλουμε ὅλοι μας.

Μόλις μπῆκε τό τριώδιο μας ἔπιασε ἡ κατάνυξη.
Βρέ ἄσε νά τσικνίσουμε πρωτα :D
Ὅταν ψάλλω βυζαντινὰ σὲ ὅλη τὴν ἀκολουθία δὲν θεωρῶ δυνατὸ στὸ τέλος αὐτῆς νὰ υἱοθετῶ καθαρὰ εὐρωπαϊκὲς κλίμακες. Καὶ ὄχι μόνον αὐτὸ ἀλλὰ υἰοθετῶ καὶ συμπεριφορὰ τραγουδιστὴ.

Δηλαδὴ ξεκουμπώνουμε τὸ ... ρασάκι, βάζουμε κορώνα τενόρου γιὰνὰ τὸ ... παίξουμε τενόροι (ἐνῶ σίγουρα δὲν ἤμαστε, ἁπλὰ τοὺς ζηλεύουμε σὰν φτωχοσυγγενείς στὴ μεγάλη πόλη), καὶ προσπαθοῦμε μὲ ζύγι λειψὸ νὰ ζυγίσουμε μπεσαλίδικα. Δυὸ καρπούζια σὲ μιὰ μασχάλη δὲν γίνεται καὶ πάλι.

Ὅσο γιὰ τὰ νεωτεριστι λειτουργικὰ μὲ τέτοιο ὕφος καὶ στάση σίγουρα ΔΕΝ τὰ ἐκτελοῦμε ὅλοι μας. Ἐγώ πάντως ὄχι, προσπαθῶ νὰ εἶμαι καλὸς ἐπαγγελματίας στὸ ἀναλόγιό μου καὶ νὰ τιμῶ τὸ μελανὸ ἱμάτιο, κοινῶς ράσο, ποὺ φοράω, κουμπωμένο μιᾶς καὶ δὲν φοράω οὕτε γραβάτα οὕτε παπιγιόν. Τ

Καὶ δὲν εἶνια θέμα κατάνυξης ψεύτικης ἤ ἀληθινῆς ἀλλὰ θέμα τάξης καὶ θέσης. Τὸ στασίδι εἶνια στασίδι καὶ τὸ παλκοσένικο παλκοσένικο, ὁ καθεὶς ἐφ' ὧ ἐτάχθη.

Διαφορετικὰ ὅποιος ἔχει κότσια καὶ πραγματικὲς γνώσεις εὐρωπαϊκῆς ἄς πάει σὲ λυρικὴ σκηνὴ νὰ βγάλει τὰ ἐσώψυχά του.

Ἐγὼ τσικνιζω ὅλο τὸ χρόνο, δὲν περιμένω τὸ Τριώδιο ...
 

ΠΛΗΘΩΝ ΜΒ

Παλαιό Μέλος
#20
Νομίζω οτι το αρχικό και μεγάλο λάθος του Eiryk, είναι οτι είπε (και έβαλε και σαν τίτλο) : Άξιον Εστίν σε μέλος Κων/νου Πρίγγου. Αυτό χάλασε τα...γεμιστά της Κας Τασίας. Πες οτι είναι μιά παραλλαγή δική σου και θάμαστε όλοι σένιοι ! Και θα θαυμάζαμε και το ταλέντο σου στην διασκευή ! Τώρα, πήγαμε ταξίδι στας Παρισίους, είδαμε την Ντίσνεϋλαντ και επιστρέψαμε ινγκόγκνιτο...Λίγο μακρυά απ΄την Πόλη μπρέ.

Καλό Τριώδιο (και να αποφεύγετε τις κακοτοπιές...)
 
Top