Αντίφωνα σε Κυριακή μεθεόρτου περιόδου

pransot

Πράντζος Σωτήρης
#1
Σε Κυριακή μεθέορτη δεσποτικής ή θεομητορικής εορτής, τι γίνεται;

Φέτος στις 8 Αυγούστου το τυπικό έλεγε Αντίφωνα της εορτής με εφύμνιο στο Β΄αντίφωνο " ο εν τω όρει τω Θαβώρ..." και όχι "ο αναστάς..." , Απολυτίκιο της εορτής ενώ στο Εισοδικόν " ο αναστάς..." (Αυτό θεωρώ έγώ και το ορθότερο)*
Αύριο της Παναγίας λέει Αντίφωνα της εορτής, στο Β' αντίφωνο "ο αναστάς..." και στο Γ' αντίφωνο απολυτίκιο της εορτής.

Γενικώς αυτό που εγώ ακολουθούσα ήταν πως όταν κάπου λέει "Αντίφωνα της εορτής" σημαίνει πως τα λέμε ακριβώς ΟΛΑ όπως είναι στην εορτή, στίχους και εφύμνια. Το μόνο που μπορεί να αλλάξει ίσως είναι το εισοδικό (της εορτής με "ο αναστάς")

Γενικώς ενώ νόμιζα πως το θέμα είναι ξεκάθαρο ξαναμπερδεύτηκα. Κάθε βοήθεια δεκτή.

Γίνεται να λέμε στίχους εορτής και εφύμνια (Β΄αντιφώνόυ ή απολυτίκιο) Κυριακής;

*Σε ιδιωτικό Τυπικό είχε ως Β' εφύμνιο "ο αναστάς"
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
#2
Είναι διαφορετικές οι δύο περιπτώσεις. Στη μία έχουμε Κυριακή με μεθέορτα Δεσποτικής. Λέγονται τα αντίφωνα της εορτής αυτούσια. Στη δεύτερη έχουμε θεομητορική που συμπίπτει Κυριακή. Λόγω της Κυριακής, λέμε « ..ο αναστάς ..». Το ΤΜΕ το προβλέπει σαφώς. Αλλά και στην μεθέορτη Κυριακή της 22/8 λέμε «..ο αναστάς ..», επειδή η εορτή είναι θεομητορική.
 

Attachments

Emmanouil Giannopoulos

Emmanouil Giannopoulos
#3
Ξεκαθαρίζονται οι περιπτώσεις αυτές στο Σύστημα Τυπικού του π. Κωνσταντίνου Παπαγιάννη, αλλά και στην εισαγωγή του Εγκολπίου Αναγνώστου και Ψάλτου από τον ίδιο.
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
#5
Είναι διαφορετικές οι δύο περιπτώσεις. Στη μία έχουμε Κυριακή με μεθέορτα Δεσποτικής. Λέγονται τα αντίφωνα της εορτής αυτούσια. Στη δεύτερη έχουμε θεομητορική που συμπίπτει Κυριακή. Λόγω της Κυριακής, λέμε « ..ο αναστάς ..». Το ΤΜΕ το προβλέπει σαφώς. Αλλά και στην μεθέορτη Κυριακή της 22/8 λέμε «..ο αναστάς ..», επειδή η εορτή είναι θεομητορική.
ή ψάλλεις στις 22/08 Τυπικά- Μακαρισμούς (ΤΜΕ) και... καθάρισες!
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#6
ή ψάλλεις στις 22/08 Τυπικά- Μακαρισμούς (ΤΜΕ) και... καθάρισες!
Αὐτά ὁρίζει τό ΤΜΕ γιά τίς μεθέορτες Κυριακές. Γι᾿ αὐτό καί τά Δίπτυχα σέ παρόμοιες περιπτώσεις γράφουν: «᾿Εὰν προτιμηθοῦν ἀντίφωνα...».

*Σε ιδιωτικό Τυπικό είχε ως Β' εφύμνιο "ο αναστάς"
Πρόκειται γιά τό «ΤΥΠΙΚΗ ΔΙΑΤΑΞΙΣ» τοῦ κ. Ἀπόστολου Παπαχρήστου, πού τό ἐκδίδει ἀπὸ τὸ 1996 μέχρι σήμερα καί ἀπό 2001-2006 ἦταν συντάκτης καί τοῦ τυπικοῦ τῶν Διπτύχων. Στηρίζεται στό ΤΚΠ, πού ὄντως ἔτσι τά ἔχει σέ μεθέορτες Κυριακές, διατάξεις βέβαια πού ἀποκατέστησε ὁ Βιολάκης, ἐπαναφέροντας τυπικά καί μακαρισμούς.
Αὐτή ὅμως ἡ ἐπικράτηση, μᾶλλον ἐπέκταση, τῶν ἀντιφώνων ἀπό τήν α΄ ἡμέρα στή β΄ καί τίς ἀποδόσεις ἀρχικά καί στίς μεθέορτες Κυριακές μετέπειτα, εἶναι κάτι πού —κατά κάποιο τρόπο— «δέν γυρίζει πίσω», ἀλλά μέ τήν ἐφαρμογή ὅπως τά ὁρίζουν τά Δίπτυχα τανῦν καί πρό Παπαχρήστου καί ὅπως τά ἑρμηνεύει ὁ π. Κων. Παπαγιάννης.

Ὅσο γιά τό «... ὁ ἐκ Παρθένου τεχθείς...» κι ἐμεῖς κάνουμε αὐτή τήν «ἀταξία» (πρβλ. ἐδῶ).

 
Last edited:
#7
Ευχομαι εναν χρονον ειρηνικον και χαρουμενον

πολλες γινεται αναφορα για τα αντιφωνα κυριακων οι οποιες επονται των δεσποτικων εορτων.Καποια τυπικα μας τα μπερδευουν και κακως αναφερουν οτι το δευτερο αντιφωνο ειναι ο αναστας εκ νεκρων δηλαδη αυριο κυριακη λεγονται τα αντιφωνα της εορτης Σωσον ημας ο εν ιορδανη .... και ο ιερεας στην εισοδο θα ψαλει ο αναστας.
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
#8
Ευχομαι εναν χρονον ειρηνικον και χαρουμενον
πολλες γινεται αναφορα για τα αντιφωνα κυριακων οι οποιες επονται των δεσποτικων εορτων.Καποια τυπικα μας τα μπερδευουν και κακως αναφερουν οτι το δευτερο αντιφωνο ειναι ο αναστας εκ νεκρων δηλαδη αυριο κυριακη λεγονται τα αντιφωνα της εορτης Σωσον ημας ο εν ιορδανη .... και ο ιερεας στην εισοδο θα ψαλει ο αναστας.
Το ΤΜΕ (αφού αυτό είναι το θέμα) αναφέρει ως απαραίτητα τα Τυπικά και τους Μακαρισμούς του ήχου 4 και την στ' ωδή της εορτής εις 4. Τα βοηθήματα προβλέπουν- ως δυνατότητα -και την τάξη των Αντιφώνων της εορτής με βάση πάλι την ιδιάζουσα περίπτωση της 21 Μαΐου παρ.13 του ΤΜΕ.
Συνεπώς σε αυτή την περίπτωση ψάλλονται τα Αντίφωνα της Εορτής και τα εφύμνιά τους, όπως ακριβώς εψάλλησαν την ημέρα της εορτής. Εισοδικόν: "... ο αναστάς εκ νεκρών..." και το αναστάσιμον απολυτίκιον.
Το θέμα έχει συζητηθεί: http://analogion.com/forum/showthread.php?t=12487
 
Last edited:
Top