Ανεξήγητες συνθέσεις

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
#41
... σεβαστού ποσού χαρτονόμισμα ...
Μήπως ανάλογη με τον σεβασμό είναι και η προτεταιότητα;:eek:
Μήπως θέλεις να μου κλέψεις τη σειρά;:D:D
 

Laosynaktis

Παλαιό Μέλος
#45
"Eπi σoὶ χαίρει" από τον κώδικα Gr80 της Εθνικής Βιβλιοθήκης Βουλγαρίας (είναι σε λεγετο; σε β';). Παραθέτω μαζί με τα λειτουργικά (τα γνωστά;).
Είναι το τέλος του πρωτότυπου μέλους του Κορώνη σε εξηγηματική σημειογραφία. Στο σημείο αυτό αρχίζει από Λέγετο. Εμείς ψάλλουμε την σύντμηση του Ιω. Τραπεζουντίου που πάλι σ' αυτό το σημείο αρχίζει από Λέγετο.
Φαίνεται ότι ίσως απήγγελαν όλο το υπόλοιπο (ή το έψαλλαν σε κάποιο σύντομο μέλος) και έβαζαν το τέλος σε αργή εξήγηση από το πρωτότυπο μέλος. Έχω δεί και άλλα χφφ που έχουν το αργό μέλος απ' αυτό το σημείο (ίσως και σε κάπως συντετμημένο μέλος, δεν θυμάμαι)
Η άλλη πρακτική ήταν να αρχίζουν από το "Την γαρ σην μήτραν", που στο πρωτότυπο μέλος του Κορώνη (πλ Δ) έχει αρχή από Α 4φωνο (εξ ού και η μαρτυρία πλ Δ με 5φωνη ανάβαση σε μερικά χφφ) και με (θέλι λίγο έρευνα αυτό) μάλλον συντετμημένο μέλος (έτσι μπορεί να περιληφθεί περισσότερο κείμενο σε άργό μέλος). Δεν ξέρω αν είναι ο Τραπεζούντιος ο πρώτος που το κάνει. Έχω την εντύπωση ότι ίσως είναι παλιότερη πρακτική απ' αυτόν. Δεν θυμάμαι επίσης αν οι μορφές αυτές του "Την γαρ σην" τελειώνουν στο Νη, όπως το πρωτότυπο μέλος, ή στο Πα, όπως το κάνει ο Τραπεζούντιος.
 
Last edited:

Laosynaktis

Παλαιό Μέλος
#46
Αγαπητέ Λαοσυνάκτα,
στα πανηγύρια στα μέρη μου είθισται ο μερακλής παραγγέλων να φτύνει πάνω σε σεβαστού ποσού χαρτονόμισμα και να το κολλάει στο μέτωπο του οργανοπαίχτη δίνοντας παραγγελιά...:D
Σε παρακαλούμε άνοιξε ένα λογαριασμό σε μια τράπεζα να σου καταθέτουμε εμβάσματα μαζί με τις παραγγελίες!!
Θέλω δοξολογία Ιακώβου Χίου!
Ο Ιάκωβος Χίος είναι έτοιμος από την Κυριακή, αλλά θέλει να καθαρογραφεί λίγο. Θα τον έχεις κάποια στιγμή.
Όσο για την αμοιβή της παραγγελιάς, κέρνα καμια μπύρα προς το παρόν και βλέπουμε :)

ΥΓ. Νεοκλή, μην γκρινιάζεις :). Μου το έχει ζητήσει εδώ και πολύν καιρό.
 

Shota

Παλαιό Μέλος
#47
Είναι το τέλος του πρωτότυπου μέλους του Κορώνη σε εξηγηματική σημειογραφία. Στο σημείο αυτό αρχίζει από Λέγετο. Εμείς ψάλλουμε την σύντμηση του Ιω. Τραπεζουντίου που πάλι σ' αυτό το σημείο αρχίζει από Λέγετο.
Φαίνεται ότι ίσως απήγγελαν όλο το υπόλοιπο (ή το έψαλλαν σε κάποιο σύντομο μέλος) και έβαζαν το τέλος σε αργή εξήγηση από το πρωτότυπο μέλος. Έχω δεί και άλλα χφφ που έχουν το αργό μέλος απ' αυτό το σημείο (ίσως και σε κάπως συντετμημένο μέλος, δεν θυμάμαι)
Η άλλη πρακτική ήταν να αρχίζουν από το "Την γαρ σην μήτραν", που στο πρωτότυπο μέλος του Κορώνη (πλ Δ) έχει αρχή από Α 4φωνο (εξ ού και η μαρτυρία πλ Δ με 5φωνη ανάβαση σε μερικά χφφ) και με (θέλι λίγο έρευνα αυτό) μάλλον συντετμημένο μέλος (έτσι μπορεί να περιληφθεί περισσότερο κείμενο σε άργό μέλος). Δεν ξέρω αν είναι ο Τραπεζούντιος ο πρώτος που το κάνει. Έχω την εντύπωση ότι ίσως είναι παλιότερη πρακτική απ' αυτόν. Δεν θυμάμαι επίσης αν οι μορφές αυτές του "Την γαρ σην" τελειώνουν στο Νη, όπως το πρωτότυπο μέλος, ή στο Πα, όπως το κάνει ο Τραπεζούντιος.
Το ίδιο χειρόγραφο έχει και μια άλλη εκδοχή (κάπως συντομότερη από τη γνωστη;) η οποια αρχίζει από το "Την γαρ σην".
 

Attachments

Shota

Παλαιό Μέλος
#48
Το ίδιο χειρόγραφο έχει και μια άλλη εκδοχή (κάπως συντομότερη από τη γνωστη;) η οποια αρχίζει από το "Την γαρ σην".
Τώρα βλέπω πως υπάρχει και η τρίτη.
 

Attachments

Shota

Παλαιό Μέλος
#49
Δοξολογία Αναστασίου Ραψανιώτου σε ήχο πλ. β' από τον κώδικα Gr 76 της Εθνικής Βιβλιοθήκης Βουλγαρίας. Νομίζω πως δεν υπάρχει εξήγηση της.
 

Attachments

Τάσος Μπόκος

Παλαιό Μέλος
#50
Δοξολογία Αναστασίου Ραψανιώτου σε ήχο πλ. β' από τον κώδικα Gr 76 της Εθνικής Βιβλιοθήκης Βουλγαρίας. Νομίζω πως δεν υπάρχει εξήγηση της.
Στη "Καλλικέλαδο Αηδόνα" του Βασ.Ζαγκλιβερινού, σελ 173 έχει μια δοξολογία Αναστασίου Ραψανιώτου σε πλ β' δι. Απ'ό,τι είδα είναι ακριβώς η ίδια. Ο Ζαγκλιβερινός, όμως, την έχει... υπεεεεραναλύσει (αν είναι αυτός ο εξηγητής).
 

Attachments

Τάσος Μπόκος

Παλαιό Μέλος
#51
Τάσος Μπόκος;122389 said:
Ο Ζαγκλιβερινός, όμως, την έχει... υπεεεεραναλύσει .
....οπότε μια προσπάθεια "εξήγησης" από τη παλαιά γραφή μέσω της... στενογράφησης από την υπερεξηγητική γραφή, δεν φαντάζει και τόσο δύσκολη.:wink:
 
Last edited:

Laosynaktis

Παλαιό Μέλος
#53
"Τον Δεσπότην" ήχος πρώτος, Χρυσάφου
Από τον gr61 της ΕΒΒ
Αυτό το είχα εξηγήσει πριν αρκετά χρόνια από το βιβλίο του Χ"γιακουμή "Χφφ Τουρκοκρατίας". Εκεί γράφει "πλατυνθέν υπό του Χρυσάφου, ήχος πρωτόβαρυς". Το "εις πολλά έτη Δέσποτα" είναι ουσιαστικώς ίδιο με το γνωστό.
Θα κυττάξω να το βρώ και να το ξαναδώ.
 

antonios

Αετόπουλος Αντώνιος
#54
Δοξολογία Αναστασίου Ραψανιώτου σε ήχο πλ. β' από τον κώδικα Gr 76 της Εθνικής Βιβλιοθήκης Βουλγαρίας. Νομίζω πως δεν υπάρχει εξήγηση της.
Σε αυτό το βιβλίο, υπάρχει εξηγημένη η δοξολογία.
 

Τάσος Μπόκος

Παλαιό Μέλος
#55
Σε αυτό το βιβλίο, υπάρχει εξηγημένη η δοξολογία.
Ενδιαφέρον. Μοιάζουν άραγε οι δύο εξηγήσεις; Μήπως έχει κανείς το βιβλίο για να αναρτήσει και αυτή την εξήγηση, ώστε να γίνει σύγκριση και, ενδεχομένως, να βγουν κάποια συμπεράσματα;
 
Last edited:

Shota

Παλαιό Μέλος
#56
Ενδιαφέρον. Μοιάζουν άραγε οι δύο εξηγήσεις; Μήπως έχει κανείς το βιβλίο για να αναρτήσει και αυτή την εξήγηση, ώστε να γίνει σύγκριση και, ενδεχομένως, να βγουν κάποια συμπεράσματα;
Ορίστε (είναι από εδώ). Αρχίζει από τη σελ. 115.
 

Attachments

Shota

Παλαιό Μέλος
#57
Αργό Αλληλούια της θείας λειτουργίας. Το δεύτερο πρέπει να είναι το γνωστό. Το πρώτο είναι κάποια παραλλαγή του; :confused:
 

Attachments

Last edited:

Laosynaktis

Παλαιό Μέλος
#58
Αργό Αλληλούια της θείας λειτουργίας. Το δεύτερο πρέπει να είναι το γνωστό. Το πρώτο είναι κάποια παραλλαγή του; :confused:
Το πρώτο είναι η "λεπτότερη" εξήγηση του Πέτρου και είναι αυτή που (με ελάχιστες επουσιώδεις παραλλαγές) είναι εξηγημένη σπό τους Τρείς Διδασκάλους.
Το δεύτερο είναι το το ίδιο μέλος στην πιο "πρωτόγονη" και όχι τόσο "λεπτή" εξήγηση του Ιωάννου Τραπεζουντίου (ίσως με ελάχιστες μικροδιαφορές από του Πέτρου. Διαφορές όμως μάλλον επουσιώδεις, καθώς ο Ιωάννης ήταν δάσκαλος του Πέτρου).
Και τα δύο μέλη πρέπει να νοηθούν ως Πρωτόβαρυς, ως αρχόμενα από του Πα, δηλ. Νη στην Απόστροφο (παρόλο που το του Πέτρου γράφεται ως Βαρύς. Αλλού και τα δύο μπορούν να επιγράφονται ως Α' ή πλ. Α'. Και, σημαντικό, στην Ανθολογία απο το ΜΙΕΤ (Πέζαρου 15, σ. 78 του pdf) που ανέβηκε από τον Νεοκλή σε PDF, το του Πέτρου επιγράφεται ως Β', πράγμα που υπάρχει στην εξήγηση ως φθορά Β'. Έτσι το πράγμα συνδέεται και με το μέλος του "Τον δεσπότην").
Το μέλος είναι εξήγηση μετά συντμήσεως του Αλληλουαρίου του Θεοδούλου μοναχού (Πέζαρου 15, σ. 77 του pdf).
Πρώτος το εξήγησε ο Μπαλάσιος, δεν θυμάμαι όμως αν έκανε και σύντμηση ταυτόχρονα.
 
Top