Αθηναϊκό Ύφος

petrosgrc

Πέτρος Γαλάνης
Έχω παρατηρήσε από την μικρή μου περιδιάβαση στο χώρο της βυζ. μουσικής, μια σχολή η οποία έχει ένα κάπως διαφοροποιημένο άκουσμα από τις υπόλοιπες. Η λεγόμενη "Αθηναϊκή σχολή". Φυσικά ο μεγαλύτερος εκπρόσωπός της είναι ο αείμνηστος Σπυρίδων Περιστέρης. Θα ήθελα λοιπόν να θέσω κάποια ερωτηματα σχετικά με αυτή τη σχολή. Υπό ποιές συνθήκες εκκολάφθηκε αυτό το ρεύμα της ψαλτικής στην Ελλάδα; Πόσο μπορούμε να πούμε ότι συγγενεύει με το Πατριαρχικό ύφος; Ποιά η αλληλεπίδραση με τις υπόλοιπες σχολές βυζ. μουσικής; Ποιά τα τεχνικά χαρακτηριστικά αυτής της σχολής; Πώς έχει εξελιχθεί μέχρι σήμερα; Ποιές είναι οι προοπτικές της; Όλα αυτά τα ερωτήματα νομίζω ότι θα ήταν ενδιαφέρον να συζητηθούν σε ένα θέμα αν και έχουν συζητηθεί σποραδικά στο ψαλτολόγιον. Περιμένω με πολύ ενδιαφέρον τις απόψεις σας και άλλα τυχόν ζητήματα τα οποία ο καθένας μπορεί να θέσει.
 
Έχω παρατηρήσε από την μικρή μου περιδιάβαση στο χώρο της βυζ. μουσικής, μια σχολή η οποία έχει ένα κάπως διαφοροποιημένο άκουσμα από τις υπόλοιπες. Η λεγόμενη "Αθηναϊκή σχολή". Φυσικά ο μεγαλύτερος εκπρόσωπός της είναι ο αείμνηστος Σπυρίδων Περιστέρης. Θα ήθελα λοιπόν να θέσω κάποια ερωτηματα σχετικά με αυτή τη σχολή. Υπό ποιές συνθήκες εκκολάφθηκε αυτό το ρεύμα της ψαλτικής στην Ελλάδα; Πόσο μπορούμε να πούμε ότι συγγενεύει με το Πατριαρχικό ύφος; Ποιά η αλληλεπίδραση με τις υπόλοιπες σχολές βυζ. μουσικής; Ποιά τα τεχνικά χαρακτηριστικά αυτής της σχολής; Πώς έχει εξελιχθεί μέχρι σήμερα; Ποιές είναι οι προοπτικές της; Όλα αυτά τα ερωτήματα νομίζω ότι θα ήταν ενδιαφέρον να συζητηθούν σε ένα θέμα αν και έχουν συζητηθεί σποραδικά στο ψαλτολόγιον. Περιμένω με πολύ ενδιαφέρον τις απόψεις σας και άλλα τυχόν ζητήματα τα οποία ο καθένας μπορεί να θέσει.

Αν ακούσετε προσεκτικά τη συνεντευξη που δίνει ο ίδιος ο κ. Περιστέρης θα καταλάβετε ποια η συγγένεια με το πατριαρχικό ύφος. Το λεε ι του το δίδαξε ο Κων. Ψάχος .:rolleyes::rolleyes:
 
Last edited:
Το θέμα δεν είναι αν το λέει στη συνέντευξη αλλά αν όντως υπάρχει κάποια σχέση...
Οι ομοιότητες (εως κάποιο βαθμό) που μπορώ να διακρίνω είναι η σοβαρότητα, στιβαρότητα και λιτότητα του ύφους...
Από εκεί και πέρα... καμία σχέση...
 
Είναι, πιστεύω, αρκετά δύσκολο να μιλήσεις για "αθηναϊκό ύφος", δεδομένου ότι το κλεινόν άστυ των αθηνών κατοικείται από ένα ετερογενές μείγμα "εποίκων" από διάφορες πόλεις της Ελλάδας, οι οποίοι σίγουρα μετοικώντας σε αυτό έφεραν μαζί των κομμάτι της τοπικής των παραδόσεως.

Ο Περιστέρης και οι μαθητές του κυριάρχησαν στα μουσικά πράγματα για πολλά χρόνια. Για ψάλτες της ηλικίας μου (δεδομένης και της προβολής που είχε λόγω της ΕΡΤ) ήταν ένα ίνδαλμα-αν και τον έβλεπα ή τον άκουγα σπάνια αφού τις ώρες που είχε "εκπομπή" βρισκόμουν στο ναό, είτε ως ακροατής είτε ως θεατής. Υπήρχε βεβαίως και η ΥΕΝΕΔ με αναμετάδοση από Αγ. Δημήτριο με Θεοδοσόπουλο. Το ότι εκείνη την εποχή έψαλλε στην Αθήνα και ο Στανίτσας ούτε που το είχα πάρει είδηση-άκουσα για πρώτη φορά το όνομά του το καλοκαίρι του 1988!

Βέβαια στη διαμόρφωση του "αθηναϊκού ύφους" εκτός του Σπ. Περιστέρη σημαίνοντα ρόλο έπαιξε και ο αείμνηστος Κοζάνης Διονύσιος (επί σειρά ετών βοηθός επίσκοπος στην Αρχιεπισκοπή Αθηνών). Δεν πρέπει επίσης να ξεχάσουμε τον Ι. Σακελλαρίδη και τους μαθητές του όπως και τους συνθέτες ακόμη πιο δυτικότροπων μελωδιών (Πολυκράτη, Χ" Αποστόλου, Ρούγκα κλπ) των οποίων συνθέσεις ψάλλονται ακόμη σε κάποιους ναούς της Πλάκας και των πέριξ συνοικιών ή τις εκδόσεις της αδελφότητος "Ζωή".

Ο χαρακτηρισμός του Πέτρου σε άλλο μήνυμα ένα ελαφρύτερο αστικό άκουσμα ψαλτικής διανθισμένο με ευρωπαϊκά στοιχεία με βρίσκει σύμφωνο (αν και ευρωπαϊκά στοιχεία piano, ff κλπ. έχει και ο Καραμάνης :D).
 
Και ο Παναγιώτης Καμπανίδης νομίζω ήτο εκφραστής του αθηναϊκού, λεγομένου, ύφους.
 
Σεβόμενος και συμμεριζόμενος την επιθυμία εξαιρετικών μελών του forum να παραμείνει το thread Περιστέρης ακηλίδωτο από σχόλια και κρίσεις, μνημόσυνο στον άρχοντα, συνεχίζω την εκεί συζήτηση εδώ.

... και προλογίζω λέγοντας ότι και εγώ είμαι υπέρ των αστείων και της 'πλάκας' (η οποία πολλές φορές βάναυσα λογοκρίνεται σε τουτο εδώ το βασανισμένο forum) αλλά όλα έχουν και ένα 'όριο'....

Τώρα να μιλάμε για το Περιστέρη (τον οποίο σέβομαι) και να συγκρίνουμε το Ευρωπαϊκό του ύφος με αυτό του Ταλιαδώρου ε ήμαρτον!!!......

Διάκρισις: η μεγίστη των κοσμικών αρετών. άλλο μεγάλη φωνή , εξαιρετική τεχνική, καθαρή αρθρωση κτλ. και άλλο ψάλτης....

.... προφανώς και είναι γούστα... και άλλωστε αν δεν υπήρχαν οι Περιστερικοί και οι υπέρμαχοι να διαφωνούμε όλα θα ήταν βαρετά... αλλά που και που ας βάζουμε και τα πράματα στη θέση τους για να μη χάνουμε τη ρότα....

Υ.Γ1: Εχω μια κασσέτα στην Αθήνα..... που έχει Χρύσανθο και Περιστέρη την ίδια Κυριακή εναλλαξ... και μπορείς να ακούσεις τη δοξαστικό είπε ο ένας και καπάκι τι είπε ο άλλος, τι δύναμις ειπε ο ένας και τι ε'ιπε ο άλλος.... Οποιαδήποτε σύγκρισις.... ένα δράμα... γιαυτό λέω η ΒΜ σταματά στη Λάρισα....
Υ.Γ 2: Προσοχή γιατί μ'αυτα που γράφονται θα μας κυνηγήσουν οι Βόρειοι και θα 'χουν και δίκιο....
Υ.Γ.3: ... και δε μου φτάνουν όλα έχω και τον ποιητή, που με παίρνει τηλ. για να διορθώνω ορθογραφικά.....
 
Last edited:
Bασίλης;25859 said:
Υ.Γ1: Εχω μια κασσέτα στην Αθήνα..... που έχει Χρύσανθο και Περιστέρη την ίδια Κυριακή εναλλαξ... και μπορείς να ακούσεις τη δοξαστικό είπε ο ένας και καπάκι τι είπε ο άλλος, τι δύναμις ειπε ο ένας και τι ε'ιπε ο άλλος...

Μπορείς να ψηφιοποιήσεις την ηχογράφηση και να την ανεβάσεις;

Κάνε το και το θέμα θα σταματήσει να συζητιέται ΕΚ ΤΩΝ ΠΡΑΓΜΑΤΩΝ, αρκετά μας ζάλισε...
 
Μπορείς να ψηφιοποιήσεις την ηχογράφηση και να την ανεβάσεις;

Κάνε το και το θέμα θα σταματήσει να συζητιέται ΕΚ ΤΩΝ ΠΡΑΓΜΑΤΩΝ, αρκετά μας ζάλισε...

Ευκολα ζαλιζεσαι μου φαίνεται φίλε..κλασσική αντιδημοκρατική σταση εραστων του μεσαιωνικού αγιορείτικου μοναχισμού {παν μη αγιορειτικο ακαθαρτο>και οχι της δημοκρατίας του αθωνικου πολιτεύματος ..Ο ΑΘΩΝΙΚΟΣ ΜΟΝΑΧΙΣΜΟΣ ειναι ελευθερια ερωτας και η μοναδικη αληθινη δημοκρατια .και εφοσον υποφραφεις σαν ΦΙΡΦΙΡΗΣ πρεπει να σεβεσαι αυτην την ορθοδοξη παραδοση και οχι να γινεσαι κατηγορος.Επιτελους σεβαστειτε την αγιορειτικη παραδοση που ειναι στάση ελευθερης και δημοκρατικής πολιτείας. Γιατι το λεω αυτο??γιατι μερικες συμπεριφορες παραδοσιακων ψαααλτων και στο φορουμ και σε προσωπικες επαφες και συζητησεις εμπιπτουν στα ορια του φασισμου.Και ι τεχνη και φασισμος δεν πανε μαζι..Ο Χρυσανθος ενας εκπληκτικος μπαριτοναλε τενορος αλλα σε σχεση με τον περιστερη πολυ κατωτερος μουσικος.Εχανε την τονικοτητα σχετικα ευκολα και στοναρε κατα την διαρκεια του μελους κατι που για τον περιστερη ηταν παραπανω απο σπανιο να συμβει.<Συγκρινε τις δυο κασσιανες >.Και οι δυο απιθανοι στην ερμηνεία ομως.και μακαρι να γραφονται συνεχεια σχολια και γνωμες.αυτη ειναι η ουσια του ιντερνετ κυριε και των ανοιχτων δημοκρατικων φορουμ.Ο καθενας την γνωμη του με επιχειρηματα και κουβεντα να γίνεται..Σε τι αλλο χρησιμευει ενα φορουμ αραγε??
 
Last edited:
Ευκολα ζαλιζεσαι μου φαίνεται φίλε..κλασσική αντιδημοκρατική σταση εραστων του μεσαιωνικού αγιορείτικου μοναχισμού {παν μη αγιορειτικο ακαθαρτο>και οχι της δημοκρατίας του αθωνικου πολιτεύματος ..Ο ΑΘΩΝΙΚΟΣ ΜΟΝΑΧΙΣΜΟΣ ειναι ελευθερια ερωτας και η μοναδικη αληθινη δημοκρατια .και εφοσον υποφραφεις σαν ΦΙΡΦΙΡΗΣ πρεπει να σεβεσαι αυτην την ορθοδοξη παραδοση και οχι να γινεσαι κατηγορος.Επιτελους σεβαστειτε την αγιορειτικη παραδοση που ειναι στάση ελευθερης και δημοκρατικής πολιτείας. Γιατι το λεω αυτο??γιατι μερικες συμπεριφορες παραδοσιακων ψαααλτων και στο φορουμ και σε προσωπικες επαφες και συζητησεις εμπιπτουν στα ορια του φασισμου.Και ι τεχνη και φασισμος δεν πανε μαζι..Ο Χρυσανθος ενας εκπληκτικος μπαριτοναλε τενορος αλλα σε σχεση με τον περιστερη πολυ κατωτερος μουσικος.Εχανε την τονικοτητα σχετικα ευκολα και στοναρε κατα την διαρκεια του μελους κατι που για τον περιστερη ηταν παραπανω απο σπανιο να συμβει.<Συγκρινε τις δυο κασσιανες >.Και οι δυο απιθανοι στην ερμηνεία ομως.και μακαρι να γραφονται συνεχεια σχολια και γνωμες.αυτη ειναι η ουσια του ιντερνετ κυριε και των ανοιχτων δημοκρατικων φορουμ.Ο καθενας την γνωμη του με επιχειρηματα και κουβεντα να γίνεται..Σε τι αλλο χρησιμευει ενα φορουμ αραγε??

Θα μπορούσατε να ανεβάσετε το Τροπάριο της Κασιανής από τον Σπ. Δ. Περιστέρη; Από ποιό κείμενο έψαλλε; Μιλάτε για αρκετά υψηλό τόνο (Φα), και θα ήθελα να υπάρχει τεμκμηρίωση.

Ευχαριστώ,
Δ.
 
δημητριος μπουργιωτης;25892 said:
Ευκολα ζαλιζεσαι μου φαίνεται φίλε..κλασσική αντιδημοκρατική σταση εραστων του μεσαιωνικού αγιορείτικου μοναχισμού {παν μη αγιορειτικο ακαθαρτο>και οχι της δημοκρατίας του αθωνικου πολιτεύματος...

Εκτός τόπου και χρόνου...

Αλλά δικαιολογείσαι γιατί δεν με ξέρεις.

δημητριος μπουργιωτης;25892 said:
και εφοσον υποφραφεις σαν ΦΙΡΦΙΡΗΣ πρεπει να σεβεσαι αυτην την ορθοδοξη παραδοση...

Την σέβομαι και δεν δέχομαι το κάθε καφενείο που αναδύεται να την διαστρεβλώνει.

ΔΕΝ αναφέρομαι σε συγκεκριμένο άτομο αλλά μιλώ για ΟΛΟΥΣ τους οποίους αφορά αυτό.

δημητριος μπουργιωτης;25892 said:
...Επιτελους σεβαστειτε την αγιορειτικη παραδοση που ειναι στάση ελευθερης και δημοκρατικής πολιτείας...

Είναι και άλλα αλλά δεν τα ανακάλυψες ακόμα.

δημητριος μπουργιωτης;25892 said:
...Ο Χρυσανθος ενας εκπληκτικος μπαριτοναλε τενορος αλλα σε σχεση με τον περιστερη πολυ κατωτερος μουσικος.Εχανε την τονικοτητα σχετικα ευκολα και στοναρε κατα την διαρκεια του μελους κατι που για τον περιστερη ηταν παραπανω απο σπανιο να συμβει...

Δεν έχω καμιά σχέση με τον Χρύσανθο ούτε και σχεδόν τον άκουσα ποτέ αλλά...

...προτιμώ έναν ξεκουρδισμένο ταμπουρά από ένα τέλειο αρμόνιο για παιδικά πάρτυ...
 
Στον φίλο"Firfiris":
Αν εσύ φίλε μου, μπορείς μέσα από μια μικρή δόση κάποιου καλλιτέχνη, να βγάλεις συμπεράσματα ασφαλή, τότε, εύγε! Πολύ φοβάμαι όμως ότι πλανάσαι πλάνην οικτράν. Σ' ότι αφορά τις ορχηστικές σου προτιμήσεις (βλ.ταμπουρά ή αρμόνιο) θα σου πώ τούτο:Το τελειότερο όργανο είναι η ανθρώπινη φωνή.
Απ' ότι καταλαβαίνω ή είσαι νέος στην ηλικία, ή νέος στον χώρο της Πίστεως(εννοώ σχέση με τον Δημιουργό μας - και ουχί ευσεβιστική προσήλωση στα θεία). Σου εφιστώ λοιπόν την προσοχή, ως πρεσβύτερος στην ηλικία, να αναθεωρήσεις λιγάκι τις απόψεις σου περί "αγιορείτικης" στάσης ζωής γιατί, πολύ απλά, δεν είναι μόνο η αθωνική στάση ζωής η αληθινή Χριστιανική & Ορθόδοξη.
Δεν συμφωνώ σε όλα με τον "δημητριος μπουργιωτης ", αλλά θα σέβομαι πάντοτε την άποψή του ότι Ο ΑΘΩΝΙΚΟΣ ΜΟΝΑΧΙΣΜΟΣ ειναι ελευθερια ερωτας και η μοναδικη αληθινη δημοκρατια.
Στον φίλο "δημητριος μπουργιωτης" :
Βάλε ρε φιλαράκο, αν διαθέτεις βέβαια, λίγο Περιστέρη, Χρύσανθο...να φτιαχτούμε & λίγο... Αλλιώς, πες μας πού να απευθυνθούμε να ανεβάσουν στο internet. Μπήκα στο http://peristeris.blogspot.com/ και ζήτησα από τα παιδιά εκεί. Κάνουν καλή δουλειά. Μπείτε & εσείς ρε παιδιά μήπως ανεβάσουν εκεί κατι. Φαίνεται πως διαθέτει πράμα το μαγαζί εκει...
Υ.Γ. Συμπαθα με φίλε "Firfiris ", αλλα δεν μπορούσα να τα κρατήσω μέσα μου!!!

Το τελευταίο: Μάγκες (οι προαναφερθέντες), κόψτε τις προσωπικές αντιπαραθέσεις - υπαινιγμούς και σεβαστείτε τους κανόνες των forum. Αλλιώς, ο διαχειριστής θα μας ξηλώσει...Κι ας πληρώνουμε τα κοινόχρηστα!!!!!
 
Last edited:
Υ.Γ. Συμπαθα με φίλε "Firfiris ", αλλα δεν μπορούσα να τα κρατήσω μέσα μου!!!

Να λες αυτό που πιστεύεις για να κρίνεσαι και από αυτό που λες.

Απόλυτα σεβαστή αλλά όχι δεκτή η άποψή σου.

Δεν θα ασχοληθώ άλλο με το θέμα, έχω σοβαρότερα να κάνω, ούτε θα αδιάσω το δικό μου κεφάλι για να γεμίσω άλλων.

Φιλικά και χωρίς αντιπαράθεση,
Κ.Ε.
 
Αφήστε τις θεωρίες περί αγιορείτικου μοναχισμού κλπ και μιλήστε μουσικά. Ο κάθε καλλιτέχνης έχει τα υπέρ και τα κατά του. Ο Περιστέρης παρέμενε σταθερός στην τονικότητα, αλλά είχε πολλά δυτικά στοιχεία, όπως μετροφωνία, άργειες κλπ. Ο Χρύσανθος ήταν πολύ μεγάλος μουσικός και ψάλτης. Μουσική κατάρτιση από τις σπάνιες. Γόνος ψάλτη, μαθητής του Πρίγγου και συγγενής πάρα πολύ στο ύφος του. Σπούδασε και φωνητική και την ευρωπαϊκή μουσική σε βάθος. Γνωρίζω παράδειγμα που όταν τον ρώτησε κάποιος μαθητής άλλου Θεσσαλονικέως ψάλτου πού τη βρήκε μία γραμμή που έψαλλε, του απάντησε άμεσα και χωρίς δεύτερη σκέψη "Αναστασιματάριο Ιωάννου, μάθημα τάδε, σελίς τάδε"" (το "τάδε" είναι δικό μου...) Το "μέτριος μουσικός" είναι απαράδεκτος και πρόχειρος χαρακτηρισμός για μια τόσο μεγάλη μουσική φυσιογνωμία. Σχετικά με τον Ταλιαδώρο, είναι νομίζω αναμφισβήτητη η ιεροπρέπεια και η μυσταγωγία που αποπνέει η εκτέλεσή του. Εξίσου εγκρατής γνώστης της ευρωπαϊκής μουσικής. Οι δύο τελευταίοι πράγματι εισάγουν πολλές φορές ευρωπαϊκές εναρμονίσεις στις χορωδιακές εκτελέσεις τους, όμως η όλη έκφρασή τους στο ψάλσιμο, με όλα αυτά τα ποικίλματα και τα λοιπά παραδοσιακά στοιχεία που κληρονόμησαν από τους τόσους Πολίτες που ήρθαν στη Θεσσαλονίκη, τους καθιστά άριστους ψάλτες-πρότυπα. Ενώ η Αθήνα, μακρυά από τις κοιτίδες της παραδόσεως (Κωνσταντινούπολη, Άγ. Όρος) μέχρι να έρθει ο Στανίτσας και οι άλλοι Πολίτες, είχε δασκάλους, εκτός του Ψάχου, πολλούς επιρρεασμένους από την "πολιτισμένη Δύση", όπως οι χοράρχες και συνθέτες τετραφώνων χορωδιών που αναφέρονται σε προηγούμενο μήνυμα. Κι εγώ σας παρακαλώ να ανεβάσετε την ηχογράφηση Περιστέρη - Χρυσάνθου για να κάνει ο καθένας την αξιολόγησή του.
 
Στον φίλο"Firfiris":
Αν εσύ φίλε μου, μπορείς μέσα από μια μικρή δόση κάποιου καλλιτέχνη, να βγάλεις συμπεράσματα ασφαλή, τότε, εύγε! Πολύ φοβάμαι όμως ότι πλανάσαι πλάνην οικτράν. Σ' ότι αφορά τις ορχηστικές σου προτιμήσεις (βλ.ταμπουρά ή αρμόνιο) θα σου πώ τούτο:Το τελειότερο όργανο είναι η ανθρώπινη φωνή.
Απ' ότι καταλαβαίνω ή είσαι νέος στην ηλικία, ή νέος στον χώρο της Πίστεως(εννοώ σχέση με τον Δημιουργό μας - και ουχί ευσεβιστική προσήλωση στα θεία). Σου εφιστώ λοιπόν την προσοχή, ως πρεσβύτερος στην ηλικία, να αναθεωρήσεις λιγάκι τις απόψεις σου περί "αγιορείτικης" στάσης ζωής γιατί, πολύ απλά, δεν είναι μόνο η αθωνική στάση ζωής η αληθινή Χριστιανική & Ορθόδοξη.
Δεν συμφωνώ σε όλα με τον "δημητριος μπουργιωτης ", αλλά θα σέβομαι πάντοτε την άποψή του ότι Ο ΑΘΩΝΙΚΟΣ ΜΟΝΑΧΙΣΜΟΣ ειναι ελευθερια ερωτας και η μοναδικη αληθινη δημοκρατια.
Στον φίλο "δημητριος μπουργιωτης" :
Βάλε ρε φιλαράκο, αν διαθέτεις βέβαια, λίγο Περιστέρη, Χρύσανθο...να φτιαχτούμε & λίγο... Αλλιώς, πες μας πού να απευθυνθούμε να ανεβάσουν στο internet. Μπήκα στο http://peristeris.blogspot.com/ και ζήτησα από τα παιδιά εκεί. Κάνουν καλή δουλειά. Μπείτε & εσείς ρε παιδιά μήπως ανεβάσουν εκεί κατι. Φαίνεται πως διαθέτει πράμα το μαγαζί εκει...
Υ.Γ. Συμπαθα με φίλε "Firfiris ", αλλα δεν μπορούσα να τα κρατήσω μέσα μου!!!

Το τελευταίο: Μάγκες (οι προαναφερθέντες), κόψτε τις προσωπικές αντιπαραθέσεις - υπαινιγμούς και σεβαστείτε τους κανόνες των forum. Αλλιώς, ο διαχειριστής θα μας ξηλώσει...Κι ας πληρώνουμε τα κοινόχρηστα!!!!!

Αγαπητε lefme
Μιας και απευθυνεσαι σε επωνυμους και τους κριτικαρεις , μηπως θα ηταν καλλιτερα να γεινεις και συ επώνυμως ; Ευχαριστω .
 
Οκ admin.Το έκανα ήδη στο προφιλ μου.
Ευχαριστώ για την επισήμανση.
 
Αφήστε τις θεωρίες περί αγιορείτικου μοναχισμού κλπ και μιλήστε μουσικά. Ο κάθε καλλιτέχνης έχει τα υπέρ και τα κατά του. Ο Περιστέρης παρέμενε σταθερός στην τονικότητα, αλλά είχε πολλά δυτικά στοιχεία, όπως μετροφωνία, άργειες κλπ. Ο Χρύσανθος ήταν πολύ μεγάλος μουσικός και ψάλτης. Μουσική κατάρτιση από τις σπάνιες. Γόνος ψάλτη, μαθητής του Πρίγγου και συγγενής πάρα πολύ στο ύφος του. Σπούδασε και φωνητική και την ευρωπαϊκή μουσική σε βάθος. Γνωρίζω παράδειγμα που όταν τον ρώτησε κάποιος μαθητής άλλου Θεσσαλονικέως ψάλτου πού τη βρήκε μία γραμμή που έψαλλε, του απάντησε άμεσα και χωρίς δεύτερη σκέψη "Αναστασιματάριο Ιωάννου, μάθημα τάδε, σελίς τάδε"" (το "τάδε" είναι δικό μου...) Το "μέτριος μουσικός" είναι απαράδεκτος και πρόχειρος χαρακτηρισμός για μια τόσο μεγάλη μουσική φυσιογνωμία. Σχετικά με τον Ταλιαδώρο, είναι νομίζω αναμφισβήτητη η ιεροπρέπεια και η μυσταγωγία που αποπνέει η εκτέλεσή του. Εξίσου εγκρατής γνώστης της ευρωπαϊκής μουσικής. Οι δύο τελευταίοι πράγματι εισάγουν πολλές φορές ευρωπαϊκές εναρμονίσεις στις χορωδιακές εκτελέσεις τους, όμως η όλη έκφρασή τους στο ψάλσιμο, με όλα αυτά τα ποικίλματα και τα λοιπά παραδοσιακά στοιχεία που κληρονόμησαν από τους τόσους Πολίτες που ήρθαν στη Θεσσαλονίκη, τους καθιστά άριστους ψάλτες-πρότυπα. Ενώ η Αθήνα, μακρυά από τις κοιτίδες της παραδόσεως (Κωνσταντινούπολη, Άγ. Όρος) μέχρι να έρθει ο Στανίτσας και οι άλλοι Πολίτες, είχε δασκάλους, εκτός του Ψάχου, πολλούς επιρρεασμένους από την "πολιτισμένη Δύση", όπως οι χοράρχες και συνθέτες τετραφώνων χορωδιών που αναφέρονται σε προηγούμενο μήνυμα. Κι εγώ σας παρακαλώ να ανεβάσετε την ηχογράφηση Περιστέρη - Χρυσάνθου για να κάνει ο καθένας την αξιολόγησή του.
Μου άρεσε η τοποθέτησή σου φίλε "ybulbu".
Κι εγώ παρακαλώ με τη σειρά μου.Ανεβάστε υλικό.
Ευχαριστώ!
 
Αφήστε τις θεωρίες περί αγιορείτικου μοναχισμού κλπ και μιλήστε μουσικά. Ο κάθε καλλιτέχνης έχει τα υπέρ και τα κατά του. Ο Περιστέρης παρέμενε σταθερός στην τονικότητα, αλλά είχε πολλά δυτικά στοιχεία, όπως μετροφωνία, άργειες κλπ. Ο Χρύσανθος ήταν πολύ μεγάλος μουσικός και ψάλτης. Μουσική κατάρτιση από τις σπάνιες. Γόνος ψάλτη, μαθητής του Πρίγγου και συγγενής πάρα πολύ στο ύφος του. Σπούδασε και φωνητική και την ευρωπαϊκή μουσική σε βάθος. Γνωρίζω παράδειγμα που όταν τον ρώτησε κάποιος μαθητής άλλου Θεσσαλονικέως ψάλτου πού τη βρήκε μία γραμμή που έψαλλε, του απάντησε άμεσα και χωρίς δεύτερη σκέψη "Αναστασιματάριο Ιωάννου, μάθημα τάδε, σελίς τάδε"" (το "τάδε" είναι δικό μου...) Το "μέτριος μουσικός" είναι απαράδεκτος και πρόχειρος χαρακτηρισμός για μια τόσο μεγάλη μουσική φυσιογνωμία. Σχετικά με τον Ταλιαδώρο, είναι νομίζω αναμφισβήτητη η ιεροπρέπεια και η μυσταγωγία που αποπνέει η εκτέλεσή του. Εξίσου εγκρατής γνώστης της ευρωπαϊκής μουσικής. Οι δύο τελευταίοι πράγματι εισάγουν πολλές φορές ευρωπαϊκές εναρμονίσεις στις χορωδιακές εκτελέσεις τους, όμως η όλη έκφρασή τους στο ψάλσιμο, με όλα αυτά τα ποικίλματα και τα λοιπά παραδοσιακά στοιχεία που κληρονόμησαν από τους τόσους Πολίτες που ήρθαν στη Θεσσαλονίκη, τους καθιστά άριστους ψάλτες-πρότυπα. Ενώ η Αθήνα, μακρυά από τις κοιτίδες της παραδόσεως (Κωνσταντινούπολη, Άγ. Όρος) μέχρι να έρθει ο Στανίτσας και οι άλλοι Πολίτες, είχε δασκάλους, εκτός του Ψάχου, πολλούς επιρρεασμένους από την "πολιτισμένη Δύση", όπως οι χοράρχες και συνθέτες τετραφώνων χορωδιών που αναφέρονται σε προηγούμενο μήνυμα. Κι εγώ σας παρακαλώ να ανεβάσετε την ηχογράφηση Περιστέρη - Χρυσάνθου για να κάνει ο καθένας την αξιολόγησή του.

Γιάννη,

να 'γιάσει το στόμα σας!!! Εξαιρετική τοποθέτηση...

Δημήτρη,

και ο Χρύσανθος από Φα τη λέει τη Κασσιανή.... Του τσιμπαέι δηλαδή γιατί στονάρει....


Και τέλος, Ποια είναι τα κριτήρια με τα οποία κρίνουμε την ερμηνεία στη ψαλτική τέχνη; Αν κρίνουμε τη ψάλτικη τέχνη με Ευρωπαικής μουσικής κριτήρια τότε οι Χρύσανθος Στανίτσας Φιρφιρής κ Σια που στονάρουν φαλτσάρουν και κάνουν κοκοράκια κατα συρροή, είναι άμουσοι και φάλτσοι.... Είναι; Στις φωνές τους θα πρέπει να αναγνωρίζουμε μουσικές φυσιγνωμίες όπως αντίστοιχα ο Παβαρότι, Ντομίνγκο, Νούτσι κλπ.΄

Αλλο το δεν μας αρέσουν και δεν μας αγγίζουν και άλλο το είναι μέτριοι.... Και μένα ο Παβαρότι δεν μ'αρέσει όπως και ο Στανίτσας αλλά και τους δύο τους ακούω με προσοχή κάθε φορά γατί αναγνωρίζω την αξία τους και το πόσο έχω να ωφεληθώ...

Η φωνή είναι που έκανε το Φιρφιρή σπουδαίο η το γεγονός ότι το ύφος του κουβαλά παράδοση αιώνων που μετουσιώνεται σε 'ελέυθερο' μανικό έρωτα μέσα από την ερμηνεία του;;;;; ( ή μάλλον ο έρωτας μετουσιώνεται σε ύφος...) Για να ακούσομαι λίγο πως ερωτοτροπεί στο "Άστρον...."

Υ.Γ:.....αφου σας λέω είναι στην Αθήνα... πρέπει να παρακαλέσουμε το Γέροντα (όχι το Καραμάνη) να ψάξει στο αρχείο να τη βρεί και να τη στείλει... Δύσκολο αλλά θα προσπαθήσω...
 
Last edited:
θα την ανεβάσω πολύ σύντομα..ΜΕ εξέπληξε η σταση του μελους <φιρφιρη> οτί με την περιφημη πια κασσετα χρυσανθου_περιστερη θα αποφαινοταν η διαδυκτιακη παρεα για τα δυο αυτα μεγαθήρια του αναλογίου σε τετοιο βαθμο που η οποιαδηποτε κριση υστερα θα ηταν περιτη.Εμπαθεια δειχνει ειρωνια και οχι διαθεση για ερευνα και μαθηση.Βλεπεις βαζεις ενα αγιορειτης υπογραφη και σημαινει οτι τα ξερεις ολα...2009 εχουμε μην το ξεχναμε παιδια.Γι αυτο το λογο κατηγγειλα συμπεριφορες αλλων εποχων με επιφυλαξη συμπληρωνω τωρα γιατι δεν υπαρχει γνωριμια,συμπερασματα ειναι προσωπικα ελπιζω και λανθασμενα.Ο Διακο Διονυσης τωρα για εμενα προσωπικα μαζι με τον Παντελεημωνα Καρτσωνα ειναι οι μεγαλυτεροι εκφραστες του αληθινου αγιορειτικου υφους.Οι κελλιωτες και οι των σκητων μοναστες κρατανε αυτο το γνησιο υφος .Περα απο τον αθωνα ομως τοσες γενεες ελληνων μιλουσαν και μιλανε για αυτο που συνεβει στην μητρόπολη των αθηνών το 51..Και κατι αλλο....ενας μοναχός προπερσι που ανεβηκα στο ορος που διακονουσε ως καθημερινος ψαλτης στο Πρωτατο αρχες νοεμβριου μου δήλωσε οτι την Μ εβδομαδα τρέχανε στα οποια ραδιόφωνα υπήρχαν να ακουσούν περιστέρη.Παντως ο περιστερης δεν βρηκε ανταποκριση απο τον αυστηρο θρησκευτικο περιγυρο που κραταει αιχμαλωτη την ελληνικη ορθοδοξια δεκαετιες τωρα αλλα απο τον απλο λαο και απο πνευματικους ανθρωπους και μεγαλους καλλιτεχνες της εποχης του.Και αυτοσ ο συνδυασμος τα λεει ολα.
 
Last edited:
τοσες γενεες ελληνων μιλουσαν και μιλανε για αυτο που συνεβει στην μητρόπολη των αθηνών το 51..Και κατι αλλο....ενας μοναχός προπερσι που ανεβηκα στο ορος που διακονουσε ως καθημερινος ψαλτης στο Πρωτατο αρχες νοεμβριου μου δήλωσε οτι την Μ εβδομαδα τρέχανε στα οποια ραδιόφωνα υπήρχαν να ακουσούν περιστέρη.Παντως ο περιστερης δεν βρηκε ανταποκριση απο τον αυστηρο θρησκευτικο περιγυρο που κραταει αιχμαλωτη την ελληνικη ορθοδοξια δεκαετιες τωρα αλλα απο τον απλο λαο και απο πνευματικους ανθρωπους μεγαλους καλλιτεχνες της εποχης του.Και αυτοσ ο συνδυασμος τα λεει ολα.

Συγγνώμη για την προσωπική ερώτηση, αλλά το τελευταίο αποτελεί ενδιαφέρον κοινωνιολογικό (και όχι μόνο) σχόλιο- άσχετα αν κάποιος το συμμερίζεται ή όχι. Σχετίζεται καθόλου με την προσωπική σας μόρφωση;

ευχαριστώ,
Δ.
 
Συγγνώμη για την προσωπική ερώτηση, αλλά το τελευταίο αποτελεί ενδιαφέρον κοινωνιολογικό (και όχι μόνο) σχόλιο- άσχετα αν κάποιος το συμμερίζεται ή όχι. Σχετίζεται καθόλου με την προσωπική σας μόρφωση;

ευχαριστώ,
Δ.

Dεν ειναι θέμα μορφωσης φίλε μου αλλα έρευνας.Να ψαχνεις χωρίς παροπιδες και να συνδυάζεις γεγονότα και καταστάσεις.Πραγματι υπαρχει μεγαλη σχεση θεολογικων ρευματων και σχολων εκκλησιαστικης μουσικης.Ειναι σε εξελιξη ερευνα απο μελετητες ωστε να κωδικοποιηθουν αυτοι οι συσχετισμοι και οι συνεπειες τους στην εκκλησιαστικη τεχνη και στη εν γενει εκκλησιαστικη ζωη.Ενα ερώτημα θέτω μόνο.Γιατί στις ακολουθιες των παρεκκλησιαστικων οργανωσεων οι ευσεβεις κυριες ψαλλουν αποκλειστικα σακκελαριδη???:cool::cool::cool::rolleyes::
 
Back
Top