Έκταση και όγκος της φωνής

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#21
Παραθέτω ἐκ τοῦ προχείρου σχετικὸ ἀπόσπασμα περὶ φωνητικῆς ἐκγύμνασης ἀπὸ τὸ ἔργο τοῦ Γαβριὴλ ἱερομονάχου (14ος αἰ.), Περὶ τῶν ἐν τῇ ψαλτικῇ σημαδίων καὶ τῆς τούτων ἐτυμολογίας, ἐκδ. Hannick, Ch.- Wolfram, G., [Monumenta Musicae Byzantinae - Corpus Scriptorum de Re Musica 1], Βιέννη 1985, σ. 94, στ. 629-639:
Ταῦτα γοῦν πάντα ἔχων καθ' ἑαυτὸν ὁ μέλλων καλοφωνῆσαι, σκόπει μέχρι πόσων φωνῶν προέρχεται τὸ προκείμενον καλοφωνικόν. Καὶ εἰ μὲν μέχρι τετραφωνίας ἢ πενταφωνίας, γύμνασον τὴν φωνήν σου πρὸ τοῦ ἐλθεῖν τὸν καιρὸν τῆς καλοφωνίας καὶ ἀναβίβασον ταύτην ἐπὶ τὸ ὑψηλότερον· εἶτα ἐπιστρέψας κάτελθε μέχρι τῆς φωνῆς ἧς μέλλεις ποιῆσαι τὴν άρχήν, εἶτα κατάβαινε καὶ ἑτέραν μίαν καὶ οὕτως ἄρχου, διότι ἡ φωνὴ ἀεὶ προέρχεται λεληθότως ἀλλά κρεῖττόν ἐστιν ἔχειν τὴν φωνήν σου ἐλευθέραν ἢ ἀναγκάζεσθαι. Καὶ οὕτω μὲν ποιεῖν δεῖ τὸν δομέστικον ἐπὶ τῶν πλαγίων
 

s_mikhalis

Μιχάλης Στρουμπάκης
#22
Παραθέτω ἐκ τοῦ προχείρου σχετικὸ ἀπόσπασμα περὶ φωνητικῆς ἐκγύμνασης ἀπὸ τὸ ἔργο τοῦ Γαβριὴλ ἱερομονάχου (14ος αἰ.), Περὶ τῶν ἐν τῇ ψαλτικῇ σημαδίων καὶ τῆς τούτων ἐτυμολογίας, ἐκδ. Hannick, Ch.- Wolfram, G., [Monumenta Musicae Byzantinae - Corpus Scriptorum de Re Musica 1], Βιέννη 1985, σ. 94, στ. 629-639:
Ταῦτα γοῦν πάντα ἔχων καθ' ἑαυτὸν ὁ μέλλων καλοφωνῆσαι, σκόπει μέχρι πόσων φωνῶν προέρχεται τὸ προκείμενον καλοφωνικόν. Καὶ εἰ μὲν μέχρι τετραφωνίας ἢ πενταφωνίας, γύμνασον τὴν φωνήν σου πρὸ τοῦ ἐλθεῖν τὸν καιρὸν τῆς καλοφωνίας καὶ ἀναβίβασον ταύτην ἐπὶ τὸ ὑψηλότερον· εἶτα ἐπιστρέψας κάτελθε μέχρι τῆς φωνῆς ἧς μέλλεις ποιῆσαι τὴν άρχήν, εἶτα κατάβαινε καὶ ἑτέραν μίαν καὶ οὕτως ἄρχου, διότι ἡ φωνὴ ἀεὶ προέρχεται λεληθότως ἀλλά κρεῖττόν ἐστιν ἔχειν τὴν φωνήν σου ἐλευθέραν ἢ ἀναγκάζεσθαι. Καὶ οὕτω μὲν ποιεῖν δεῖ τὸν δομέστικον ἐπὶ τῶν πλαγίων
Δεν σφάλλει ο Γαβριήλ...Εμείς πρέπει να κατανοήσωμε επαρκώς τα γραφόμενα. Τα ερωτήματα που τίθενται εδώ είναι πολλαπλά. Κάποια απ' αυτά είναι: για ποια έκταση φωνής μιλάει ο Γαβριήλ; Αυτή που έχω ή αυτή που νομίζω ότι έχω; Γιατί αν δεν ξέρω το πώς, τότε ίσως να μου λείπουν μερικές νότες. Κι αν δεν ξέρω το πώς, ίσως και να μην έχω ποιότητα στο ηχόχρωμα της φωνής. Και έπειτα λέει "γύμνασον". Άρα αποδέχεται τη διαδικασία της εκγύμνασης, φυσικά υπαρχούσης κάποιας μεθοδολογίας. Ποιάς; ερευνητέον (Ίσως τότε οι Κουκουζέληδες και οι άλλοι Μαΐστορες να ήξεραν...κι εμείς να μην το ξέρομε, άσχετα αν τους επικαλούμεθα). Αλλά και αυτή η ίδια η συμβουλή του Γαβριήλ αναφέρεται στην περίπτωση που κάποιος ψάλλει και - πολλές φορές συμβαίνει αυτό- "ανεβαίνει", λόγω κακής μελέτης, περιστάσεων, κακών βοηθών, και άλλων τινων...
 

Nikos L.

Παλαιό Μέλος
#23
Σοβαρα τωρα, εαν καποιοι δεν αντεχετε το διαλογο με στοιχεια καλο ειναι να μην ξεκινατε συζητησεις κ' πετατε φωτοβολιδες. Να τις κρατησετε για την Ανασταση, θα φανουν πιο χρησιμες εκει.
Καλο ξημερωμα.
Δε νομίζω να σου μίλησα με τέτοιο τρόπο...
Μάλλον εσύ δεν αντέχεις το διάλογο, ή την άλλη-διαφορετική ανάγνωση του ιδίου κειμένου για παράδειγμα, όπως αυτό που ανέβασε ο δομέστικος.
όσο για τη φωτοβολίδα ... χάρισμά σου.
 

Greekψαλτης

Ψαλῶ τῶ Θεῶ μου, ἕως ὑπάρχω.
#24
Δε νομίζω να σου μίλησα με τέτοιο τρόπο...
Μάλλον εσύ δεν αντέχεις το διάλογο, ή την άλλη-διαφορετική ανάγνωση του ιδίου κειμένου για παράδειγμα, όπως αυτό που ανέβασε ο δομέστικος.
όσο για τη φωτοβολίδα ... χάρισμά σου.
Φυσικα κ' δεν μιλησες με τον ιδιο τροπο. Εγω απο τη μια εξεφρασα μια θεση στηριζομενος σε αναφορα του Αρχοντος (κ' δεν ειναι η μονη), ο λόγος του οποίου λογω της σφαιρικης του γνωσης γυρω απο τη μουσικη κ' οντας ανθρωπος μετρημενος σε αυτα που λεει (οπως τουλαχιστον φαινεται ολα αυτα τα χρονια), εχει ιδιαίτερη αξία κ' βαρύτητα αφου γνωριζει πολυ καλα το αντικειμενο (της φωνητικης) τοσο ως προς τη πρακτικη του αξια αλλα κ' την ιστορικη του διασταση σε σχεση με την Εκκλησιαστικη μας μουσικη. Εσυ απο την αλλη εξακολοθεις να μη μας παραθετεις κανενα στοιχειο προκειμενου να στηριξεις την αποψη σου για το τι γνωριζαν ή καλυτερα δεν γνωριζαν οι ιεροψαλτες ανα τους αιωνες κ' αναφερομαι φυσικα σε ανθρωπους οι οποίοι ειχαν τη τυχη να εχουν πληρη κ' ολοκληρωμενο κυκλο μουσικων σπουδων κ' οχι στον κατατρεγμενο απο τον τουρκο Ελληνα.
Βλεπεις λοιπον καλε συναδελφε οτι σου μιλησα πολυ καλυτερα αφου σου εδωσα καποια βασιμα στοιχεια ν'ακολουθησεις με διαθεση να βοηθησω σε ενα θεμα στο οποιο πρωτος εγω υστερω κ' εχω "ζημιωθεί" λογο της κακης αντιληψης που υπαρχει -δυστυχως- γυρω απο αυτο.
Καλη σου μερα.

Υ.Γ. Χαρακτηρισα την γενικευμενη κ' τελειως αστηρικτη θεση σου ως φωτοβολιδα την οποία συμπληρωσε η ειρωνια σου στο τελευταιο σου χθεσινο μνμ κ' δεν προκειται να υπεισέλθω σε οποιαδηποτε προσωπική αντιπαραθεση.
 
Last edited:

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#25
Δεν σφάλλει ο Γαβριήλ...Εμείς πρέπει να κατανοήσωμε επαρκώς τα γραφόμενα. Τα ερωτήματα που τίθενται εδώ είναι πολλαπλά. Κάποια απ' αυτά είναι: για ποια έκταση φωνής μιλάει ο Γαβριήλ; Αυτή που έχω ή αυτή που νομίζω ότι έχω; Γιατί αν δεν ξέρω το πώς, τότε ίσως να μου λείπουν μερικές νότες. Κι αν δεν ξέρω το πώς, ίσως και να μην έχω ποιότητα στο ηχόχρωμα της φωνής. Και έπειτα λέει "γύμνασον". Άρα αποδέχεται τη διαδικασία της εκγύμνασης, φυσικά υπαρχούσης κάποιας μεθοδολογίας. Ποιάς; ερευνητέον (Ίσως τότε οι Κουκουζέληδες και οι άλλοι Μαΐστορες να ήξεραν...κι εμείς να μην το ξέρομε, άσχετα αν τους επικαλούμεθα). Αλλά και αυτή η ίδια η συμβουλή του Γαβριήλ αναφέρεται στην περίπτωση που κάποιος ψάλλει και - πολλές φορές συμβαίνει αυτό- "ανεβαίνει", λόγω κακής μελέτης, περιστάσεων, κακών βοηθών, και άλλων τινων...
Πέραν τῶν ἰδιαιτέρων ἐρευνητικῶν ζητημάτων ποὺ προκύπτουν, βέβαια μοιάζει ἡ ὕπαρξη διαδικασίας γιὰ ἐκγύμναση καὶ ζέσταμα τῆς φωνῆς, διαδικασία ποὺ σήμερα ἐμπίπτει στὸ πεδίο τῆς φωνητικῆς.
 

Nikos L.

Παλαιό Μέλος
#26
Φυσικα κ' δεν μιλησες με τον ιδιο τροπο.

Βλεπεις λοιπον καλε συναδελφε

Υ.Γ. Χαρακτηρισα την γενικευμενη κ' τελειως αστηρικτη θεση σου ως φωτοβολιδα την οποία συμπληρωσε η ειρωνια σου στο τελευταιο σου χθεσινο μνμ κ' δεν προκειται να υπεισέλθω σε οποιαδηποτε προσωπική αντιπαραθεση.
καλός;;

για ποιά ειρωνεία μιλάς;;

μπορεις να στηρίξεις τη δική σου θέση;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;
 
Last edited:

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
#27
.. μπορεις να στηρίξεις τη δική σου θέση;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;
Η συγκεκριμένη θέση έχει στηριχθεί επαρκώς όχι μόνο εδώ αλλά και σε παλαιότερη συζήτηση. Εάν κανείς δεν πείθεται από τα προφανή και χιλιοειπωμένα, ο διάλογος είναι μάταιος.
 

Greekψαλτης

Ψαλῶ τῶ Θεῶ μου, ἕως ὑπάρχω.
#28
...μπορεις να στηρίξεις τη δική σου θέση;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;
Ναι! Στα λεγομενα του Αρχοντα κ. Αστέρη κ' οπως καταλαβαίνετε δεν προκειται για δικη μου αποψη. Ποσες φορες πρεπει να το γραψω ή να παραθεσω το βιντεο οπου αναφερεται σε αυτο το ζητημα με πολυ απλο κ' κατανοητο τροπο? Προσεξτε, κανω αναφορα σε Πρωτοψαλτη (διοτι αν μιλησουμε για αλλα ειδη μουσικης, αυτα ειναι πραγματα δεδομενα κ' επιστημονικως αποδεδειγμενα εδω κ' "χιλιετιες", εμεις μονο εχουμε μεινει στο "μεσαίωνα") με τη βαρυτητα που εχει ο λογος του Αρχοντα προκειμενου, αν οχι να πεισθειτε, τουλαχιστον να προβληματιστειτε κ' να ψαξετε περαιτερω, εκτος κ' αν σας ειναι πολυ "λιγος" για να σας κινησουν το ενδιαφερον τα λεγομενα του.
Απο'κει κ' περα με εκφραζει απολυτα το παραπανω μνμ του κ.Νεοκλη.
«ο έχων ώτα ακούειν, ακουέτω».
 
Last edited:

mmamais

Μαμάης Μιχάλης
#29
Μια ερώτηση έκανε αρχικά ο Απόστολος, το θέμα εξελίχθηκε σε συζήτηση γενικότερου ενδιαφέροντος για τη φωνητική, σχήματος ατέρμονος κύκλου διότι τα θέματα αυτά είναι λυμένα αιώνες τώρα.

Στιγμές χαλάρωσης στο ψαλτολόγιον, με φραπέ γλυκό με γάλα (για 3 μέρες ακόμα).
 
Top