Άξιον εστίν, Νικολάου Πρωτοψάλτου Σμύρνης, ήχος Βαρύς επταφωνών

#1
"Άξιον εστίν Νικολάου Πρωτοψάλτου Σμύρνης, ήχος Βαρύς επταφωνών. Ψάλλει ο Ιωαννίδης Χρυσοβαλάντης σε ζωντανή ηχογράφηση απ´ο τον Ιερό Μητροπολιτικό Ναό Αγίου Νικολάου Ελευθερουπόλεως"
 

Attachments

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
#3
"Άξιον εστίν Νικολάου Πρωτοψάλτου Σμύρνης, ήχος Βαρύς επταφωνών. Ψάλλει ο Ιωαννίδης Χρυσοβαλάντης σε ζωντανή ηχογράφηση απ´ο τον Ιερό Μητροπολιτικό Ναό Αγίου Νικολάου Ελευθερουπόλεως"
Αυτό είναι τέταρτος φεραχνακ δεν είναι βαρύς
 
#4
Αυτό είναι τέταρτος φεραχνακ δεν είναι βαρύς
Προφανώς και δεν είναι φεραχνακ, αυτά πες τα σε αυτούς που βάζουν και ισοκράτημα Δι. Αν η ένσταση σου είναι στην ύφεση του Βου αυτό το συζητάμε
 
Last edited:

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
#5
Προφανώς και δεν είναι φεραχνακ, αυτά πες τα σε αυτούς που βάζουν και ισοκράτημα Δι. Αν η ένσταση σου είναι στην ύφεση του Βου αυτό το συζητάμε
Κατά την δική μου αίσθηση θέλει μεγαλύτερο το πα-ζω, ώστε ώστε ο πα να ακούγεται πρώτος ήχος και ο δι τριφωνία πρώτου. Ε αυτοί που κάνουν ίσο δι και σηκώνουν τον ζω είναι για τα σκουπίδια, εσύ είσαι καλός ψάλτης δεν σε είπα κι έτσι!
Σήμερα έχουν φθίνει τα ακούσματα με το καθαρό ύφος του βαρέως, όπως ακούμε εδώ
Όταν δηλαδή ψάλλεις στον ζω θέλει να έχεις την αίσθηση ενός "μεικτού" ακούσματος τρίτου και λεγέτου, όχι σκέτο λεγέτου.
Εσύ καλά το έψαλες κατά τα σημερινά δεδομένα.
Η παρατήρηση μου λοιπόν δεν είναι σε καμία περίπτωση επί προσωπικού.
Απλά δείχνω κάποια πράγματα-"λεπτομέρειες" που έχω παρατηρήσει, πως έχουν αλλάξει με τα χρόνια για λόγους που έχω αναφέρει.
 

Attachments

Last edited:
#6
Σολδάτε Ευάγγελε βλέποντας εδώ, εδώ αλλά και εδώ καταλαβαίνω οτι έχεις κάποιο θέμα με τον βαρύ...
Είσαι πολέμιός του και τον βλέπεις συνέχεια σαν τέταρτο βρε παιδί μου!!!
Προηγούμενα έχεις μαζί του;
Να σε ρωτήσω: Την β στάση των τυπικών ("αίνει η ψυχή μου...") που ο Λ.Αγγελόπουλος την κατέγραψε σε λέγετο, ο ιερομ. Ιερόθεος γιατί στο βιβλίο του την έχει σε βαρύ;
 
Last edited:

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
#7
Σολδάτε Ευάγγελε βλέποντας εδώ, εδώ αλλά και εδώ καταλαβαίνω οτι έχεις κάποιο θέμα με τον βαρύ...
Είσαι πολέμιός του και τον βλέπεις συνέχεια σαν τέταρτο βρε παιδί μου!!!
Προηγούμενα έχεις μαζί του;
Να σε ρωτήσω: Την β στάση των τυπικών ("αίνει η ψυχή μου...") που ο Λ.Αγγελόπουλος την κατέγραψε σε λέγετο, ο ιερομ. Ιερόθεος γιατί στο βιβλίο του την έχει σε βαρύ;
Το πρόβλημα δεν είναι ο βαρύς αλλά γενικά το διατονικό γένος
Στον βαρύ φαίνεται πιο έντονα το πρόβλημα, επειδή καταργείται ο πρώτος ήχος στον πα με την ύψωση του γα για να συμφωνήσει με τον κακώς υψωμένο ζω. Εάν έχεις χαμηλά τον νη και τον ζω όλο το αρμονικό πρόβλημα λύνεται.
Ο λέγετος δεν είναι ήχος αλλά είναι η ιδέα του δευτέρου ήχου η οποία μπορεί να επιτευχθεί σε όλα τα μεγέθη διφωνίας, για αυτό υπάρχει και το μπέρδεμα.
Ο λέγετος δηλαδή μπορεί να ακουστεί σε μεγάλη(ως βαρύς) αλλά και σε μικρή διφωνία(ως πλβ).
Όταν όμως είναι βαρύς θέλει μεγάλη διφωνία, διότι αλλιώς οι μεταβολές σε τρίτο στον γα και σε πρώτο στον πα είναι ανέφικτες.
 
Last edited:
#8
Κατά την δική μου αίσθηση θέλει μεγαλύτερο το πα-ζω, ώστε ώστε ο πα να ακούγεται πρώτος ήχος και ο δι τριφωνία πρώτου. Ε αυτοί που κάνουν ίσο δι και σηκώνουν τον ζω είναι για τα σκουπίδια, εσύ είσαι καλός ψάλτης δεν σε είπα κι έτσι!
Σήμερα έχουν φθίνει τα ακούσματα με το καθαρό ύφος του βαρέως, όπως ακούμε εδώ
Όταν δηλαδή ψάλλεις στον ζω θέλει να έχεις την αίσθηση ενός "μεικτού" ακούσματος τρίτου και λεγέτου, όχι σκέτο λεγέτου.
Εσύ καλά το έψαλες κατά τα σημερινά δεδομένα.
Η παρατήρηση μου λοιπόν δεν είναι σε καμία περίπτωση επί προσωπικού.
Απλά δείχνω κάποια πράγματα-"λεπτομέρειες" που έχω παρατηρήσει, πως έχουν αλλάξει με τα χρόνια για λόγους που έχω αναφέρει.
Παλι καλα Βαγγελη που δεν με θεωρεις για τα σκουπιδια...θεωρητικα δεν διαφωνουμε πουθενα απο τα αρκετα ενδιαφεροντα που γραφεις και υποστηριζεις, επετρεψε μου ομως να σου υποδειξω οτι βρηκες λαθος ηχογραφηση και λαθος παραδειγμα για να αναπτυξεις τις ευλογες αντιρρησεις σου για το συγχρονο ακουσμα του βαρεως. Το μαθημα λοιπον αυτο πουθενα δεν κανει σταση στον Πα και ως εκ τουτου ο Γα δεν ειναι απαραιτητο να ειναι καρφωμενος φυσικος, αλλα να "παιζει" αναλογα με την μελωδικη κινηση, οπως αλλωστε φαινεται ξεκαθαρα οτι παιζει μεταξυ φυσικου και ΕΛΑΦΡΩΣ υψωμενου, (αναλογα με την σταση που θα κανει η καθε φραση) στην τελειοτερη αποδοση του βαρεως απο τον Προυσαλη που υπαρχει ηχογραφημενη, την οποια φερεις και εσυ ως παραδειγμα. Δευτερον δεν υπαρχει καμμια διαφορα της διφωνιας Πα-Ζω που ψαλλω με αυτη του Προυσαλη, την οποια εχω υποψη μου και την εχω χιλιοακουσει ως τοπ δειγμα βαρεως και θα επρεπε ολοι ΑΝΕΞΑΙΡΕΤΩΣ οι ψαλτες να ακουνε και στον υπνο τους για να καθαρησουν τα αυτια τους. Και τριτον οσον αφορα την δικη σου ηχογραφηση σε ευχαριστω που μπηκες στον κοπο, να με συμπαθας ομως διοτι αν μπω σε λεπτομερειες θα σε στενοχωρησω...αυτο που μπορω να παρατηρησω γενικα μονο ειναι οτι προκειται για ενα τελειως ΤΕΧΝΗΤΟ ακουσμα, σε καποιες περιπτωσεις και ξεκουρδιστο, που μικρη σχεση εχει με αυτο του Προυσαλη και το μονο που επιδιωκει ειναι οχι να αποτυπωσει την αληθεια του βαρεως ηχου αλλα να τον βιασει να υπαχθει σε θεωρητικα καλουπια που οσο σωστα και να ειναι, δεν αποτυπωνουν πληρως την πραξη ουτε καν στην πιο παραδοσιακη της εκδοχη.
Φιλικα
 
Last edited:

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
#9
Ο Γα στον βαρύ παίζει αλλά δεν παίζει τόσο όσο ο ζω στον λέγετο, διότι θέλει τρίτη μικρή ο πα-γα για να ακουστεί ο πρώτος όπως είπα. Το μεγάλο Πα γα είναι χονδρικά για να συνεννοηθούμε 18 μόρια ενώ το μικρό που παίζει προς τα κάτω ο γα γίνεται πα-γα περί τα 15 μόρια, μικρότερο δηλαδή της μικρής τρίτης του πιάνου.
Ο Προύσαλης κάνει ξεκάθαρα μεγάλο γα-κε και μικρό πα-γα. Εσύ κάνεις μεγάλο Δι-ζω. Το δι-ζω είναι μικρό κι όχι μεγάλο. Λες λέγετο σαν εκ του βου κι όχι βαρύ. Το έψαλλα έντονα για να καταλάβεις την διαφορά. Κάποια σου φαίνονται ξεκούρδιστα, φυσικό είναι να έχεις αυτή την άποψη.
Σεβαστή η γνώμη σου κι ευχαριστώ. Πάντα κάνω ιεράρχηση της κάθε γνώμης από όλους τους συναδέλφους, αλλιώς δεν υπάρχει βελτίωση.
Ζύγισε κι εσύ αν θες αυτά που σου είπα, όπως κι εγώ αυτά που μου είπες ώστε να υπάρξει βελτίωση.
Καλημέρα!
 
#10
Ο Γα στον βαρύ παίζει αλλά δεν παίζει τόσο όσο ο ζω στον λέγετο, διότι θέλει τρίτη μικρή ο πα-γα για να ακουστεί ο πρώτος όπως είπα. Το μεγάλο Πα γα είναι χονδρικά για να συνεννοηθούμε 18 μόρια ενώ το μικρό που παίζει προς τα κάτω ο γα γίνεται πα-γα περί τα 15 μόρια, μικρότερο δηλαδή της μικρής τρίτης του πιάνου.
Ο Προύσαλης κάνει ξεκάθαρα μεγάλο γα-κε και μικρό πα-γα. Εσύ κάνεις μεγάλο Δι-ζω. Το δι-ζω είναι μικρό κι όχι μεγάλο. Λες λέγετο σαν εκ του βου κι όχι βαρύ. Το έψαλλα έντονα για να καταλάβεις την διαφορά. Κάποια σου φαίνονται ξεκούρδιστα, φυσικό είναι να έχεις αυτή την άποψη.
Σεβαστή η γνώμη σου κι ευχαριστώ. Πάντα κάνω ιεράρχηση της κάθε γνώμης από όλους τους συναδέλφους, αλλιώς δεν υπάρχει βελτίωση.
Ζύγισε κι εσύ αν θες αυτά που σου είπα, όπως κι εγώ αυτά που μου είπες ώστε να υπάρξει βελτίωση.
Καλημέρα!
Ανεξαρτητα απο τα μορια που αναφερεις, ο Προυσαλης ψαλλει και μικρο και μεγαλο πα-γα, αναλογα με την μελωδικη φραση, αρα λεμε το ιδιο πραγμα. Επισης ξεκαθαρα κανει γα-κε μεγαλο, με τον δι ομως, οταν προκειται να κανει σταση στον γα, οχι φυσικο οπως της τριφωνιας του α ηχου, οποτε στον Βαρυ ο Δι ΔΕΝ ειναι φυσικος παντα, αλλα παιζει και αυτος αναλογα με την μελωδικη κινηση. Τελος εγω ΔΕΝ ψαλλω λεγετο γιατι ο λεγετος στην πραξη δεν επταφωνει, ψαλλω ξεκαθαρα βαρυ ηχο που επταφωνει, βασανισμενο και ψαγμενο απο χιλιες μεριες, και οχι πρωτοβαρυ οπως θες να το λες εσυ με την τριφωνια πα-δι πρωτου ηχου εφαρμοσμενη σε καθε μελος του βαρεως ηχου. Αν δεν "εγκρινεις" τον δι μου στο συγκεκριμενο μελος και τον θεωρεις χαμηλο αυτο ειναι υποκειμενικο, οπως και εγω δεν εγκρινω αυτο που εψαλλες σε κομβικα του σημεια, γιατι πολυ απλα δεν συμφωνει σε αρκετα σημεια ουτε με αυτο που ψαλλει ο Προυσαλης. Βρισκω ενδιαφερουσες τις αποψεις σου και την οπτικη σου, ομως απο εκει και περα οταν αξιολογεις κατι εσυ μιλας θεωρητικα, εγω μιλαω στην πραξη μαυτο που ακουμε και ψαλλουμε. Η εξελιξη ειναι θεμιτη για ολους και η ανταλλαγη αποψεων δημιουργικη, Να εισαι καλα!
 
Last edited:

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
#11
Δεν είναι εντελώς ανεξάρτητα τα μόρια αν κάνεις πα-γα μεγαλυτερο από 19 μόρια τότε αλλάζει η αρμονία και ο πα παυει να είναι πρωτος-δωριος ήχος, το πα-γα στο διατονικό κυμαίνεται από 15 έως 19 το πολύ. Το πα-γα 22 μόρια που λένε τα σύγχρονα θεωρητικά είναι λάθος, οι παλιοί δεν έψαλλαν έτσι.
 
#12
Δεν είναι εντελώς ανεξάρτητα τα μόρια αν κάνεις πα-γα μεγαλυτερο από 19 μόρια τότε αλλάζει η αρμονία και ο πα παυει να είναι πρωτος-δωριος ήχος, το πα-γα στο διατονικό κυμαίνεται από 15 έως 19 το πολύ. Το πα-γα 22 μόρια που λένε τα σύγχρονα θεωρητικά είναι λάθος, οι παλιοί δεν έψαλλαν έτσι.
Συμφωνω απολυτα!κατι αλλο;
 
Top