Άξιον εστίν Γρηγορίου Δ' Άγια

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
#1
Ένα πολύ ωραίο και λιτό "Άξιον εστίν" είναι η σύνθεση του Γρηγορίου σε Δ' Άγια, το οποίο λέω συνήθως όταν έχουμε Δ' ήχο.
Επειδή είμαι "εκτός έδρας" το έψαχνα στο διαδίκτυο και το βρήκα τυχαία στην ιστοσελίδα του καθηγητού κ. Εμμανουήλ Γιαννόπουλου από εδώ: http://users.auth.gr/mangian/Σημειώσεις Βυζαντινή ΙΙ, 20110019.gif από όπου και το ανεβάζω:
 

Attachments

Last edited:

Στέλιος Σ.

Παλαιό Μέλος
#6
Υπάρχουν στην Μουσική Πανδέκτη Τ. Δ΄ του Στεφάνου μαζί με άλλα 14 Άξιον Εστίν του Γρηγορίου, 2 για κάθε ήχο, αν θυμάμαι καλά.

Όντως πολύ όμορφα μέλη!
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
#7
Τι περίεργη η κατάληξη στον κάτω Κε με τον τρόπο που γίνεται...:confused::confused::confused:

Δεν υπάρχει περίπτωση (θα έπαιρνα και όρκο) να μην υπάρχει τυπογραφικό θεματάκι σε αυτή την δεύτερη σύνθεση. Ο Γρηγόριος
αποκλείεται να έκανε μία τέτοια κατάληξη. Το μέλος σίγουρα κατευθύνεται προς τον κε (το κάνει και προς το τέλος εξάλλου με φανερές τις προθέσεις και τα πρότυπά του), αλλά ένας γνώστης της παλαιάς γραφής δεν θα κατέληγε το κύλισμα διάφωνο. Ούτε οι πιο extreme σημερινοί συνθέτες δεν θα το έκαναν αυτό... Οι έχοντες και άλλες καταγραφές του παρόντος (ιδιαιτέρως χειρόγραφες) ας το επιβεβαιώσουν.
 

filomousos

Παλαιό Μέλος
#9

Δεν υπάρχει περίπτωση (θα έπαιρνα και όρκο) να μην υπάρχει τυπογραφικό θεματάκι σε αυτή την δεύτερη σύνθεση. Ο Γρηγόριος
αποκλείεται να έκανε μία τέτοια κατάληξη. Το μέλος σίγουρα κατευθύνεται προς τον κε (το κάνει και προς το τέλος εξάλλου με φανερές τις προθέσεις και τα πρότυπά του), αλλά ένας γνώστης της παλαιάς γραφής δεν θα κατέληγε το κύλισμα διάφωνο. Ούτε οι πιο extreme σημερινοί συνθέτες δεν θα το έκαναν αυτό... Οι έχοντες και άλλες καταγραφές του παρόντος (ιδιαιτέρως χειρόγραφες) ας το επιβεβαιώσουν.
Ο Γ. Ραιδεστηνός όμως ναι
http://digma.mmb.org.gr/MediaHandler.ashx?id=000000000233647&m=2&height=0&width=0

http://digma.mmb.org.gr/MediaHandler.ashx?id=000000000233647&m=2&height=0&width=0
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
#10
Τι ακριβώς αναφέρετε ότι κάνει ο Ραιδεστηνός σε αυτή του την σύνθεση σε σχέση με το σχόλιο για την αντίστοιχη του Γρηγορίου; Διότι ενώ και το χειρόγραφο που παραθέτετε έχει και αυτό κάποια θέματα αντιγραφής όπως το κλάσμα της αποστρόφου στην 3η σειρά όπου είναι ουσιαστικά γοργόν, εντούτοις είναι ξεκάθαρο το που στοχεύει η κάθε φράση και ολοκληρώνεται εκεί. Στο του Γρηγορίου η επίμαχη φράση στοχεύει προς τον κάτω Δι και στον τελευταίο φθόγγο αντί ίσου βάζει ολίγον, κάτι εξ αρχής εσφαλμένο για τη συγκεκριμένη φράση.
 

Laosynaktis

Παλαιό Μέλος
#11
Η δική μου υπόθεση για το τι θα ήθελε να πει ο ποιητής.
Βλ. όμως Δοξολογία Ιακώβου, Δ' ήχος, στο (Κύριε καταφυγή)..."εν γενεά και γενεά" στο Ταμείο του Χουρμουζίου, τ. Α΄σ. 472 (τον οποίο αντιγράφει και ο Φωκαεύς στο Ταμείο του, τ. Β΄, σ. 456. Ο Γρηγόριος δεν την έχει). Στην Πανδέκτη η κατάληξη που οδεύει προς το κάτω Δι, τελειώνει με Ολίγον στο Κε, όμως υπάρχει μαρτυρία Δι και ακολουθεί ανάβαση 5 φωνών. Κάπου υπάρχει ένα λάθος.
Σε χφ. παλ. γραφής (Ανθολογία από τη Βάροια) τα σημάδια πάνε στον κάτω Δι (Ίσον στο τέλος), αλλά υπάρχει μαρτυρία Πρώτου+Δευτέρου, δηλ. κάτω Κε και ακολουθεί 4φωνη ανάβαση, σε συμφωνία με τον Χουρμούζιο σ' αυτά τα δύο σημεία. Δυστυχώς δεν θυμάμαι σε ποιό άλλο χφ έχω δεί τις Δοξολογίες του Ιακώβου για να διασταυρώσω.
Δηλ. δεν αποκλείεται αυτό που γράφεις (και είναι και ομαλότερο), δεν αποκλείεται όμως και το άλλο.
Καταλήξεις σε κάτω Κε υπάρχουν σε μέλη Άγια. Εδώ ίσως πρόκειται και για επιδράσεις από το Μακάμ Νιουχούφτ (Αγια με κάτάληξη στον κάτω Κε. Συγγενικό του το με περιγραφικότερο όνομα Μακάμ Νεβά Ασιράν).
 
Last edited:

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
#12
Βλ. όμως Δοξολογία Ιακώβου, Δ' ήχος, στο (Κύριε καταφυγή)..."εν γενεά και γενεά" στο Ταμείο του Χουρμουζίου, τ. Α΄σ. 472
View attachment Χουρμούζιος.JPG
(τον οποίο αντιγράφει και ο Φωκαεύς στο Ταμείο του, τ. Β΄, σ. 456.
View attachment Φωκαέας.JPG
Ο Γρηγόριος δεν την έχει). Στην Πανδέκτη η κατάληξη που οδεύει προς το κάτω Δι, τελειώνει με Ολίγον στο Κε, όμως υπάρχει μαρτυρία Δι και ακολουθεί ανάβαση 5 φωνών. Κάπου υπάρχει ένα λάθος.
View attachment Πανδέκτη.JPG
Σε χφ. παλ. γραφής (Ανθολογία από τη Βάροια) τα σημάδια πάνε στον κάτω Δι (Ίσον στο τέλος), αλλά υπάρχει μαρτυρία Πρώτου+Δευτέρου, δηλ. κάτω Κε και ακολουθεί 4φωνη ανάβαση, σε συμφωνία με τον Χουρμούζιο σ' αυτά τα δύο σημεία.
View attachment Παλαιά.JPG
Φαινομενικά η παραλλαγή στον κώδικα τελειώνει στον κάτω δι, αν και δεν είμαι γνώστης. Αυτό όμως που λέτε για την μαρτυρία το δέχομαι, εφόσον ο κάτω δι στον πρώτο στίχο της ίδιας δοξολογίας φαίνεται να είναι διαφορετική:
View attachment Δόξα σοι τω δείξαντι Ιακώβου (παλαιά).JPG
Δυστυχώς δεν θυμάμαι σε ποιό άλλο χφ έχω δεί τις Δοξολογίες του Ιακώβου για να διασταυρώσω.
Δηλ. δεν αποκλείεται αυτό που γράφεις (και είναι και ομαλότερο), δεν αποκλείεται όμως και το άλλο.
Απλά δεν πίστευα ότι το κύλισμα θα τελείωνε ποτέ με αυτό τον τρόπο, thats all.
Καταλήξεις σε κάτω Κε υπάρχουν σε μέλη Άγια.
Ουδέν αληθέστερον τούτου, γιαυτό έγραψα πριν:
Το μέλος σίγουρα κατευθύνεται προς τον κε (το κάνει και προς το τέλος εξάλλου με φανερές τις προθέσεις και τα πρότυπά του)...
Εδώ ίσως πρόκειται και για επιδράσεις από το Μακάμ Νιουχούφτ (Αγια με κάτάληξη στον κάτω Κε. Συγγενικό του το με περιγραφικότερο όνομα Μακάμ Νεβά Ασιράν).

Ευχαριστώ (και) για αυτή την πληροφορία!

Υ.Γ. Μάλλον βιάστηκα να απολυτοποιήσω την άποψή μου :eek:.
 
#13
Τα δυο άξιον εστί του Γρηγορίου σε ήχο δ΄ (άγια), σε pdf.

Ηχητικά για το (α) υπάρχουν εδώ.
 

Attachments

Last edited:
Top