«Ἡ ποίηση νέων ἀκολουθιῶν ὡς παραγωγή συγχρόνου λειτουργικοῦ λόγου»

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#1

Τό Ψαλτολόγιον ἔχει εἰδική ἑνότητα γιά ἀκολουθίες/φυλλάδες ἁγίων, πού δέν περιέχονται στά ἐν χρήσει μηναῖα, μέ σκοπό τήν πραγματική ἐξυπηρέτηση τῶν ψαλτῶν.
Ἡ ὑπερβολική ὅμως ἀναζήτηση ἀκολουθιῶν ἀγνώστων ἤ μή ἀνακηρυχθέντων ἁγίων ἤ ἀδόκιμων συνθέσεων ἤ ἀκόμη ἀκολουθιῶν στή δημοτική... ἔχει δημιουργήσει κατά καιρούς ἀντιδράσεις ἀπό μέλη, ἀλλά καί ἀπό τόν συντονισμό (μέ ΠΜ), καθόσον, ὅπως προανέφερα, δέν εἶναι αὐτή ἡ θεματολογία καί ὁ σκοπός τοῦ Ψ. Τό Ψ ἁπλῶς βοηθᾶ σέ συγκεκριμένες καί πράγματι ἀναγκαῖες ἀναρτήσεις ἀκολουθιῶν.
Ἀναρτῶ τήν εἰσήγηση τοῦ σεβ. μητροπολίτου Ἐδέσσης κ. Ἰωήλ μέ θέμα: «Ἡ ποίηση νέων ἀκολουθιῶν ὡς παραγωγή συγχρόνου λειτουργικοῦ λόγου» πρός ἐνημέρωσίν μας (Ἐκκλησία, Ἰούνιος 2012).

 

Attachments

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
#2
Ωραιότατη εισήγηση γέροντα, η οποία θέτει στον προβληματισμό της και έναν τομέα που πολλοί σημερινοί υμνογράφοι θεωρούν ως δευτερεύον και ο οποίος αφορά άμεσα στην κοινότητα του Ψαλτολόγιου. Αυτόν της μελοποιΐας των ποιημάτων.

Σας εξομολογούμαι ότι δακτυλογραφόντας κομμάτια από το Δοξαστάριο του Πέτρου έχοντας δίπλα και το Μηναίο για τυχόν αλλαγές στο ποιητικό κείμενο, υπάρξαν αρκετές στιγμές που σκεφτόμουν πόσο τυχερός ήταν ο Πέτρος που είτε μελοποιούσε εξ αρχής είτε κατέγραφε την επικρατούσα μουσική ιδιομέλων τόσο "στροτών", όπου η μουσική έβγαινε από μόνη της.

Πέρα από τα απαραίτητα πνευματικά εφόδια που αναφέρει ο άγιος Εδέσσης ως προϋποθέσεις για την δημιουργία ύμνων, θα πρέπει να προστεθεί και η μουσική - ψαλτική εμπειρία ώστε ο υμνογράφος να έχει την δυνατότητα όχι μόνο να βλέπει την γραμματική και το συντακτικό του κειμένου, αλλά να μπορεί να το φανταστεί και να ψάλλεται. Σίγουρα δεν γεννιούνται κάθε μέρα ούτε Δαμασκηνοί, ούτε Ρωμανοί, αλλά δεν θα πρέπει
οι απόγονοι του έργου τους να προσπαθούν έστω να ακολουθούν τα χνάρια τους;

Υ.Γ. Συγγνώμη για την παρέμβαση ενός παντελλώς άσχετου με το αντικείμενο...
 
P

ptz

Guest
#3
Και σε αυτό εδώ το θέμα/πρόβλημα,όπως και στο αντίστοιχο του...ορυμαγδού των μουσικών εκδόσεων,η λύση είναι στα χέρια της Διοικούσας Εκκλησίας.Οι αρμόδιες επιτροπές υμνολογίας, λατρείας,μουσικής κλπ κλπ υφίστανται αλλά.... μάλλον στα χαρτιά.
Αν λειτουργούσαν ουσιωδώς,ο πάσα ένας υποψήφιος υμνογράφος ή μελοποιός θα ήξερε ότι τίποτα από τα έργα του δεν θα εγκριθεί να ψάλλεται σε Εκκλησία αν προηγουμένως δεν υποστεί πλήρη και ουσιαστικό έλεγχο γιά την αναγκαιότητα,χρησιμότητα και καταλληλότητα του πονήματός του.
Και ούτε βέβαια εκτός τυπικού και άνευ Συνοδικής εγκρίσεως ο κάθε προϊστάμμενος Ναού [συνήθως Αρχιμανδρίτης] θα μπορούσε να καθιερώσει "απίθανες" ακολουθίες σε "απίθανες" ημέρες,ακόμη και σε ΜΗ Αγιοποιημένους.
Ετσι όπως πάμε,μετά τον εξωβελισμό των κλασσικών μουσικών εκδόσεων από τα αναλόγια με κάθε είδους νέες βαρύγδουπες εκδόσεις και ογκώδη ντοσιέ με φωτοτυπίες,θα εξωβελιστούν και οι καθιερωμένες από αιώνες ακολουθίες γιά τα Σάββατα,τις Κυριακές και τις καθημερινές.......καθώς και τα βασικά βιβλία όπως η Παρακλητική,τα μηναία,το Ωρολόγιο κλπ.
Μία απλή εντολή [αλλά με εφαρμογή] απαιτείται:
Ουδείς θα ψάλλει ουδέν πέραν των διπτύχων και ότι σε αυτά αναφέρεται ως εγκεκριμένο.
Αισιοδοξία?...ουδεμία.......
 
#4
Αισιοδοξία?...ουδεμία.......
Γιατί τόση απαισιοδοξία; Έχω τη γνώμη ότι υπάρχουν ακόμα πολλοί .... Τζανάκηδες:D, που εμμένουν στα παραδεδομένα και ακολουθούν πιστά, ά έμαθον και επιστώθησαν:wink:....
Δγιές:D τα thanks στο μήνυμά σου φιλαράκι, που μπορούν να ερμηνευθεύν ως συμφωνία στα λεγόμενά σου, παρεκτός και είναι παραπλανητικά:confused:... που δεν το νομίζω...:D
 
#5

εἰσήγηση τοῦ σεβ. μητροπολίτου Ἐδέσσης κ. Ἰωήλ μέ θέμα: «Ἡ ποίηση νέων ἀκολουθιῶν ὡς παραγωγή συγχρόνου λειτουργικοῦ λόγου» πρός ἐνημέρωσίν μας

η ομιλία του σεβ. και σε video από το δέκατο λεπτό μέχρι το 45'!
http://intv.gr/index.php?option=com_zoo&task=item&item_id=245&Itemid=85&category_id=14&play=5

(το πρόγραμμα του ΙΓ' Λειτουργικού Συμποσίου)
 
Top