[Ερώτηση] «Χριστός ετέχθη επί γης, εν φάτνη σπάργανα φορέσας, τα δεσμά διαρρήξας των ανομιών ημών»

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#1
http://www.imiliou.gr/news/2012/12/...lia-sxolis-byzantinis-ekklisiastikis-moysikis
«Χριστός ετέχθη επί γης, εν φάτνη σπάργανα φορέσας, τα δεσμά διαρρήξας των ανομιών ημών». Ύμνος που ψαλλόταν αντί του τρισαγίου κατά των 9ο αιώνα στη Μεγάλη Εκκλησία, δηλαδή την Αγία Σοφία Κωνσταντινουπόλεως.
Το τροπάριο αυτό απαντάται μόνο σε αυτό το τυπικό
και αλιεύθηκε από τον διευθυντή της Σχολής Πρωτ. Θεόδωρο Παπαγιάννη.


Σέ ποιό ἀκριβῶς τυπικό ἀπαντᾶται;
Ἐδῶ κι ἐδῶ (κι ἐδῶ) δέν βλέπω.​
 
Last edited:

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
#2


Ὑπάρχει σὲ πλ δ' ἦχο στὸ χφ. Σινὰ 150 κανονάριο ι'-ια' αἰ. ἔκδ. Dmitrievskij τ. 1 σ. 207.
 
Last edited:

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
#3


Μαρτυρεῖται ἐπίσης σὲ πλ δ' ἦχο στὸ χφ. Σινὰ 1598, κανονάριον συνάξεων καὶ ἑορτῶν ι' αἰ. φ. 17r.
 
Last edited:

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#4
Καὶ βέβαια ἄν κάποιος μποροῦσε νὰ μεταγράψει τὸ μέλος δὲν θὰ εἶχε καμία σχέση μὲ αὐτὸ ποὺ ἀκούσαμε.

Ἄλλο ἕνα ... πιασάρικο κομμάτι, ὅσο και τὰ ἐπιράμματα τοῦ χοράρχη, πρὸς φιλόδοξη ἀντιγραφὴ ὑστεροβυζαντινοῦ σκαραμαγγίου καὶ μάλιστα ἀντὶ τοῦ μέλανος ἱερατικοῦ ἱματίου, κοινῶς ράσο.

Καλὰ τὰ λέει ὁ Πατριάρχης ἀλλὰ ποιὸς τὸν ἀκούει;
http://www.ec-patr.org/docdisplay.php?lang=gr&id=379&tla=gr%29
 

Τάσος Μπόκος

Παλαιό Μέλος
#5
Στο τέλος, οι μαθητές επεφύλασσαν μία έκπληξη στους θεατές: Παρουσίασαν ένα μέλος που αλίευσε από το Τυπικό της Μεγάλης Εκκλησίας (Αγίας Σοφίας Κ/πόλεως) του Ι' αιώνα (960-970) ο διευθυντής της Σχολής, Πρωτ. Θεόδωρος Παπαγιάννης, το οποίο μελίζεται ως προσόμοιο του «Χριστός Ανέστη»: «Χριστός ετέχθη επί γης, εν φάτνη σπάργανα φορέσας, τα δεσμά διαρρήξας των ανομιών ημών». (πηγή:http://www.imiliou.gr/news/2012/12/25/xristoygenniatiki-synaylia-sxolis-byzantinis-ekklisiastikis-moysikis)


Μαρτυρεῖται ἐπίσης σὲ πλ δ' ἦχο στὸ χφ. Σινὰ 1598, κανονάριον συνάξεων καὶ ἑορτῶν ι' αἰ. φ. 17r.


Ὑπάρχει σὲ πλ δ' ἦχο στὸ χφ. Σινὰ 150 κανονάριο ι'-ια' αἰ. ἔκδ. Dmitrievskij τ. 1 σ. 207.
???:confused:
 
Last edited:

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#7
Από προκύπτει αυτό; Το αναγράφει το συγκεκριμένο τυπικό;
Ὄχι, ἔτσι ἀκριβῶς ἰσχυρίζονται οἱ ὑπεύθυνοι τῆς συγκεκριμένης ἱστοσελίδας
http://www.imiliou.gr/news/2012/12/25/xristoygenniatiki-synaylia-sxolis-byzantinis-ekklisiastikis-moysikis

Στο τέλος, οι μαθητές επεφύλασσαν μία έκπληξη στους θεατές: Παρουσίασαν ένα μέλος που αλίευσε από το Τυπικό της Μεγάλης Εκκλησίας (Αγίας Σοφίας Κ/πόλεως) του Ι' αιώνα (960-970) ο διευθυντής της Σχολής, Πρωτ. Θεόδωρος Παπαγιάννης, το οποίο μελίζεται ως προσόμοιο του «Χριστός Ανέστη»: «Χριστός ετέχθη επί γης, εν φάτνη σπάργανα φορέσας, τα δεσμά διαρρήξας των ανομιών ημών».
 

Laosynaktis

Παλαιό Μέλος
#8
Ὑπάρχει σὲ πλ δ' ἦχο στὸ χφ. Σινὰ 150 κανονάριο ι'-ια' αἰ. ἔκδ. Dmitrievskij τ. 1 σ. 207.
Εκεῖ μαρτυρείται αντί του Τρισαγίου. Ιδού λοιπόν το "Χριστός ανέστη", φτειαγμένο από τον Κλαδά σε πλ. Δ΄ πάνω στο "Άγιος ο Θεός", γ΄ μικρό ἀντίφωνο του Ασματικού εσπερινού.
Αυτό νομίζω μπορεί να λύσει τις απορίες και να εξαλείψει τις αντιρρήσεις.
 

Attachments

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#9
Ἀπὸ μουσικολογικῆς πλευρᾶς δὲν διαφωνῶ, μελοποιήσεις ὑπάρχουν πολλὲς καὶ ποικίλες, ἄλλωστε ὁ,τιδήποτε μπορεῖ νὰ μελισθεῖ ὁπουδήποτε.

Ὅμως, ἄλλος ὁ σκοπὸς (τὸν ἀναφέρεις ἄλλωστε) τοῦ μελισμοῦ σὲ ἦχο πλ.δ΄ ἀπὸ τὸν Κλαδᾶ, ἄλλος ὁ σκοπὸς ποὺ προανέφερα, νὰ προσομοιάσει τὸ παλαιὸ τροπάριο ἐπιτηδευμένα στὴ σημερινὴ δημοφιλὴ μελωδία τοῦ Χριστὸς Ἀνέστη.

Ἄλλωστε πάει πακέτο μὲ τὴν «μοδάτη» εὐχὴ: 1) Χριστὸς ἐτέχθη! Ἀληθῶς ἐτέχθη!

Καὶ μὲ τὶς ὑπόλοιπες βέβαια:
2) Χριστὸς περιετμήθη!
3) Χριστὸς ἐβαπτίσθη!
4) Χριστὸς ὑπαντήθη!
5) Χριστὸς ἐσυλήφθη!
6) Χριστὸς βαϊουπαντήθη!
7) Χριστὸς ἐσταυρώθη!
8) Χριστὸς ἀπεκαθηλώθη!
9) Χριστὸς ἀνέστη!
10) Χριστὸς ὁράθη!
11) Χριστὸς ἀνελήφθη!
12) Πνεύμα ἐπεφάνη!
13) Χριστὸς μετεμορφώθη!

Ἄν ξέχασα καμιὰ δεσποτικὴ ἑορτὴ συμπαθᾶτε με ...:rolleyes:

ΥΓ. Ὁ καθεὶς ψάχνει νὰ βρεῖ τὴν ... παγκόσμια πρώτη του ...
 

Τάσος Μπόκος

Παλαιό Μέλος
#10
Η ερώτησή μου είναι για το από που τεκμαίρεται ότι "μελίζεται ως προσόμοιο του «Χριστός Ανέστη»" (σύμφωνα με την ιστοσελίδα της Μητρόπολης Ιλίου), ενώ στις δύο παραπομπές που παρέθεσε ο κ. Θεοδωράκης δεν αναφέρεται κάτι τέτοιο. Εκεί δηλώνεται ο πλ. δ΄και δεν υπάρχει κάποια ένδειξη για το ότι είναι προσόμοιο προς το Χριστός ανέστη. Υπάρχει και κάποια άλλη πηγή/ μαρτυρία;
 
Top