«Πρόσωπα και Παράδοση» 12.04.2013 - Λεωνίδας Αστέρης Άρχων Πρωτοψάλτης Μ.τ.Χ.Ε.

Gant

Παλαιό Μέλος
Επειδή εσύ ο συγκεκριμένος έχεις κρίνει αμέτρητες φορές τον Πρωτοψάλτη, περιμένω να δω τα δικά σου δείγματα μουσικής γραφής.

Γι' αυτό και σε περιμένουν στο Φανάρι μετά βαΐων και κλάδων...

Στο Φανάρι δεν χωράνε κασσετοφωνάκια και παπαγαλάκια!!! θέλει προσωπικότητες! Δεν νομίζω τα όσα ο Θρασύβουλος μας άφησε να τα έγραψε αυτός! τα έλεγε και του τα έγραφαν τα περισσότερα. Δεν είναι σωστό να τα ισοπεδώσουμε όλα. Βγήκαν τα παιδάκια να μας μιλήσουν για μουσική. Τι θα πουν και αυτοί που γέρασαν στα αναλόγια; Φτιάξτε πρώτα μουσική προσωπικότητα, μην μου μιμείσαι μία Στανίτσα και μία Πρίγγο και μετά ας μιλήσουμε για τους αετούς!!! Αλλά, εδώ που ζούμε γίναμε όλοι ΕΙΔΙΚΟΙ!!!Μάλλον έφτασε η ώρα να ανεβάσω και εγώ ηχογραφήσεις από προσωπικούς φίλους του Στανίτσα και από φίλους γυμναστές που είχαν στην Πόλη για καθηγητή μουσικής τον Άρχοντα Νικολαϊδη. Ίσως τότε κάποια πράγματα ξεκαθαρίσουν...και κάποια μπερδευτούν περισσότερο.
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Στο Φανάρι δεν χωράνε κασσετοφωνάκια και παπαγαλάκια!!! θέλει προσωπικότητες! Δεν νομίζω τα όσα ο Θρασύβουλος μας άφησε να τα έγραψε αυτός! τα έλεγε και του τα έγραφαν τα περισσότερα. Δεν είναι σωστό να τα ισοπεδώσουμε όλα. Βγήκαν τα παιδάκια να μας μιλήσουν για μουσική. Τι θα πουν και αυτοί που γέρασαν στα αναλόγια; Φτιάξτε πρώτα μουσική προσωπικότητα, μην μου μιμείσαι μία Στανίτσα και μία Πρίγγο και μετά ας μιλήσουμε για τους αετούς!!! Αλλά, εδώ που ζούμε γίναμε όλοι ΕΙΔΙΚΟΙ!!!Μάλλον έφτασε η ώρα να ανεβάσω και εγώ ηχογραφήσεις από προσωπικούς φίλους του Στανίτσα και από φίλους γυμναστές που είχαν στην Πόλη για καθηγητή μουσικής τον Άρχοντα Νικολαϊδη. Ίσως τότε κάποια πράγματα ξεκαθαρίσουν...και κάποια μπερδευτούν περισσότερο.

Δεν είναι σωστό...
 

Gant

Παλαιό Μέλος

Δεν πρόλαβα να γράψω και να σου αμέσως ο κ. Σκρέκας. Χαίρετε! Μη φοβού! δεν χαλάμε την κατάσταση. Αυτά που αναφέρω σε παλαιότερο μήνυμά μου δεν αναιρούν τη θέση μου που σχετίζεται με δημιουργίες Γιγάντων και αντιγραφές παπαγαλακίων...
Υγ Σας ζηλεύω. Έχετε τόσο χρόνο να ψάχνετε τι έχω κατά καιρούς γράψει...μακάρι να είχα και εγώ χρόνο έτσι ελεύθερο. Ίσως θα έψαχνα άλλα πράγματα... ίσως πιο ενδιαφέροντα
 

ΓΙΑΝΝΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΣ

Παλαιό Μέλος
Μάλλον έφτασε η ώρα να ανεβάσω και εγώ ηχογραφήσεις από προσωπικούς φίλους του Στανίτσα και από φίλους γυμναστές που είχαν στην Πόλη για καθηγητή μουσικής τον Άρχοντα Νικολαϊδη. Ίσως τότε κάποια πράγματα ξεκαθαρίσουν...και κάποια μπερδευτούν περισσότερο.

Όταν ανεβάσετε αυτους που περιγράφετε, θα αναρτηθούν σε αντίλογο οι φυσιοθεραπευτές του Καρά:cool:...
 

Gant

Παλαιό Μέλος
Όταν ανεβάσετε αυτους που περιγράφετε, θα αναρτηθούν σε αντίλογο οι φυσιοθεραπευτές του Καρά:cool:...

Άρχοντα πάντα με χιούμορ! Να είστε καλά και να σας απολαμβάνουμε. Βρέθηκα την Κυριακή κοντά στο ναό που ψάλετε. Δυστυχώς το αεροπλάνο έφευγε σχετικά νωρίς και δεν κατάφερα να έρθω να σας απολαύσω. Μία άλλη φορά. Καλό υπόλοιπο Σαρακοστής.
Με εκτίμηση
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Σχολιάζω κάποια προηγούμενα αποσπάσματα από άλλη συζήτηση, που σχετίζονται όμως περισσότερο με αυτό το θέμα:
Κάνετε λόγο για διαφορές. Εάν εξαιρέσω τους Βατοπεδινούς που διαφοροποιείται το Όρος. Προσέξτε τυχούσες διαφορές λόγω ερμηνείες θα υπάρξουν.
Προσωπικά, εκτός Θωμάδων και Δανιηλαίων (όχι όλων!) και κάποιων άλλων επιλεγμένων από τις υπόλοιπες μονές (όπως τον π. Φιλόθεο), εγώ δεν ακούω παραδοσιακό αγιορείτικο ύφος, αλλά κάτι νεώτερο. Και δεν είναι μόνο το Βατοπέδι που ξεφεύγει. Λ.χ. στη Σιμωνόπετρα ή στο Μπουραζέρι ακούς ότι θ' ακούσεις από τον παπα-Θωμά ή το γερο Δανιήλ και το Δαμασκηνό; Ελάτε τώρα... Όπως γράφετε κι ο ίδιος παρακάτω, κάποιες φορές έχουμε κι αυτιά...
Ξέρετε τι πιστεύω: εάν υπήρχε και κάποιος άλλος ψάλτης θα γινόταν ο Αστέρης Άρχων;;;Θα ήταν ο κ. Χαριατίδης Λαμπαδάριος και ο κ. Φλοίκος Δομέστικος;;;Σας παρακαλώ πολύ, έχουμε αφτιά και κάποιες ώρες στα αναλόγια. Καλοί ψάλτες ναι αλλά ως εκεί. ¨οχι κάτι το ξεχωριστό.
Θα συμφωνήσω ότι στο Πατριαρχείο δεν υπάρχουν οι μορφές του παρελθόντος. Ωστόσο δεν βλέπω σήμερα ότι θα μπορούσε κάποιος άλλος να αντικαταστήσει τον Λεωνίδα Αστέρη, γιατί, όπως σωστά γράφετε, δεν υπάρχει κάποιος άλλος. Με την ίδια όμως αυστηρότητα που γράφετε θα μπορούσε κάποιος να κρίνει ανάλογα το νεώτερο χαλαρό και νερόβραστο αγιορείτικο ύφος που έχει επικρατήσει έναντι που παραδοσιακού. Εγώ δέχομαι την κριτική σας (με τη σημείωση ότι θα πρέπει να δείχνουμε τον απαραίτητο σεβασμό στον εγνωσμένου κύρους σημερινό πρωτοψάλτη του πατριαρχικού ναού), αλλά αν κάποιος μιλούσε με ανάλογο ύφος για το νεώτερο "αγιορείτικο" ύφος, θα μπορούσε να πει κι αυτός πολλά... Γιατί, κακά τα ψέματα, το "ψέλνω σιγά και μόνο τους φθόγγους που έχει μέσα χωρίς να κάνω τίποτε άλλο", με λίγη σάλτσα από κακομοιρίστικο μοναστηριακό μιμητισμό, έχει αναγορευθεί από πολλούς ως "παραδοσιακό μοναστηριακό" ύφος... Κι άμα τους βάλεις Δοσίθεο και Φιρφιρή θα σκανδαλιστούν... Και μετά τους ρωτάς "γιατί πατέρες δεν τονίζετε το μέλος, όπως ο γερο Δανιήλ, ο Θωμάς, ο Φιρφιρής;" και σου απαντάνε "εμείς κάνουμε μόνο αυτά που λέει μέσα, ψέλνουμε κατανυκτικά"...
Θα μας πείτε τον Χατζη-αθανασίου παράδοση; τον Πρίγγο με το Δύναμις παράδοση; Κ.α. Ο κύβος ερρίφθη εδώ και καιρό...προτιμώ Φιλανθίδη από Χατζη-αθανασίου και Δοσίθεο από το γνωστό χερουβικό του Πρίγγου και τα κιουρδί του...
Δυστυχώς η ψαλτική σήμερα ακροβατεί ανάμεσα στο άχρωμο και το κακομοιρίστικο από τη μια και το αμανετζίδικο / σκυλάδικο από την άλλη... Και κάπου στη μέση κολλάει και η "γνωστή σχολή", αλλά και ένας υφέρπων "ακαδημαϊσμός", που έχει σκοτώσει το ψαλτικό μεράκι που ξέραμε, για να συμπληρωθεί το χάος... Το να "απαιτούμε" λοιπόν καλύτερο ψάλτη από τον Αστέρη ωσάν δεύτερο Στανίτσα, είναι μια ασήμαντη λεπτομέρεια μπροστά στην έλλειψη καλλιέργειας και την υπερβολή που παρατηρείται σήμερα. Το Πατριαρχείο επομένως δεν μας τελείωσε: έστω και με τις φωνές του Αστέρη και του Χαριατίδη, που μπορεί να μην φτάνουν στο ύψος του Πρίγγου και του Στανίτσα, όμως ψάλουν σωστά και κρατούν την παράδοση, δηλώνει ΠΑΡΟΝ. Από κει και πέρα ο καθένας από μας έχει την προσωπική του ευθύνη να υπηρετεί τη μουσική μας στην παραδοσιακή μορφή της και όχι αλλοιωμένη (μιλώ πάντα για το ψαλτικό ύφος πρώτα και δευτερευόντως για ρεπερτόριο, γιατί ο Φιλανθίδης, ο Παπανικολάου, ο Καραμάνης, ο Χατζηαθανασίου, μπορεί να μην είναι αυστηρά παραδοσιακοί, αλλά αν ψαλούν σωστά θα βγάλουν παραδοσιακό χρώμα και, σε κάθε περίπτωση, η μουσική προχωράει, δεν μένει στάσιμη!) και όσο περισσότερο στεκόμαστε στο ύψος μας σαν ψάλτες, παίρνοντας τη βασική ΨΑΛΤΙΚΗ παιδεία του αναλογίου όχι από τον κάθε τυχόντα σύγχρονο δάσκαλο γνωστής ή άγνωστης σχολής, αλλά από το ύφος των παλαιών παραδοσιακών ψαλτών (και όσων τους ακολουθούν) και προχωρώντας από κει και πέρα με σοβαρότητα, χωρίς αμανέδες, καραϊσμούς, άχρονο ψάλσιμο, αυτοσχεδιασμούς κλπ. (συνάμα όμως με ζωντάνια και όχι κακομοιριά!), τόσο θα αυξάνονται οι πιθανότητες να δούμε (ή μάλλον... ν' ακούσουμε!) κάτι καλύτερο στο μέλλον.
 
Last edited:

dimitrios.zaganas

Παλαιό Μέλος
Επειδή εσύ ο συγκεκριμένος έχεις κρίνει αμέτρητες φορές τον Πρωτοψάλτη, περιμένω να δω τα δικά σου δείγματα μουσικής γραφής.

Γι' αυτό και σε περιμένουν στο Φανάρι μετά βαΐων και κλάδων...

O Πρωτοψάλτης έχει τη δική του, αναφαίρετη (ψαλτική) αξία, τιμά τον θεσμό που υπηρετεί και διακρατεί ασάλευτη την παράδοση που ενσαρκώνει. Από εσένα όμως περιμένω κι εγώ να δω πόσες φορές ακόμη θα "νεκραναστηθείς" στο φόρουμ και για πόσο καιρό θα κρύβεσαι πίσω από το καλά "λιβανισμένο" ράσο του Άρχοντος.

Ένας μη αποχωρήσας και μη φαναριώτης...
 

Ν.Χ.

Παραδοσιακόν μέλος
O Πρωτοψάλτης έχει τη δική του, αναφαίρετη (ψαλτική) αξία, τιμά τον θεσμό που υπηρετεί και διακρατεί ασάλευτη την παράδοση που ενσαρκώνει.

Αυτό τα λες τώρα... Άλλα ως τώρα έγραφες.

Από εσένα όμως περιμένω κι εγώ να δω πόσες φορές ακόμη θα "νεκραναστηθείς" στο φόρουμ και για πόσο καιρό θα κρύβεσαι πίσω από το καλά "λιβανισμένο" ράσο του Άρχοντος.

Ένας μη αποχωρήσας και μη φαναριώτης...

Όσο γι αυτά δεν καταλαβαίνω τι λες και τι εννοείς.
Σου αποστέλω σε προσωπικό μνμ το τηλ μου και μπορείς να με καλέσεις για να μου πεις τι εννοείς.

ΥΓ: 1. O Αρχων Πρωτοψάλτης δεν έχει την ανάγκη υποστήριξης από κανέναν.
Απλά να γνωρίζεις ότι μάθαίνει τα πάντα από όλα όσα αναφέρονται εδώ μέσα μιας και όλοι εκεί στην Πόλη είναι μέλη άγνωστα εδώ στο φόρουμ.
2. Στο ράσο του Άρχοντος δεν μπορώ να κρυφτώ διότι δεν χωράω καν... λόγω βάρους και όγκου!!!
 
Last edited:

Gant

Παλαιό Μέλος
Σχολιάζω κάποια προηγούμενα αποσπάσματα από άλλη συζήτηση, που σχετίζονται όμως περισσότερο με αυτό το θέμα:
Προσωπικά, εκτός Θωμάδων και Δανιηλαίων (όχι όλων!) και κάποιων άλλων επιλεγμένων από τις υπόλοιπες μονές (όπως τον π. Φιλόθεο), εγώ δεν ακούω παραδοσιακό αγιορείτικο ύφος, αλλά κάτι νεώτερο. Και δεν είναι μόνο το Βατοπέδι που ξεφεύγει. Λ.χ. στη Σιμωνόπετρα ή στο Μπουραζέρι ακούς ότι θ' ακούσεις από τον παπα-Θωμά ή το γερο Δανιήλ και το Δαμασκηνό; Ελάτε τώρα... Όπως γράφετε κι ο ίδιος παρακάτω, κάποιες φορές έχουμε κι αυτιά...
Θα συμφωνήσω ότι στο Πατριαρχείο δεν υπάρχουν οι μορφές του παρελθόντος. Ωστόσο δεν βλέπω σήμερα ότι θα μπορούσε κάποιος άλλος να αντικαταστήσει τον Λεωνίδα Αστέρη, γιατί, όπως σωστά γράφετε, δεν υπάρχει κάποιος άλλος. Με την ίδια όμως αυστηρότητα που γράφετε θα μπορούσε κάποιος να κρίνει ανάλογα το νεώτερο χαλαρό και νερόβραστο αγιορείτικο ύφος που έχει επικρατήσει έναντι που παραδοσιακού. Εγώ δέχομαι την κριτική σας (με τη σημείωση ότι θα πρέπει να δείχνουμε τον απαραίτητο σεβασμό στον εγνωσμένου κύρους σημερινό πρωτοψάλτη του πατριαρχικού ναού), αλλά αν κάποιος μιλούσε με ανάλογο ύφος για το νεώτερο "αγιορείτικο" ύφος, θα μπορούσε να πει κι αυτός πολλά... Γιατί, κακά τα ψέματα, το "ψέλνω σιγά και μόνο τους φθόγγους που έχει μέσα χωρίς να κάνω τίποτε άλλο", με λίγη σάλτσα από κακομοιρίστικο μοναστηριακό μιμητισμό, έχει αναγορευθεί από πολλούς ως "παραδοσιακό μοναστηριακό" ύφος... Κι άμα τους βάλεις Δοσίθεο και Φιρφιρή θα σκανδαλιστούν... Και μετά τους ρωτάς "γιατί πατέρες δεν τονίζετε το μέλος, όπως ο γερο Δανιήλ, ο Θωμάς, ο Φιρφιρής;" και σου απαντάνε "εμείς κάνουμε μόνο αυτά που λέει μέσα, ψέλνουμε κατανυκτικά"...
Δυστυχώς η ψαλτική σήμερα ακροβατεί ανάμεσα στο άχρωμο και το κακομοιρίστικο από τη μια και το αμανετζίδικο / σκυλάδικο από την άλλη... Και κάπου στη μέση κολλάει και η "γνωστή σχολή", αλλά και ένας υφέρπων "ακαδημαϊσμός", που έχει σκοτώσει το ψαλτικό μεράκι που ξέραμε, για να συμπληρωθεί το χάος... Το να "απαιτούμε" λοιπόν καλύτερο ψάλτη από τον Αστέρη ωσάν δεύτερο Στανίτσα, είναι μια ασήμαντη λεπτομέρεια μπροστά στην έλλειψη καλλιέργειας και την υπερβολή που παρατηρείται σήμερα. Το Πατριαρχείο επομένως δεν μας τελείωσε: έστω και με τις φωνές του Αστέρη και του Χαριατίδη, που μπορεί να μην φτάνουν στο ύψος του Πρίγγου και του Στανίτσα, όμως ψάλουν σωστά και κρατούν την παράδοση, δηλώνει ΠΑΡΟΝ. Από κει και πέρα ο καθένας από μας έχει την προσωπική του ευθύνη να υπηρετεί τη μουσική μας στην παραδοσιακή μορφή της και όχι αλλοιωμένη (μιλώ πάντα για το ψαλτικό ύφος πρώτα και δευτερευόντως για ρεπερτόριο, γιατί ο Φιλανθίδης, ο Παπανικολάου, ο Καραμάνης, ο Χατζηαθανασίου, μπορεί να μην είναι αυστηρά παραδοσιακοί, αλλά αν ψαλούν σωστά θα βγάλουν παραδοσιακό χρώμα και, σε κάθε περίπτωση, η μουσική προχωράει, δεν μένει στάσιμη!) και όσο περισσότερο στεκόμαστε στο ύψος μας σαν ψάλτες, παίρνοντας τη βασική ΨΑΛΤΙΚΗ παιδεία του αναλογίου όχι από τον κάθε τυχόντα σύγχρονο δάσκαλο γνωστής ή άγνωστης σχολής, αλλά από το ύφος των παλαιών παραδοσιακών ψαλτών (και όσων τους ακολουθούν) και προχωρώντας από κει και πέρα με σοβαρότητα, χωρίς αμανέδες, καραϊσμούς, άχρονο ψάλσιμο, αυτοσχεδιασμούς κλπ. (συνάμα όμως με ζωντάνια και όχι κακομοιριά!), τόσο θα αυξάνονται οι πιθανότητες να δούμε (ή μάλλον... ν' ακούσουμε!) κάτι καλύτερο στο μέλλον.

Αγαπητέ, στα όσα ωραία αναφέρετε να προσθέσω τους μπουραζερίτες, τον π. Αντύπα, τον π. Αμφιλόχιο και κάποια γεροντάκια που έψαλα μαζί τους και έχασα τη μπάλα, σε αγιορείτικες αγρυπνίες. Δεν έχετε άδικο σε γενικές γραμμές.
ΥΓ Διάβασα το άρθρο σας που πραγματεύεται τον Β ήχο σε γενικές γραμμές ήταν πολύ καλό. Θα σας πω όμως κάποιες ενστάσεις μου σε Πμ, μόλις γυρίσω στο σπίτι μου
Με εκτίμηση
 

Οδυσσέας Εσκιτζής

Παλαιό Μέλος
Ἡ συνέντευξις τοῦ Ἄρχοντος Πρωτοψάλτου τῆς Μεγάλης τοῦ Χριστοῦ Ἐκκλησίας, εἰς τὴν ἐκπομπὴ «Πρόσωπα καὶ Παράδοση».




Ἡ συνέντευξις τοῦ Ἄρχοντος Πρωτοψάλτου τῆς Μεγάλης τοῦ Χριστοῦ Ἐκκλησίας, εἰς τὴν ἐκπομπὴ «Πρόσωπα καὶ Παράδοση»
 

Attachments

  • asteris0453-225x300.jpg
    asteris0453-225x300.jpg
    17.3 KB · Views: 13
  • asteris0405-225x300.jpg
    asteris0405-225x300.jpg
    19.1 KB · Views: 133

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Εξαιρετικό! Αναμένω να δω τώρα τι θα αντιτάξουν σε αυτό οι θιασώτες της πατριαρχικής παραδόσεως αλλά στην ουσία θιασώτες των μακαμίων. ...

Καὶ ὅσοι δὲν εἶναι θιασῶτες τῆς πατριαρχικῆς παραδόσεως τί εἶναι; Ἀκορντεόν ἤ κλειδοκύμβαλα;

Ἡ γενίκευση κόβει ἀπὸ δυὸ μεριές ...
 

Nikolaos Giannoukakis

Παλαιό Μέλος
Ο Άρχοντας κ. Αστέρης τηρεί αυστηρώς και ακριβώς αυτά που άκουσε και αυτά που έμαθε.

Ο έχων ώτα, δεν χρειάζεται ούτε φασματογράφους, ούτε αναλυτικά λογισμικά να ΑΚΟΥΣΕΙ πως αυτά που ΨΑΛΛΕΙ ο Λεωνίδας Αστέρης δεν διαφέρουν απο αυτά που έψαλλε ο Πρίγγος, ο Δανιηλίδης, ο Πετρόχειλος, και ο Ιάκωβος.

Εαν υπάρχουν επιδέξιοι μέλλοντες Πρωτοψάλτες του Πατριαρχικού Ναού, ας συσταθεί επιτροπή απο τους παλαιότερους που εχρημάτισαν στον Πατριαρχικό Ναό (ευτυχώς ζούν) και ας κριθούν.

Νομίζω πώς ΔΕΝ υπάρχει απο την σημερινή γενιά, ψάλτης που να είναι ΑΥΘΕΝΤΙΚΟΣ συνεχιστής του Πρίγγου και του Αστέρη.

Η ΠΑΡΑΔΟΣΗ, παραδίδεται δια ζώσης. Ο Λεωνίδας Αστέρης ήταν ΠΑΡΟΝ, και ήταν ΛΗΠΤΗΣ της παράδοσης.

Πόσοι που τον κρίνουν εδώ, ήταν ΠΑΡΟΝΤΕΣ απο το 1950 και πέραν να ΛΑΒΟΥΝ δια ζώσης τουλάχιστον το ένα εκατοστό απο τον Πατριαρχικό Ναό και απο την Πόλη όσα έλαβε ο Λεωνίδας Αστέρης;

Βλέποντας και ακούγοντάς τον ταυτόχρονα, βλέπει τις την ΕΙΛΙΚΡΙΝΕΙΑ στις εκτελέσεις του. Δεν υπάρχει μιμιτισμός ούτε και αυτοσχεδιασμός. Αυτή η ειλικρίνεια είναι αποτέλεσμα ΔΕΚΑΕΤΙΩΝ πιστής αφοσίωσης και αφομοίωσης όλων των συστατικών της Πατριαρχικής και Πολίτικης παράδοσης.

Ας μας αξιώσει ο Θεός να φθάσουμε το εν εκατοστό του επιπέδου του Άρχοντα Πρωτοψάλτη, και τότε να τον κρίνουμε......

ΝΓ
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Δεν ξέρω αν άπτεται του θέματος που κουβεντιάζουμε ή αν έχουμε ήδη ξεφύγει, πάντως θα ήθελα να καταθέσω την άποψή μου, από τα ως τώρα προσωπικά μου συμπεράσματά, ότι η παράδοση του πατριαρχικού ναού δεν μεταλαμπαδεύεται από ένα μόνο πρόσωπο. Τι θέλω να πω με αυτό; Στην Πόλη υπήρξαν μαθητές στο ύφος του Ιακώβου Ναυπλιώτου, όπως ήταν ο δομέστιχός του Αναστάσης Μιχαηλίδης, ο έτερος δομέστιχος των τελευταίων χρόνων του Ναυπλιώτη Νικόλαος Συμεωνίδης κ.α. Το ότι ο Αστέρης δε μαθήτευσε άμεσα στον Πρίγγο ή τον Στανίτσα δε σημαίνει κάτι. Ακούσματα είχε ως κανοναρχάκι του Πρίγγου αλλά και από μαθήματα που του έψαλλε ο Μιχαηλίδης, τον οποίο και ηχογραφούσε. Ακόμη ψάλλει ενίοτε συνθέσεις κατ' επαγγελίαν Νικολάου Συμεωνίδου. Υπήρξε αυθεντική διαδοχή, και μάλιστα προσπάθεια επιστροφής σε παλαιότερες θέσεις, καθώς στην εποχή Νικολαΐδη-Γεωργιάδη έγιναν και απόπειρες εισαγωγής νέων μελών ή πολυφωνικών απαντήσεων στα «αμήν», «δόξα σοι Κύριε» κλπ. Έχω πει και αλλού ότι το ύφος του μου θυμίζει πολύ Σάββα Αβραμίδη και Γεώργιο Δάφφα, καίτοι ο τελευταίος ήταν από τις αρχές της δεκαετίας του '30 στη Θεσσαλονίκη και άρα δε θα μπορούσε να επηρεάσει τον άρχοντα.
Αυτή η επιστροφή σε παλαιότερα στοιχεία του πατριαρχικού ύφους παρατηρείται και με άλλους πατριαρχικούς πρωτοψάλτες και λαμπαδαρίους φαινομενικά θύραθεν προσληφθέντες. Ο λόγος, για παράδειγμα, που δεν προτίμησε ο Πρίγγος τον Νικολαΐδη για δομέστιχό του ήταν μόνο η φωνή του και όχι η κατάρτισή του στις πατριαρχικές θέσεις ή οι θεωρητικές γνώσεις του, στοιχεία στα οποία υπερείχε του Δανιηλίδη. Και εκεί απάντησε πως δεν επιδέχεται φιλίες η διαδοχή σε σχετική απορία του μαθητού του κ. Παπαμανωλάκη. Κατά την άποψη του κ. Μαφίδη, η πρόσληψη του Νικολαΐδη επανέφερε θέσεις του Ιακώβου, αφού ήταν πιο κοντά σε αυτόν από τους προκατόχους του.
Είναι ακόμη αξιοσημείωτο ότι ο νυν λαμπαδάριος ήταν δομέστιχος του Νικολαΐδη από τα χρόνια που ο τελευταίος έψαλλε λαμπαδάριος στον Πρίγγο, πριν τον καλέσουν να αναλάβει Λαμπαδαριος στο Πατριαρχείο. Αν δεν έχει ζημωθεί με την πατριαρχική παράδοση... Από το '65 βρίσκεται μέσα στον Πατριαρχικό ναό! Φέρνει στη μνήμη του και θέσεις που έψαλλε ο Πρίγγος πριν (ξανα)πάει στο Φανάρι.
Και ο δάσκαλός μου Ελευθέριος Γεωργιάδης, καίτοι από κάποιους χαρακτηρίζεται ως γόνος της σχολής του Θεοδοσίου Γεωργιάδου* και όχι της πατριαρχικής, από μικρό παιδάκι άκουγε Ναυπλιώτη και Βιγγόπουλο, που ήταν φίλοι του πατέρα του. Στο ψάλσιμό του στα μαθήματα (στο ναό έψαλλε πάντα χορωδιακά και με λιγότερους καλλωπισμούς) ακούω συντηρητικότατες αναλύσεις τις οποίες διασταύρωσα αρχικά μόνο με τον Ναυπλιώτη και αργότερα με το Μουτάογλου και άλλους συντηρητικούς επιγόνους του ύφους του Ναυπλιώτου. Τωρα, βέβαια, τα δικά μου ακούσματα έχουν εν πολλοίς νοθευτεί ώστε να μην μπορώ να διαχωρίσω τα συγκεκριμένα στοιχεία από αυτά που ακούω από τους άλλους Πατριαρχικούς και Πολίτες, όταν όμως ήμουν κοντά του τα διέκρινα σαφώς.

______
*Πρόκειται για απλή συνωνυμία. Ο πατέρας του ήταν ο Πάτροκλος Γεωργιάδης, επίσης πρωτοψάλτης στην Πόλη, στον Ι. Ναό Προφήτου Ηλιού Σκουτάρεως.
 
Άκουσα για δεύτερη φορά, πιο προσεκτικά, τη συνέντευξη του Άρχοντα και διαπίστωσα κάτι που αξίζει ίσως να επισημανθεί. Στο 30:20 και εξής μέμφεται την καινοφανή (;) θεωρία του μεσογειανισμού, θέμα που παρουσιάστηκε και στο πρόσφατο συνέδριο του Ιδρύματος Βυζαντινής Μουσικολογίας στην Αθήνα (προφανώς αυτό υπονοεί και ο Άρχοντας μιλώντας για "συνέδρια").

Πιθανόν να γνωρίζει καλύτερα "πρόσωπα και πράγματα", λόγω της εγγύτητας με το περιβάλλον της Κωνσταντινούπολης. Θα ήταν ενδιαφέρον να μαθαίναμε αν παρόμοιες θεωρίες αναπτύσσονται (ή ακόμη και κατευθύνονται) από το Πανεπιστήμιο της Κωνσταντινούπολης προκειμένου να χρησιμοποιηθούν (ίσως και) για πολιτικούς σκοπούς. Ο ίδιος ο Άρχοντας λέει ότι έχει γράψει σχετικά και σε τούρκικα περιοδικά.
 
Top