«Ποτήριον», Κωνσταντίνου Πρίγγου, Ήχ. α'

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Ξεκινώ το θέμα αυτό εξ' αφορμής του μηνύματος αυτού. Το εν θέματι Κοινωνικό υπάρχει διασκευασμένο σε πολλές πηγές. Γραμμές του παραθέτει ο Ταλιαδώρος, ο Γεωργιάδης και σχεδόν αυτούσιο το παραθέτει ο Χρύσανθος Θεοδοσόπουλος. Ποια είναι, όμως, η σύνθεση του Πρίγγου;

Την απάντηση στο ερώτημα έρχεται να τη δώσει χειρόγραφο από πολύγραφο για τη χορωδία του Συνδέσμου Μουσικοφίλων Κωνσταντινουπόλεως στις 21-11-1953 με την δακτυλογραφημένη υπογραφή του Πρίγγου. Δυστυχώς, δε λειτουργεί αυτή τη στιγμή το scanner μου για να το σαρώσω. Σχεδόν αυτούσιο πλην της εισαγωγής του το παραθέτει και ο Χρύσανθος στη Λειτουργία του. Η εισαγωγή είναι όμοια με του χορωδιακού Χερουβικού του πλ. α'. Παραθέτω, λοιπόν, την εισαγωγή του χερουβικού από τον Νικολαΐδη και το «Ποτήριον» από το Χρύσανθο για να γίνει αντιληπτό τι εννοώ.

Λοιπόν, το κοινωνικό του Πρίγγου αρχίζει όπως το γράφει ο Χρύσανθος. Από την πρώτη κιόλας μαρτυρία του Πα και στα δύο μέλη, το μέλος έχει ταυτιστεί πλήρως. Συνεχίζουν οι γραμμές όπως είναι στην εισαγωγή του Χερουβικού μέχρι τη μαρτυρία του Κε στη δεύτερη σελίδα του αντίστοιχου pdf, όπου επιστρέφει το μέλος στο «Ποτήριον» του Χρυσάνθου, στη μαρτυρία του Κε. Από εκεί και πέρα το μέλος είναι όμοιο με του Πρίγγου κατά ένα 98%.

Δεσμεύομαι για ανάρτηση του πρωτοτύπου (αφού σαρωθεί και καθαριστεί) και της δακτυλογράφησής του από ένα φίλο (είναι έτοιμο, απλά θέλει κάποιες διορθώσεις λόγω ενός καθαρότερου αντιτύπου που βρήκαμε όπου φαίνονται κάποια στοιχεία πιο ξεκάθαρα).

Επισυνάπτω και μια απίστευτη χορωδιακή εκτέλεση του μαθήματος αυτού από το χορό του Χρυσάνθου σε συναυλία στα πλαίσια των Δημητρίων, ηχογράφηση που κυκλοφόρησε στην κασέτα με τις χορωδιακές του εμφανίσεις.
 

Attachments

  • Προεισαγωγή χορωδιακού Χερουβικού.pdf
    72.1 KB · Views: 260
  • Κοινωνικόν «Ποτήριον», Κ. Πρίγγου, Ήχ. α' από Χρύσανθο.pdf
    191.7 KB · Views: 599
  • Κοινωνικόν «Ποτήριον», Κ. Πρίγγου, Ήχ. α'.mp3
    22.2 MB · Views: 327
Last edited:

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Ανεβάζω, όπως σας έταξα, και το πρωτότυπο χειρόγραφο του 1953. Οι ευχαριστίες ανήκουν στο παλαιό μέλος του forum μας Γιάννη Βενιέρη, ο οποίος ευγενώς μας το παραχωρεί. Προέρχεται από ένα αρχείο αρκετών παλαιών χειρογράφων πατριαρχικών και όχι μόνο ψαλτών που τα πήρε από κάποιον Κωνσταντινουπολίτη πρωτοψάλτη.

Το ίδιο μάθημα το ανεβάζω καθαρογραμμένο στον Η/Υ από κάποιο φίλο.

Το πρωτότυπο είχε κάποια λαθάκια ως προς την παραλλαγή. Συγκεκριμένα:
-Στην 1η σελίδα, 4η γραμμή απ' το τέλος, η δίφωνη ανάβαση είναι λάθος, το κέντημα δεν πρέπει να υπάρχει.
-Στην ίδια σελίδα, στην αρχή της τελευταίας γραμμής γίνεται κάποιο λάθος. Ο Πετρόχειλος, που στο αρχείο του έχει το ίδιο χειρόγραφο με κάποιες σημειώσεις από πάνω, αντικαθιστά την πρώτη απόστροφο της σειράς (αυτή από το σύμπλεγμα ολίγον με πάνω απόστροφο με δίγοργο και κεντήματα) με υπορροή και τρίγοργο. Εντούτοις, προτιμήθηκε για την αντιγραφή μας η εκδοχή του Χρυσάνθου, που αντικαθιστά το πρώτο ίσον της σειράς με απόστροφο, ως πιο οικεία ανάλυση της συγκεκριμένης θέσης.
Ορθογραφικά λάθη δεν αποκαταστάθηκαν από σεβασμό στη γραφή του συνθέτου. Μόνο που οι κορώνες μεταφέρθηκαν από τις μαρτυρίες όπου παρασημαίνονταν στα προ αυτών φθογγόσημα.
 

Attachments

  • Κοινωνικόν ''Ποτήριον'', Κωνσταντίνου Πρίγγου, Ήχ. α' (1953).pdf
    585.7 KB · Views: 447
  • Κοινωνικόν ''Ποτήριον'', Κωνσταντίνου Πρίγγου, Ήχ. α' (δακτυλογραφημένο).pdf
    171.8 KB · Views: 443

dimitrios.zaganas

Παλαιό Μέλος
Γιάννη, πολλές ευχαριστίες για τη λεπτομερή παρουσίαση της διάσημης αυτής σύνθεσης του αειμνήστου Κ. Πρίγγου (κατ'επίδραση Ι. Παλάση).

Για την ιστορία, το Κοινωνικό αυτό πολυγραφήθηκε για την εμφάνιση της χορωδίας του νεοσύστατου τότε Συνδέσμου Μουσικοφίλων Κων/πόλεως υπό τη διεύθυνση του Πρωτοψάλτου Κ. Πρίγγου κατά την πανήγυρη του Ι. Ν. Εισοδίων Πέραν (Πατριαρχική και Συνοδική Λειτουργία).

Ορθώς διορθώθηκαν και τα δύο τυπογραφικά αβλεπτήματα του πρωτοτύπου. Θα πρότεινα ωστόσο να μνημονευθεί σε υποσημείωση η διόρθωση-εκδοχή του Α. Πετρόχειλου (ίσον, υπορροή με τρίγοργο), ο οποίος συμμετείχε στην εμφάνιση, ως εξίσου βάσιμη. Η ανάλυση της κλασικής αυτής γραμμής ανάγεται τουλάχιστον στον Ι. Ναυπλιώτη (πανομοιότυπα) και συναντάται και σε χφφ του Θρ. Στανίτσα.

Ως προς τους συσχετισμούς του πρώτου μνμ., παρατηρείται μια αντιθετική μεταχείριση της εισαγωγής του Κοινωνικού από τους επιγόνους: ο Χρύσανθος την συνέταμε δραστικά (μάλλον ελλείψει λειτουργικής χρείας), ενώ ο Νικολαίδης την μεταποίησε εύστοχα σε Προεισαγωγή του "χορωδιακού" Χερουβικού του Κ. Πρίγγου.
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Γιάννη, πολλές ευχαριστίες για τη λεπτομερή παρουσίαση της διάσημης αυτής σύνθεσης του αειμνήστου Κ. Πρίγγου (κατ'επίδραση Ι. Παλάση).

Για την ιστορία, το Κοινωνικό αυτό πολυγραφήθηκε για την εμφάνιση της χορωδίας του νεοσύστατου τότε Συνδέσμου Μουσικοφίλων Κων/πόλεως υπό τη διεύθυνση του Πρωτοψάλτου Κ. Πρίγγου κατά την πανήγυρη του Ι. Ν. Εισοδίων Πέραν (Πατριαρχική και Συνοδική Λειτουργία).

Ορθώς διορθώθηκαν και τα δύο τυπογραφικά αβλεπτήματα του πρωτοτύπου. Θα πρότεινα ωστόσο να μνημονευθεί σε υποσημείωση η διόρθωση-εκδοχή του Α. Πετρόχειλου (ίσον, υπορροή με τρίγοργο), ο οποίος συμμετείχε στην εμφάνιση, ως εξίσου βάσιμη. Η ανάλυση της κλασικής αυτής γραμμής ανάγεται τουλάχιστον στον Ι. Ναυπλιώτη (πανομοιότυπα) και συναντάται και σε χφφ του Θρ. Στανίτσα.

Ως προς τους συσχετισμούς του πρώτου μνμ., παρατηρείται μια αντιθετική μεταχείριση της εισαγωγής του Κοινωνικού από τους επιγόνους: ο Χρύσανθος την συνέταμε δραστικά (μάλλον ελλείψει λειτουργικής χρείας), ενώ ο Νικολαίδης την μεταποίησε εύστοχα σε Προεισαγωγή του "χορωδιακού" Χερουβικού του Κ. Πρίγγου.
Σχετικά με την προεισαγωγή του "χορωδιακού" Χερουβικού, γνωρίζεις στα σίγουρα ότι πρόκειται για μεταποίηση του Νικολαΐδη και όχι του ιδίου του Πρίγγου;
 

dimitrios.zaganas

Παλαιό Μέλος
Σχετικά με την προεισαγωγή του "χορωδιακού" Χερουβικού, γνωρίζεις στα σίγουρα ότι πρόκειται για μεταποίηση του Νικολαΐδη και όχι του ιδίου του Πρίγγου;

Μέχρι αποδείξεως του εναντίου.
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Γράφω εδώ τα πλήρη σχόλια, μιας και το youtube έχει όριο στους χαρακτήρες.

Πρόκειται για το Κοινωνικό των εορτών της Θεοτόκου «Ποτήριον σωτηρίου λήψομαι και το όνομα Κυρίου επικαλέσομαι» σε σύνθεση του μακαριστού Άρχοντος Πρωτοψάλτου της Μεγάλης του Χριστού Εκκλησίας Κωνσταντίνου Πρίγγου και εκτέλεση από το χορό του Σωματείου Ιεροψαλτών Θεσσαλονίκης Άγ. Ιωάννης ο Δαμασκηνός υπό τη χοραρχία του αοιδίμου Άρχοντος Πρωτοψάλτου της Αγιωτάτης Αρχιεπισκοπής Κωνσταντινουπόλεως Χρυσάνθου Θεοδοσοπούλου. Το κείμενο δακτυλογραφήθηκε πολύ καλαίσθητα από τον κ. Βασίλη Μαυράγκανο έχοντας σαν πηγή χειρόγραφο του ιδίου του Πρίγγου για τη μεγάλη χορωδία του Συνδέσμου Μουσικοφίλων Κωνσταντινουπόλεως που το έψαλε στις 21-11-1953 στην Πανήγυρη του Ιερού Ναού των Εισοδίων στο Πέραν. Σύμφωνα με τις πληροφορίες μας, το ίδιο μέλος έψαλε ο Πρίγγος και με χορό Θεσσαλονικέων μαθητών του στον Ι. Ν. Παναγίας Δεξιάς σε μία Πανήγυρη των Εισοδίων πολύ κοντά χρονικά σε εκείνη της Πόλεως (οι πληροφορίες μας θέλουν και τις δύο στα 1953, εντούτοις κάτι τέτοιο είναι φύσει αδύνατον). Το δακτυλογραφημένο κείμενο έχει αναρτηθεί εδώ: http://analogion.com/forum/showpost.php?p=157242.

Η εισαγωγή του μέλους αυτού χρησιμοποιήθηκε και ως εισαγωγή του χορωδιακού Χερουβικού που αποδίδεται στον ίδιο συνθέτη, όπως εμφανίζεται στο πόνημα του Βασιλείου Νικολαΐδου με τα Χερουβικά και σε χειρόγραφο του Ελευθερίου Γεωργιάδου για χορωδία, εντούτοις ακόμη δεν έχει εντοπιστεί χειρόγραφο του Πρίγγου ή άλλων μαθητών του πλην του Νικολαΐδη που να δένουν έτσι τα μέλη, οπότε πιστεύεται πως το πάντρεμα αυτό το έκανε ο Νικολαΐδης και πως ο Πρίγγος χρησιμοποίησε την εισαγωγή αυτή αποκλειστικά στο παρόν Κοινωνικό. Χρησιμοποιείται και σήμερα στον Πατριαρχικό Ναό ως προεισαγωγή σε Κοινωνικά.

Το μέλος αυτό το πρωτοδημοσίευσε στη Θεία Λειτουργία του ο Χαρίλαος Ταλιαδώρος με συντμήσεις κατά τόπους. Ακολούθησε ο Χρύσανθος Θεοδοσόπουλος στο δικό του πόνημα, συντέμνοντας τη μακρά εισαγωγή με μια σύντομη θέση στον εναρμόνιο Ζω, όπως άλλωστε το ψάλλει κι εδώ με τη χορωδία του, και αφήνοντας το υπόλοιπο μέλος ανέπαφο. Το ίδιο μέλος εμφανίζεται και στη Θεία Λειτουργία του Ελευθερίου Γεωργιάδου με διαφορετικές συντμήσεις. Η παράλειψη της αναφοράς του ονόματος του συνθέτη από τους παραπάνω εκδότες οδήγησε τον ιεροψαλτικό κόσμο στο να αποδίδει σε αυτούς τη σύνθεση, όπως φαίνεται και από τη Θ. Λειτουργία του Αθανασίου Πέττα που την αποδίδει στο Χαρίλαο Ταλιαδώρο. Η μόνη έκδοση του μέλους στην πληρότητά του και με το όνομα του συνθέτη έγινε προσφάτως, το 2013, από τον κ. Αστέριο Δεβρελή στον τόμο «ΠΗΔΑΛΙΟΝ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ - ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΠΡΙΓΓΟΥ» και το κείμενο είναι γνήσιο, καθώς ο Δεβρελής συμμετείχε στον εν Θεσσαλονίκη χορό του Κωνσταντίνου Πρίγγου που έψαλε το μέλος στην Παναγία Δεξιά. Ελάχιστες μικροδιαφορές μπορεί να εντοπίσει κανείς μεταξύ της εκδόσεως εκείνης και της αναρτήσεως, πχ την παράλειψη της στιγμής σε κάποιο παρεστιγμένο γοργό, λάθη αντιγραφής δηλαδή.

Το μάθημα αυτό εψάλη χορωδιακώς στην πρωτότυπη μορφή του από το χορό «Φωναί Ασμάτων» υπό τη διεύθυνση του Πρωτοψάλτου κ. Ευαγγέλου Σφακιανάκη στη συναυλία που πραγματοποιήθηκε για τα 50 χρόνια από την κοίμηση του Άρχοντα Πρωτοψάλτη της Μεγάλης του Χριστού Εκκλησίας Κωνσταντίνου Πρίγγου στην Αίθουσα του Φιλολογικού Συλλόγου «Παρνασσός» στις 22/06/2014. Την εν λόγω εκτέλεση μπορείτε να βρείτε εδώ: https://www.youtube.com/watch?v=q97lhVwMpDs.

 
Last edited:

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Για την ιστορία, το Κοινωνικό αυτό πολυγραφήθηκε για την εμφάνιση της χορωδίας του νεοσύστατου τότε Συνδέσμου Μουσικοφίλων Κων/πόλεως υπό τη διεύθυνση του Πρωτοψάλτου Κ. Πρίγγου κατά την πανήγυρη του Ι. Ν. Εισοδίων Πέραν (Πατριαρχική και Συνοδική Λειτουργία).

Κατόπιν σχετικής προφορικής αδείας υπό του εκδότου, αναρτώ το Κοινωνικόν «Ποτήριον σωτηρίου λήψομαι» εις ήχον α΄, του Άρχοντος Πρωτοψάλτου της ΜΧΕ Κωνσταντίνου Πρίγγου. Σύμφωνα με την μαρτυρία του εκδότου, το παρόν Κοινωνικόν εψάλλη την 21-11-1953 στον πανηγυρίζοντα Ιερόν Ναόν Παναγίας Δεξιάς (Δεξιοκρατούσσης) Θεσσαλονίκης.

Το μουσικό κείμενο προέρχεται από το νέο-εκδοθέν πόνημα του μουσικολογιωτάτου κ. Αστερίου Κ. Δεβρελή «ΜΑΘΗΜΑΤΑ Θ. ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΚΩΝ/ΝΟΥ ΠΡΙΓΓΟΥ», το οποίον (κατά την προσωπική μου άποψη) είναι από τα πιο σημαντικά βιβλία Θ. Λειτουργίας των τελευταίων ετών, και παρουσιάζει μεγάλο ιστορικό και μουσικολογικό ενδιαφέρον.
Δημήτρη, η πληροφόρηση που έχεις από πού ακριβώς προέρχεται, από το δάσκαλό σου; Ρωτώ διότι δεν είναι ευκαταφρόνητη και η μαρτυρία του κ. Δεβρελή που το θέλει να εψάλη την ίδια μέρα από τον Πρίγγο στην Παναγία Δεξιά. Μάλιστα, σε μένα είχε πει πως τότε πρωτοέψαλε ο Πρίγγος τη σύνθεση αυτή, αλλά υπέθεσα πως τότε την πρωτοάκουσαν οι Θεσσαλονικείς. Ενδεχομένως να έγινε την επόμενη χρονιά ένα από τα δύο.
 

dimitrios.zaganas

Παλαιό Μέλος
Γράφω εδώ τα πλήρη σχόλια, μιας και το youtube έχει όριο στους χαρακτήρες.
...Η μόνη έκδοση του μέλους στην πληρότητά του και με το όνομα του συνθέτη έγινε προσφάτως, το 2013, από τον κ. Αστέριο Δεβρελή στον τόμο «ΠΗΔΑΛΙΟΝ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ - ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΠΡΙΓΓΟΥ» και το κείμενο είναι γνήσιο, καθώς ο Δεβρελής συμμετείχε στον εν Θεσσαλονίκη χορό του Κωνσταντίνου Πρίγγου που έψαλε το μέλος στην Παναγία Δεξιά. ...

Γεια σου, Γιάννη μερακλή! Να διορθώσουμε (επί το ορθότερον και αληθές) τη συγκεκριμένη πρόταση ως εξής:

Το μουσικό κείμενο είναι γνήσιο, γιατί πληκτρολογήθηκε πιστά (από τον εκδότη Α. Δεβρελή) αυτό που ο αείμνηστος Αθ. Πολίτης είχε πιστά αντιγράψει από το πολυγραφημένο Κοινωνικό του 1953.

Δημήτρη, η πληροφόρηση που έχεις από πού ακριβώς προέρχεται, από το δάσκαλό σου; Ρωτώ διότι δεν είναι ευκαταφρόνητη και η μαρτυρία του κ. Δεβρελή που το θέλει να εψάλη την ίδια μέρα από τον Πρίγγο στην Παναγία Δεξιά. Μάλιστα, σε μένα είχε πει πως τότε πρωτοέψαλε ο Πρίγγος τη σύνθεση αυτή, αλλά υπέθεσα πως τότε την πρωτοάκουσαν οι Θεσσαλονικείς. Ενδεχομένως να έγινε την επόμενη χρονιά ένα από τα δύο.

Τον Μάρτιο του 1953 εγκρίθηκε το Καταστατικό του Συνδέσμου Μουσικοφίλων και άρχισε η δραστηριότητα της χορωδίας του, με πρώτη "εμφάνιση" την πλαισίωση των Πατριαρχικών χορών κατά την εορτή των Εισοδίων του Πέραν. Με την ιδιότητα του Αρχ. Πρωτοψάλτου και χοράρχου, ο Κ. Πρίγγος προετοίμασε (μερικά από) τα μουσικά της ακολουθίας των Εισοδίων, όπως φαίνεται στο παρατιθέμενο απόσπασμα. Αλλά και γενικώς, η απουσία του Πρωτοψάλτου από Πατριαρχική και συνοδική Λειτουργία δύσκολα θα μπορούσε να αιτιολογηθεί..και μάλιστα να κυρωθεί με άδεια..
 

Attachments

  • Εισοδίων 1953.png
    26.8 KB · Views: 59

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Γεια σου, Γιάννη μερακλή! Να διορθώσουμε (επί το ορθότερον και αληθές) τη συγκεκριμένη πρόταση ως εξής:

Το μουσικό κείμενο είναι γνήσιο, γιατί πληκτρολογήθηκε πιστά (από τον εκδότη Α. Δεβρελή) αυτό που ο αείμνηστος Αθ. Πολίτης είχε πιστά αντιγράψει από το πολυγραφημένο Κοινωνικό του 1953.
Γεια σου κι εσένα, Δημήτρη αρχειομνήμονα! Όπως θα ξέρεις, με τον κ. Δεβρελή έχω προσωπική επικοινωνία, ομοίως και ο Παναγιώτης ο Φιλίππου που το προανέφερε, δε γράφουμε συνεπώς τυχαία. Μπορεί η υπόλοιπη Θεία Λειτουργία να προέρχεται από καθαρογραμμένο αντίγραφο τετράδιο του Αθανασίου Πολίτη από τα πρωτότυπα χειρόγραφα του Πρίγγου, (μάλιστα πέθανε αντιγράφοντας το Κοινωνικό των Χριστουγέννων και έμεινε στη μέση με μια μουτζούρα), εντούτοις για το Κοινωνικό αυτό μου είπε ο ίδιος ο Δεβρελής πως το είχε από την Πανήγυρη της Παναγίας Δεξιάς όπου συμμετείχε στο χορό (και άρα όχι από τον Πολίτη). Δε γνωρίζω αν το αντέγραψε τότε από το πρωτότυπο, ή αν κράτησε κάποιο πολυγραφημένο αντίγραφο για τον εν Θεσσαλονίκη χορό του. Άλλα μέλη δεν προσέθεσε στη Λειτουργία, ενώ είχε αντίγραφα από πολλούς, καθώς πιστεύω πως δε μπορούσε να εγγυηθεί τη γνησιότητα της προελεύσεως, ενώ γι' αυτό ήξερε πως προέρχεται σίγουρα από τη γραφίδα του Πρίγγου. Μάλιστα, πίστευε πως το έγραψε ο Πρίγγος για την Πανήγυρη της Παναγίας Δεξιάς, άρα αποκλείεται να είδε σε κάποιο κατοπινό έτος το συγκεκριμένο χειρόγραφο, με ημερομηνία 1953, και να του δημιουργήθηκε τέτοια εντύπωση...
Τον Μάρτιο του 1953 εγκρίθηκε το Καταστατικό του Συνδέσμου Μουσικοφίλων και άρχισε η δραστηριότητα της χορωδίας του, με πρώτη "εμφάνιση" την πλαισίωση των Πατριαρχικών χορών κατά την εορτή των Εισοδίων του Πέραν. Με την ιδιότητα του Αρχ. Πρωτοψάλτου και χοράρχου, ο Κ. Πρίγγος προετοίμασε (μερικά από) τα μουσικά της ακολουθίας των Εισοδίων, όπως φαίνεται στο παρατιθέμενο απόσπασμα. Αλλά και γενικώς, η απουσία του Πρωτοψάλτου από Πατριαρχική και συνοδική Λειτουργία δύσκολα θα μπορούσε να αιτιολογηθεί..και μάλιστα να κυρωθεί με άδεια..
Ευχαριστώ για την όλη πληροφόρηση! Δε γνώριζα για την ύπαρξη του Δοξαστικού των Εισοδίων! Υπάρχει ολόκληρη η Ακολουθία μελοποιημένη; Γιατί δεν τα ανεβάζεις κάπου αυτά; Το να γνωρίζουμε την ύπαρξή τους και να μην έχουμε πρόσβαση είναι δώρον άδωρον, τη στιγμή μάλιστα που δεν εκμεταλλεύεται κάποιος εμπορικά τα μέλη αυτά στη συγκεκριμένη τους μορφή... Επίσης, μια ανάρτηση θα βοηθούσε και στην έρευνα γύρω από τις μελοποιήσεις του Πρίγγου...
 
Last edited:

dimitrios.zaganas

Παλαιό Μέλος
Γεια σου κι εσένα, Δημήτρη αρχειομνήμονα! Όπως θα ξέρεις, με τον κ. Δεβρελή έχω προσωπική επικοινωνία, ομοίως και ο Παναγιώτης ο Φιλίππου που το προανέφερε, δε γράφουμε συνεπώς τυχαία. Μπορεί η υπόλοιπη Θεία Λειτουργία να προέρχεται από καθαρογραμμένο αντίγραφο τετράδιο του Αθανασίου Πολίτη από τα πρωτότυπα χειρόγραφα του Πρίγγου, (μάλιστα πέθανε αντιγράφοντας το Κοινωνικό των Χριστουγέννων και έμεινε στη μέση με μια μουτζούρα), εντούτοις για το Κοινωνικό αυτό μου είπε ο ίδιος ο Δεβρελής πως το είχε από την Πανήγυρη της Παναγίας Δεξιάς όπου συμμετείχε στο χορό (και άρα όχι από τον Πολίτη). Δε γνωρίζω αν το αντέγραψε τότε από το πρωτότυπο, ή αν κράτησε κάποιο πολυγραφημένο αντίγραφο για τον εν Θεσσαλονίκη χορό του. Άλλα μέλη δεν προσέθεσε στη Λειτουργία, ενώ είχε αντίγραφα από πολλούς, καθώς πιστεύω πως δε μπορούσε να εγγυηθεί τη γνησιότητα της προελεύσεως, ενώ γι' αυτό ήξερε πως προέρχεται σίγουρα από τη γραφίδα του Πρίγγου. Μάλιστα, πίστευε πως το έγραψε ο Πρίγγος για την Πανήγυρη της Παναγίας Δεξιάς, άρα αποκλείεται να είδε σε κάποιο κατοπινό έτος το συγκεκριμένο χειρόγραφο, με ημερομηνία 1953, και να του δημιουργήθηκε τέτοια εντύπωση...

Οι προσωπικές μαρτυρίες είναι πολύτιμες και σεβαστές, πολλώ δε μάλλον αυτή του κ. Δεβρελή, αρκεί να διασταυρώνονται και να επαληθεύονται... Το σίγουρο είναι ότι ο Αθ. Πολίτης αντιγράφει από το πολυγραφημένο κείμενο της Πόλης του 1953, όπου προφανώς εκτελέστηκε για πρώτη φορά χοραρχούντος του Πρίγγου.

Ευχαριστώ για την όλη πληροφόρηση! Δε γνώριζα για την ύπαρξη του Δοξαστικού των Εισοδίων! Υπάρχει ολόκληρη η Ακολουθία μελοποιημένη; Γιατί δεν τα ανεβάζεις κάπου αυτά; Το να γνωρίζουμε την ύπαρξή τους και να μην έχουμε πρόσβαση είναι δώρον άδωρον, τη στιγμή μάλιστα που δεν εκμεταλλεύεται κάποιος εμπορικά τα μέλη αυτά στη συγκεκριμένη τους μορφή... Επίσης, μια ανάρτηση θα βοηθούσε και στην έρευνα γύρω από τις μελοποιήσεις του Πρίγγου...

Δυστυχώς δεν γνωρίζω αν και τί άλλο υπάρχει. Βάσει αυτού εικάζω ότι αν ο Πρίγγος μελοποίησε υπογεγραμμένα το Κοινωνικό, μέλος του αριστερού χορού, σίγουρα θα τόνισε και κάποια άλλα μαθήματα (του δεξιού χορού). Σκόπιμα δεν ανέβασα το εν λόγω ανυπόγραφο δοξαστικό, γιατί παρά την κατά 90+ τοις εκατό ταύτισή του με το αντίστοιχο της Κυψέλης του Πρίγγου, έχω την εντύπωση πως η επεξεργασία του ανήκει τελικά στον Θρ. Στανίτσα. Σε αυτό με οδηγεί η τελική κατάληξη προς παύση. Επειδή το ζήτησες, το παραθέτω εις κοινήν ωφέλειαν, στη μνήμη του κυρ-Ανδρέα Πετρόχειλου, τότε Β΄ Δομεστίκου και μέλους της χορωδίας, που το διέσωσε (συμπληρώνοντας ιδιοχείρως τα ελλείποντα) και που μου πρωτοανέφερε για την ιστορική αυτή εμφάνιση της χορωδίας του Συνδέσμου.
 

Attachments

  • Δοξαστ. Αποστίχων Εισοδίων 1.png
    446 KB · Views: 78
  • Δοξαστ. Αποστίχων Εισοδίων 2.png
    161.7 KB · Views: 50

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Οι προσωπικές μαρτυρίες είναι πολύτιμες και σεβαστές, πολλώ δε μάλλον αυτή του κ. Δεβρελή, αρκεί να διασταυρώνονται και να επαληθεύονται... Το σίγουρο είναι ότι ο Αθ. Πολίτης αντιγράφει από το πολυγραφημένο κείμενο της Πόλης του 1953, όπου προφανώς εκτελέστηκε για πρώτη φορά χοραρχούντος του Πρίγγου.
Μα, αυτό σου λέω, δεν πρέπει να ήταν στη συλλογή του Πολίτη αλλά να το έβαλε εκ των υστέρων ο Δεβρελής επειδή ήταν κι αυτό 100% Πρίγγος, αφού το κράτησε (γνήσιο ή αντίγραφο δε γνωρίζω) από την εμφάνιση εκείνη! Και πρέπει να ήταν άλλο χειρόγραφο με το όμοιο μέλος, διότι θεώρησαν πως το πρωτοπαρουσίασε τότε ο Πρίγγος, πράγμα δύσκολο αν το κείμενο έγραφε πάνω 1953...
Δυστυχώς δεν γνωρίζω αν και τί άλλο υπάρχει. Βάσει αυτού εικάζω ότι αν ο Πρίγγος μελοποίησε υπογεγραμμένα το Κοινωνικό, μέλος του αριστερού χορού, σίγουρα θα τόνισε και κάποια άλλα μαθήματα (του δεξιού χορού). Σκόπιμα δεν ανέβασα το εν λόγω ανυπόγραφο δοξαστικό, γιατί παρά την κατά 90+ τοις εκατό ταύτισή του με το αντίστοιχο της Κυψέλης του Πρίγγου, έχω την εντύπωση πως η επεξεργασία του ανήκει τελικά στον Θρ. Στανίτσα. Σε αυτό με οδηγεί η τελική κατάληξη προς παύση. Επειδή το ζήτησες, το παραθέτω εις κοινήν ωφέλειαν, στη μνήμη του κυρ-Ανδρέα Πετρόχειλου, τότε Β΄ Δομεστίκου και μέλους της χορωδίας, που το διέσωσε (συμπληρώνοντας ιδιοχείρως τα ελλείποντα) και που μου πρωτοανέφερε για την ιστορική αυτή εμφάνιση της χορωδίας του Συνδέσμου.
Σε ευχαριστώ τα μέγιστα!!! Μας λείπουν άνθρωποι με βιώματα σαν του Πετροχείλου και, δυστυχώς, οι ελάχιστοι εναπομείναντες δεν αξιοποιούνται δεόντως...
Σχόλια περί του Δοξαστικού: Οι όποιες διαφορές που εντοπίζονται είναι στην ορθογραφία ή την καταγραφή των ιδίων θέσεων. Το μέλος αυτό είναι το τελευταίο που τυπώθηκε με την επιμέλεια του Ευθυμιάδη και του Χρυσάνθου το 1960, οι οποίοι εκτός από εκδοτικό έργο έκαναν συχνά και καταγραφικό. Μόνη διαφορετική θέση είναι η συντομότερη στο «την μητέρα του Θεού». Έτσι το ψάλλει και ο χορός του Συνδέσμου υπό το Νικολαΐδη σε ηχογράφηση που ανέβηκε στο παρελθόν στο σύλλογο της Χαλκιδικής, μαρτυρία χρήσιμη, καθώς ο Νικολαΐδης κράτησε αυστηρά τα του Πρίγγου αλλά σε Πολίτικες κυρίως καταγραφές. Αν και κάποιες αναλύσεις του χορού παραπέμπουν στο τυπωμένο κείμενο, πράγμα που δεν αποκλείεται να έγινε αναλύοντας το στενογραφικότερο χειρόγραφο αφού κάνουν και άλλες μη καταγεγραμμένες αναλύσεις, εντούτοις ψάλλουν τη συντομότερη θέση στο «την μητέρα του Θεού». Κατάληξη κάνουν αυτή της Φόρμιγγος. Μήπως, λοιπόν, ο Πετρόχειλος το συνεπλήρωσε από μνήμης προκειμένου να μη μείνει μισό ενώ στην πρωτότυπη μορφή του το μάθημα κατέληγε όπως η Φόρμιγξ; Μόνο αν βρούμε γνήσια και την τελευταία σελίδα του θα συμπληρωθεί μετά βεβαιότητος το puzzle...
 

dimitrios.zaganas

Παλαιό Μέλος
Γεια σου κι εσένα, Δημήτρη αρχειομνήμονα! Όπως θα ξέρεις, με τον κ. Δεβρελή έχω προσωπική επικοινωνία, ομοίως και ο Παναγιώτης ο Φιλίππου που το προανέφερε, δε γράφουμε συνεπώς τυχαία. Μπορεί η υπόλοιπη Θεία Λειτουργία να προέρχεται από καθαρογραμμένο αντίγραφο τετράδιο του Αθανασίου Πολίτη από τα πρωτότυπα χειρόγραφα του Πρίγγου, (μάλιστα πέθανε αντιγράφοντας το Κοινωνικό των Χριστουγέννων και έμεινε στη μέση με μια μουτζούρα), εντούτοις για το Κοινωνικό αυτό μου είπε ο ίδιος ο Δεβρελής πως το είχε από την Πανήγυρη της Παναγίας Δεξιάς όπου συμμετείχε στο χορό (και άρα όχι από τον Πολίτη). Δε γνωρίζω αν το αντέγραψε τότε από το πρωτότυπο, ή αν κράτησε κάποιο πολυγραφημένο αντίγραφο για τον εν Θεσσαλονίκη χορό του. Άλλα μέλη δεν προσέθεσε στη Λειτουργία, ενώ είχε αντίγραφα από πολλούς, καθώς πιστεύω πως δε μπορούσε να εγγυηθεί τη γνησιότητα της προελεύσεως, ενώ γι' αυτό ήξερε πως προέρχεται σίγουρα από τη γραφίδα του Πρίγγου. Μάλιστα, πίστευε πως το έγραψε ο Πρίγγος για την Πανήγυρη της Παναγίας Δεξιάς, άρα αποκλείεται να είδε σε κάποιο κατοπινό έτος το συγκεκριμένο χειρόγραφο, με ημερομηνία 1953, και να του δημιουργήθηκε τέτοια εντύπωση...

Μα, αυτό σου λέω, δεν πρέπει να ήταν στη συλλογή του Πολίτη αλλά να το έβαλε εκ των υστέρων ο Δεβρελής επειδή ήταν κι αυτό 100% Πρίγγος, αφού το κράτησε (γνήσιο ή αντίγραφο δε γνωρίζω) από την εμφάνιση εκείνη! Και πρέπει να ήταν άλλο χειρόγραφο με το όμοιο μέλος, διότι θεώρησαν πως το πρωτοπαρουσίασε τότε ο Πρίγγος, πράγμα δύσκολο αν το κείμενο έγραφε πάνω 1953...

Αντί απαντήσεως:

Άξιος, πράγματι, ο κόπος τού μουσικολογιώτατου κ. Δεβρελή. Παρακαλώ όμως, μνημονεύσατε πρωτίστως του σχηματίσαντος αυτή την συλλογή, Αθανασίου Πολίτου, μαθητού του Κ. Πρίγγου, και ευχηθείτε για την ανάπαυση της ψυχής του. Αυτός συγκέντρωσε, καθαρόγραψε, ετοίμασε σε προχωρημένο στάδιο όλα αυτά τα μέλη, πολλά χρόνια πριν. Για του λόγου το αληθές δείτε το συνημμένο. ...

Όπου παρατίθεται μια σελίδα του Κοινωνικού από το χέρι του Αθ. Πολίτη, κι όπου παρέπεμψα προηγουμένως:

... Το μουσικό κείμενο είναι γνήσιο, γιατί πληκτρολογήθηκε πιστά (από τον εκδότη Α. Δεβρελή) αυτό που ο αείμνηστος Αθ. Πολίτης είχε πιστά αντιγράψει από το πολυγραφημένο Κοινωνικό του 1953. ...

Για να μη κουράσουμε άλλο το θέμα (και τους αναγνώστες), αντιγράφω όσα ο ίδιος ο κ. Δεβρελής γνωστοποιεί στη σελ. κβ΄ της έκδοσης με τίτλο Πολύτιμα ανέκδοτα μαθήματα Θείας Λειτουργίας Κωνσταντίνου Πρίγγου Άρχοντος Πρωτοψάλτου της ΜΧΕ εκ της χειρογράφου Συλλογής Αθανασίου Ηλία Πολίτη ιεροψάλτου, Θεσσαλονίκη 2012:

Η Έκδοσις περιλαμβάνει μόνον τα μαθήματα της συλλογής Αθανασίου Πολίτη, όμως υπάρχουν στη συλλογή μας και πολλά άλλα χειρόγραφα μαθήματα...
 
Top