π. Μάξιμος
Γενικός Συντονιστής
Μέ ἀφορμή τή συζήτηση πού ξεκίνησε ἐδῶ θά ἤθελα νά θέσω κάποια ἐρωτήματα καί νά ἐκθέσω κάποιες διαπιστώσεις καί νά καταθέσω κάποιους προβληματισμούς σχετικά μέ τήν Δευτέρα τοῦ Ἁγίου Πνεύματος καί κατ᾿ ἐπέκταση καί μέ τήν Πεντηκοστή· γιά ν᾿ ἀνοίξει νέο θέμα καί νά κατατεθοῦν οἱ ἀπόψεις καί οἱ πληροφορίες πού ὑπάρχουν, σέ ὅποια σημεῖα ὑπάρχουν.
Α. Ἑσπερινός Δευτέρας Ἁγίου Πνεύματος ἤ Γονυκλισίας.
Σύμφωνα μέ τό ἰσχῦον Τυπικό αὐτός τελεῖται συναπτῶς μέ τή θεία Λειτουργία, γιά προφανεῖς λόγους συμμετοχῆς. Ἀπό πότε καθιερώθηκε αὐτό; Ὑπάρχουν ἀρχαῖες μαρτυρίες;
Στίς Μονές σαφῶς θά τελεῖται Ἀγρυπνία καί ὁ Ἑσπερινός θά γίνεται στήν ὥρα του. Αὐτό συμβαίνει σέ ὅλες τίς Μονές;
Ἔχω πληροφορία ὅτι σέ Ναούς τοῦ ἐξωτερικοῦ ἐπισυνάπτονται μόνον οἱ εὐχές τῆς Γονυκλισίας μετά τό Εἴη τό ὄνομα Κυρίου, γιά πρακτικούς καί τοπικο-ἰδιομορφικούς προφανῶς λόγους. Μποροῦμε νά ἔχουμε ἐνημέρωση περί αὐτῆς τῆς πληροφορίας; Δέν θά «σηκωθοῦν οἱ τρῖχες τῆς κεφαλῆς» μας! Ὑπάρχει παρόμοια «παρατυπία» μέ τόν Μ. Ἁγιασμό, πού γίνεται συναπτῶς μέ τή θεία Λειτουργία τοῦ Σαββάτου ἤ τῆς Κυριακῆς, ὅταν τά Θεοφάνεια πέφτουν Κυριακή ἤ Δευτέρα, πρίν γίνει ὁ Ἑσπερινός τῶν Θεοφανείων, ὅπου φυσιολογικά ἀνήκει ὁ Ἁγιασμός καί τοῦ ὁποίου σαφῶς εἶναι μέρος! Θα μοῦ πεῖτε ἐδῶ πρόκειται περί Γονυκλισίας.
Β. Πανηγύρεις Ναῶν ἐπ᾿ ὀνόματι τῆς Ἁγίας Τριάδος.
Ὅσους Ναούς ξέρω ἤ ἀκούω στίς ἀνακοινώσεις τῶν μέσων πανηγυρίζουν τήν Δευτέρα Ἁγίου Πνεύματος. Γιά τή Ρωσική ἐκκλησία στήν Ἀθήνα ἔχω ἀκούσει ὅτι πανηγυρίζει τήν Κυριακή τῆς Πεντηκοστῆς. Τί πληροφόρηση ἔχουμε γιά ἄλλα μέρη καί κυρίως ἀπό τήν μή ἑλληνόφωνη Ὀρθοδοξία;
Ἀπό μιά μικρή πληροφόρηση πού ἔχω ἀπό τό Ἅγιον Ὄρος, δέν ὑπάρχουν Μονές πού πανηγυρίζουν τῆς Ἁγίας Τριάδος. Γιά κάτι Κελλιά μοῦ εἶπαν, πού ὅταν ὀνομάζονται "τῆς Ἁγίας Τριάδος" πανηγυρίζουν τήν Κυριακή τῆς Πεντηκοστῆς καί ἄλλα πού ἀποκαλοῦνται "τοῦ Ἁγίου Πνεύματος" πανηγυρίζουν τήν Δευτέρα.
Γ. Τυπικό Πανηγύρεων Ναῶν.
α) Στούς Ναούς στόν «κόσμο» γενικά τελεῖται ὁ Ἑσπερινός τῆς Γονυκλισίας τό πρωί καί τό ἀπόγευμα τελεῖται ἄλλος Ἑσπερινός, μέ Ἀνοιξαντάρια, Λιτή καί Ἀρτοκλασία. Τροπάριο Λιτῆς ἐπιλέγεται ἐκ τῶν ἰδιομέλων τοῦ Ἑσπερινοῦ τοῦ Σαββάτου. Γιά Ἀναγνώσματα δέν ξέρω. Τί πληροφόρηση ἔχουμε γιά ἄλλα μέρη καί κυρίως ἀπό τήν μή ἑλληνόφωνη Ὀρθοδοξία, ἄν ὑπάρχουν βέβαια Ναοί πού πανηγυρίζουν τήν Δευτέρα;
Στό Ἅγιον Ὄρος, ὅσα Κελλιά πανηγυρίζουν τοῦ Ἁγίου Πνεύματος τελοῦν μόνον ἕναν Ἑσπερινό αὐτόν τῆς Γονυκλισίας· ἄλλα τό πρωί καί ἄλλα τό ἀπόγευμα.
β) Σχετικά μέ τήν τυπική διάταξη τοῦ Ὄρθρου «ἔχω κτυπήσει τό κεφάλι μου» πολλές φορές γιά μιά δημοσίευση, πού δέν ἐφύλαξα, ἴσως καί πρό εἰκοσαετίας ( ; ), στόν Ἑφημέριο ( ; ), ἀπό τόν Φουντούλη ( ; ), δέν θυμᾶμαι καθόλου, ὅπου ἐδημοσιεύοντο κάποια συμπληρωματικά στοιχεῖα «πανηγυρικοῦ» Ὄρθρου, βασικά γιά τό Εὐαγγέλιο τοῦ Ὄρθρου. Εἶδα στό Σ.Τ. ὅτι τό ΤΠ προβλέπει σχετικά. Τί ἄλλες διαφοροποιήσεις ἔχουν πέσει στήν ἀντίληψή σας, ἐκτός ἀπό τά συνήθη γιά β΄ ἡμέρα Δεσποτικῆς Ἑορτῆς; Γιά τό Κοινωνικό ἔχει ἀνοιχθεῖ εἰδικό θέμα.
Δ. ΜΕΓΑΛΑΙ ΩΡΑΙ ΤΗΣ ΠΑΡΑΜΟΝΗΣ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΠΕΝΤΗΚΟΣΤΗΣ.
Μᾶς ἔχει ἀπασχολήσει τό θέμα τῆς δυνατότητος τελέσεως αὐτῶν τῶν Μεγάλων Ὡρῶν· πότε καί πῶς καί ἄν. Τί λέτε γι᾿ αὐτό. Ποιά ἡ γνώμη σας; Καθόσον ἡ προτεινόμενη ὑπό τοῦ «ποιητοῦ» Παρασκευή περιέχει ἄλλες Ἀκολουθίες καί Λειτουργία. Ὑπάρχει πρόταση γιά τέλεσή τους σέ κάποια ἄλλη ἡμέρα καί ὥρα;
Α. Ἑσπερινός Δευτέρας Ἁγίου Πνεύματος ἤ Γονυκλισίας.
Σύμφωνα μέ τό ἰσχῦον Τυπικό αὐτός τελεῖται συναπτῶς μέ τή θεία Λειτουργία, γιά προφανεῖς λόγους συμμετοχῆς. Ἀπό πότε καθιερώθηκε αὐτό; Ὑπάρχουν ἀρχαῖες μαρτυρίες;
Στίς Μονές σαφῶς θά τελεῖται Ἀγρυπνία καί ὁ Ἑσπερινός θά γίνεται στήν ὥρα του. Αὐτό συμβαίνει σέ ὅλες τίς Μονές;
Ἔχω πληροφορία ὅτι σέ Ναούς τοῦ ἐξωτερικοῦ ἐπισυνάπτονται μόνον οἱ εὐχές τῆς Γονυκλισίας μετά τό Εἴη τό ὄνομα Κυρίου, γιά πρακτικούς καί τοπικο-ἰδιομορφικούς προφανῶς λόγους. Μποροῦμε νά ἔχουμε ἐνημέρωση περί αὐτῆς τῆς πληροφορίας; Δέν θά «σηκωθοῦν οἱ τρῖχες τῆς κεφαλῆς» μας! Ὑπάρχει παρόμοια «παρατυπία» μέ τόν Μ. Ἁγιασμό, πού γίνεται συναπτῶς μέ τή θεία Λειτουργία τοῦ Σαββάτου ἤ τῆς Κυριακῆς, ὅταν τά Θεοφάνεια πέφτουν Κυριακή ἤ Δευτέρα, πρίν γίνει ὁ Ἑσπερινός τῶν Θεοφανείων, ὅπου φυσιολογικά ἀνήκει ὁ Ἁγιασμός καί τοῦ ὁποίου σαφῶς εἶναι μέρος! Θα μοῦ πεῖτε ἐδῶ πρόκειται περί Γονυκλισίας.
Β. Πανηγύρεις Ναῶν ἐπ᾿ ὀνόματι τῆς Ἁγίας Τριάδος.
Ὅσους Ναούς ξέρω ἤ ἀκούω στίς ἀνακοινώσεις τῶν μέσων πανηγυρίζουν τήν Δευτέρα Ἁγίου Πνεύματος. Γιά τή Ρωσική ἐκκλησία στήν Ἀθήνα ἔχω ἀκούσει ὅτι πανηγυρίζει τήν Κυριακή τῆς Πεντηκοστῆς. Τί πληροφόρηση ἔχουμε γιά ἄλλα μέρη καί κυρίως ἀπό τήν μή ἑλληνόφωνη Ὀρθοδοξία;
Ἀπό μιά μικρή πληροφόρηση πού ἔχω ἀπό τό Ἅγιον Ὄρος, δέν ὑπάρχουν Μονές πού πανηγυρίζουν τῆς Ἁγίας Τριάδος. Γιά κάτι Κελλιά μοῦ εἶπαν, πού ὅταν ὀνομάζονται "τῆς Ἁγίας Τριάδος" πανηγυρίζουν τήν Κυριακή τῆς Πεντηκοστῆς καί ἄλλα πού ἀποκαλοῦνται "τοῦ Ἁγίου Πνεύματος" πανηγυρίζουν τήν Δευτέρα.
Γ. Τυπικό Πανηγύρεων Ναῶν.
α) Στούς Ναούς στόν «κόσμο» γενικά τελεῖται ὁ Ἑσπερινός τῆς Γονυκλισίας τό πρωί καί τό ἀπόγευμα τελεῖται ἄλλος Ἑσπερινός, μέ Ἀνοιξαντάρια, Λιτή καί Ἀρτοκλασία. Τροπάριο Λιτῆς ἐπιλέγεται ἐκ τῶν ἰδιομέλων τοῦ Ἑσπερινοῦ τοῦ Σαββάτου. Γιά Ἀναγνώσματα δέν ξέρω. Τί πληροφόρηση ἔχουμε γιά ἄλλα μέρη καί κυρίως ἀπό τήν μή ἑλληνόφωνη Ὀρθοδοξία, ἄν ὑπάρχουν βέβαια Ναοί πού πανηγυρίζουν τήν Δευτέρα;
Στό Ἅγιον Ὄρος, ὅσα Κελλιά πανηγυρίζουν τοῦ Ἁγίου Πνεύματος τελοῦν μόνον ἕναν Ἑσπερινό αὐτόν τῆς Γονυκλισίας· ἄλλα τό πρωί καί ἄλλα τό ἀπόγευμα.
β) Σχετικά μέ τήν τυπική διάταξη τοῦ Ὄρθρου «ἔχω κτυπήσει τό κεφάλι μου» πολλές φορές γιά μιά δημοσίευση, πού δέν ἐφύλαξα, ἴσως καί πρό εἰκοσαετίας ( ; ), στόν Ἑφημέριο ( ; ), ἀπό τόν Φουντούλη ( ; ), δέν θυμᾶμαι καθόλου, ὅπου ἐδημοσιεύοντο κάποια συμπληρωματικά στοιχεῖα «πανηγυρικοῦ» Ὄρθρου, βασικά γιά τό Εὐαγγέλιο τοῦ Ὄρθρου. Εἶδα στό Σ.Τ. ὅτι τό ΤΠ προβλέπει σχετικά. Τί ἄλλες διαφοροποιήσεις ἔχουν πέσει στήν ἀντίληψή σας, ἐκτός ἀπό τά συνήθη γιά β΄ ἡμέρα Δεσποτικῆς Ἑορτῆς; Γιά τό Κοινωνικό ἔχει ἀνοιχθεῖ εἰδικό θέμα.
Δ. ΜΕΓΑΛΑΙ ΩΡΑΙ ΤΗΣ ΠΑΡΑΜΟΝΗΣ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΠΕΝΤΗΚΟΣΤΗΣ.
Μᾶς ἔχει ἀπασχολήσει τό θέμα τῆς δυνατότητος τελέσεως αὐτῶν τῶν Μεγάλων Ὡρῶν· πότε καί πῶς καί ἄν. Τί λέτε γι᾿ αὐτό. Ποιά ἡ γνώμη σας; Καθόσον ἡ προτεινόμενη ὑπό τοῦ «ποιητοῦ» Παρασκευή περιέχει ἄλλες Ἀκολουθίες καί Λειτουργία. Ὑπάρχει πρόταση γιά τέλεσή τους σέ κάποια ἄλλη ἡμέρα καί ὥρα;
Last edited: