Η ψαλτική στη Θεσσαλονίκη χθές και σήμερα

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Τον έχω ακούσει να ψάλλει στην Αθήνα.
Έχω την εντύπωση ότι είναι λιγάκι υπερβολικά αυτά που λέτε.
Βέβαια αυτά τα πράγματα είναι υποκειμενικά.
Από την άλλη βέβαια σκέφτομαι, να μην γνωρίζετε τον κ. Παππά.
Κι αυτό λιγακι υπερβολικό μου φαίνεται.

Φυσικὰ καὶ γράφω ὑποκειμενικά.

Πέραν αὐτοῦ ὄμως εἶναι καλλίφωνος, στὸ ἀναλόγιο εἶναι σχεδὸν πάντα ὀρεξάτος, ἐπιτηδευμἐνα νὰ γκαρίζει δὲν τὸ κάνει, ξέρει τὴ φωνή του καὶ τὴν γυρίζει ὅπως θέλει κατὰ βούληση, ὅσο γιὰ μαθήματα ψάλλει τὰ πάντα.

Ἔχει θητεύσει σὲ καλοὺς δασκάλους, κατάγεται ἀπὸ γενιὰ ψαλτῶν, ἔχει φάει με τὸ κουτάλι ἀγρυπνίες δίπλα σὲ ζόρικους ἁγιορεῖτες, κατεχει τὴν δημοτικὴ μουσικὴ σὲ ἰκανὸ βαθμὸ μαζὶ μὲ παραδοσιακὰ ἔγχορδα ποὺ ἄλλωστε τὰ διδάσκει κιόλας. Κι ἀκόμα διαβάζει κι ἑρμηνεύει θεωρία μὲ ζῆλο.

Ἔχει ὅλες τὶς προϋποθέσεις ἄριστου ψάλτη καὶ μουσικοῦ καὶ τὶς ἀξιοποιεῖ πλήρως. Ὅσον ἀφορᾶ τὶς φιλικὲς του σχέσεις εἶναι σπουδαῖος καρντάσης καὶ οἱ ἄνθρωποι εὔκολα τὸν ἀποδέχονται.

Τὸ κ. Παππᾶ ὄντως δὲν τὸν γνωρίζω καὶ γιατὶ σᾶς φαίνεται περίεργο; Δὲν εἶμαι παντογνώστης ...
 

pransot

Πράντζος Σωτήρης
Προς τί τα συγχισμένα προσωπάκια, αγαπητέ; Υποπτεύομαι ότι οφείλονται στην προκρούστεια κατάτμηση του μηνύματός μου, περί του εσχάτου των μεγίστων Χαριλάου Ταλιαδώρου...


Δ.
Επειδή έχω αναφερθεί και άλλες φορές στο θέμα, ξαναλέω σύντομα και ξεκάθαρα ότι για μένα, αν κρίνω εκ του αποτελέσματος και των καρπών τους "κορυφαίους", δηλαδή των μαθητών τους και των εκδεδομένων πονημάτων τους, δεν ενθουσιάζομαι, για να το πω πολύ ευγενικά. Γνωρίζω δε αρκετούς ψάλτες που δεν είχαν σχέση με το γνωστό προαναφερθέν "κορυφαίο" σύστημα που, κατ' εμέ πάντα, και είναι πολύ περισσότερο ψάλτες από τους προειρημένους επιγόνους κορυφαίων.
Νομίζω πάντως πως δεν έχει νόημα να μακρύνουμε περισσότερο επ' αυτού το λόγο.
 
Πολυ καλη η αποψη σου φιλε μου!

Θα ηθελα να απαντησω σε οσους ανταπαντησαν σ ενα μηνυμα που ειχα γραψει πριν μερες!Επισης να ζητησω ενα συγγνωμη απ το ατομο που του εγραψα το μηνυμα!

Οι αποψεις ειναι ενα ελευθερο προνομοιο που εχουν οι ανθρωποι,τους βοηθα στο να μπορουν να κρινου,βασει δικων τους δεδομενων,τι ειναι καλο και τι κακο!ολοι λοιπον μου ειπατε την αποψη σας και θα ηθελα,εφοσον σας ευχαριστησω γι αυτο,να σας καταθεσω και τη δικη μου!

Η θεσσαλονικη ειχε τους καλυτερους δασκαλους,πιστευω πως ολοι συμφωνουμε!Το υφος και η μεγαλοπρεπης εκτελεση που εδιναν στους υμνους της εκκλησιας,ολοι το γνωριζουν αυτο,ειναι επειρια απο ακουσματα πατριαρχικα!Ο καθε δασκαλος ανελυσε με τα δικα του κριτηρια απλα μουσικα κειμενα που υπηρχαν και συνεχιζουν να υπαρχουν!Καλως ή κακως η παραδοση θα πρεπει να συνεχιζεται και ειμαι υπερ αυτης της παραδοσης!

Οσον αφορα το θεμα που προεκυψε απο το μηνυμα που ειχα γραψει θα ηθελα να πω πως,εχω την εμπειρια και τη γνωση ωστε να κρινω καποια πραγματα που ειναι σημαντικα για την συνεχεια της ψαλτικης μουσικης Θεσσαλονιτικης παραδοσης!καλο θα ηταν λοιπον να μην υποτιμαμε την γνωμη ή τη γνωση ή ακομη και την εμπειρια του αλλου,και βεβαια πρωτος εγω,διοτι σιγουρα γνωριζει κατι παραπανω απο μας!Γνωριζω πολυ καλα(και δεν χρειαζονταν οι υποδειξεις απο τα αλλα μελη)ποιο ειναι το πατριαρχικο και ποιο το αγιορειτικο υφος!η υποβαθμιση που ελαβα για μια ελευθερη γνωμη(που πιστευω πως υπαρχει ελευθερια αποψεων στο φορουμ αυτο)και η κατακεραυνωση που δεχτηκα δεν ηταν οι πρεπουσες!

Κατι τελευταιο.Επειδη εχω ακουσει και απο κοντα και απο ηχογραφησεις τον κ.Παναγιωτη Νεοχωριτη(και το λεω για εκεινους που με παρενεσαν κιολας νομιζοντας πως ειμαι απο αλλο πλανητη και δεν ξερω τι γινεται,να τον ακουσω),πραγματι εχει πολυ καλο μεταλλο στη φωνη του και πραγματι ειναι πολυ σοβαρος και τηρει με ευλαβια το λειτουργημα του!Ομως θα το ξαναπω πως δεν ταιριαζει για την Θεσσαλονικη αυτο το υφος,δεν ειναι σωστο τα τοσα χρονια ιστοριας της ψαλτικης τεχνης της Θεσσαλονικης να χαθουν αδοξα,χωρις καμια υποστηριξη απο τους ιδιοιυς τους Θεσσαλονικεις!Δεν εχω τιποτα προσωπικο με τον κ.Νεοχωριτη ουτε και τον γνωριζω προσωπικα,αλλα δεν θελω να χαθει το υφος της Θεσσαλονικης!Συγννωμη κιολας,με ολο το σεβασμο!
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Ως προς το θεσσαλονικιώτικο ύφος, αν αυτό ορίζεται από τους "μεγάλους τρεις" και τους μαθητές τους τότε σίγουρα έχει σημαντικές διαφορές και δεν είναι γνήσιος απόγονός τους ΕΥΤΥΧΩΣ

Πριν περίπου 10 χρόνια συνέψαλα με φίλο εξ Αγρινίου. Κατά τη διάρκεια της ειρμολογικής δοξολογίας σε ήχο πλΑ, έκανε συνεχώς ισοκρατήματα στον Νη' (ή Γα αν προτιμάτε). Στο τέλος μου είπε: "Κρίμα και είσαι και Θεσσαλονικιός. Έχετε και τον Ταλιαδώρο! Στον πλΑ όταν το μέλος ανεβαίνει πάνω από τον Νη κάνουμε ισοκράτημα Νη. Ομοίως και στον Α στιχηραρικό κάνουμε ισοκράτημα Γα. Ταλιαδώρο δεν ακούς;" Τέτοια "θεωρία" είχα να ακούσω και δω από τη Σιμωνόπετρα

Τέτοιο "θεσσαλονικιώτικο παραδοσιακό ύφος" να το χαίρονται οι θιασώτες του και οι διάδοχοι των διαδόχων του Πρίγγου με τα σκουφάκια τους, που διασώζουν στον Ελλαδικό χώρο το "γνήσιο πατριαρχικό ύφος".

Εντελώς εσφαλμένος τρόπος διατύπωσης.... Οι ζηλωτισμοί αυτού του ύφους, αδελφέ, αλλού παραπέμπουν...Σεμνά-ακόμα κ όταν θαρρείς πως διαφωνείς... Σεβασμός στην ηλικία, εμπειρία, και ιστορία που κουβανούν...

Δ.
 
E

emakris

Guest
Σεβασμός στην ηλικία, εμπειρία, και ιστορία που κουβαλούν...
Χωρίς να τοποθετούμαι επί της ουσίας, επισημαίνω ότι απείρως περισσότερο από την ηλικία, την εμπειρία και την ιστορία του οποιουδήποτε, οφείλουμε να σεβόμαστε τους αιώνες της μουσικολειτουργικής μας παράδοσης. Δεν είναι ούτε σπόντα ούτε τίποτε. Είναι επισήμανση της σωστής ιεράρχησης.
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Εντελώς εσφαλμένος τρόπος διατύπωσης.... Οι ζηλωτισμοί αυτού του ύφους, αδελφέ, αλλού παραπέμπουν...Σεμνά-ακόμα κ όταν θαρρείς πως διαφωνείς... Σεβασμός στην ηλικία, εμπειρία, και ιστορία που κουβανούν...
Δ.

Φίλε Δημήτρη.
Ο σεβασμός στην ηλικία, εμπειρία και ιστορία που κουβαλά ο καθένας από τους μαθητές των δασκάλων θεωρώ ότι πρέπει να είναι δεδομένος ακόμα κι αν διαφωνεί κάποιος. Για αυτό θεωρώ το τέλος του μηνύματος του Σωτήρη ιδιαίτερα σκληρό.
Προβληματίζομαι όμως αν είναι εξ ίσου σεβασμός προς τους υπηρετούντες στον Πατριαρχικό Ναό η αποδοχή (αν όχι η επαιτεία από κάποιους) των οφικκίων και αφετέρου αν η κατάταξη των ψαλτών στους "άρχοντες" του πατριαρχείου τους κατατάσσει ταυτόχρονα σε ειδήμονες επί πάντων των λειτουργικών και μουσικολογικών θεμάτων... (αφήνω στην άκρη στο τί αποσκοπεί η ξέφρενη απονομή οφικκίων) ή με οποιοδήποτε δικαίωμα να μπορεί να προσβάλει την ακεραιότητα και την προσωπικότητα οποιουδήποτε που διαφωνεί...
Επιτρέψτε μου γενικότερα να έχω πολλές αμφιβολίες περί του "πατριαρχικού ύφους" πολλών...
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Χωρίς να τοποθετούμαι επί της ουσίας, επισημαίνω ότι απείρως περισσότερο από την ηλικία, την εμπειρία και την ιστορία του οποιουδήποτε, οφείλουμε να σεβόμαστε τους αιώνες της μουσικολειτουργικής μας παράδοσης. Δεν είναι ούτε σπόντα ούτε τίποτε. Είναι επισήμανση της σωστής ιεράρχησης.

Γιατί μου ''χαλάτε'' το αλεξανδρινό ρήμα; Ο τελευταίος που θα φανταζόμουν να το τροποποιεί θα ήσαστε εσείς... Εν αναμονή κ για μια επί της ουσίας τοποθέτηση...


Δ.
 
Last edited:

pransot

Πράντζος Σωτήρης
Εντελώς εσφαλμένος τρόπος διατύπωσης.... Οι ζηλωτισμοί αυτού του ύφους, αδελφέ, αλλού παραπέμπουν...Σεμνά-ακόμα κ όταν θαρρείς πως διαφωνείς... Σεβασμός στην ηλικία, εμπειρία, και ιστορία που κουβανούν...

Δ.

Το γνωρίζω πως ο τρόπος διατύπωσης είναι ακραίος και ίσως προκλητικός.
Δεν εμέμφθην όμως τους μεγάλους δασκάλους, οι οποίοι, παρά τα -για μένα- σημαντικά τους λάθη και τους νεωτερισμούς, ήταν όντως μεγάλα ψαλτικά αναστήματα και στην εποχή τους ήταν μια φωνή παραδοσιακότητας στα τότε εδυτικιστικά πρότυπα ψαλτικής που κυριαρχούσαν, αλλά τους διαδόχους τους που θεοποιώντας τους αφενός μεν τρων με χρυσά κουτάλια (ψαλτικά εννοώ και όχι αναγκαστικά οικονομικά) χάρη στο μέγεθος των δασκάλων τους ενώ οι ίδιοι είναι νάνοι, αφετέρου για να φαίνονται γνήσιοι υιοθετούν φανατικά και τα λάθη ή τις αδυναμίες τους και ουσιαστικά τους εκθέτουν.

Τα λέω δε αυτά μετά από 3 χρόναι παρουσίας στο ψαλτολόγιο, γιατί προσπαθώ να αποφεύγω τις αρνητικές κριτικές, ειδικά για ανθρώπους που χαιρουν του θαυμασμού χιλιάδων μελών. Τα είπα όμως παίρνοντας ως ερέθισμα τη θέση πως "ο Νεοχωρίτης χαλάει το παραδοσιακό θεσσαλονικιώτικο ύφος που μεταπολεμικά έχει επικρατήσει στην πόλη μας". Καλά ως προς το "αγιορείτικο" είναι αυτονόητο πως ο σχολιάσας απλώς εξέθεσε το βάθος της αγνοίας του και δε χρήζει καν σχολιασμού.

Με τον ίδιο τρόπο και φρόνημα τοποθετήθηκα και παλαιότερα σε παρεμφερές θέμα χωρίς να νιώθω ούτε στιγμή πως μπορώ δημόσια να κρίνω τους μεγάλους, αλλά αυτά που άφησαν πίσω τους και ζουν σήμερα σε νέα απαιδιά της ηλικίας μουhttp://analogion.com/forum/showthread.php?p=31445#post31445

ΥΓ το κείμενο που έχω σε πλάγια γραφή αποδίδει το νόημα προηγούμενου μηνύματος όπως εγώ το ανταλήφθην. Δεν το παρέθεσα αυτούσιο λόγω τεχνικής ημετέρας ανεπάρκειας. Αν παρενόησα το νόημα των γραφομένων, ανακαλώ και ζητώ αυγγνώμη από τον συντάκτη του μηνύματος
 
Last edited:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
...αλλά τους διαδόχους τους που θεοποιώντας τους αφενός μεν τρων με χρυσά κουτάλια (ψαλτικά εννοώ και όχι αναγκαστικά οικονομικά) χάρη στο μέγεθος των δασκάλων τους ενώ οι ίδιοι είναι νάνοι, αφετέρου για να φαίνονται γνήσιοι υιοθετούν φανατικά και τα λάθη ή τις αδυναμίες τους και ουσιαστικά τους εκθέτουν.

Τα λέω δε αυτά μετά από 3 χρόναι παρουσίας στο ψαλτολόγιο, γιατί προσπαθώ να αποφεύγω τις αρνητικές κριτικές, ειδικά για ανθρώπους που χαιρουν του θαυμασμού χιλιάδων μελών. [/SIZE]
Ἔλα ὅμως πού τόσα μέλη τοῦ Ψαλτολογίου δέν καταλαβαίνουμε σέ ποιούς ἀναφέρεσαι; Δέν λές συγκεκριμένα ὀνόματα γιά νά μάθουμε κι ἐμεῖς οἱ μακρόθεν...

 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Εντελώς εσφαλμένος τρόπος διατύπωσης.... Οι ζηλωτισμοί αυτού του ύφους, αδελφέ, αλλού παραπέμπουν...Σεμνά-ακόμα κ όταν θαρρείς πως διαφωνείς... Σεβασμός στην ηλικία, εμπειρία, και ιστορία που κουβανούν...

Δ.

Τί γίνεται ὅμως ὅταν ἡ ἠλικία δὲν συμβαδίζει μὲ τὴν ἐμπειρία κὰι τὴν ἱστορία τῆς ἡλικίας τους;

Τότε βάζουμε τὴν ὑπογραφή μας ὅπου λάχει ἀρκεῖ νὰ μᾶς δοῦνε καὶ θαυμάσουνε, χωρὶς κἄν νὰ ἔχουμε ἀνοίξει τὸ βιβλίο ἤ νὰ ἔχουμε συμβουλευθεῖ κάποιον μπὰς καὶ μᾶς προφυλάξει ἀπὸ ... μουσικολογικές κακοτοπιές.

Δύσκολο βέβαια νὰ κατεβεῖ κανείς ἀπὸ τὸ ... βάθρο.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Ἔλα ὅμως πού τόσα μέλη τοῦ Ψαλτολογίου δέν καταλαβαίνουμε σέ ποιούς ἀναφέρεσαι; Δέν λές συγκεκριμένα ὀνόματα γιά νά μάθουμε κι ἐμεῖς οἱ μακρόθεν...


Ἄμα πεῖ ὀνόματα θὰ καοῦν τὰ ... κάρβουνα, τὰ ... πληκτρολόγια, ὁ ... σερβερ τοῦ Ψαλτολογίου στὴν ... Ἀμερική, άλλὰ καὶ ἡ ... γούνα τοῦ Δήμήτρη στὴν ... Αὐστραλία.:)

Πὼς λέμε διηπειρωτικὸς πύραυλος; :eek:
 

Attachments

  • diipeirotikos_pyravlos_100_tonon_2307592_b.jpg
    diipeirotikos_pyravlos_100_tonon_2307592_b.jpg
    12.8 KB · Views: 212

pransot

Πράντζος Σωτήρης
Θέλετε να αναφερθώ σε ονόματα; Εκτός από το γενικό κλίμα έχω προσωπικές εμπειρίες, αλλά διστάζω να εκθέσω ανθρώπους, για τους οποίους μπορεί να έπεσα σε "ατυχείς στιγμές" αν και δεν το νομίζω π.χ. http://analogion.com/forum/showthread.php?p=61667#post61667

Έχω επίσης ακούσει ψάλτη σε πανηγυρική αρχιερατική θεία λειτουργία ψάλτη μεγάλου ενοριακού ναού της Θεσσαλονίκης (σήμερα πρέπει να είναι 75άρης) να μη γνωρίζει ότι έπρεπε να πει αργότερο χερουβικό καθώς υπήρχαν αρχιερείς (ειπε ένα σύντομο του Ταλιαδώρου σε φρικτά αργό χρόνο αλλά και πάλι δεν κάλυψε ούτε το μισό χρόνο). Επίσης δε γνώριζε απ'έξω το απολυτίκιο "Οι μάρτυρές σου Κύριε" και το σκότωσε! Όταν χρειάστηκε να το ξαναπεί, κάποιος του έδωσε το κείμενο του "Ο μάρτυς σου Κύριε" και αυτός προσπάθούσε να κάνει τις απαραίτητες γραμματικές τροποποιήσεις οπότε το ξανασκότωσε!
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας

Τί γίνεται ὅμως ὅταν ἡ ἠλικία δὲν συμβαδίζει μὲ τὴν ἐμπειρία κὰι τὴν ἱστορία τῆς ἡλικίας τους;

Τότε βάζουμε τὴν ὑπογραφή μας ὅπου λάχει ἀρκεῖ νὰ μᾶς δοῦνε καὶ θαυμάσουνε, χωρὶς κἄν νὰ ἔχουμε ἀνοίξει τὸ βιβλίο ἤ νὰ ἔχουμε συμβουλευθεῖ κάποιον μπὰς καὶ μᾶς προφυλάξει ἀπὸ ... μουσικολογικές κακοτοπιές.

Δύσκολο βέβαια νὰ κατεβεῖ κανείς ἀπὸ τὸ ... βάθρο.

Mutatis mutandis....πβ αὐτὸς ἡλικίαν ἔχει, αὐτὸν ἐρωτήσατε, αὐτὸς περὶ ἑαυτοῦ λαλήσει.
 
Last edited:

didimotihitis

Νέο μέλος
Πολυ καλη η αποψη σου φιλε μου!

Θα ηθελα να απαντησω σε οσους ανταπαντησαν σ ενα μηνυμα που ειχα γραψει πριν μερες!Επισης να ζητησω ενα συγγνωμη απ το ατομο που του εγραψα το μηνυμα!

Οι αποψεις ειναι ενα ελευθερο προνομοιο που εχουν οι ανθρωποι,τους βοηθα στο να μπορουν να κρινου,βασει δικων τους δεδομενων,τι ειναι καλο και τι κακο!ολοι λοιπον μου ειπατε την αποψη σας και θα ηθελα,εφοσον σας ευχαριστησω γι αυτο,να σας καταθεσω και τη δικη μου!

Η θεσσαλονικη ειχε τους καλυτερους δασκαλους,πιστευω πως ολοι συμφωνουμε!Το υφος και η μεγαλοπρεπης εκτελεση που εδιναν στους υμνους της εκκλησιας,ολοι το γνωριζουν αυτο,ειναι επειρια απο ακουσματα πατριαρχικα!Ο καθε δασκαλος ανελυσε με τα δικα του κριτηρια απλα μουσικα κειμενα που υπηρχαν και συνεχιζουν να υπαρχουν!Καλως ή κακως η παραδοση θα πρεπει να συνεχιζεται και ειμαι υπερ αυτης της παραδοσης!

Οσον αφορα το θεμα που προεκυψε απο το μηνυμα που ειχα γραψει θα ηθελα να πω πως,εχω την εμπειρια και τη γνωση ωστε να κρινω καποια πραγματα που ειναι σημαντικα για την συνεχεια της ψαλτικης μουσικης Θεσσαλονιτικης παραδοσης!καλο θα ηταν λοιπον να μην υποτιμαμε την γνωμη ή τη γνωση ή ακομη και την εμπειρια του αλλου,και βεβαια πρωτος εγω,διοτι σιγουρα γνωριζει κατι παραπανω απο μας!Γνωριζω πολυ καλα(και δεν χρειαζονταν οι υποδειξεις απο τα αλλα μελη)ποιο ειναι το πατριαρχικο και ποιο το αγιορειτικο υφος!η υποβαθμιση που ελαβα για μια ελευθερη γνωμη(που πιστευω πως υπαρχει ελευθερια αποψεων στο φορουμ αυτο)και η κατακεραυνωση που δεχτηκα δεν ηταν οι πρεπουσες!

Κατι τελευταιο.Επειδη εχω ακουσει και απο κοντα και απο ηχογραφησεις τον κ.Παναγιωτη Νεοχωριτη(και το λεω για εκεινους που με παρενεσαν κιολας νομιζοντας πως ειμαι απο αλλο πλανητη και δεν ξερω τι γινεται,να τον ακουσω),πραγματι εχει πολυ καλο μεταλλο στη φωνη του και πραγματι ειναι πολυ σοβαρος και τηρει με ευλαβια το λειτουργημα του!Ομως θα το ξαναπω πως δεν ταιριαζει για την Θεσσαλονικη αυτο το υφος,δεν ειναι σωστο τα τοσα χρονια ιστοριας της ψαλτικης τεχνης της Θεσσαλονικης να χαθουν αδοξα,χωρις καμια υποστηριξη απο τους ιδιοιυς τους Θεσσαλονικεις!Δεν εχω τιποτα προσωπικο με τον κ.Νεοχωριτη ουτε και τον γνωριζω προσωπικα,αλλα δεν θελω να χαθει το υφος της Θεσσαλονικης!Συγννωμη κιολας,με ολο το σεβασμο!

Αγαπητέ φίλε κε Καζαμία, από τα 5 χρονιά μαθητείας κοντά στον κυρ Παναγιώτη αποκόμισα το εξής: Ακολουθεί το γνήσιο πατριαρχικό ύφος στην ακμή του, χωρίς τον στείρο μιμητισμό που δίδαξε να αποφεύγουμε κι ο μεγας Πρίγγος, γιατι ως γνωστον μοναδικό κάθε πρόσωπο και μοναδική και η φωνή του, έλα όμως που η φωνή του κου Νεοχωρίτη είναι τόσο μοναδική και από μόνη της εντυπωσιακή! Όταν στον Άγιο Γεώργιο Νεαπολεως δεν κουνιέται κανείς & επικρατεί άκρα ησυχία, αυτό θα πει φίλε ότι ο ιεροψάλτης βαδίζει στο σωστό δρόμο!! Τώρα τι εννοείς εσύ θεσσαλονικιώτικο ύφος? Θα ήθελα να γίνεις πιο σαφής χωρίς να μας παραπέμπεις σε ιεροψάλτες διότι με αυτό τον τρόπο, μονό την αξεπέραστη θεσσαλονικιώτικη μπουγάτσα εννοώ... Και πάλι καλή χρονιά!!
 
Last edited by a moderator:

Θεόδωρος Αιτωλός

Παλαιό Μέλος
Για την ιστορία: Οι Ζαχαρίας Πασχαλίδης ,Κυριαζής Δασκαλούδης και Κυριαζής Κυριαζής ,πρωτανεψιός του Καραμάνη, συνυπήρξαν μαθηταί του και συγκάτοικοι όσον καιρό εμαθήτευαν. Την Ψαλτική την έμαθαν ως κύριο μέσο βιοπορισμού.Υπήρξαν οι άριστοι μαθηται της εποχής τους.

Ο Κυριαζής (Λάκης) Κυριαζής διεδέχθη τον Δάσκαλό του όταν έφυγε από τον Πύργο.όπου και παρέμεινε επι τέσσερα χρόνια .Διετήρησε μέχρι τέλους ανόθευτο το ύφος.
Ο Ζαχαρίας Πασχαλίδης παρέμεινε κοντά στον Καραμάνη και τον διεδέχθη όταν απεσύρθη ,υπήρξε μαζί μετον Νέστορα Παπαλεξίου συνδιδάσκαλοι στην Θεσσαλονίκη.

Ο Κυριαζής Δασκαλούδης στην Λάρισσα είχε την πιο δυσκολη αποστολή .Υποκατέστησε τα επι χρόνια εκει ακούσματα του Παναγιωτίδη, έψαλλε σαν Καραμάνης ή Ταλιαδώρος υπέκυψε όμως και στις απαιτήσεις του... κάμπου.Οταν έψαλλε απέναντι στον Δάσκαλό του έψαλλε χωρίς αποκλίσεις απο αυτό που διδάχθηκε.
Σε αντίθεση με τον Χρύσανθο ο Χαρίλαος του παραχωρούσε την θέση του όταν ερχόταν στην Αγ. Σοφία. Τότε έψαλλε τέλεια.
 
Last edited:

Θεόδωρος Αιτωλός

Παλαιό Μέλος
Κερκυραῖος δὲν δικαιοῦται νὰ ψάλλει παραδοσιακά;

Βλέπω καὶ στὴ Θεσσαλονίκη τὶς τριφωνίες νὰ πηγαίνουν σύννεφο στὴ Λειτουργία καὶ μάλιστα μὲ συμμετοχὴ γυναικῶν ...

Ου γάρ έρχεται μόνοντο γήρας...
 
Ου γάρ έρχεται μόνοντο γήρας...

σε τι ακριβώς αναφέρεστε ;
ο συνάδελφος "φωτογραφίζει" συγκεκριμένο ψάλτη , όπου βλέπω ότι ισχυρίζεστε ότι μαθητεύσατε (εκ των αρίστων , όπως εσείς γράφετε , επί 9 έτη .....) .
Εγώ , δεν θυμάμαι να τα είχε αποποιηθεί αυτά ο δάσκαλος.
Τα έχει συμπεριλάβει στο βιβλίο της λειτουργίας και κάπου κάπου τα συνήθιζε να τα λέει .
Γιατί τόσο ... ανάθεμα ;
Παρακαλώ γίνετε πιο συγκεκριμένος ή ανασκευάστε το μήνυμα που δεν τιμά εσάς και προσβάλει τον δάσκαλό ...
 

Θεόδωρος Αιτωλός

Παλαιό Μέλος
σε τι ακριβώς αναφέρεστε ;
ο συνάδελφος "φωτογραφίζει" συγκεκριμένο ψάλτη , όπου βλέπω ότι ισχυρίζεστε ότι μαθητεύσατε (εκ των αρίστων , όπως εσείς γράφετε , επί 9 έτη .....) .
Εγώ , δεν θυμάμαι να τα είχε αποποιηθεί αυτά ο δάσκαλος.
Τα έχει συμπεριλάβει στο βιβλίο της λειτουργίας και κάπου κάπου τα συνήθιζε να τα λέει .
Γιατί τόσο ... ανάθεμα ;
Παρακαλώ γίνετε πιο συγκεκριμένος ή ανασκευάστε το μήνυμα που δεν τιμά εσάς και προσβάλει τον δάσκαλό ...



Προφανώς εννοείτε τον Ταλιαδώρο.

Πολύ μικρή σχέση εχει ο Γίγας που εμαθήτευσα με τον σεβαστό Γέροντα του σήμερα. Τον εδάμασε ο χρόνος.

Και αν κάτι συμπεριέλαβε στην Λειτουργία και τον ΑΚΆΘΙΣΤΟ Υμνο δεν είναι αυτά που τον χαρακτήρισαν,
ούτε που έκαναν τον Πρίγγο στην Πόλη να τον χρίσει τότε ωσάν διάδοχό του.

Το1982 τον ρώτησα.
-Δάσκαλε πότε ήσουν πιο καλα ( Ψαλτικά )
Ελαμψε το πρόσωπό του και είπε
- Τώρα , πασσάκα μου.

Εγώ ψάλλω αναλλοίωτα αυτά που άκουςα και έμαθα τότε και απέξω αν χρειασθεί
Γνωρίζετε τι σημαίνει αυτό;
Ετσι τον τιμώ επι του αναλογίου ΄
Αυτός είναι ο ΣΕΒΑΣΜΟΣ μου και αναιρεί το δικό σας " ισχυρίζεσθε "

Το ανάθεμα το αντακλώ σε αυτούς που προσπαθούν να μειώσουν την αίγλη του
και την προσφορά του χαρακτηρίζοντάς την αξία του με την απόδοση του πολιού γέροντος.

Οταν τον έχεις ακούσει στα 27 του ....

Σε άλλο σημείο κάπου στο Ψαλτολόγιο παρακαλούσες να ανεβάζουν ηχογραφήσεις του με προσοχή ,επιλογή και διάκριση.Και είχες δίκιο.

Αντιθέτως όταν προέκυψε η διαφωνία μου με την σπάθη υποστηρίζοντας αυτά που έμαθα
απο τον Ταλιαδώρο, σας βρήκα όλους απέναντί μου , μηδέ σου εξαιρουμένου που στο τέλος μίλησες΄ για..κότες αυγά και πούπουλα.

Και 'οταν επανέφερα αλλού το ζήτημα περι σπάθης που επικαλείτο κάποιος ηχογράφημα του Χαρίλαου
παρουσιάζοντάς το με διαφορετική παρασήμανση απ ότι στο βιβλίο του, βγήκες να μου παραστήσης ...τον Βεληγκέκα.

Αυτός ιδιογράφως με χαρακτηρίζει γνώστη κατά την παράδοση
και το άριστα το υπογράφουν οι δάσκαλοί μου .


Είμαι πολύ μικρός για να μπορέσω να τον προσβάλω

Και γατί αλήθεια σας ενδιαφέρει εσας και τους thanks αν δεν με τιμά το μήνυμα ;

και αντι να ασχολούμαστε με επουσιώδη δεν κανονίζουμε να βρεθούμε να ψάλλουμε ..και να κάνουμε και το κέφι μας,

ο μαύρος Λύκος είναι σyνάδελφός σου ; υπο ποίαν έννοια ;

Φιλικά . Καλλίμαχος
 
Last edited:
Γνωρίζουμε όλοι το τεράστιο αυτό Ψαλτικό ''τρίγωνο''.

Εξέδοσαν και οι 3 βιβλία.
Έργα σημαντικά και των τριών.

Ποιος όμως είναι πιο ''κοντά'' στο Φανάρι;;;
Εννοώ φυσικά στο Πατριαρχικό άκουσμα.

Αναμένω τα σχόλιά σας και τις γνώμες σας...

Ε.
 
Top