Χερουβικόν πλ. δ΄ (Στεφ. Δόντσιου)

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Σκαρμούτσος;124636 said:
...
1. Χερουβικόν, ήχος πλ. Δ' (εκ του εξαίρετης αξίας πονήματός του που θα κυκλοφορήσει σύντομα).....

Αξιόλογοι ψάλτες, ενώ μπορούν να διδάξουν πολύ περισσότερα με τις ερμηνείες τους, δεν βλέπω τον λόγο να στρέφονται σε παρόμοιες συγγραφικές/εκδοτικές προσπάθειες (κρίνοντας βέβαια μόνο από το χερουβικό που ανέβηκε) οι οποίες δεν έχουν να προσφέρουν τίποτε στη βυζαντινή μελοποιϊα.
 
Last edited:

farlekas 1980

Παλαιό Μέλος
Αξιόλογοι ψάλτες όπως ο κ. Δόντσιος δεν βλέπω τον λόγο να στρέφονται σε παρόμοιες συγγραφικές/εκδοτικές προσπάθειες (κρίνοντας βέβαια μόνο από το χερουβικό που ανέβηκε)
που δεν έχουν να προσφέρουν τίποτε στη βυζαντινή μελοποιϊα,
ενώ μπορούν να διδάξουν πολύ περισσότερα με τις ερμηνείες τους.

:eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek:


Y.Γ
Ενω αυτη η εκδοτικη προσπαθεια π.χ :) , προσφερει τα μαλα !!!!!!!
 
Last edited:

PavlosKouris

Pavlos Papadopaidi
:eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek:


Y.Γ
Ενω αυτη η εκδοτικη προσπαθεια π.χ :) , προσφερει τα μαλα !!!!!!!



Το χιούμορ σου αδελφέ "τσακίζει κόκκαλα".:mad:
Ούτε ο Στάθης από το "Ραδιοαρβύλα" δεν σε φτάνει.:mad:


Υ.Γ. Ενώ η δική σου συνεισφορά στη κοινότητα του
Ψαλτολογίου...
Επίσης προσφέρεις τα μάλα...:eek:
 

karastamatis ioannis

Ιωάννης Καρασταμάτης
:eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek:


Y.Γ
Ενω αυτη η εκδοτικη προσπαθεια π.χ :) , προσφερει τα μαλα !!!!!!!

Και βεβαια προσφερει τα μαλα, αρκει να φορας τεσσερα ζευγαρια γυαλια στραβομαρας για να αναγινωσκεις με την απαιτουμενη ανεση...:p
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Αντί να αποπροσανατολίζεται (-τε) η συζήτηση, θα ήταν προτιμότερο να εκφραστεί μια άποψη καθαρή, έστω και χωρίς επιχειρήματα. Σας φαίνεται ότι το χερουβικό αυτό προσφέρει κάτι; Έτσι ώστε να αξίζει να βγει και βιβλίο που περιέχει και άλλες τέτοιες συνθέσεις; Πως σας φαίνεται η παρακάτω γραμμή από το χερουβικό; (με εξαίρεση τη λέξη χερουβίμ).

ΥΓ. Δεν μίλησα για εκδοτικές προσπάθειες, αλλά για απόπειρες συγγραφής που καταλήγουν και να εκδοθούν.
 

Attachments

  • 1.jpg
    1.jpg
    133.6 KB · Views: 91
Last edited:

karastamatis ioannis

Ιωάννης Καρασταμάτης
Αντί να αποπροσανατολίζεται (-τε) η συζήτηση, θα ήταν προτιμότερο να εκφραστεί μια άποψη καθαρή, έστω και χωρίς επιχειρήματα. Σας φαίνεται ότι το χερουβικό αυτό προσφέρει κάτι; Έτσι ώστε να αξίζει να βγει και βιβλίο που περιέχει και άλλες τέτοιες συνθέσεις; Πως σας φαίνεται η παρακάτω γραμμή από το χερουβικό; (με εξαίρεση τη λέξη χερουβίμ).

ΥΓ. Δεν μίλησα για εκδοτικές προσπάθειες, αλλά για απόπειρες συγγραφής που καταλήγουν και να εκδοθούν.

Με τη φραση ''Πιστευετε οτι το χερουβικο αυτο προσφερει κατι''? Τι εννοειτε?
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Με τη φραση ''Πιστευετε οτι το χερουβικο αυτο προσφερει κατι''? Τι εννοειτε?

Εννοώ : συμβάλλει στην καλώς νοούμενη εξέλιξη ή και απλώς στην κατά παράδοση συνέχιση της Βυζαντινής Μουσικής; Ή αλλιώς, είναι παραδοσιακή βυζαντινή μουσική αυτό; Ή αλλιώς, είναι καν αξιόλογο ως σύνθεση; Η δική μου απάντηση και στα τρία είναι όχι. Ας πει όποιος θέλει την άποψή του.
 
1.το¨" μυστικώς" μου θυμίζει ... Παναγιωτίδη .
2.είναι όντως το χερουβικό που έχει στο βιβλίο του ο Σωτ. Αρβανίτης
3.εκτιμώ απεριόριστα τον Άρχοντα Στέφανο Δόντσιο και ως δάσκαλο και ως ερμηνευτή .
4. Για τέτοιου είδους νεωτερίζουσες συνθέσεις (οι οποίες μάλλον είναι απόπειρα καταγραφής μιας ελεύθερης από στήθους εκτέλεσης - έτσι το φαντάζομαι ) έχω τοποθετηθεί και στο παρελθόν . Ως εκ τούτου θα συμφωνήσω με τον Νεοκλή .
 

karastamatis ioannis

Ιωάννης Καρασταμάτης
Εννοώ : συμβάλλει στην καλώς νοούμενη εξέλιξη ή και απλώς στην κατά παράδοση συνέχιση της Βυζαντινής Μουσικής; Ή αλλιώς, είναι παραδοσιακή βυζαντινή μουσική αυτό; Ή αλλιώς, είναι καν αξιόλογο ως σύνθεση; Η δική μου απάντηση και στα τρία είναι όχι. Ας πει όποιος θέλει την άποψή του.

Ευχαριστω πολυ.
 
S

Sotres

Guest
Εννοώ : συμβάλλει στην καλώς νοούμενη εξέλιξη ή και απλώς στην κατά παράδοση συνέχιση της Βυζαντινής Μουσικής; Ή αλλιώς, είναι παραδοσιακή βυζαντινή μουσική αυτό; Ή αλλιώς, είναι καν αξιόλογο ως σύνθεση; Η δική μου απάντηση και στα τρία είναι όχι. Ας πει όποιος θέλει την άποψή του.

Αγαπητέ κ. Λευκόπουλε, τα ερωτήματα που θέτετε είναι ιδιαιτέρως σημαντικά. Εάν το μουσικό κείμενο που έχουμε μπροστά μας τυγχάνει της κριτικής που του κάνετε τότε σας ρωτώ: γιατί να μην έχουν την ίδια κριτική αντιμετώπιση παρόμοια μουσικά κείμενα των Ταλιαδώρου, Θεοδοσόπουλου, Καραμάνη, κ.α.; Μήπως θα πρέπει να δούμε τεχνικά ζητήματα που σχετίζονται με θέσεις και δομές του συγκεκριμένου έργου σε σχέση με τη γραπτή και προσφορική παράδοση της ψαλτικής μας τέχνης; Προσωπικά πιστεύω ότι πολλά σημεία του συγκεκριμένου Χερουβικού είναι πολύ πιο κοντά στην ψαλτική μας παράδοση εάν συγκριθούν π.χ. με τη Λειτουργία του κ. Ταλιαδώρου! Ή όταν το ψάλλω μου φαίνεται πιο κοντά στην ψαλτική μας παράδοση σε σχέση με μουσικά έργα π.χ. του κ. Βασιλικού ή του κ. Γκίκα!
Ως συντονιστής που είστε μπορείτε να ανοίξετε ένα νέο θέμα για να διαπραγματευτούμε τις απόψεις μας. Καλό βράδυ
 

karastamatis ioannis

Ιωάννης Καρασταμάτης
Εγώ θα σ' ευχαριστήσω όταν πεις την άποψή σου, απαντώντας στα σχετικά ερωτήματα.

Μια απαντηση θα σου δωσω για ολα τα ερωτηματα. Την εποχη που ο μεγιστος για μενα Χουρμουζιος Γεωργιου ο Χαρτοφυλαξ της Μεγαλης Εκκλησιας συνεθετε αριστουργηματα, κρινοταν δυσμενως απο παρα πολλους ως εξτρεμιστης ,νεωτεριστης η και ασεβης ακομα προς τη μουσικη παραδοση. Σημερα ειναι ενας απο τους κλασσικους και λιαν αγαπητους μελοποιους για ολους μας πιστευω!
 

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
Μια απαντηση θα σου δωσω για ολα τα ερωτηματα. Την εποχη που ο μεγιστος για μενα Χουρμουζιος Γεωργιου ο Χαρτοφυλαξ της Μεγαλης Εκκλησιας συνεθετε αριστουργηματα, κρινοταν δυσμενως απο παρα πολλους ως εξτρεμιστης ,νεωτεριστης η και ασεβης ακομα προς τη μουσικη παραδοση. Σημερα ειναι ενας απο τους κλασσικους και λιαν αγαπητους μελοποιους για ολους μας πιστευω!

Νεωτεριστής ναι (αν και όχι σε όλα του) δεν είχε φτάσει όμως στο σημείο να αλλοιώσει την ταυτότητα της ψαλτικής τέχνης. Δεν είναι το ίδιο όπως πιθανόν θα θέλατε να το δείτε...
Κάποια θέματα δεν είναι προσεγγίσιμα από όλους...θέλει κάτι παραπάνω...
Υπάρχει ένα άρθρο του κ.Στάθη που ο τίτλος του είναι κάπως έτσι "υπάρχει αυτοσχεδιασμός στην ψαλτική τέχνη"?
Κάποιοι δυστυχώς δεν έχουν καταλάβει και μάλλον αδυνατούν να κατανοήσουν ότι το 1814 άλλαξε η γραφή και η διδασκαλία (ως φυσικό επακόλουθο) της ψαλτικής και όχι αυτή καθ εαυτή η ταυτότητά της.
Εγώ για ένα είμαι σίγουρος κι ας χαρακτηριστώ όπως θέλετε...αν ήξεραν αυτοί οι έρμοι πως θα καταντούσε η ψαλτική τέχνη, από άποψη μελοποιίας και μόνο το λέω αυτό, μετά από 150 χρόνια σιγά μην άλλαζαν την γραφή...σίγουρα άλλες προτάσεις νέας γραφής όπως αυτής του Αποστόλου Κώνστα θα διασφάλιζαν περισσότερο την μελοποιία...και ο νοών νοείτω...:cool:
 

spyridon

Ἀρχιμ. Σπυρίδων Σκορδίλης
Νομίζω οτι με τα ερωτήματα αυτά αλλά και τις τοποθετήσεις των μελών του φόρουμ τίθεται επί τάπητος, για μιά ακόμη φορά, το θέμα της μετροφωνίας και της έλλειψης σωστής ερμηνείας αλλά και κατανοήσεως των κλασικών συνθέσεων. Γιατί αυτά οδήγησαν στην πληθώρα αυτή της αμφιβόλου αξίας συνθετικής παραγωγής που παρατηρούμε τις τελευταίες δεκαετίες.
Όσο για τον Άρχοντα Στέφανο Δόντσιο, πέρα από τις όποιες επιμέρους διαφωνίες και επιφυλάξεις που μπορεί να διατυπώσει κανείς, και είναι θεμιτό αυτό για το έργο κάθε διδασκάλου, έχω να καταθέσω οτι πρόκειται για εξαίρετο ερμηνευτή και άνθρωπο, με σπάνια φωνή και χάρισμα από τον Θεό. Ο Κύριος να του χαρίζει υγεία και έτη πολλά στην ψαλτική του διακονία.
 

Βασίλης Κιαμηλίδης

Βασίλης Κιαμηλίδης
Νομίζω οτι με τα ερωτήματα αυτά αλλά και τις τοποθετήσεις των μελών του φόρουμ τίθεται επί τάπητος, για μιά ακόμη φορά, το θέμα της μετροφωνίας και της έλλειψης σωστής ερμηνείας αλλά και κατανοήσεως των κλασικών συνθέσεων. Γιατί αυτά οδήγησαν στην πληθώρα αυτή της αμφιβόλου αξίας συνθετικής παραγωγής που παρατηρούμε τις τελευταίες δεκαετίες.
Όσο για τον Άρχοντα Στέφανο Δόντσιο, πέρα από τις όποιες επιμέρους διαφωνίες και επιφυλάξεις που μπορεί να διατυπώσει κανείς, και είναι θεμιτό αυτό για το έργο κάθε διδασκάλου, έχω να καταθέσω οτι πρόκειται για εξαίρετο ερμηνευτή και άνθρωπο, με σπάνια φωνή και χάρισμα από τον Θεό. Ο Κύριος να του χαρίζει υγεία και έτη πολλά στην ψαλτική του διακονία.
Επισυνάπτω εκ νέου το pdf που ανέβασεν ο Πατήρ Νικόλαος Μανώλης, στο οποίο συνάπτεται και το ηχητικό σε mp3 που ανοίγει πλέον σε όλους ( διπλό αρ. κλίκ στον ηλεκτρονικό συνδετήρα επάνω αριστερά στην πρώτη σελίδα.
Προσωπικά για μένα είναι εξαίρετο.
Μου φάνηκε αρκετά παρόμοιο με το του Άρχοντος Κυρ. Χαρίλαου Ταλιαδώρου το χορωδιακόν σε πλ. δ΄, και είναι λίγο μεγαλύτερο.
Έκανα αντικατάσταση του ηχητικού με το πλήρες ηχητικό
 

Attachments

  • Χερουβικόν πλ. δ_ Δόντσιου Στέφανου.pdf
    6.3 MB · Views: 204
Last edited:

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
...Εάν το μουσικό κείμενο που έχουμε μπροστά μας τυγχάνει της κριτικής που του κάνετε ...
Εγώ την έκανα, αλλά μπορεί να κάνω και λάθος, ή να αποτελώ εξαίρεση. Μπορείς κι εσύ κι οι άλλοι να τοποθετηθούν.

....γιατί να μην έχουν την ίδια κριτική αντιμετώπιση παρόμοια μουσικά κείμενα των Ταλιαδώρου, Θεοδοσόπουλου, Καραμάνη, κ.α.; ...
Γιατί όχι; Μια που το ανέφερες, επειδή επανειλημμένως με έχει απασχολήσει το θέμα, βρίσκω τα χερουβικά του Καραμάνη κατά πολύ ανώτερα από συνθετική άποψη από του Ταλιαδώρου (Την λειτουργία του Χρυσάνθου δεν την έχω μελετήσει). Ακολουθούν γενικά κλασικές φόρμες και γραμμές με κάποιες νεώτερες διαφοροποιήσεις και νεωτερισμούς, που όμως, κατά την γνώμη μου δένουν αρμονικά με το σύνολο και συγχρόνως αποτυπώνουν και την διαφορετικότητα του συνθέτη. Θέλουν βέβαια και τον κατάλληλο ερμηνευτή. Αντίθετα του Ταλιαδώρου βρίσκω ότι αποτελούν μάλλον κοινότοπες συρραφές κλασικών θέσεων διανθισμένες με αναλύσεις διάφορες, απ' τα οποία τίποτε δεν έχουν να ζηλέψουν χερουβικά μελών του φόρουμ που έχουν ανεβεί κατά καιρούς. Ορισμένα δε απ' αυτά υπερτερούν κατά πολύ. Όσο για το «χορωδιακό» καλό για ευρωπαϊκή, κακό όμως για βυζαντινή μουσική. Αν δεν θέλουμε να χάσουν και οι λέξεις το νόημά τους.

...Ως συντονιστής που είστε μπορείτε να ανοίξετε ένα νέο θέμα για να διαπραγματευτούμε τις απόψεις μας. Καλό βράδυ
Δεν χρειάζεται κάτι ιδιαίτερο για να ανοίξεις ένα θέμα. Γιατί δεν το κάνεις εσύ;
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Μια απαντηση θα σου δωσω για ολα τα ερωτηματα. Την εποχη που ο μεγιστος για μενα Χουρμουζιος Γεωργιου ο Χαρτοφυλαξ της Μεγαλης Εκκλησιας συνεθετε αριστουργηματα, κρινοταν δυσμενως απο παρα πολλους ως εξτρεμιστης ,νεωτεριστης η και ασεβης ακομα προς τη μουσικη παραδοση. Σημερα ειναι ενας απο τους κλασσικους και λιαν αγαπητους μελοποιους για ολους μας πιστευω!

Δηλαδή το αριστούργημα στην (οποιαδήποτε) τέχνη κρίνεται ανάλογα με τη μόδα και την εποχή; Μήπως το συγκεκριμένο χερουβικό είναι ένα κρυμμένο αριστούργημα που περιμένει να ανακαλυφθεί; Μήπως θέλεις να το συγκρίνουμε με τα αντίστοιχα του Χουρμουζίου; Αν το πιστεύεις γιατί δεν το λες; Και όχι , αυτό δεν ήταν απάντηση στα ερωτήματα, αλλά ευθεία υπεκφυγή.
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
... Προσωπικά για μένα είναι εξαίρετο.
Μου φάνηκε αρκετά παρόμοιο με το του Άρχοντος Κυρ. Χαρίλαου Ταλιαδώρου το χορωδιακόν σε πλ. δ΄, και είναι λίγο μεγαλύτερο....

Ευχαριστούμε για την ευθεία τοποθέτηση, που αρκετοί δεν την αποτολμούν. Πράγματι μοιάζει, αν και αυτό, κατά την γνώμη μου, δεν είναι υπέρ του, όπως ανέφερα πιο πάνω.
 
Last edited:
Top