Πως πετυχαίνει την ερμηνευτική της προσέγγιση η ΕΛ.ΒΥ.Χ.

Status
Not open for further replies.


Η εν λόγω εργασία Παύλο δεν είναι δική μου αλλά του Ανδρέα Καλογιάννη, ο οποίος είναι ένας εξαίρετος μουσικός. Ένα μουσικό φαινόμενο. Εκτός από τα νομικά που έχει σπουδάσει, έχει σπουδάσει Ευρωπαϊκή Μουσική (έως τέλους) έχει δίπλωμα Βυζαντινής Μουσικής, δίπλωμα κιθάρας και πιάνου, έχει διδάξει μουσική τεχνολογία στο Δ.Ω.Λάρισας και παίζει .......κρατηθείτε......πολλά όργανα.
πχ
Πνευστά
Κλαρίνο, Νέι, ζουρνά, γκάιντα, καβάλι, σαξόφωνο,κλαρινέτο,ακορντεόν,φλάουτο κλπ
Κρουστά
ΟΛΑ τα παραδοσιακά και όλα τα Ευρωπαϊκά όπως και αρκετά ανατολίτικα
Έγχορδα
Κιθάρα, μπουζούκι,Ταμπουρά, σάζι, βιολί, όλες τις λύρες κλπ

Τα διδάσκει κιόλας.

Επίσης έχει μετρήσει σε βαριά προγράμματα όλους τους παραδοσιακούς ψάλτες εδώ και χρόνια. Τα συμπεράσματα θα δημοσιευτούν όταν αποφασίσει να δημοσιεύσει.

Τα γράφω αυτά, όχι για να κάνω διαφήμιση στον Ανδρέα (δεν την έχει ανάγκη) αλλά για να σου δείξω πόσο σοβαρή εργασία είναι.

Νομίζω ότι μόλις δημοσιευτεί θα λήξουν οι έριδες των διαστηματικών.

ΥΓ ο Ανδρέας Καλογιάννης διδάσκει τα Παραδοσιακά Όργανα (ΟΛΑ) στην Σχολή Βυζαντινής Μουσικής της Ι.Μ.Λαρίσης και διευθύνει την Παραδοσιακή Χορωδία και Ορχήστρα της Σχολής.

Ξέχασα ότι είναι και Συνθέτης, κάνει ενορχηστρώσεις και κάνει και μια εργασία για τη διάσωση του καθαρού χρωματικού γένους στην μουσική παράδοση των Βλάχων. Έχει δουλέψει και στα πολυφωνικά της Ηπείρου.
Το ότι είναι άγνωστος, είναι επιλογή του. Είναι πολύ ταπεινός. Α, επίσης κατασκευάζει και κάποια όργανα.
 
Οἱ μετρήσεις φυσικὰ καὶ δὲν ἀπαιτοῦν εἰδικὲς γνώσεις ὅπως βέβαια τὸ περιγράφεις. Ἡ ἐξαγωγὴ συμπερασμάτων ὄμως; Ἡ ἀξία τους δεν ἐξαρτᾶται ἀπὸ τὴν πρακτικὴ ΚΑΙ θεωρητικὴ τεκμηρίωση μὲσα ἀπὸ ΠΗΓΕΣ καὶ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ; Ὁ χειρισμὸς καὶ ἡ παρουσίαση αὐτῶν δὲν νομίζω πὼς εἶναι θέμα ἐνστίκτου καὶ ὁ Η/Υ δὲν μπορεῖ νὰ κάνει τά πάντα.

Τέλος πάντων, ἄς μὴν θεωρηθεῖ πὼς κακολογῶ τὸν ἄνθρωπο, δὲν τὸν γνωρίζω, μακάρι νὰ ὁλοκληρώσει τὴν ἐργασία του καὶ νὰ τὴ δημοσιεύσει κιόλας, πρὸς κοινὴν ὠφέλειαν ...

Εξακολουθώ να πιστεύω ότι ένας ικανός άνθρωπος δεν χρειάζεται πτυχίο πανεπιστημίου ή μεταπτυχιακό με ειδικότητα για να επιλέξει και να χειριστεί πηγές και βιβλιογραφία. Βέβαια δεν μπορούν να το κάνουν όλοι. Κάποιοι όμως μπορούν.
Μην ξεχνάς ότι στην ιστορία υπάρχουν καθηγητές πανεπιστημίου που δεν τελείωσαν πανεπιστήμιο.
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας


Ξέχασα ότι είναι και Συνθέτης, κάνει ενορχηστρώσεις και κάνει και μια εργασία για τη διάσωση του καθαρού χρωματικού γένους στην μουσική παράδοση των Βλάχων. Έχει δουλέψει και στα πολυφωνικά της Ηπείρου.
Το ότι είναι άγνωστος, είναι επιλογή του. Είναι πολύ ταπεινός. Α, επίσης κατασκευάζει και κάποια όργανα.

Μακάρι να τα καταφέρνει όλα αυτά. Αλλά, για να ευθυμήσουμε και λίγο.. Μήπως κάτι ξέχασες; Μήπως μεταγράφει και κάποιες από την πριν τη μεταρρύθμιση γραφές της παρασημαντικής μας;


Δ.
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Εξακολουθώ να πιστεύω ότι ένας ικανός άνθρωπος δεν χρειάζεται πτυχίο πανεπιστημίου ή μεταπτυχιακό με ειδικότητα για να επιλέξει και να χειριστεί πηγές και βιβλιογραφία. Βέβαια δεν μπορούν να το κάνουν όλοι. Κάποιοι όμως μπορούν.
Μην ξεχνάς ότι στην ιστορία υπάρχουν καθηγητές πανεπιστημίου που δεν τελείωσαν πανεπιστήμιο.

Καλύτερο θα ήταν αντί της υπέρ ερασιτεχνίας παραφιλολογίας να ενημερωθούμε για το ποιόν της υπερμεγαλυνθείσας εργασίας.

Δ.
 
Καλύτερο θα ήταν αντί της υπέρ ερασιτεχνίας παραφιλολογίας να ενημερωθούμε για το ποιόν της υπερμεγαλυνθείσας εργασίας.

Δ.
Αυτό Δημήτρη δεν εξαρτάται από μένα αλλά από τον Ανδρέα. Πάντως το κούρδισμα στον Ταμπουρά κατά Χρύσανθο είναι αποκύημα της εν λόγω εργασίας.
Δεν ξέρω αν ικανοποιεί το άκουσμα ή αν συμφωνεί με τα του μελωδού.

Χάρη βγές απ' τη θάλασσα γρήγορα...:D:D
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Αυτό Δημήτρη δεν εξαρτάται από μένα αλλά από τον Ανδρέα. Πάντως το κούρδισμα στον Ταμπουρά κατά Χρύσανθο είναι αποκύημα της εν λόγω εργασίας.
Δεν ξέρω αν ικανοποιεί το άκουσμα ή αν συμφωνεί με τα του μελωδού.

Χάρη βγές απ' τη θάλασσα γρήγορα...:D:D

Μα, Χριστιανέ μου, απλούστατα είναι αυτόνομη έρευνα, υπάγεται στα πλαίσια προγράμματος σπουδών, διδασκαλίας η εργασία αυτή;

Δ.
 
Μακάρι να τα καταφέρνει όλα αυτά. Αλλά, για να ευθυμήσουμε και λίγο.. Μήπως κάτι ξέχασες; Μήπως μεταγράφει και κάποιες από την πριν τη μεταρρύθμιση γραφές της παρασημαντικής μας;


Δ.

Βεβαίως. Έχει μεταγράψει από coislin και chartres πρώτα στην γραφή του Πέτρου, μετά στου Κώνστα και τέλος στην Χρυσανθινή. Τώρα μεταγράφει από την μέση πλήρη.

Πλάκα κάνω. Μη ρωτήσεις αν τηγανίζει και πατάτες.:D:D:D

ΥΓ Όντως, όσο παράδοξο κι αν φαίνεται, όλα αυτά τα κάνει συν τις εργασίες που έχει κάνει επί της μουσικής των αρχαίων (Αρχύτα, Αριστείδη κλπ) με παραγωγή των κλιμάκων ηλεκτρονικά (σε cents κλπ). Διαπιστωμένα ιδίοις ωσίν και όμμασιν.
 
Μα, Χριστιανέ μου, απλούστατα είναι αυτόνομη έρευνα, υπάγεται στα πλαίσια προγράμματος σπουδών, διδασκαλίας η εργασία αυτή;

Δ.

Η έρευνα είναι αυτόνομη. Δεν γνωρίζω αν θα υπαχθεί κάπου μελλοντικά, αλλά όσο γνωρίζω είναι αυτόνομη.
 

souldatos

Στέφανος Σουλδάτος
Αντικειμενικά κριτήρια σχετικά με την καλλιτεχνική τελειότητα μιας χορωδίας δεν υπάρχουν. Είναι προφανές ότι ο καθένας κρίνει σύμφωνα με τα ακούσματά του και το προσωπικό του γούστο. Το να ψηφίζουμε ποια χορωδία είναι καλύτερη μου θυμίζει λίγο τη Δάφνη Μπόκοτα που εκλιπαρεί κάθε χρόνο τους Έλληνες του εξωτερικού να ψηφίσουν την Ελλάδα στη Eurovision και μετά χαιρόμαστε που "αντικειμενικά" πήραμε την ...τάδε... θέση.

Υπάρχουν όμως κάποιες παράμετροι που καλό είναι να γίνουν γνωστές και να αποτελέσουν τροφή για προβληματισμό. Τα καταγράφω με την ελπίδα ότι θα απορροφηθούν με θετική προδιάθεση και ως παραδείγματα προς μίμηση, χωρίς διάθεση συνέχισης της αντιπαράθεσης:

- Το εύρος του ρεπερτορίου που έχει κατά καιρούς παρουσιάσει η ΕΛΒΥΧ περιλαμβάνει τα ακόλουθα: βυζαντινή μουσική στα ελληνικά και άλλες γλώσσες, πρωτοχριστιανικούς ύμνους, αποδόσεις μελοποιήσεων αρχαίων κειμένων, παραδοσιακή μουσική, σύγχρονη μουσική, κ.α. Θα πει κανείς "τι σχέση έχουν όλα αυτά με τη ΒΜ;" Όπως ένας βυζαντινολόγος μελετάει τη βυζαντινή ιστορία σε σύγκριση με την οθωμανική και τη ρωμαϊκή, έτσι και ένας μουσικός κατανοεί καλύτερα ένα είδος μουσικής όταν το μελετάει σε σχέση με τα παράπλευρα μουσικά ρεύματα που το επηρεάζουν.

- Όσον αφορά στο εύρος των δραστηριοτήτων, η ΕΛΒΥΧ σίγουρα έχει αξιοπρόσεκτη εμπειρία στο βιογραφικό της: συμμετοχή σε διεθνή φεστιβάλ, διεθνή μουσικολογικά, ιατρικά και άλλα συνέδρια, θεατρικά δρώμενα, συνεργασίες με γνωστούς καλλιτέχνες, κ.α.

- Η διεθνής αναγνώριση της ΕΛΒΥΧ στο χώρο της μουσικής ξεπερνάει κατά πολύ τις προσδοκίες πολλών χορωδιών ή μουσικών. Χαρακτηριστικά αναφέρω μια ηχογράφηση που έγινε το 2008 σε στούντιο τηλεόρασης στη Βοστώνη, κατά την οποία καταγράφηκαν μεμονωμένα οι φωνές των χορωδών για να χρησιμοποιηθούν στην ακουστική μελέτη κατά την ανέγερση μεγάρου μουσικής.

- Σε θέματα επαγγελματισμού και ετοιμότητας, η ΕΛΒΥΧ έχει επανειλημμένα αποδείξει ότι μπορεί να σταθεί σε μεγάλες διεθνείς διοργανώσεις χωρίς ιδιαίτερη προετοιμασία (συνέδρια, φεστιβάλ, τηλεοπτικά, κλπ). Πάντα έτοιμη να ανταποκριθεί ακόμα και την τελευταία στιγμή σε απαιτητικές διοργανώσεις.

- Με πιο τεχνική ματιά, η διεύθυνση της χορωδίας από το ΛΑ σίγουρα αγγίζει την τελειότητα. Σε αντίθεση με άλλες χορωδίες (δεν αναφέρομαι σε κάποια συγκεκριμένη) που ο χοράρχης απλά μετράει το ρυθμό, στο πρόσωπο και στα χέρια του ΛΑ μπορεί κάποιος να δει όλες τις ποσοτικές και ποιοτικές λεπτομέρειες της απόδοσης του μέλους με τόση λεπτομέρεια που μπορεί να ψάλλει με απόλυτη ακρίβεια ακόμα και κάποιος που δεν έχει συμμετάσχει στις πρόσφατες πρόβες και ακόμα και όταν το μουσικό κείμενο δεν περιέχει καν τα ποιοτικά σημάδια που αποδίδονται. Ο ΛΑ είχε πει κάποτε ότι κατά το ξεκίνημα της χορωδίας είχε μελετήσει πολλούς χοράρχες χορωδιών και ορχηστρών και είχε καταλήξει στο συμπέρασμα ότι η διεύθυνση βυζαντινής χορωδίας ταιριάζει περισσότερο στη διεύθυνση ορχήστρας παρά στη διεύθυνση ευρωπαϊκής χορωδίας.

- Μην ξεχνάμε επίσης ότι ο ΛΑ είναι αυτός που εμπνευσμένος από το Άγιο Όρος καθιέρωσε το στήσιμο της χορωδίας σε ημικύκλιο με το χοράρχη ανάμεσα στους χορωδούς, σχήμα που αργότερα αντιγράφηκε και από άλλες χορωδίες.


Ανεξάρτητα από τις θεωρητικές διαφωνίες μας στα διάφορα θέματα της ΒΜ (διαστήματα, έλξεις, κλπ), πιστεύω ότι το καλλιτεχνικό αισθητήριο του ΛΑ είναι αντικειμενικά αξιοθαύμαστο. ο ΛΑ και η ΕΛΒΥΧ αποτελούν μεγάλο κεφάλαιο της μουσικής (ο καθηγητής φωνητικής Ονούφριος Σώχος μου είχε αναφέρει ότι πριν 30-40 χρόνια τον είχε πάρει ο Χατζηνικολάου να πάνε να ακούσουν τον ανερχόμενο τότε ΛΑ σε συναυλία σύγχρονης μουσικής στο Rex).

Καλό θα ήταν κάποια στιγμή να καταγραφούν όλα αυτά σε κάποιο βιβλίο...
 
Last edited:

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Εξακολουθώ να πιστεύω ότι ένας ικανός άνθρωπος δεν χρειάζεται πτυχίο πανεπιστημίου ή μεταπτυχιακό με ειδικότητα για να επιλέξει και να χειριστεί πηγές και βιβλιογραφία. Βέβαια δεν μπορούν να το κάνουν όλοι. Κάποιοι όμως μπορούν.
Μην ξεχνάς ότι στην ιστορία υπάρχουν καθηγητές πανεπιστημίου που δεν τελείωσαν πανεπιστήμιο.

Διαφωνῶ, μιὰ ἀκαδημαϊκὴ σειρὰ σπουδῶν, μὲ σταδιακὰ κλιμακούμενη ἐξειδίκευση, πτυχίου, μεταπτυχιακοῦ, διδακτορικοῦ σὲ κάποιο πεδίο διασφαλίζει σὲ μεγάλο βαθμό τὴν ἐπιστημονικὴ μεθοδολογικὰ ποιότητα τοῦ παραγόμενου ἔργου.

Φυσικὰ, ἡ χρόνια κὰι ἐπίπονη ἐνασχόληση μπορεῖ νὰ ἀποφέρει ἐπίσης ἐπιστημονικοὺς καρποὺς, ἁπλὰ ὁ πρῶτος τρόπος εἶναι πιὸ σίγουρος καὶ ἀντικειμενικός.

Ἐπίσης, γιὰ τὸ παράδειγμα ποὺ ἀναφέρεις, γράψε καὶ γιὰ ποιὰ ἐποχή μιλᾶς. Γνωρίζω πὼς στὴ δεκαετία τοῦ 30 γνωστὸς βυζαντινολόγος πῆρε τὴν ἰδιότητα τοῦ διδάκτορα μὲ διατριβὴ 28 σελίδων, ἀλλὰ μιλοῦμε γιὰ τελείως διαφορετικὲς ἐποχὲς, ἐπιστημονικὰ πεδία καὶ ἐπιστημονικὰ δεδομένα.
 

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
Εδώ και μέρες κρατιέμαι να μην γράψω στο θέμα αυτό που απ την αρχή του πήρε "λάθος δρόμο" μιας που δεν με βρίσκει και σύμφωνο ο τίτλος του.
Θα ήθελα μόνο να γράψω για το θέμα των διαστημάτων που θίχτηκε.
Υπομονή και έρχεται μια ανέκδοτη εργασία για τα διαστήματα του Σ.Καρά με επιμέλεια του φυσικομαθηματικού κ.Σπυρίδη, τότε θα έχουμε χρόνο να πούμε πολλά.

Υ.Γ.όταν κάνετε κάποιοι σωστή ανάκριση για τα προσόντα και τα χαρτιά κάποιου δεν μοιάζετε καθόλου με κάποιους άλλους "φίλους σας" οι οποίοι το λένε το ποίημα από την ανάποδη, όταν τους μιλάς για πανεπιστημιακούς και σπουδαγμένους επιστήμονες και σου απαντάν "μα ο Στανίτσας δεν είχε κανένα πτυχίο και δίπλωμα". Διακρίνω λοιπόν ότι τα επιχειρήματα της "αντιπέρας όχθης" μεταβάλλονται ανάλογα με τις εποχές και την θερμότητα...:cool:
 
Last edited:

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Εδώ και μέρες κρατιέμαι να μην γράψω στο θέμα αυτό που απ την αρχή του πήρε "λάθος δρόμο" μιας που δεν με βρίσκει και σύμφωνο ο τίτλος του.
Θα ήθελα μόνο να γράψω για το θέμα των διαστημάτων που θίχτηκε.
Υπομονή και έρχεται μια ανέκδοτη εργασία για τα διαστήματα του Σ.Καρά με επιμέλεια του φυσικομαθηματικού κ.Σπυρίδη, τότε θα έχουμε χρόνο να πούμε πολλά.

Υ.Γ.όταν κάνετε κάποιοι σωστή ανάκριση για τα προσόντα και τα χαρτιά κάποιου δεν μοιάζετε καθόλου με κάποιους άλλους "φίλους σας" οι οποίοι το λένε το ποίημα από την ανάποδη, όταν τους μιλάς για πανεπιστημιακούς και σπουδαγμένους επιστήμονες και σου απαντάν "μα ο Στανίτσας δεν είχε κανένα πτυχίο και δίπλωμα". Διακρίνω λοιπόν ότι τα επιχειρήματα της "αντιπέρας όχθης" μεταβάλλονται αναλόγως την εποχές και την θερμότητα...:cool:

Εν αναμονή κ της ανέκδοτης εργασίας. Περί ΥΓ κ ''αντιπέρας'' sic όχθης...καλό είναι να αναφέρουμε ότι ο Θράσος πήρε χαρτί από το Εθνικό Ωδείο, και τα εξέταστρα πλήρωσε ο κυρ Λυκούργος Πετρίδης. Η Μουσική είναι τέχνη και επιστήμη. Το πού ανήκει και τί σφραγίδα άφησε ο ανεπανάληπτος Άρχων ( όπως και ευάριθμοι μεν, εκλεκτοί δε) μαρτυρά και βοά το έργο του, και θα ήταν ασέβεια και μόνο να το παραλληλίσουμε με πανεπιστημιακά και μη εφόδια...

Δ.
 
Last edited:
P

PANROUST

Guest
Αντικειμενικά κριτήρια σχετικά με την καλλιτεχνική τελειότητα μιας χορωδίας δεν υπάρχουν. Είναι προφανές ότι ο καθένας κρίνει σύμφωνα με τα ακούσματά του και το προσωπικό του γούστο. Το να ψηφίζουμε ποια χορωδία είναι καλύτερη μου θυμίζει λίγο τη Δάφνη Μπόκοτα που εκλιπαρεί κάθε χρόνο τους Έλληνες του εξωτερικού να ψηφίσουν την Ελλάδα στη Eurovision και μετά χαιρόμαστε που "αντικειμενικά" πήραμε την ...τάδε... θέση.

Υπάρχουν όμως κάποιες παράμετροι που καλό είναι να γίνουν γνωστές και να αποτελέσουν τροφή για προβληματισμό. Τα καταγράφω με την ελπίδα ότι θα απορροφηθούν με θετική προδιάθεση και ως παραδείγματα προς μίμηση, χωρίς διάθεση συνέχισης της αντιπαράθεσης:

- Το εύρος του ρεπερτορίου που έχει κατά καιρούς παρουσιάσει η ΕΛΒΥΧ περιλαμβάνει τα ακόλουθα: βυζαντινή μουσική στα ελληνικά και άλλες γλώσσες, πρωτοχριστιανικούς ύμνους, αποδόσεις μελοποιήσεων αρχαίων κειμένων, παραδοσιακή μουσική, σύγχρονη μουσική, κ.α. Θα πει κανείς "τι σχέση έχουν όλα αυτά με τη ΒΜ;" Όπως ένας βυζαντινολόγος μελετάει τη βυζαντινή ιστορία σε σύγκριση με την οθωμανική και τη ρωμαϊκή, έτσι και ένας μουσικός κατανοεί καλύτερα ένα είδος μουσικής όταν το μελετάει σε σχέση με τα παράπλευρα μουσικά ρεύματα που το επηρεάζουν.

- Όσον αφορά στο εύρος των δραστηριοτήτων, η ΕΛΒΥΧ σίγουρα έχει αξιοπρόσεκτη εμπειρία στο βιογραφικό της: συμμετοχή σε διεθνή φεστιβάλ, διεθνή μουσικολογικά, ιατρικά και άλλα συνέδρια, θεατρικά δρώμενα, συνεργασίες με γνωστούς καλλιτέχνες, κ.α.

- Η διεθνής αναγνώριση της ΕΛΒΥΧ στο χώρο της μουσικής ξεπερνάει κατά πολύ τις προσδοκίες πολλών χορωδιών ή μουσικών. Χαρακτηριστικά αναφέρω μια ηχογράφηση που έγινε το 2008 σε στούντιο τηλεόρασης στη Βοστώνη, κατά την οποία καταγράφηκαν μεμονωμένα οι φωνές των χορωδών για να χρησιμοποιηθούν στην ακουστική μελέτη κατά την ανέγερση μεγάρου μουσικής.

- Σε θέματα επαγγελματισμού και ετοιμότητας, η ΕΛΒΥΧ έχει επανειλημμένα αποδείξει ότι μπορεί να σταθεί σε μεγάλες διεθνείς διοργανώσεις χωρίς ιδιαίτερη προετοιμασία (συνέδρια, φεστιβάλ, τηλεοπτικά, κλπ). Πάντα έτοιμη να ανταποκριθεί ακόμα και την τελευταία στιγμή σε απαιτητικές διοργανώσεις.

- Με πιο τεχνική ματιά, η διεύθυνση της χορωδίας από το ΛΑ σίγουρα αγγίζει την τελειότητα. Σε αντίθεση με άλλες χορωδίες (δεν αναφέρομαι σε κάποια συγκεκριμένη) που ο χοράρχης απλά μετράει το ρυθμό, στο πρόσωπο και στα χέρια του ΛΑ μπορεί κάποιος να δει όλες τις ποσοτικές και ποιοτικές λεπτομέρειες της απόδοσης του μέλους με τόση λεπτομέρεια που μπορεί να ψάλλει με απόλυτη ακρίβεια ακόμα και κάποιος που δεν έχει συμμετάσχει στις πρόσφατες πρόβες και ακόμα και όταν το μουσικό κείμενο δεν περιέχει καν τα ποιοτικά σημάδια που αποδίδονται. Ο ΛΑ είχε πει κάποτε ότι κατά το ξεκίνημα της χορωδίας είχε μελετήσει πολλούς χοράρχες χορωδιών και ορχηστρών και είχε καταλήξει στο συμπέρασμα ότι η διεύθυνση βυζαντινής χορωδίας ταιριάζει περισσότερο στη διεύθυνση ορχήστρας παρά στη διεύθυνση ευρωπαϊκής χορωδίας.

- Μην ξεχνάμε επίσης ότι ο ΛΑ είναι αυτός που εμπνευσμένος από το Άγιο Όρος καθιέρωσε το στήσιμο της χορωδίας σε ημικύκλιο με το χοράρχη ανάμεσα στους χορωδούς, σχήμα που αργότερα αντιγράφηκε και από άλλες χορωδίες.


Ανεξάρτητα από τις θεωρητικές διαφωνίες μας στα διάφορα θέματα της ΒΜ (διαστήματα, έλξεις, κλπ), πιστεύω ότι το καλλιτεχνικό αισθητήριο του ΛΑ είναι αντικειμενικά αξιοθαύμαστο. ο ΛΑ και η ΕΛΒΥΧ αποτελούν μεγάλο κεφάλαιο της μουσικής (ο καθηγητής φωνητικής Ονούφριος Σώχος μου είχε αναφέρει ότι πριν 30-40 χρόνια τον είχε πάρει ο Χατζηνικολάου να πάνε να ακούσουν τον ανερχόμενο τότε ΛΑ σε συναυλία σύγχρονης μουσικής στο Rex).

Καλό θα ήταν κάποια στιγμή να καταγραφούν όλα αυτά σε κάποιο βιβλίο...
Όλα καλά τα επάνω...αλλά ο αείμνηστος Χατζηνικολάου που κολλάει;
 
Last edited:

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
Εν αναμονή κ της ανέκδοτης εργασίας. Περί ΥΓ κ ''αντιπέρας'' sic όχθης...καλό είναι να αναφέρουμε ότι ο Θράσος πήρε χαρτί από το Εθνικό Ωδείο, και τα εξέταστρα πλήρωσε ο κυρ Λυκούργος Πετρίδης. Η Μουσική είναι τέχνη και επιστήμη. Το πού ανήκει και τί σφραγίδα άφησε ο ανεπανάληπτος Άρχων ( όπως και ευάριθμοι μεν, εκλεκτοί δε) μαρτυρά και βοά το έργο του, και θα ήταν ασέβεια και μόνο να το παραλληλίσουμε με πανεπιστημιακά και μη εφόδια...

Δ.

Εμένα μην τα λες αυτά τζάνιμ...εγώ ανέφερα τι λένε "οι άλλοι" τον χειμώνα και τι λένε το καλοκαίρι...δεν σημαίνει ότι τα ασπάζομαι, αλλά δυστυχώς δεν έχουν την διάκριση να κατανοήσουν ότι με αυτά τα επιχειρήματα (...) εκθέτουν ανθρώπους.
 
E

emakris

Guest
Υπομονή και έρχεται μια ανέκδοτη εργασία για τα διαστήματα του Σ. Καρά με επιμέλεια του φυσικομαθηματικού κ.Σπυρίδη, τότε θα έχουμε χρόνο να πούμε πολλά.

Τα διαστηματικά είναι ένας πολύ ενδιαφέρων χώρος, με μεγάλο εύρος πηγών, θεωρητικών (υπολογισμοί διαστημάτων και κλιμάκων) και πρακτικών (απόδοση διαστημάτων από ψάλτες). Τι ακριβώς νόημα έχει μία εργασία (και μάλιστα προαναγγελλόμενη) ειδικά για τα διαστήματα του Καρά; Ο Καράς εξέφρασε με σαφήνεια τις απόψεις του. Είτε λοιπόν θα επιχειρηματολογήσει κανείς για την ορθότητα αυτών, είτε θα ασκήσει τεκμηριωμένη κριτική. Περιμένω να δω τι από τα δύο θα συμβεί.
Μετά θα πρέπει να γραφεί (και να διαφημιστεί) μια εργασία για τα διαστήματα του Χρυσάνθου, μετά μία για τα διαστήματα της Επιτροπής, άλλη μία για τα διαστήματα του Ψάχου, του Μισαηλίδη, του Χατζηαθανασίου κ.ο.κ. Στο τέλος μπορεί να γραφεί και μία για τα διαστήματα της ψαλτικής.
 
Last edited:

haris1963

παλαιότατο μέλος
Ηλίας Παπαδόπουλος;120567 said:
Χάρη βγές απ' τη θάλασσα γρήγορα...:D:D

Μπα, άσε, μια χαρά είμαι μέσα... (καλά, κάθε καλοκαίρι σας πιάνει; :confused::D)

Εδώ και μέρες κρατιέμαι να μην γράψω στο θέμα αυτό που απ την αρχή του πήρε "λάθος δρόμο" μιας που δεν με βρίσκει και σύμφωνο ο τίτλος του.
Επιτέλους, συμφωνούμε :)eek:) σε κάτι, αλλά:
...τα επιχειρήματα της "αντιπέρας όχθης" μεταβάλλονται ...
...τότε σε ποιά όχθη είσαι βρε τζάνιμ' εσύ; :confused::p

Λουόμενος :wink:
 
Last edited:

PavlosKouris

Pavlos Papadopaidi
Αντικειμενικά κριτήρια σχετικά με την καλλιτεχνική τελειότητα μιας χορωδίας δεν υπάρχουν. Είναι προφανές ότι ο καθένας κρίνει σύμφωνα με τα ακούσματά του και το προσωπικό του γούστο. Το να ψηφίζουμε ποια χορωδία είναι καλύτερη μου θυμίζει λίγο τη Δάφνη Μπόκοτα που εκλιπαρεί κάθε χρόνο τους Έλληνες του εξωτερικού να ψηφίσουν την Ελλάδα στη Eurovision και μετά χαιρόμαστε που "αντικειμενικά" πήραμε την ...τάδε... θέση.

Υπάρχουν όμως κάποιες παράμετροι που καλό είναι να γίνουν γνωστές και να αποτελέσουν τροφή για προβληματισμό. Τα καταγράφω με την ελπίδα ότι θα απορροφηθούν με θετική προδιάθεση και ως παραδείγματα προς μίμηση, χωρίς διάθεση συνέχισης της αντιπαράθεσης:

- Το εύρος του ρεπερτορίου που έχει κατά καιρούς παρουσιάσει η ΕΛΒΥΧ περιλαμβάνει τα ακόλουθα: βυζαντινή μουσική στα ελληνικά και άλλες γλώσσες, πρωτοχριστιανικούς ύμνους, αποδόσεις μελοποιήσεων αρχαίων κειμένων, παραδοσιακή μουσική, σύγχρονη μουσική, κ.α. Θα πει κανείς "τι σχέση έχουν όλα αυτά με τη ΒΜ;" Όπως ένας βυζαντινολόγος μελετάει τη βυζαντινή ιστορία σε σύγκριση με την οθωμανική και τη ρωμαϊκή, έτσι και ένας μουσικός κατανοεί καλύτερα ένα είδος μουσικής όταν το μελετάει σε σχέση με τα παράπλευρα μουσικά ρεύματα που το επηρεάζουν.

- Όσον αφορά στο εύρος των δραστηριοτήτων, η ΕΛΒΥΧ σίγουρα έχει αξιοπρόσεκτη εμπειρία στο βιογραφικό της: συμμετοχή σε διεθνή φεστιβάλ, διεθνή μουσικολογικά, ιατρικά και άλλα συνέδρια, θεατρικά δρώμενα, συνεργασίες με γνωστούς καλλιτέχνες, κ.α.

- Η διεθνής αναγνώριση της ΕΛΒΥΧ στο χώρο της μουσικής ξεπερνάει κατά πολύ τις προσδοκίες πολλών χορωδιών ή μουσικών. Χαρακτηριστικά αναφέρω μια ηχογράφηση που έγινε το 2008 σε στούντιο τηλεόρασης στη Βοστώνη, κατά την οποία καταγράφηκαν μεμονωμένα οι φωνές των χορωδών για να χρησιμοποιηθούν στην ακουστική μελέτη κατά την ανέγερση μεγάρου μουσικής.

- Σε θέματα επαγγελματισμού και ετοιμότητας, η ΕΛΒΥΧ έχει επανειλημμένα αποδείξει ότι μπορεί να σταθεί σε μεγάλες διεθνείς διοργανώσεις χωρίς ιδιαίτερη προετοιμασία (συνέδρια, φεστιβάλ, τηλεοπτικά, κλπ). Πάντα έτοιμη να ανταποκριθεί ακόμα και την τελευταία στιγμή σε απαιτητικές διοργανώσεις.

- Με πιο τεχνική ματιά, η διεύθυνση της χορωδίας από το ΛΑ σίγουρα αγγίζει την τελειότητα. Σε αντίθεση με άλλες χορωδίες (δεν αναφέρομαι σε κάποια συγκεκριμένη) που ο χοράρχης απλά μετράει το ρυθμό, στο πρόσωπο και στα χέρια του ΛΑ μπορεί κάποιος να δει όλες τις ποσοτικές και ποιοτικές λεπτομέρειες της απόδοσης του μέλους με τόση λεπτομέρεια που μπορεί να ψάλλει με απόλυτη ακρίβεια ακόμα και κάποιος που δεν έχει συμμετάσχει στις πρόσφατες πρόβες και ακόμα και όταν το μουσικό κείμενο δεν περιέχει καν τα ποιοτικά σημάδια που αποδίδονται. Ο ΛΑ είχε πει κάποτε ότι κατά το ξεκίνημα της χορωδίας είχε μελετήσει πολλούς χοράρχες χορωδιών και ορχηστρών και είχε καταλήξει στο συμπέρασμα ότι η διεύθυνση βυζαντινής χορωδίας ταιριάζει περισσότερο στη διεύθυνση ορχήστρας παρά στη διεύθυνση ευρωπαϊκής χορωδίας.

- Μην ξεχνάμε επίσης ότι ο ΛΑ είναι αυτός που εμπνευσμένος από το Άγιο Όρος καθιέρωσε το στήσιμο της χορωδίας σε ημικύκλιο με το χοράρχη ανάμεσα στους χορωδούς, σχήμα που αργότερα αντιγράφηκε και από άλλες χορωδίες.


Ανεξάρτητα από τις θεωρητικές διαφωνίες μας στα διάφορα θέματα της ΒΜ (διαστήματα, έλξεις, κλπ), πιστεύω ότι το καλλιτεχνικό αισθητήριο του ΛΑ είναι αντικειμενικά αξιοθαύμαστο. ο ΛΑ και η ΕΛΒΥΧ αποτελούν μεγάλο κεφάλαιο της μουσικής (ο καθηγητής φωνητικής Ονούφριος Σώχος μου είχε αναφέρει ότι πριν 30-40 χρόνια τον είχε πάρει ο Χατζηνικολάου να πάνε να ακούσουν τον ανερχόμενο τότε ΛΑ σε συναυλία σύγχρονης μουσικής στο Rex).

Καλό θα ήταν κάποια στιγμή να καταγραφούν όλα αυτά σε κάποιο βιβλίο...


Στέφανε με εκπλήσσεις (ευχάριστα).
Δεν περίμενα να συμμετάσχεις αλλά
ταυτίζομαι με την άποψή σου (έστω κ υπάρχει
μικρή διαφωνία στα θεωρητικά ζητήματα.):D
 

souldatos

Στέφανος Σουλδάτος
Ρουστέμης Παναγιώτης;120581 said:
Όλα καλά τα επάνω...αλλά ο αείμνηστος Χατζηνικολάου που κολλάει;

Ο Σώχος (μουσικός της λυρικής σκηνής και χοράρχης παλιότερα της πολυφωνικής χορωδίας Αγ. Λουκά Πατησίων) και ο Χατζηνικολάου (γνωστός σε όλους μας πρωτοψάλτης) πηγαίνουν να ακούσουν το ΛΑ που τότε είχε αρχίσει να γίνεται γνωστός (αν δεν κάνω λάθος παρουσίαζε έργα των συνθετών Δημήτρη Τερζάκη και Μιχάλη Αδάμη). Κάποια καλλιτεχνική φλέβα θα αναγνώριζαν...
 
Last edited:
E

emakris

Guest
...(αν δεν κάνω λάθος παρουσίαζε έργα των συνθετών Ζάχου Τερζάκη και Μιχάλη Αδάμη).

Δημήτρη Τερζάκη. Ο Ζάχος Τερζάκης είναι τενόρος.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Εδώ και μέρες κρατιέμαι να μην γράψω στο θέμα αυτό που απ την αρχή του πήρε "λάθος δρόμο" μιας που δεν με βρίσκει και σύμφωνο ο τίτλος του.
Θα ήθελα μόνο να γράψω για το θέμα των διαστημάτων που θίχτηκε.
Υπομονή και έρχεται μια ανέκδοτη εργασία για τα διαστήματα του Σ.Καρά με επιμέλεια του φυσικομαθηματικού κ.Σπυρίδη, τότε θα έχουμε χρόνο να πούμε πολλά.

Υ.Γ.όταν κάνετε κάποιοι σωστή ανάκριση για τα προσόντα και τα χαρτιά κάποιου δεν μοιάζετε καθόλου με κάποιους άλλους "φίλους σας" οι οποίοι το λένε το ποίημα από την ανάποδη, όταν τους μιλάς για πανεπιστημιακούς και σπουδαγμένους επιστήμονες και σου απαντάν "μα ο Στανίτσας δεν είχε κανένα πτυχίο και δίπλωμα". Διακρίνω λοιπόν ότι τα επιχειρήματα της "αντιπέρας όχθης" μεταβάλλονται ανάλογα με τις εποχές και την θερμότητα...:cool:

Εμένα μην τα λες αυτά τζάνιμ...εγώ ανέφερα τι λένε "οι άλλοι" τον χειμώνα και τι λένε το καλοκαίρι...δεν σημαίνει ότι τα ασπάζομαι, αλλά δυστυχώς δεν έχουν την διάκριση να κατανοήσουν ότι με αυτά τα επιχειρήματα (...) εκθέτουν ανθρώπους.

Παρατηρῶ πὼς οἱ τιμητὲς τοῦ παρελθόντος τοῦ forum περὶ πτυχίων καὶ συνεδρίων καὶ μουσικολογικῶν σπουδῶν ἀποκτοῦν ὄψιμη συνείδηση περὶ «ἔκθεσης»! ἀνθρώπων, ἐπιδεικνύοντας «ἀξιοθαύμαστη» ἐγκράτεια γιὰ κάποιο διάστημα, γυρίζοντάς το ὄμως κατὰ βούληση καὶ κατὰ συρροὴ καὶ κατ' ἐπανάληψη σὲ ἀ-κράτεια ἰδεολογική.

Ὅπως ἐπίσης, διερρήγνυαν ἰμάτια στὶς «ταμπέλες» τοῦ κ. Γιάννου, μὲ περισσή εὐκολία καὶ ἀνερυθρίαστα ὄμως τὶς ἀποδίδουν ὅταν θέλουν. Στὸν Στανίτσα κανεὶς δὲν ἀπέδωσε ἰδιότητα ἐπιστήμονα τάχα καὶ μουσικολόγου, ἁπλὰ σημαντικότατου κληρονόμου, συνεχιστή, μεταλαμπαδευτή καὶ φορέα τῆς μακραίωνης ψαλτικῆς μας παράδοσης μὲ τὴν ἀντίστοιχη βαρύτητα τῶν λόγων του.

«Ἄλλοι» ἐδω μέσα φροντίζουν νὰ συγκαλύπτουν τὴν ἐπιτηδευμένη και καθαρὰ ἐγωιστική τους ἀπομάκρυνση ἀπὸ τὴν παράδοση τῆς Μεγάλης Ἐκκλησίας μὲ «θεωρητικὲς» ἐνασχολήσεις καὶ νεκραναστάσεις βαρύγδουπων καὶ ἀρχαιοπρεπῶν ἐκφράσεων προκειμένου μὲ ἐνοχλητικὸ θόρυβο νὰ καλύψουν τὴν ἀδιαφορία τους γιὰ τὴν παράδοση καὶ τὸ ἐνδιαφέρον τους νὰ ἐπιβάλλουν ἐτσιθελικὰ ἀλλότρια τῆς παραδοσιακῆς ψαλτικῆς πράγματα.

Τὰ μέλη τοῦ Κουκουζέλη καὶ τοῦ Γλυκέως δὲν εἶναι κολυμβήθρα τοῦ Σιλωάμ, οὕτε οἱ μοζαραβικὲς καλοφωνίες, οὕτε τὰ παλαιορωμαϊκὰ πειράματα.

ΥΓ. Ἡ ζήτηση ἐπιστημονικῶν τίτλων εἶναι εὐθέως ἀνάλογη τῶν καλλιεργούμενων καὶ ἀναφερόμενων πολυποίκιλων ἐπιστημονικῶν ἐνασχολήσεων.

Συνεπῶς, προσοχὴ καὶ στὸν πάγο τοῦ χειμῶνος ποὺ καὶει καὶ στὴν κάψα τοῦ καλοκαιριοῦ ποὺ ἐπίσης καἰει, μέχρι καὶ γ΄ βαθμοῦ. Γι' ἀπὸ μακριὰ στὶς πηγὲς ἀπολύτου ψύχους καὶ καύσωνος, κάνει τζιζ :cool::rolleyes:
 
Status
Not open for further replies.
Top