Συζητήσεις για την πυθαγόρεια κλίμακα των 53 τμημάτων έχουν γίνει και στο θέμα του χωρισμού της κλίμακας. Εκεί όμως το θέμα είναι ποιος είναι ο πιο κατάλληλος χωρισμός της μουσικής κλίμακας, προκειμένου να αποδοθούν τα βυζαντινά διαστήματα, ενώ εδώ θα μιλήσουμε αυστηρά και μόνο για την κλίμακα του Πυθαγόρα. Μερικά εισαγωγικά επί του θέματος, για να καταλαβαίνει και όποιος πρωτοασχολείται (αν όχι αυστηρά επιστημονικά, τουλάχιστον όπως τα έχω καταλάβει εγώ, όποιος κατέχει καλύτερα ας με διορθώσει):
Τα διαστήματα στην αρχαία Ελλάδα εκφράζονταν όχι με μόρια επί κλίμακος αλλά με λόγους. Το διάστημα του τόνου ορίστηκε από τον Πυθαγόρα ο λεγόμενος επόγδοος τόνος 9/8. Αυτό προκύπτει χοντρικά ως εξής: Παίρνουμε μια χορδή, τη δένουμε από τα δύο άκρα της και τη χτυπάμε. Αυτή παράγει έναν τόνο ("βόμβο", όπως αναφέρει κι ο Χρύσανθος), ο οποίος έχει λόγο 1/1 (ή απλώς 1). Αν χωρίσουμε τη χορδή στη μέση και χτυπήσουμε το ένα από τα δύο μέρη, τότε παράγεται ο ίδιος τόνος μια οκτάβα ψηλότερα. Αυτό λέμε ότι έχει λόγο 2/1 (ή απλώς 2). Η έννοια του λόγου δηλ. είναι ότι από τα τμήματα του αριθμητή, στα οποία έχουμε χωρίσει τη χορδή, χτυπάμε όσα βλέπουμε στον παρονομαστή.
Αν τώρα χωρίσουμε τη χορδή σε 9 μέρη και χτυπήσουμε τα 8 (δηλ. 9/8), ο "βόμβος" που θα ακουστεί, σε σύγκριση με τον βόμβο της ανοιχτής χορδής (1) έχει απόσταση έναν τόνο (πιο αναλυτικά και με διαγράμματα δείτε στην πολύ καλή μελέτη του κ. Μακράκη εδώ).
Ο επόγδοος τόνος (ονομάστηκε έτσι γιατί χτυπάμε τα 8 τμήματα επί μιας χορδής που έχει συνολικά τμήματα ένα παραπάνω "επί" του οκτώ, δηλ. 9) είναι αυτός που γίνεται γενικά αποδεκτός ως λόγος, για να οριστεί το διάστημα του τόνου. Όταν όμως θελήσουμε να τον εκφράσουμε σε μόρια επί κλίμακος αρχίζουν τα προβλήματα. Ενώ δηλαδή όλοι δέχονται τον ορισμό του τόνου ως 9/8, αν κάνουμε τις πράξεις στις κλίμακες που προτείνουν θα δούμε ότι ο τόνος της κλίμακας δεν βγαίνει ακριβώς 204 cents. Συγκεκριμένα:
Η μέθοδος με την οποία αναφερόμαστε σήμερα στη μουσική κλίμακα παγκοσμίως είναι τα cents. Χωρίζουμε δηλ. την οκτάβα σε 1200 cents. Ο ευρωπαϊκός τόνος του πιάνου έχει 200 cents και το ημιτόνιο 100. Η κλίμακα επομένως είναι εξάτονη (6 x 200 = 1200) και αποτελείται από 5 τόνους (ντο-ρε, ρε-μι, φα-σολ, σολ-λα, λα-σι) και 2 ημιτόνια (μι-φα, σι-ντο). Αυτός όμως ο τόνος είναι ο συγκερασμένος και όχι ο πρωτότυπος του Πυθαγόρα (για χωρισμό του τόνου σε 2 ίσα μέρη και όχι σε 2 άνισα, όπως ο Πυθαγόρας, μίλησε πρώτος ο Αριστόξενος -αν τα λέω καλά- και οι "Αριστοξενικοί" με τους "Πυθαγορικούς" ήταν κάτι σαν αντίπαλες μουσικές παρατάξεις στην Αρχαία Ελλάδα). Ο πυθαγόρειος τόνος είναι στα 204 cents (τα cents αναφέρονται με στρογγυλοποίηση, στην πραγματικότητα είναι 203,9). Οπότε αναγκαστικά οι 5 τόνοι = 1020 cents και υπολείπονται άλλα 180 cents για να καλύψουν τα άλλα 2 διαστήματα, με τα οποία θα σχηματιστεί η οκτάβα. Τα διαστήματα αυτά είναι υποχρεωτικά από 90 cents το καθένα και ονομάστηκαν "λείμματα" και έχουν λόγο 256/243.
Το διάστημα τώρα που υπολείπεται από το λείμμα μέχρι να φτάσουμε τον πυθαγόρειο τόνο (114 cents) ονομάστηκε "αποτομή" και έχει λόγο 2147/2048.
Η απόσταση μεταξύ "λείμματος" και "αποτομής" (24 cents, για την ακρίβεια 23,46) ονομάστηκε "κόμμα", είναι η μικρότερη υποδιαίρεση της πυθαγόρειας κλίμακας και έχει λόγο... λίγο μεγάλο, αν κάνετε τις πράξεις: 531441/524288.
Στη γνωστή μας κλίμακα των 72 τμημάτων, που χρησιμοποιούμε στη βυζαντινή, ο τόνος είναι συγκερασμένος, όπως και στην ευρωπαϊκή μουσική, και έχει 12 μόρια (Σημειωτέον βέβαια ότι η διαίρεση του τόνου σε 12 μέρη δεν είναι ευρωπαϊκή ανακάλυψη, αλλά αρχαία ελληνική, τόσο π.Χ., από τον Αριστόξενο και τους μαθητές του, όσο και μ.Χ. από τον Κλεωνίδη, τον Πτολεμαίο κλπ.). Όμως ο πυθαγόρειος τόνος είναι όχι ακριβώς 12 μόρια αλλά 12,24 και το πυθαγόρειο λείμμα 5,4. Ενώ δηλαδή ο συγκερασμένος τόνος χωρίζεται σε τόνο και ημιτόνιο (12 και 6), ο πυθαγόρειος τόνος (12,2 περίπου) χωρίζεται σε λείμμα (5,4 περίπου) και αποτομή (6,8 περίπου) που απέχουν μεταξύ τους ένα κόμμα (1,4 περίπου).
Τώρα, πώς προέκυψαν τα 53 τμήματα; Με συγκερασμό, όπως περίπου και η κλίμακα των 72. Δεχόμενοι δηλ. κλίμακα στα 1200 cents και κόμμα (το μικρότερο τμήμα της) στα 23.46, τότε η κλίμακα έχει 1200 / 23.46 = 51.15 κόμματα. Αν τώρα διαιρέσουμε τον τόνο στα 12, το κόμμα έρχεται στα 17 cents (204/12 = 17) και η κλίμακα αποτελείται από 1200 / 17 = 70.6 κόμματα.
Τα παραπάνω για αρχή, ως βάση συζήτησης. Πρόσφατα έθεσα κάποιες απορίες μου σε ανθρώπους που έχουν ασχοληθεί πιο συστηματικά από εμένα με την πυθαγόρεια κλίμακα. Τις γράφω εδώ και όποιος θέλει απαντά.
ΕΡΩΤΗΣΗ 1η
Ο Πυθαγόρας μιλούσε πάντα για άνιση διαίρεση του τόνου. Αυτό όμως σημαίνει άραγε οπωσδήποτε ότι επιστημονικά ο τόνος δεν διαιρείται σε δύο μέρη; Δηλ. όταν έχεις το 9/8 της χορδής, αυτό εκφράζεται πολύ συγκεκριμένα σε cents. Αν λοιπόν πεις ότι είναι 204 cents ο τόνος, σαφώς διαιρείται στα δύο και το ημιτόνιο είναι στα 102 cents. Απλώς έτσι δεν βγαίνει ακριβώς 6τονη η κλίμακα. Και πάμε στην
ΕΡΩΤΗΣΗ 2η
Ισχύει ότι η φυσική κλίμακα διαιρείται σε 6 τόνους ΑΚΡΙΒΩΣ; Κατά τον Πυθαγόρα, προφανώς όχι, κατά τον Αριστόξενο ναι. Αν το δεχτούμε πάντως αυτό, ο τόνος είναι στα 200 cents και όχι στα 204. Και περί της εξάτονης φυσικής κλίμακας υπάρχουν αναφορές (υποστηρικτής της 6τονης κλίμακας ήταν και ο Παγκράτιος ο Βατοπαιδινός, έχουμε κάνει λόγο γι' αυτόν αλλoύ στο forum. Η αλήθεια βέβαια είναι ότι στο σύγγραμμά του για την κλίμακα, αν και είναι πολύ αναλυτικός σε όλα, στο θέμα της διαίρεσης σε 6 τόνους δεν επιχειρηματολογεί και πολύ πειστικά). Αν λοιπόν δεχτούμε ως βάση το φυσικό τόνο της 6τονης κλίμακας και όχι τον πυθαγόρειο, μιλάμε για κλίμακα 72άρα (6 x 12) ή 36άρα (6 x 6 της Επιτροπής) ή 24άρα (6 x 4).
ΕΡΩΤΗΣΗ 3η
Η βυζαντινή μουσική άρχισε την ιστορία της μετά τη γέννηση και την ανάσταση του Χριστού. Τότε λοιπόν στα μουσικά πράγματα της Ανατολής δε βασίλευε ο Πτολεμαίος και τα διαστήματά του; Δηλ. στην ουσία η 72άρα κλίμακα, ο χωρισμός του τόνου σε 2 ίσα μέρη και διαστήματα όπως ελάσσων και ελάχιστος τόνος και όχι πυθαγόρεια κλίμακα, λείμματα και αποτομές; Μήπως αυτή την ακουστική παράδοση θα είχαν υπόψη οι χριστιανοί, δηλ. την αριστοξενική στην ουσία και όχι την πυθαγόρεια;
ΕΡΩΤΗΣΗ 4η
Είναι τόσο σίγουρο ότι τα πυθαγόρεια διαστήματα είναι αυτά που κολλάνε καλύτερα στη βυζαντινή μουσική; Η χρήση αποτομής, ας πούμε, συνιστάται για βυζαντινή; (δεν αποφαίνομαι, απλώς έχω ακούσει αμφιβολίες γι' αυτό).
Σε επόμενο μήνυμα θα δημοσιεύσω τις απαντήσεις που έχω ήδη λάβει.
Τα διαστήματα στην αρχαία Ελλάδα εκφράζονταν όχι με μόρια επί κλίμακος αλλά με λόγους. Το διάστημα του τόνου ορίστηκε από τον Πυθαγόρα ο λεγόμενος επόγδοος τόνος 9/8. Αυτό προκύπτει χοντρικά ως εξής: Παίρνουμε μια χορδή, τη δένουμε από τα δύο άκρα της και τη χτυπάμε. Αυτή παράγει έναν τόνο ("βόμβο", όπως αναφέρει κι ο Χρύσανθος), ο οποίος έχει λόγο 1/1 (ή απλώς 1). Αν χωρίσουμε τη χορδή στη μέση και χτυπήσουμε το ένα από τα δύο μέρη, τότε παράγεται ο ίδιος τόνος μια οκτάβα ψηλότερα. Αυτό λέμε ότι έχει λόγο 2/1 (ή απλώς 2). Η έννοια του λόγου δηλ. είναι ότι από τα τμήματα του αριθμητή, στα οποία έχουμε χωρίσει τη χορδή, χτυπάμε όσα βλέπουμε στον παρονομαστή.
Αν τώρα χωρίσουμε τη χορδή σε 9 μέρη και χτυπήσουμε τα 8 (δηλ. 9/8), ο "βόμβος" που θα ακουστεί, σε σύγκριση με τον βόμβο της ανοιχτής χορδής (1) έχει απόσταση έναν τόνο (πιο αναλυτικά και με διαγράμματα δείτε στην πολύ καλή μελέτη του κ. Μακράκη εδώ).
Ο επόγδοος τόνος (ονομάστηκε έτσι γιατί χτυπάμε τα 8 τμήματα επί μιας χορδής που έχει συνολικά τμήματα ένα παραπάνω "επί" του οκτώ, δηλ. 9) είναι αυτός που γίνεται γενικά αποδεκτός ως λόγος, για να οριστεί το διάστημα του τόνου. Όταν όμως θελήσουμε να τον εκφράσουμε σε μόρια επί κλίμακος αρχίζουν τα προβλήματα. Ενώ δηλαδή όλοι δέχονται τον ορισμό του τόνου ως 9/8, αν κάνουμε τις πράξεις στις κλίμακες που προτείνουν θα δούμε ότι ο τόνος της κλίμακας δεν βγαίνει ακριβώς 204 cents. Συγκεκριμένα:
Η μέθοδος με την οποία αναφερόμαστε σήμερα στη μουσική κλίμακα παγκοσμίως είναι τα cents. Χωρίζουμε δηλ. την οκτάβα σε 1200 cents. Ο ευρωπαϊκός τόνος του πιάνου έχει 200 cents και το ημιτόνιο 100. Η κλίμακα επομένως είναι εξάτονη (6 x 200 = 1200) και αποτελείται από 5 τόνους (ντο-ρε, ρε-μι, φα-σολ, σολ-λα, λα-σι) και 2 ημιτόνια (μι-φα, σι-ντο). Αυτός όμως ο τόνος είναι ο συγκερασμένος και όχι ο πρωτότυπος του Πυθαγόρα (για χωρισμό του τόνου σε 2 ίσα μέρη και όχι σε 2 άνισα, όπως ο Πυθαγόρας, μίλησε πρώτος ο Αριστόξενος -αν τα λέω καλά- και οι "Αριστοξενικοί" με τους "Πυθαγορικούς" ήταν κάτι σαν αντίπαλες μουσικές παρατάξεις στην Αρχαία Ελλάδα). Ο πυθαγόρειος τόνος είναι στα 204 cents (τα cents αναφέρονται με στρογγυλοποίηση, στην πραγματικότητα είναι 203,9). Οπότε αναγκαστικά οι 5 τόνοι = 1020 cents και υπολείπονται άλλα 180 cents για να καλύψουν τα άλλα 2 διαστήματα, με τα οποία θα σχηματιστεί η οκτάβα. Τα διαστήματα αυτά είναι υποχρεωτικά από 90 cents το καθένα και ονομάστηκαν "λείμματα" και έχουν λόγο 256/243.
Το διάστημα τώρα που υπολείπεται από το λείμμα μέχρι να φτάσουμε τον πυθαγόρειο τόνο (114 cents) ονομάστηκε "αποτομή" και έχει λόγο 2147/2048.
Η απόσταση μεταξύ "λείμματος" και "αποτομής" (24 cents, για την ακρίβεια 23,46) ονομάστηκε "κόμμα", είναι η μικρότερη υποδιαίρεση της πυθαγόρειας κλίμακας και έχει λόγο... λίγο μεγάλο, αν κάνετε τις πράξεις: 531441/524288.
Στη γνωστή μας κλίμακα των 72 τμημάτων, που χρησιμοποιούμε στη βυζαντινή, ο τόνος είναι συγκερασμένος, όπως και στην ευρωπαϊκή μουσική, και έχει 12 μόρια (Σημειωτέον βέβαια ότι η διαίρεση του τόνου σε 12 μέρη δεν είναι ευρωπαϊκή ανακάλυψη, αλλά αρχαία ελληνική, τόσο π.Χ., από τον Αριστόξενο και τους μαθητές του, όσο και μ.Χ. από τον Κλεωνίδη, τον Πτολεμαίο κλπ.). Όμως ο πυθαγόρειος τόνος είναι όχι ακριβώς 12 μόρια αλλά 12,24 και το πυθαγόρειο λείμμα 5,4. Ενώ δηλαδή ο συγκερασμένος τόνος χωρίζεται σε τόνο και ημιτόνιο (12 και 6), ο πυθαγόρειος τόνος (12,2 περίπου) χωρίζεται σε λείμμα (5,4 περίπου) και αποτομή (6,8 περίπου) που απέχουν μεταξύ τους ένα κόμμα (1,4 περίπου).
Τώρα, πώς προέκυψαν τα 53 τμήματα; Με συγκερασμό, όπως περίπου και η κλίμακα των 72. Δεχόμενοι δηλ. κλίμακα στα 1200 cents και κόμμα (το μικρότερο τμήμα της) στα 23.46, τότε η κλίμακα έχει 1200 / 23.46 = 51.15 κόμματα. Αν τώρα διαιρέσουμε τον τόνο στα 12, το κόμμα έρχεται στα 17 cents (204/12 = 17) και η κλίμακα αποτελείται από 1200 / 17 = 70.6 κόμματα.
Τα παραπάνω για αρχή, ως βάση συζήτησης. Πρόσφατα έθεσα κάποιες απορίες μου σε ανθρώπους που έχουν ασχοληθεί πιο συστηματικά από εμένα με την πυθαγόρεια κλίμακα. Τις γράφω εδώ και όποιος θέλει απαντά.
ΕΡΩΤΗΣΗ 1η
Ο Πυθαγόρας μιλούσε πάντα για άνιση διαίρεση του τόνου. Αυτό όμως σημαίνει άραγε οπωσδήποτε ότι επιστημονικά ο τόνος δεν διαιρείται σε δύο μέρη; Δηλ. όταν έχεις το 9/8 της χορδής, αυτό εκφράζεται πολύ συγκεκριμένα σε cents. Αν λοιπόν πεις ότι είναι 204 cents ο τόνος, σαφώς διαιρείται στα δύο και το ημιτόνιο είναι στα 102 cents. Απλώς έτσι δεν βγαίνει ακριβώς 6τονη η κλίμακα. Και πάμε στην
ΕΡΩΤΗΣΗ 2η
Ισχύει ότι η φυσική κλίμακα διαιρείται σε 6 τόνους ΑΚΡΙΒΩΣ; Κατά τον Πυθαγόρα, προφανώς όχι, κατά τον Αριστόξενο ναι. Αν το δεχτούμε πάντως αυτό, ο τόνος είναι στα 200 cents και όχι στα 204. Και περί της εξάτονης φυσικής κλίμακας υπάρχουν αναφορές (υποστηρικτής της 6τονης κλίμακας ήταν και ο Παγκράτιος ο Βατοπαιδινός, έχουμε κάνει λόγο γι' αυτόν αλλoύ στο forum. Η αλήθεια βέβαια είναι ότι στο σύγγραμμά του για την κλίμακα, αν και είναι πολύ αναλυτικός σε όλα, στο θέμα της διαίρεσης σε 6 τόνους δεν επιχειρηματολογεί και πολύ πειστικά). Αν λοιπόν δεχτούμε ως βάση το φυσικό τόνο της 6τονης κλίμακας και όχι τον πυθαγόρειο, μιλάμε για κλίμακα 72άρα (6 x 12) ή 36άρα (6 x 6 της Επιτροπής) ή 24άρα (6 x 4).
ΕΡΩΤΗΣΗ 3η
Η βυζαντινή μουσική άρχισε την ιστορία της μετά τη γέννηση και την ανάσταση του Χριστού. Τότε λοιπόν στα μουσικά πράγματα της Ανατολής δε βασίλευε ο Πτολεμαίος και τα διαστήματά του; Δηλ. στην ουσία η 72άρα κλίμακα, ο χωρισμός του τόνου σε 2 ίσα μέρη και διαστήματα όπως ελάσσων και ελάχιστος τόνος και όχι πυθαγόρεια κλίμακα, λείμματα και αποτομές; Μήπως αυτή την ακουστική παράδοση θα είχαν υπόψη οι χριστιανοί, δηλ. την αριστοξενική στην ουσία και όχι την πυθαγόρεια;
ΕΡΩΤΗΣΗ 4η
Είναι τόσο σίγουρο ότι τα πυθαγόρεια διαστήματα είναι αυτά που κολλάνε καλύτερα στη βυζαντινή μουσική; Η χρήση αποτομής, ας πούμε, συνιστάται για βυζαντινή; (δεν αποφαίνομαι, απλώς έχω ακούσει αμφιβολίες γι' αυτό).
Σε επόμενο μήνυμα θα δημοσιεύσω τις απαντήσεις που έχω ήδη λάβει.
Last edited: