Δεν ξέρω αν και κατά πόσο αρμόζει σε περίοδο νηστείας η ψαλμώδηση ασματικών - πανηγυρικών ακολουθιών πέρα από τις όποιες Θεομητορικές εορτές, καθώς και αυτές των επισήμως εορταζομένων Αγίων (π.χ. του Αγίου Νικολάου), αλλά γούστα είναι αυτά, ειδικά τώρα που οι ακολουθίες των Αγίων τείνουν να μοιάσουν στη δομή ακόμη και τις Δεσποτικές, με εισαγωγή μέχρι και Εγκωμίων, Ευλογηταρίων κλπ...
Αγαπητέ μου αδελφέ, σαφώς σε μια πένθιμη περίοδο όπως αυτή της Μεγ. Σαρακοστής, η Εκκλησία είναι φειδωλή σε πανηγυρικές ακολουθίες κάνοντας μόνο λίγες εξαιρέσεις στη Θεομητορική του Ευαγγελισμού, των 40 μαρτύρων, του Αγ. Νικολάου Πλανά (νεώτερη προσθήκη στο Μηναίο) και μερικών άλλων.
Όμως στην περίοδο της Σαρακοστής των Χριστουγένων που η νηστεία της δεν έχει σχέση με το πένθος της Μ. Σαρακοστής (βλ. λειτουργικά κείμενα Αγ. Νικολάου Καβάσιλα και Συμεών νέου Θεολόγου), το τυπικό της Εκκλησίας, βρίθει από πανηγυρικές ακολουθίες, όχι μόνο σε Θεομητορικές Εορτές όπως των Εισοδίων και μεγάλων Αγίων, αλλά και «μικροτέρων» και αφανεστέρων.
Οι πλήρεις Ασματικές ακολουθίες, με Μικρό Εσπερινό, Λιτή, Πολυελαίους, Εκλογή, Ευαγγέλιο του Όρθρου, Μεγάλη Δοξολογία, Τυπικά, διπλό Ευαγγέλιο θ. Λειτουργίας (στο Άγιον Όρος), Κόλλυβα Αγίου κτλ. είναι πάρα πολλές από τα αρχαία χρόνια.
Σου παραθέτω μερικές που διαθέτουμε στο Ναό μας και που όντως αδελφέ, κατά την διάθεση βγάζουμε «γούστα»! Στο Άγιο Όρος γίνονται σπουδαίες αγρυπνίες κατά την Σαρακοστή των Χριστουγέννων.
Όσον αφορά τις αλλαγές στο τυπικό των ακολουθιών των Αγίων, όταν κανείς θέλει να πανηγυρίσει έναν Άγιο με μεγάλη ακολουθία, δεν είναι ανάγκη να «κλέβει» από τις Δεσποτικές ακολουθίες κάτι. Συνήθως στις ακολουθίες των Αγίων, έχει να ψάλλουμε περισσότερα πράγματα. Γι αυτό αν υπάρχει όρεξη γεμίζει άνετα μια ολόκληρη νύκτα. Μόνο το αρμόζον τυπικό αρκεί.
• 25 Νοε. Αγ. Αικατερίνης, ποίημα Θεοφάνους.
• 25 Νοε. Αγ. Μερκουρίου, ποίημα Κοσμά υμνογράφου.
• 27 Νοεμ. Αγ Ιακώβου Πέρσου, ποίημα Αγαπίου Κρητός.
• 1 Δεκ. Αγ. Φιλαρέτου, ποήμα Χριστοφόρου Προδρομίτου.
• 2 Δεκ. Αγ. Μυρόπης, ποίημα Νικηφόρου ιερομ. του Χίου.
• 2 Δεκ. Αγ. Κυρίλλου Φιλεώτου, ποίημα Γερασίμου.
• 3 Δεκ. Αγ. Αγγελή του εν Χίω, ποίημα οσίου Νικηφόρου.
• 4 δεκ. Οσίου Ιω, Δαμασκηνού, ποίημα Γερασίμου.
• 4 Δεκ. Αγ. Βαρβάρας, ποίημα αρχαίο μετά των χαιρετισμών, συμπλήρωσις Γερασίμου.
• 4 Δεκ. Αγ. Σεραφείμ ιερομ., ποίημα Αναστασίου του Γορδίου και Χριστοφόρου Προδρομίτου.
• 5 Δεκ. Οσίου Σάββα του Ηγιασμένου, πλήρης αρχαία ασματική ακολουθία της Μονής.
• 5 Δεκ. Οσίου Νεκταρίου Καρεώτου Αγιορείτου, Γερασίμου.
• 7 Δεκ. Οσίου Αμβροσίου Μεδιολάνων, αρχαία πλήρης ασματική ακολουθία. (Διαθέτουμε ιερό Λείψανο του Αγίου)
• 11 Δεκ. Οσ. Λεοντίου του εν Αχαΐα, Γερασίμου.
• 12 Δεκ. Αγ. Σπυρίδωνος, ποίημα Νικολάου Βουλγάρεως, Μητροπολίτου Μεθοδίου, Γερασίμου.
• 12 Δεκ. Οσ. Ιωάννου Ζιχνών, ποίημα Εμμανουήλ Ρήτορος, πλήρης με νεώτερες προσθήκες. (Μεγάλη Πανήγυρις στη Ζίχνη).
• 13 Δεκ. Αγίων 5 μαρτύρων και Λουκίας, ποίημα Γερασίμου.
• 19 Δεκ. Αγ. Βονιφατίου, ποίημα Αγαπίου.
• 20 Δεκ. Αγ. Ιγνατίου Θεοφόρου, ποίημα Γερασίμου.