Ωραία. Ας μας πει λοιπόν κάποιος, ποια ακριβώς "θέση" είναι αυτή και πώς προκύπτει η εξήγηση. Τι θα γράψετε στην "Κλείδα"; Και σίγουρα δεν πρόκειται για εξαίρεση.
Φαντάζομαι ότι στο ερώτημα του Στάθη υποκρύπτεται το ερώτημα "πώς ακριβώς ορίζεται μια θέση". Αυτό θα ήθελα να θέσω κι εγώ, αλλά με πρόλαβε κάπως. Δεν είναι εύκολο πάντα να οριστούν οι θέσεις και για να γίνει αυτό χρειάζεται πάρα πολλή δουλειά σε ανάλυση των μελών και της εξήγησής τους, δουλειά που δεν έχει πάντα γίνει. Είναι ένα ερώτημα, ακριβώς όπως το έθεσε και ο Στάθης, τί θα βάλει κανείς στο "κουτάκι". Και το ερώτημα μπορεί να είναι οξύ ακόμα και στα σύντομα μέλη, πόσο μάλλον στα αργά, με τις αργές εξηγήσεις. Έχω μελετήσει πολλά και έχω ιδέες, αλλά δεν μπορώ να μακρυγορήσω εδώ και δεν μπορώ μάλιστα να το κάνω ιντερνετικώς. Θα προτιμούσα δια ζώσης (είναι μια τέχνη και η εξήγηση, που όπως και η όλη μουσική, απαιτεί κατά τη γνώμη μου-και για λόγους που δεν θα εξηγήσω εδώ- την περιγραφή θεωρίας, παρουσίαση παραδειγμάτων και την άσκηση και επίβλεψη-διόρθωση από τον διδάσκοντα, όπως μια γλώσσα δεν μαθαίνεται μόνο από λεξικά και ούτε μπορεί να γίνει κανείς καλός μεταφραστής με μόνο σχεδόν εφόδιο το λεξικό, όσο κι αν αυτό, φυσικά, είναι χρήσιμο και απαραίτητο).
Πάντως ένα υπόδειγμα ίσως κατάταξης θέσεων είναι η διατριβή του κ. Αμαργιανάκη (και βλέπει κανείς τη δυσκολία του ζητήματος στο ότι ολόκληρη η διατριβή ασχολείται μόνο με τα στιχηρά των Δευτέρων ήχων του Σεπτεμβρίου). Δεν την έχω διαβάσει στο σύνολό της και ίσως να ζαλίστηκα κι απ' την πληθώρα των περιπτώσεων και των πινάκων. Νομίζω όμως ότι μπορεί να προσφέρει κάτι.
Να πώ όμως και για το παράδειγμα που έβαλε ο Στάθης.
Στο 'Ητω" π.χ. δεν πρόκειται για την εξήγηση του αναρτημένου παλαιού, αλλά μιας θέσης με Οξεία (στο Βου)-Κεντήματα και Παρακλητική από πάνω, Απόστροφο με Διπλή (και Έτερον), Απόστροφο. Τα Ανοιξαντάρια έχουν καλλωπισθεί, όπως φαίνεται από την παλαιά μέχρι τη νεώτερη εποχή. Οι τρείς Δάσκαλοι μεταγράφουν αυτές τις νεότερες εκδοχές και μάλιστα θα έλεγα ότι μεταγράφουν την εξήγηση του Πέτρου (αν και προσθέτουν και κάτι διαφορετικό δικό τους, έστω και μέσα από την παράδοση). Το πώς προκύπτει η εξήγηση το έχω βρεί, αλλά επιτρέψτε μου να το κρατήσω προς το παρόν. Θα το αφήσω για τη δια ζώσης παρουσίαση, όταν και εάν επιτρέψει ο Θεός (εξάλλου χρειάζονται παρα πολλές άλλες επεξηγήσεις πριν φτάσει κανείς στο γιατί ερμηνεύεται η θέση έτσι).
Η εξήγηση του αναρτημένου παλαιού μπορεί να βρεθεί στους άλλους στίχους που έχουν εξηγήσει οι 3 Δάσκαλοι.