Καλωσορίζουμε τό νέο ἀνώνυμο μέλος μέ τήν ἐνδιαφέρουσα ἐρώτηση καί εὐχαριστοῦμε τόν Μανόλη καί τό Ἀθωνίτη πατέρα γιά τίς κατατοπιστικές ἀπαντήσεις.
Βέβαια στήν πράξη τῶν ἐνοριῶν στόν κόσμο ἔχει ἐπικρατήσει ἡ ἐντύπωση, μέχρι πού ὑφίσταται ὡς ἀξίωμα, ὅτι μόνον γιά τόν Δεκαπενταύγουστο εἶναι ἡ Μεγάλη Παράκληση (πρβλ. ΣΤ σελ. 565, ὑποσ. 1054).
Ἐμεῖς στό ναό μου χρησιμοποιοῦμε τόν μέγα παρακλητικό κανόνα ἀντί τοῦ τῆς μικρᾶς παρακλήσεως, ὅτε προβλέπεται προηγούμενος τοῦ κανόνος ἑορταζομένου ἀγίου, ὅταν ὁ κανών τοῦ ἑορταζομένου ἀγίου εἶναι ὁμόειρμος, τουτέστιν Ἀρματηλάτην Φαραώ, πού συνήθως εἶναι οἱ κανόνες τῶν ἁγίων.
Στό Τυπικό τοῦ π. Γ. Ρήγα καί στό ἰδιαίτερο Κεφάλαιο περί τῶν Ἀκολουθιῶν τῶν Παρακλήσεων (σελ. 881) ἀναγράφεται ὅτι «Ἡ ἀκολουθία δὲ ἑκατέρου τούτων (παρακλητικῶν κανόνων) λέγεται ἐν πάσῃ περιστάσει καὶ θλίψει ψυχῆς» ἔτσι ἀόριστα, χωρίς νά τούς ἐντάσσει κάπου συγκεκριμένα.
Στίς διατάξεις τοῦ Αὐγούστου τοῦ αὐτοῦ Τυπικοῦ (σελ. 705 κἑ.) οὐδαμοῦ γίνεται ἀναφορά γιά σύναψη παρακλητικοῦ κανόνος στούς ἑσπερινούς. Ἀντιθέτως στά Ἀπόδειπνα ὁρίζει τόν κανόνα τῆς Θεοτόκου (ἐκ τοῦ Θεοτοκαρίου προφανῶς) καί τούς οἴκους τῆς Θεοτόκου ἐκτός τῶν προεορτίων καί μεθεορτίων τῆς τε Μεταμορφώσεως τοῦ Κυρίου καί τῆς Κοιμήσεως τῆς Θεοτόκου. Αὐτά δηλαδή πού γράφουν ὅ τε Μανόλης καί ὁ πατήρ.
Οἱ παρακλητικοί κανόνες συνταχθέντες προφανῶς γιά ἰδιωτική χρήση ἐνετάχθησαν ὡς νεώτερον ἔθος στήν ἀκολουθία τοῦ ἀποδείπνου κατά τά Τυπικά τῶν Μονῶν, σέ ἀντικατάσταση τῶν κανόνων τοῦ Θεοτοκαρίου σέ συγκεκριμένες ἡμέρες τοῦ ἔτους, ὡς μᾶς πληροφορεῖ εἰσέτι ὁ πατήρ.
Στήν τάξη τῶν ἐνοριῶν πού ἀκολουθοῦν τά νεώτερα Τυπικά Κωνσταντίνου καί Βιολάκη ἐνετάχθη ὁ παρακλητικός κανών (μικρός καί μέγας) εἰς τούς ἑσπερινούς τοῦ δεκαπενταυγούστου, ὅπως γίνεται καί σέ ἄλλες περιπτώσεις —ὅτε μεταφέρεται εἰς τόν ἑσπερινόν ὁ κανών τοῦ ἀποδείπνου—, μέ τήν ὑπέρβαση ὅμως τῆς προβλέψεως αὐτοῦ καί ὅταν δέν προβλέπεται γιά τό ἀπόδειπνον.
Ἡ μορφή τήν ὁποίαν ἔλαβε ἡ περίοδος τοῦ Δεκαπενταυγούστου εἴς τε τόν λόγον τῆς νηστείας καί τήν Θεομητορικήν ἀποκλειστικότητα ἔναντι τῆς προεορτίου καί νηστίμου περιόδου τῆς τῆς θείας Μεταμορφώσεως Δεσποτικῆς ἑορτῆς καί μεθεόρτων αὐτῆς, ἐπέφερε καί τάς τοιαύτας ἀλλαγάς εἰς τήν Τάξιν καί καθιέρωσεν τήν ψαλμωδίαν τῶν δύο Παρακλητικῶν τῆς Παναγίας Κανόνων ἐναλλάξ ἀπό τῆς α΄ μέχρι τῆς ιδ΄ τοῦ μηνός Αὐγούστου (ΤΜΕ. σελ. 297).
Γιά τό ὑπόλοιπον ἔτος ἐπεκράτησε μόνον ὁ κανών τῆς μικρᾶς παρακλήσεως ψαλλόμενος συναπτῶς μέ τόν ἑσπερινόν ἤ ἀνεξαρτήτως αὐτοῦ —μή ἀποκλειόμενος εἰσέτι κατά προεορτίους ἤ μεθεόρτους περιόδους— ὡς δόξῃ τῷ προεστῶτι. Τό αὐτό πληροφοροῦμαι ὅτι ἰσχύει καί σέ Μονές, μή ἐξαιρουμένων καί αὐτῶν τοῦ Ἁγιωνύμου Ὄρους, ὡς ἀνεξάρτητος βέβαια ἀκολουθία, μή συνδυαζομένη μέ τό Θεοτοκάριον τοῦ Ἀποδείπνου, διά τό ὁποῖον ἰσχύουν τά ἀνωτέρω. Πληροφοροῦμαι δέ εἰσέτι ὅτι ἄρχισαν νά ἰσχύουν σέ ὡρισμένες Μονές, Σκῆτες ἤ Κελλιά καί τά ὑπό τοῦ ΤΜΕ προβλεπόμενα διά τήν περίοδον τοῦ Δεκαπενταυγούστου.