Εγκυκλοπαίδεια της αρχαίας ελληνικής μουσικής

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
σιμή, ένα από τα σχήματα της τραγικής όρχησης· Πολυδ. (IV, 104): "και μην τραγικής ορχήσεως τα σχήματα σίμη...".

Πρβ. Αθήν ΙΔ', 630Α, 27: "χειρ σιμή" (κοίλο, άδειο χέρι).

http://www.musipedia.gr/
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
[''Αθήν ΙΔ', 630Α, 27: "χειρ σιμή" (κοίλο, άδειο χέρι)'']

Athénée de Naucratis, les Deipnosophistes, livre XIV

σχήματα δέ ἐστιν ὀρχήσεως ξιφισμός, καλαθίσκος, καλλαβίδες, σκώψ, σκώπευμα. ἦν δὲ ὁ σκὼψ τῶν ἀποσκοπούντων τι σχῆμα ἄκραν τὴν χεῖρα ὑπὲρ τοῦ μετώπου κεκυρτωκότων. μνημονεύει Αἰσχύλος ἐν Θεωροῖς· καὶ μὴν παλαιῶν τῶνδέ σοι σκωπευμάτων. καλλαβίδων δ΄ Εὔπολις ἐν Κόλαξιν· καλλαβίδας δὲ βαίνει, σησαμίδας δὲ χέζει. θερμαυστρίς, ἑκατερίδες, σκοπός, χεὶρ καταπρηνής, χεὶρ σιμή, διποδισμός, ξύλου παράληψις, ἐπαγκωνισμός, καλαθίσκος, στρόβιλος. καὶ τελεσιὰς δ΄ ἐστὶν ὄρχησις καλουμένη·

http://hodoi.fltr.ucl.ac.be/concordances/athenee_deipnosophistes_14/texte.htm
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
σιμίκιον, έγχορδο όργανο με 35 χορδές, όπως το επιγόνειο , της οικογένειας του ψαλτηρίου (πρβ. Πολυδ. IV, 59). Τίποτε το βέβαιο δεν είναι γνωστό σχετικά με το χαρακτήρα, την έκταση και τη φόρμα του. Μερικοί μελετητές υποθέτουν ότι παιζόταν όπως το τσίτερ (zither), τοποθετημένο οριζόντια (Th. Rein. La mus. gr. 126· Κ. Sachs Hist. 137). Αυτή η άποψη όμως δεν υποστηρίζεται από υπάρχουσες αρχαίες πηγές.

Βλ. λ. επιγόνειον.


http://www.musipedia.gr/
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
σιμωδία, είδος άσεμνου χορού· εκτέλεση άσεμνων τραγουδιών. Η λέξη προέρχεται από το όνομα ενός ποιητή και συνθέτη άσεμνων τραγουδιών από τη Μαγνησία, του Σίμου· ο Στράβων (ΙΔ', 648, 41) γράφει γι' αυτόν: "...και ο Σίμος ο συνθέτης, που κι αυτός αλλοίωσε (νόθευσε) το ύφος των προηγούμενων συνθετών και εισήγαγε τη σιμωδία".

http://www.musipedia.gr/
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
[''άσεμνων τραγουδιών από τη Μαγνησία, του Σίμου· ο Στράβων (ΙΔ', 648, 41) γράφει γι' αυτόν: "...και ο Σίμος ο συνθέτης, που κι αυτός αλλοίωσε (νόθευσε) το ύφος των προηγούμενων συνθετών και εισήγαγε τη σιμωδία".'']

Strabo, Geography
Strab. 14.1.41

Στράβων, ΙΔ', 648, 41

41]
ἄνδρες δ᾽ ἐγένοντο γνώριμοι Μάγνητες Ἡγησίας τε ὁ ῥήτωρ, ὃς ἦρξε μάλιστα τοῦ Ἀσιανοῦ λεγομένου ζήλου παραφθείρας τὸ καθεστὼς ἔθος τὸ Ἀττικόν, καὶ Σῖμος ὁ μελοποιὸς παραφθείρας καὶ αὐτὸς τὴν τῶν προτέρων μελοποιῶν ἀγωγὴν καὶ τὴν σιμῳδίαν εἰσαγαγών (καθάπερ ἔτι μᾶλλον λυσιῳδοὶ καὶ μαγῳδοί), καὶ Κλεόμαχος ὁ πύκτης, ὃς εἰς ἔρωτα ἐμπεσὼν κιναίδου τινὸς καὶ παιδίσκης ὑπὸ [τῷ] κιναίδῳ τρεφομένης ἀπεμιμήσατο τὴν ἀγωγὴν τῶν παρὰ τοῖς κιναίδοις διαλέκτων καὶ τῆς ἠθοποιίας: ἦρξε δὲ Σωτάδης μὲν πρῶτος τοῦ κιναιδολογεῖν, ἔπειτα Ἀλέξανδρος ὁ Αἰτωλός: ἀλλ᾽ οὗτοι μὲν ἐν ψιλῷ λόγῳ, μετὰ μέλους δὲ Λῦσις, καὶ ἔτι πρότερος τούτου ὁ Σῖμος. Ἀναξήνορα δὲ τὸν κιθαρῳδὸν ἐξῆρε μὲν καὶ τὰ θέατρα, ἀλλ᾽ ὅτι μάλιστα Ἀντώνιος, ὅς γε καὶ τεττάρων πόλεων ἀπέδειξε φορολόγον στρατιώτας αὐτῷ συστήσας. καὶ ἡ πατρὶς δ᾽ ἱκανῶς αὐτὸν ηὔξησε πορφύραν ἐνδύσασα ἱερωμένον τοῦ σωσιπόλιδος Διός, καθάπερ καὶ ἡ γραπτὴ εἰκὼν ἐμφανίζει ἡ ἐν τῇ ἀγορᾷ. ἔστι δὲ καὶ χαλκῆ εἰκὼν ἐν τῷ θεάτρῳ ἐπιγραφὴν ἔχουσα “ ἤτοι μὲν τόδε καλὸν [905] ἀκουέμεν ἐστὶν ἀοιδοῦ τοιοῦδ᾽, οἷος ὅδ᾽ ἐστί, θεοῖς ἐναλίγκιος αὐδῇ.
”1 οὐ στοχασάμενος δὲ ὁ ἐπιγράψας τὸ τελευταῖον γράμμα τοῦ δευτέρου ἔπους παρέλιπε τοῦ πλάτους τῆς βάσεως μὴ συνεξαρκοῦντος, ὥστε τῆς πόλεως ἀμαθίαν καταγινώσκειν παρέσχε διὰ τὴν ἀμφιβολίαν τὴν περὶ τὴν γραφήν, εἴτε τὴν ὀνομαστικὴν δέχοιτο πτῶσιν τῆς ἐσχάτης προσηγορίας εἴτε τὴν δοτικήν: πολλοὶ γὰρ χωρὶς τοῦ ι γράφουσι τὰς δοτικάς, καὶ ἐκβάλλουσι δὲ τὸ ἔθος φυσικὴν αἰτίαν οὐκ ἔχον.

1 Hom. Od. 9.3

Strabo. ed. A. Meineke, Geographica. Leipzig: Teubner. 1877.

http://www.perseus.tufts.edu/hopper/text?doc=Perseus:text:1999.01.0197:book=14:chapter=1:section=41
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
σιμωδός, τραγουδιστής άσεμνων τραγουδιών. Μερικοί συγγραφείς ταυτίζουν τον σιμωδό με τον ιλαρωδό, που ήταν σοβαρός καλλιτέχνης (βλ. λ. ιλαρωδός ). Ο Αθήναιος (ΙΔ', 621Β, 14) λέει: "και οι καλούμενοι δε ιλαρωδοί, ους νυν τίνες σιμωδούς καλούσιν" (και οι λεγόμενοι ιλαρωδοί, που μερικοί τώρα τους ονομάζουν σιμωδούς).

http://www.musipedia.gr/
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
[''Ο Αθήναιος (ΙΔ', 621Β, 14) λέει: "και οι καλούμενοι δε ιλαρωδοί, ους νυν τίνες σιμωδούς καλούσιν" (και οι λεγόμενοι ιλαρωδοί, που μερικοί τώρα τους ονομάζουν σιμωδούς).'']

Athénée de Naucratis, les Deipnosophistes, livre XIV

Αθήναιος, ΙΔ', 621Β, 14

[14,4] (p.13) καὶ οἱ καλούμενοι δὲ ἱλαρῳδοί, οὓς νῦν τινες σιμῳδοὺς καλοῦσιν, ὡς Ἀριστοκλῆς φησιν ἐν αʹ περὶ Χορῶν, τῷ τὸν Μάγνητα Σῖμον διαπρέψαι μᾶλλον τῶν διὰ τοῦ ἱλαρῳδεῖν ποιητῶν, συνεχῶς ἡμῖν ἐπεφαίνοντο. καταλέγει δ΄ ὁ Ἀριστοκλῆς καὶ τούσδε ἐν τῷ περὶ Μουσικῆς γράφων ὧδε· ‘μαγῳδός· οὗτος δ΄ ἐστὶν ὁ αὐτὸς τῷ λυσιῳδῷ. Ἀριστόξενος δέ φησι τὸν μὲν ἀνδρεῖα καὶ γυναικεῖα πρόσωπα ὑποκρινόμενον μαγῳδὸν καλεῖσθαι, τὸν δὲ γυναικεῖα ἀνδρείοις λυσιῳδόν· τὰ αὐτὰ δὲ μέλη ᾄδουσιν, καὶ τἄλλα πάντα δ΄ ἐστὶν ὅμοια.

http://hodoi.fltr.ucl.ac.be/concordances/athenee_deipnosophistes_14/texte.htm
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Σιμωνίδης, (556-468/7 π.Χ.)· λυρικός ποιητής και συνθέτης· γεννήθηκε στην πόλη Ιουλίδα (Ιουλίς) της Κέας, γι' αυτό και επονομαζόταν Κείος. Έζησε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του στην Αθήνα, τα τελευταία του όμως χρόνια στις Συρακούσες (και στον Ακράγαντα), όπου πέθανε σε ηλικία 88 χρόνων (Πάρ. Χρον. στ. 57: "και Σιμωνίδης ο ποιητής ετελεύτησεν βιούς έτη 88").
Ο Σιμωνίδης υπήρξε ένας από τους μεγαλύτερους λυρικούς ποιητές της αρχαίας Ελλάδας και ένας γόνιμος συνθέτης ύμνων , υπορχημάτων , εγκωμίων , παιάνων
, ελεγείων , παρθενίων
, θρήνων και επιγραμμάτων. Εφηύρε τον επίνικο και εισήγαγε το θρήνο στο χορικό τραγούδι
. Η Σούδα αποδίδει σε αυτόν την προσθήκη της 8ης χορδής στη λύρα , την οποία ο Νικόμαχος αποδίδει στον Πυθαγόρα και ο Βοήθιος στον Λυκάονα της Σάμου.
Κατά τη μακρά ζωή του τιμήθηκε πολύ και κέρδισε περισσότερα απο 55 βραβεία σε αγώνες.

Βλ. Bergk PLG III, 382-535, 250 αποσπάσματα και Anth. Lyr. 233-267, το κείμενο εγκωμίων, επίνικων, υπορχημάτων, θρήνων, ελεγείων, επιγραμμάτων. Επίσης, Page PMG, 237-323, αποσπ. 506-653

http://www.musipedia.gr/
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
[''(Πάρ. Χρον. στ. 57: "και Σιμωνίδης ο ποιητής ετελεύτησεν βιούς έτη 88").'']

Πάρ. Χρον. στ. 57

49
ἀφ' οὗ Σιμωνίδης ὁ Σιμωνίδου πάππος τοῦ ποιητοῦ, ποιητὴς ὢν καὶ αὐτός, ἐνίκησεν Ἀ[θ]ήνησι, καὶ Δαρεῖος τελευτᾶι, Ξέρξης δὲ ὁ υἱὸς βασιλεύει, ἔτ[η |65| ΗΗ]ΔΔ/ΔΙ, ἄρχοντος Ἀθήνησι Ἀριστείδου.
(490/89 a. Chr. n.)

54
ἀφ' οὗ Σιμωνίδης ὁ Λεωπρέπους ὁ Κεῖος ὁ τὸ μνηνονικὸν εὑρὼν ἐνίκησεν Ἀθήνησι διδάσκων, καὶ αἱ εἰκόνες ἐστάθησαν Ἁρμοδίου καὶ Ἀριστογείτονος, ἔτη ΗΗΔΙΙΙ (?) |71| ἄρχοντος Ἀθήνησιν [Ἀ]δειμάντου.
(477/76 a. Chr. n.)

57
ἀφ' οὗ ἐν Αἰγὸς ποταμοῖς ὁ λίθος ἔπεσε, |73| καὶ Σιμωνίδης ὁ ποιητὴς ἐτελεύτησεν βιοὺς ἔτη /ΗΔΔΔΔ, ἔτη ΗΗ/Δ, ἄρχοντος Ἀθήνησι Θεαγενίδου.
(1582/81 a. Chr. n.)


Χρονικὸν Πάριον
Fragmentum A (v. 46 - 93, Ashmolean Museum, Oxford)

http://www.hs-augsburg.de/~harsch/graeca/Chronologia/S_ante03/MarmorParium/mar_pari.html
 

Attachments

  • mar_pari.jpg
    199 KB · Views: 0

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Suda on line

Headword: Σιμωνίδης
Adler number: sigma,439
Translated headword: Simonides
Vetting Status: high
Translation:
The son of Leoprepes. A citizen of the city Iulis on the island Ceos, a lyric poet, later than Stesichorus in chronology, who was also called Melikertes[1] because of his sweetness. He also invented the art of artificial memory;[2] he also invented the long (sc. vowels)and double (sc.consonants) of the alphabet[3] and the third string for the lyre. He was born in the 56th Olympiad, though some have written the 62nd. And he lasted until the 78th, after living 89 years.[4] And the following were written by him in the Doric dialect: the kingdom of Cambyses and Darius and (naval battle of) Xerxes, and the naval battle at Artemisium in elegiac meter, the naval battle at Salamis in lyric meter;[5] threnoi (laments), encomia (odes honoring people), epigrams, paeans (odes of joy), tragedies and other things.[6]
This Simonides was someone skilled at remembering, if ever anyone was. Similar to him was Apollonius of Tyana [7], who kept his voice in silence, "but stored away[8] very many things in memory; reaching 100 years of age he surpassed Simonides in artificial memory. And a certain hymn was sung by him[9] from memory, in which he says that all things are extinguished by time, but time itself is ageless and immortal because of memory."[10]
Greek Original:
Σιμωνίδης, Λεωπρεποῦς, Ἰουλιήτης τῆς ἐν Κέῳ τῇ νήσῳ πόλεως, λυρικός, μετὰ Στησίχορον τοῖς χρόνοις: ὃς ἐπεκλήθη Μελικέρτης διὰ τὸ ἡδύ. καὶ τὴν μνημονικὴν δὲ τέχνην εὗρεν οὗτος: προσεξεῦρε δὲ καὶ τὰ μακρὰ τῶν στοιχείων καὶ διπλᾶ καὶ τῇ λύρᾳ τὸν τρίτον φθόγγον. γέγονε δ' ἐπὶ τῆς πεντηκοστῆς ἕκτης ὀλυμπιάδος, οἱ δὲ ξβ# γεγράφασι. καὶ παρέτεινε μέχρι τῆς οη#, βιοὺς ἔτη πθ#. καὶ γέγραπται αὐτῷ Δωρίδι διαλέκτῳ ἡ Καμβύσου καὶ Δαρείου βασιλεία καὶ Ξέρξου ναυμαχία καὶ ἡ ἐπ' Ἀρτεμισίῳ ναυμαχία, δι' ἐλεγείας: ἡ δ' ἐν Σαλαμῖνι μελικῶς: θρῆνοι, ἐγκώμια, ἐπιγράμματα, παιᾶνες καὶ τραγῳδίαι καὶ ἄλλα. οὗτος ὁ Σιμωνίδης μνημονικός τις ἦν, εἴπερ τις ἄλλος. τούτῳ δ' ἦν ἐοικὼς Ἀπολλώνιος ὁ Τυανεύς: ὃς τὴν μὲν φωνὴν σιωπῇ κατεῖχε, πλεῖστα δὲ εἰς μνήμην ἀνελέγετο: τό τε μνημονικὸν ἑκατοντούτης γενόμενος ἔρρωτο ὑπὲρ τὸν Σιμωνίδην. καὶ ὕμνος αὐτῷ τις ἐς τὴν μνημοσύνην ᾔδετο: ἐν ᾧ πάντα μὲν ὑπὸ τοῦ χρόνου μαραίνεσθαί φησιν, αὐτόν γε μὴν τὸν χρόνον ἀγήρω τε καὶ ἀθάνατον παρὰ τῆς μνημοσύνης εἶναι.
Notes:
C6/5 BC. See generally P.J. Parsons in OCD(3) p.1409.
See also sigma 440 and sigma 441 for the many stories and legends surrounding Simonides' life; and the Bibliography below for the interest in the poet stirred in 1992 by the publication of a papyrus roll (P.Oxy. 3965), on which new fragments such as the Plataea Elegy have been recovered and joined with hitherto anonymous fragments on P.Oxy.2327.
[1] This name (cf. sigma 442) is perhaps derived from the root for honey, meli-, but with an unexplained second part.
[2] The traditional translation (see LSJ) for the art of memorizing, τὸ μνημονευτικόν . The Parian Marble states that Simonides invented this art (Marmor Parium 70). He gave his name to later attempts to provide an art of mnemonics, e.g. Adamus Bruxius, Simonides redivivus, sive Ars memoriae et oblivionis (quam hodie complures penitus ignorari scripserunt) tabulis expressa, 1610.
[3] These are the alphabetic letters referred to in Callimachus, Aetia fr.64 (on the desecration of his tomb, see sigma 441) as περισσά 'extra, superfluous'. The words used in this entry are confusing, for στοιχεῖα , 'elements' is more usually used of spoken phonemes and distinguished from written letters, γράμματα . Here we should, however, accept it as 'alphabetic letters', among which the vowels eta and omega are called 'longs' and the consonants zeta, xi and psi 'doubles' (Dionysius Thrax 1.1.10,14,17; Dionysius of Halicarnassus, De compositione verborum 14; Sextus Empiricus, Adversus Mathematicos 103,113).
[4] i.e. born either 556-3 or 532-29, died 468-5. See Molyneux (below) for a discussion (and a certain hesitation over the date for his death).
[5] This troubling series of phrases has come under intense scrutiny since the publication of fragments of his poems on the Persian Wars in 1992. To interpret and correct this passage we must rely on the scholion to Apollonius Rhodius 1.211-5, referring to the Naumachia ('Naval Battle') of Simonides. Rutherford (170-1) has already suggested that this was a single poem of mixed genre (elegy on Artemisium, ode on Salamis). There are several ways of amending the passage to arrive at this sense, most simply by removing the former of two uses of 'naval battle', ναυμαχία . Alternatively, the phrase "naval battle of Xerxes" might be taken for the title of the whole, misplaced in the syntax. We are thus left with a poem consisting of three parts: (a) a catalog of the peoples of the Persian kingdom, followed by (b) an elegy on the failure of the Greek fleet to defeat the Persian fleet at Artemisium and (c) a victory ode on the battle of Salamis. Such a poem would neatly balance the elegy on the land battle of Plataea and would bear marked similarities to the Persians of Aeschylus. For a treatment of the elegies of Simonides recovered on the papyrus, see West, The New Simonides and the articles from ZPE in the Bibliography.
[6] Simonides also composed in other genres, most notably epinicia (victory odes for the various Games) and 'symmikta' (perhaps referring to works in mixed genres such as the Naumachia appears to be).
[7] See generally alpha 3420.
[8] Alpha 2245 repeats this citation for the verb of 'storing away.'
[9] This "him", also the subject of the following relative clause, reads as Apollonius, but it is unlikely that he was the composer of the hymn. That composer was probably Simonides, who harps on similar themes, e.g. fr.531 Page: "Neither rust nor all-mastering time will dim such a memorial" (cf. Sider 275-6). One must then take "by him" to mean "by Simonides", which would require τούτωι instead of αυτωῖ , although the confusion is more likely to arise from the omission of words. There is an evident allusion to this hymn at John Chrysostom De beato Philogonio 48.750.
[10] The citation is from Philostratus, Life of Apollonius 1.14.
References:
Greek Lyric Poetry III, ed. D.A. Campbell (Loeb, 1991) 330-591
John H. Molyneux, Simonides: a historical study, 1992
P.J. Parsons, in The Oxyrhynchus Papyri 59 (1992) 4-50
M.L. West, Greek Lyric Poetry, 1993, 160-72)
M.L. West, "Simonides redivivus," Zeitschrift fuer Papyrologie und Epigraphik 98 (1993) 1-14
R.L. Hunter, "One Party or Two?: Simonides 22 West2," ibid. 11ff.
D. Boedeker, "Simonides on Plataea: narrative elegy, mythodic history," ibid. 107 (1995) 217-29
L. Sbardella, "Achille e gli eroi di Plataea," ibid. 123 (1998) 1-11
A. Schachter, "Simonides' Elegy on Plataea," ibid. 25-30
The New Simonides (=Arethusa 29.2, 1996), ed. D. Boedeker and D. Sider (including I. Rutherford, "The new Simonides: towards a commentary" 155-192; "As is the generation of leaves in Homer, Simonides, Horace and Stobaios" 263-282; bibliography 283-93.
Keywords: biography; chronology; daily life; dialects, grammar, and etymology; history; military affairs; meter and music; poetry; tragedy

http://www.stoa.org/sol-bin/search.pl
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
σιφνιάζω, χρησιμοποιώ ή εκτελώ προσποιητές (ή πολυεπεξεργασμένες) μελωδίες. Η έκφραση σιφνιάζω προήλθε από το νησί του Φιλόξενου , τη Σίφνο· πρβ. Πολυδ. IV, 65.

Βλ. το κείμενο στο λ. χιάζειν.

http://www.musipedia.gr/
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
[''χρησιμοποιώ ή εκτελώ προσποιητές (ή πολυεπεξεργασμένες) μελωδίες. Η έκφραση σιφνιάζω προήλθε από το νησί του Φιλόξενου , τη Σίφνο· πρβ. Πολυδ. IV, 65.'']

Pollux, Onomasticon

Πολυδ. IV, 65.

http://www.archive.org/stream/onomasticon01polluoft#page/n308/mode/1up
 

Attachments

  • onomasticon01polluoft_0309.jpg
    203.7 KB · Views: 0

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
[''Σκηνική μουσική· θεατρική μουσική. (Πλούτ. Περί μουσ. 31).'']

PLUTARQUE
ΠΕΡΙ ΜΟΥΣΙΚΗΣ

Πλούτ. Περί μουσ. 31

XVII. (316) (316-321) Ὅτι δὲ παρὰ τὰς ἀγωγὰς καὶ τὰς μαθήσεις διόρθωσις ἢ διαστροφὴ γίγνεται, δῆλον Ἀριστόξενος ἐποίησε. (317) Τῶν γὰρ κατὰ τὴν αὑτοῦ ἡλικίαν φησὶ Τελεσίᾳ τῷ Θηβαίῳ συμβῆναι νέῳ μὲν ὄντι τραφῆναι ἐν τῇ καλλίστῃ μουσικῇ, καὶ μαθεῖν ἄλλα τε τῶν εὐδοκιμούντων καὶ δὴ καὶ τὰ Πινδάρου, τά τε Διονυσίου τοῦ Θηβαίου καὶ τὰ Λάμπρου καὶ τὰ Πρατίνου καὶ τῶν λοιπῶν ὅσοι τῶν λυρικῶν ἄνδρες ἐγένοντο ποιηταὶ κρουμάτων ἀγαθοί· (318) καὶ αὐλῆσαι δὲ καλῶς καὶ περὶ τὰ λοιπὰ μέρη τῆς συμπάσης παιδείας ἱκανῶς διαπονηθῆναι· (319) παραλλάξαντα δὲ τὴν τῆς ἀκμῆς ἡλικίαν, οὕτω σφόδρα ἐξαπατηθῆναι ὑπὸ τῆς σκηνικῆς τε καὶ ποικίλης μουσικῆς, ὡς καταφρονῆσαι τῶν καλῶν ἐκείνων ἐν οἷς ἀνετράφη, τὰ Φιλοξένου δὲ καὶ Τιμοθέου ἐκμανθάνειν, καὶ τούτων αὐτῶν τὰ ποικιλώτατα καὶ πλείστην ἐν αὑτοῖς ἔχοντα καινοτομίαν· (320) ὁρμήσαντά τ΄ ἐπὶ τὸ ποιεῖν μέλη καὶ διαπειρώμενον ἀμφοτέρων τῶν τρόπων, τοῦ τε Πινδαρείου καὶ τοῦ Φιλοξενείου, μὴ δύνασθαι κατορθοῦν ἐν τῷ Φιλοξενείῳ γένει· (321) γεγενῆσθαι δ΄ αἰτίαν τὴν ἐκ παιδὸς καλλίστην ἀγωγήν.

http://remacle.org/bloodwolf/historiens/Plutarque/musiquegr.htm
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
σκηνι^κ-ός , ή, όν, (
A. “σκηνή” 11) of the stage, theatrical, Plu.2.1142c; “ἀγών” CIG2820 A 15 (Aphrodisias), cf. SIG704 E 17 (Decret.Amphict., ii B.C.), 711 L 5 (Delph., ii B.C.), BGU1074.16 (iii A.D.); ς. φιλόσοφος, of Euripides, Ath.13.561a. Adv. “-κῶς” Eust.6.11.
2. Subst. σκηνικός, ὁ, actor (whereas θυμελικοί are, or include, musicians and dancers, Vitr.5.7.2), Plu. Oth.6.

Henry George Liddell. Robert Scott. A Greek-English Lexicon. revised and augmented throughout by. Sir Henry Stuart Jones. with the assistance of. Roderick McKenzie. Oxford. Clarendon Press. 1940.

http://www.perseus.tufts.edu/hopper...c+letter=*s111:entry+group=37:entry=skhniko/s
 

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
σκόλιον, μέλος (από το σκόλιος, στριφτός, κυρτός, ελικοειδής, όχι ίσιος)· τραγούδι με συνοδεία λύρας που τραγουδιόταν προς το τέλος ενός συμποσίου. Συνήθως, ένας από τους πιο επιδέξιους συνδαιτυμόνες άρχιζε πρώτος το τραγούδι, κρατώντας ταυτόχρονα στο χέρι του ένα κλωνάρι μυρτιάς. Όταν τελείωνε το τραγούδι του, παρέδιδε το κλωνάρι σ' έναν άλλο συνδαιτυμόνα, όχι όμως σε εκείνον που καθόταν πλάι του, κι έτσι συνέχιζαν, χωρίς να τηρούν σειρά (Αθήν. IE', 694A-B).
Στα FHG (II, 248, απόσπ. 43) διαβάζουμε την ερμηνεία που δίνει στον όρο ο Δικαίαρχος από τη Μεσσήνη: "το δε υπό των συνετωτάτων, ως έτυχεν τη τάξει, ο δή καλείσθαι δια την τάξιν σκολιόν" (και [τρίτο] εκείνο που τραγουδιόταν από τους εμπειρότερους συνδαιτυμόνες, όπως ήταν καθισμένοι στην τύχη, και το οποίο τραγούδι ονομαζόταν σκολιόν, εξαιτίας της [ελικοειδούς] σειράς με την οποία το τραγουδούσαν). Και (ό.π. απόσπ. 44) Schol. Aristoph. Νεφέλαι 1364: "Δικαίαρχος εν τω Περί μουσικών αγώνων... οι τε γαρ άδοντες εν τοις συμποσίοις εκ παλαιάς τινος παραδόσεως κλώνα δάφνης ή μυρρίνης λαβόντες άδουσι" (ο Δικαίαρχος στο έργο του Περί μουσικών αγώνων [λέει ότι] ...στα συμπόσια, σύμφωνα με μια παλιά παράδοση, τραγουδούσαν κρατώντας κλωνάρι δάφνης ή μυρτιάς). Ο Πρόκλος (Χρηστομ. 19) γράφει: "το δε Σκόλιο μέλος ήδετο παρά τους πότους· διό και παροίνιον έσθ' ότε καλούσι" (το σκόλιο μέλος τραγουδιόταν σε συμπόσια [φαγοπότια]· γι' αυτό και, καμιά φορά, το λένε παροίνιο). Κατά τον Πίνδαρο , τα σκόλια μέλη επινοήθηκαν από τον Τέρπανδρο (Πλούτ. Περί μουσ. 1140F, 28).

Βλ. Page PMG "Garmina convivalia", 471-482, αποσπ. 884-917.

http://www.musipedia.gr/

~~~~~~

Skolion

(Gk.; Lat. scolium).

Term applied to several different types of song performed at symposia (see Symposium). Greek writers differ among themselves in their descriptions of the genre. Two characteristics of performance were common: the guests sang successively, perhaps most often in random order; and following the order of singers, a myrtle branch passed from guest to guest. Plutarch (Table-Talk, 615b–c) described the genre, stating that it was named ‘skolion’ because of the intricate and twisted character of its path, an etymology based on the similarity among the terms skólion, skolión and duskolos. Among other things, skolión means ‘winding’ or ‘obscure’, while duskolos means ‘difficult’. The skolion may therefore be seen as ‘obscurely constructed’, winding its way around the room from couch to couch, or difficult to sing. In some cases skolia may have been composed of verses improvised sequentially by each guest, whereas in other cases one guest might begin a traditional song by Simonides or Stesichorus, hand the myrtle to another guest, who would be expected to continue the song until handing the myrtle to the next guest, and so on. In defining the skolion, Proclus (Useful Knowledge) adds that skolia could be biting or satirical in character and were influenced by Dionysian intoxication, an observation supported by Aristophanes' Wasps (1216–62), which offers a glimpse of singing at a symposium. Scholiasts commenting on Wasps observe that the songs were called ‘skolia’ because it was difficult to pick up a piece at some point in the middle without any warning or preparation. The scholiast to Plato's Gorgias (451e) states that skolia were so called because the drinking companions offered the sprig to each other in turn and those who did not sing were shown to be uncultured.

Athenaeus emphasizes the ancient and simple style of skolia and names Alcaeus, Anacreon and Praxilla as famous exponents. 25 skolia are preserved in his Sophists at Dinner (xv, 693f–696a), and he suggests that the set could be viewed as representing a single performance. After the first 7 songs, there is a short interruption during which the guests comment on the song and one quotes a parody of it by Anaxandrides; the songs then resume. Athenaeus's arrangement of skolia 10–13, which can be combined to form a part of the ‘Song of Harmodius’, one of the skolia specifically mentioned in Aristophanes' Wasps (1225) and Acharnians (978–80 and 1093), provides a clear example of the way in which the verses of a traditional song could be passed from guest to guest. The text itself employs a constant measure and refrains. The first two lines of the first verse are repeated in the third verse, and the last two lines of the first verse are nearly repeated in the fourth verse. All this suggests a simple repetitive melody that would be easy for a group of symposiasts to pass from one person to the next, perhaps representing the free and convivial manner in which the skolia were performed. On the authority of Artemon Kasandreus (from whose collection the skolia were perhaps drawn), Athenaeus defines three types: an initial Nomos sung by all the guests at the symposium; a sequence of verses in which the men would sing one after another; and a series of songs performed by select singers in whatever order occurred. This accords in general with Plutarch's description and with the scholiast to Plato's Gorgias where the definitions are ascribed to Dicaearchus's treatise on musical competitions. Athenaeus, however, asserts that ‘skolion’ does not refer so much to a particular type of composition as to the irregular performance, moving from person to person. The skolia presented by Athenaeus would seem to fall primarily in his second category: they are short and simple, with texts ranging over historical incidents, life in general and personal sentiment. None is satirical in the sense suggested by Proclus's definition.

The famous Epitaph of Seikilos, one of the surviving fragments of ancient Greek music (see Greece, §I, 8(i)), has been frequently described since its discovery in 1883 as a skolion. Although this piece, inscribed on a tombstone, is short and simple in style, its context hardly suggests a skolion. Rather, the piece is an epigram, a short and simple verse commonly placed on grave stones and votive tablets. The scholiast to Plato's Gorgias made an explicit association between the epigram and the skolion, and the confusion of modern scholarship on this composition is not surprising.

Bibliography

R. Reitzenstein: Epigramm und Skolion (Giessen, 1893)

W. Aly: ‘Skolion’, Paulys Real-Encyclopädie der classischen Altertumswissenschaft, 2nd ser., iii (Stuttgart, 1894), 558–66

E. Pöhlmann: ‘Parōidia’, Glotta, l (1972), 144–56

M. van der Valk: ‘On the Composition of the Attic Scolia’, Hermes, cii (1974), 1–20

A.J. Neubecker: Altgriechische Musik (Darmstadt, 1977), 57–9

D.A. Campbell, ed. and trans.: Greek Lyric, v (Cambridge, MA, and London, 1993), 270–303

T.J. Mathiesen: Apollo's Lyre: Greek Music and Music Theory in Antiquity and the Middle Ages (Lincoln, NE, 1999), 141–51

Thomas J. Mathiesen

Grove
 
Last edited:
Top