Χαίρετε, και καλή Παναγία!
Μήπως έχουμε σε ηχογράφηση τα Μέγιστα Ανοιξαντάρια του Κουκουζέλους; Όχι τα συντετμημένα υπό Χουρμουζίου. Ευχαριστώ!
(μετά το 15Αύγουστο ο καιρός απαιτεί παραλία + extreme βυζαντινές καταστάσεις)
Από αυτή την αγρυπνία
http://www.psaltologion.com/showthread.php?t=3839&page=2
Οι 4 πρώτοι στίχοι
Απ' όσο λίγο άκουσα υπάρχει διαφορά με τα ηχητικά του Shota (νομίζω είναι του Γ. Μιχαλάκη) στα διαστήματα
... Μουσική Πανδέκτη ...
Καλὴ ἠχογράφηση, ἀλλὰ τὸ κείμενο ποὺ ἔχεις ἀνεβάσει δὲν συμφωνεῖ μὲ τὸ ἄκουσμα.
Δὲν εἴπατε καθόλου τὶς φθορὲς τοῦ μαλακοῦ χρώματος καὶ μάλιστα ἐπανειλημμένα. Καταλαβαίνω νὰ τὴν χάσεις μιά φορὰ ἀλλὰ καὶ δεύτερη; Καλὰ δὲν κάνατε καμιὰ πρόβα; Ἐν τάξει δύσκολο κομμάτι βἐβαια, ἀλλὰ τόσα λαθη; Εκτὸς κι ἄν δὲν ἄκουσα καθαρά.
Ἄλλη φορὰ ποὺ σὲ εἴχα ἀκούσει, δὲν τὰ εἶχες πεῖ ἔτσι, ἀλλὰ ὅπως στὸ βιβλίο.
Δεν έγινε κατά λάθος... Για το συγκεκριμένο, όπως και για το μεγαλύτερο μέρος της αγρυπνίας, χοράρχης ήταν ο Ίγκορ (και οφείλω να πω τα πήγε πολύ καλά).
Πριν την αγρυπνία ήλθε ο π. Ιωσήφ (χοράρχης του δοχειαρίτικου χορού που έψαλλε αριστερά) και ρώτησε τι να κάνουμε στο συγκεκριμένα σημεία. Ο Ίγκορ πρότεινε και επέμεινε να τα ψάλουμε διατονικά. Ο π. Ιωσήφ εκ μέρους του αριστερού χορού διαβεβαίωσε ότι θα ακολουθούσε. Οπότε κι εγώ, έστω κι αν δεν συμφωνούσα, έπρεπε να ακολουθήσω το συμφωνημένο.
Σηκώνει πολλή συζήτηση το θέμα αυτό. Εμείς ψάλαμε από την Πανδέκτη (εξήγηση Γρηγορίου) που ήταν σημειωμένο το χρώμα. Γεγονός είναι, οτι υπάρχει και άλλη εξήγηση (του Χουρμουζίου, το έχω δει σε χ/φ, νομίζω δεν έχει εκδοθεί) που το παραδίδει χωρίς χρώμα.
Οι αγιορείτες πάντως στη μεγάλη πανήγυρη του Αγ. Αθανασίου του Αθωνίτου στη Λάυρα το 2003, αν και κοιτάνε στον «Μουσικό Θησαυρό του Εσπερινού» του Νεκταρίου μοναχού, δεν λένε χρώμα, τουλάχιστον όπως άκουσα εδώ, αλλά και από αυτήν του 2009 που έχω στη διάθεσή μου. Δεν γνωρίζω γιατί, πιθανότατα έτσι το παρέλαβαν, αφού τα ανοιξαντάρια αυτά ψάλλονται ανελλιπώς εκ παραδόσεως στις πανηγύρεις του Αγ. Αθανασίου στη Λαύρα.
Τὸ κελλί του ἦταν ἀπέναντι ἀπ’ τὴν εἴσοδο τοῦ ναοῦ, λίγο δεξιὰ ἀνεβαίνοντας μιὰ σκάλα. Ἔβαλε καφὲ στὴν γκαζιέρα· κι ὅσο ψηνόταν ὁ καφὲς βρῆκε καὶ μοῦ ἔφερε τὸν α΄ τόμο, τὸν Ἑσπερινό, τοῦ Μουσικοῦ Θησαυροῦ. Ἔφερε καὶ τὸν καφέ, κι ἕνα ρακί, καὶ πῆρε ἀπ’ τὰ χέρια μου τὸ ψαλτικὸ βιβλίο καὶ τὸ ἄνοιξε στὰ Ἀνοιξαντάρια τοῦ κουκουζέλη· μὲ μιὰ περιέργεια, μοῦ εἶπε· ‘γιὰ ψάλλε!’. πῆρα ἴσο κι ἔψαλα.
κατάλαβα ὅτι μὲ περίμενε νὰ δῆ πῶς θὰ ψάλω τὴν χρωματικὴ φράση, ἐκεῖ στὴν δεύτερη ἀράδα.
Τὴν ἔψαλα σωστά,
ποὺ ὁ γέροντας θαύμασε· μοῦ πῆρε τὸ βιβλίο, ἔστριψε λίγο νά ᾽ναι κατενώπιος καὶ μοῦ εἶπε μὲ σοβαρὸ ὕφος· “μὴ τὰ πεῖς σὲ κανένα ὅσα ξέρεις· γιατὶ τώρα εἶσαι ἕνας, μὰ ἂν τὰ πεῖς καὶ τὰ μάθουν κι ἄλλοι δὲν θά ᾿σαι κανένας!”.[/I]
Πὼς τὴν ἔψαλε δηλαδὴ μὲ χρώμα ἤ χωρίς τελικά; Γράφει κι ἄλλα παρακάτω, τὸ παραπάνω ἀνεκδοτολογικὸ κείμενο;
Συγνώμη έχεις δίκιο εδώ βρίσκεται ολόκληρο: http://www.ibyzmusic.gr/files/%CE%97%20%CE%98%CE%95%CE%9C%CE%91%CE%A4%CE%9F%CE%9B%CE%9F%CE%93%CE%99%CE%91%20%CE%A4%CE%A9%CE%9D%20%CE%94%CE%99%CE%94%CE%91%CE%9A%CE%A4%CE%9F%CE%A1%CE%99%CE%9A%CE%A9%CE%9D%20%CE%94%CE%99%CE%91%CE%A4%CE%A1%CE%99%CE%92%CE%A9%CE%9D.pdf
Για όποιον ενδιαφέρεται για συγκριτική μελέτη. H Μουσική Πανδέκτη του 1850 περιλαμβάνει την εξήγηση του Γρηγορίου (επεξεργασμένη ή όχι δεν ξέρω, δεν έχω δει χφ του Γρηγορίου). Το Ταμείο Ανθολογίας του 1824 αυτή του Χουρμουζίου. Η άλλη εξήγηση επιγράφεται "κατὰ τὴν γραφὴν τοῦ Ἁγίου Ὄρους", περιλαμβάνεται στον Θησαυρό του μοναχού Νεκταρίου (και αλλού), και είναι η εκδοχή από την οποία ψάλλουν οι αγιορείτες. Νομίζω πως είναι εξήγηση Νικολάου Δοχειαρίτου, αλλά δεν είμαι και σίγουρος και δεν προλαβαίνω να το κοιτάξω. Οι εγκρατέστεροι ας με διορθώσουν.
Ενδιαφέρον είναι πως τρεις έγκριτοι μεταγραφείς κάνουν τρεις αρκετά διαφορετικές μεταγραφές στα ίδια μαθήματα, και στις θέσεις και στις φθορές. Δεδομένου πως πρόκειται για τα ίδια μέλη, αυτό θα πρέπει να προβληματίσει, και ίσως να οδηγήσει σε χρήσιμα συμπεράσματα.
Η περσινή αγρυπνία της μονής Δοχειαρίου είχε ανοιξαντάρια με χρώμα νομίζω. Άκουσα τον πρώτο στίχο από αυτό εδώ http://analogion.com/forum/attachment.php?attachmentid=57115&d=1322136427Για αυτές τις δύσκολες παραχορδές ήθελα ηχητικό.