Εμμανουήλ Αβραμίδης
Παλαιό Μέλος
Σήμερα σώζονται μαζί ως συμπίλημα μαζί με τις ευχές του γ΄ μικρού αντιφώνου και απολύσεως των πιστών του ασματικού εσπερινού.
Ευχή γ΄ της γονυκλισίας: Ἡ ἀενάως βρύουσα...προσάγομέν σοι ὑπὲρ τῶν ψυχῶν αὐτῶν.
Ευχή του γ΄ μικρού αντιφώνου: Ὁ Θεὸς ὁ μέγας καὶ αἰώνιος...σὲ τὸν μόνον ἀληθινόν καὶ φιλάνθρωπον Θεόν.
Ευχή δ΄ της γονυκλισίας: Σὸν γὰρ ὡς ἀληθῶς, καὶ μέγα ὄντως μυστήριον, Δέσποτα τῶν ἁπάντων καὶ ποιητά...καὶ τῆς βασιλείας σου ἀξίους ἡμᾶς ποίησον.
Ευχή απολύσεως των πιστών: Ὁ Θεὸς ὁ μέγας καὶ ὕψιστος...ὃν ταῖς πρεσβείαις τῆς ἁγίας Θεοτόκου ἐν ἐλέει ἐπίσκεψαι.
Στο βαρβερινό ευχολόγιο αγνοούνται τελείως, αγνοείται όμως και η επισύναψη των ευχών του ασματικού εσπερινού, η δε ευχή του α΄ μικρού αντιφώνου τίθεται αντί της γ΄ ευχής της γονυκλισίας. Επομένως, η συγγραφή της γ΄ και δ΄ ευχής της γονυκλισίας είναι μάλλον μεταγενέστερη.
Η δ΄ ευχή της γονυκλισίας ίσως είναι η μόνη ευχή που αρχίζει με τον επεξηγηματικό σύνδεσμο γάρ. Νοηματικά δε, ταιριάζει άριστα ως συνέχεια της γ΄ (νεκρώσιμο περιεχόμενο). Αυτό που εννοώ ότι η γ΄ και η δ΄ ευχή είναι ουσιαστικά μία, και ίσως για το μέγεθος χωρίστηκε στα δύο, όπως σώζεται στα μεταγενέστερα του βαρβερινού ευχολόγια και στο Τυπικό Μεσσήνης.
Περιμένω τα εποικοδομητικά σχόλιά σας.
Ευχή γ΄ της γονυκλισίας: Ἡ ἀενάως βρύουσα...προσάγομέν σοι ὑπὲρ τῶν ψυχῶν αὐτῶν.
Ευχή του γ΄ μικρού αντιφώνου: Ὁ Θεὸς ὁ μέγας καὶ αἰώνιος...σὲ τὸν μόνον ἀληθινόν καὶ φιλάνθρωπον Θεόν.
Ευχή δ΄ της γονυκλισίας: Σὸν γὰρ ὡς ἀληθῶς, καὶ μέγα ὄντως μυστήριον, Δέσποτα τῶν ἁπάντων καὶ ποιητά...καὶ τῆς βασιλείας σου ἀξίους ἡμᾶς ποίησον.
Ευχή απολύσεως των πιστών: Ὁ Θεὸς ὁ μέγας καὶ ὕψιστος...ὃν ταῖς πρεσβείαις τῆς ἁγίας Θεοτόκου ἐν ἐλέει ἐπίσκεψαι.
Στο βαρβερινό ευχολόγιο αγνοούνται τελείως, αγνοείται όμως και η επισύναψη των ευχών του ασματικού εσπερινού, η δε ευχή του α΄ μικρού αντιφώνου τίθεται αντί της γ΄ ευχής της γονυκλισίας. Επομένως, η συγγραφή της γ΄ και δ΄ ευχής της γονυκλισίας είναι μάλλον μεταγενέστερη.
Η δ΄ ευχή της γονυκλισίας ίσως είναι η μόνη ευχή που αρχίζει με τον επεξηγηματικό σύνδεσμο γάρ. Νοηματικά δε, ταιριάζει άριστα ως συνέχεια της γ΄ (νεκρώσιμο περιεχόμενο). Αυτό που εννοώ ότι η γ΄ και η δ΄ ευχή είναι ουσιαστικά μία, και ίσως για το μέγεθος χωρίστηκε στα δύο, όπως σώζεται στα μεταγενέστερα του βαρβερινού ευχολόγια και στο Τυπικό Μεσσήνης.
Περιμένω τα εποικοδομητικά σχόλιά σας.