π. Μάξιμος
Γενικός Συντονιστής
Τό Ψυχοσάββατον τῆς ᾿Απόκρεω παρουσιάζει ἕνα πρόβλημα ἀκολουθητέας τυπικῆς διατάξεως ἀναφορικῶς μέ τά ἀπόστιχα τοῦ ἑσπερινοῦ, καθ᾿ ὅσον στό λειτουργικό βιβλίο Τριῴδιον ἀναγράφεται ἡ ἐξῆς διάταξη:
Τὰ Ἀπόστιχα.
Τὰ δ' Μαρτυρικὰ τὰ τοῦ Ἤχου καὶ τὰ β' Νεκρώσιμα, Ἰωάννου τοῦ Δαμασκηνοῦ.
Ὅπως καταλαβαίνετε 6 τροπάρια σέ ἀπόστιχα δέν προβλέπεται. Ὁπότε ἐδῶ ἔχουμε παρανάγνωση τοῦ χειρογράφου τό ὁποῖον ἔλεγε «Τὸ δ' Μαρτυρικὸν τὸ τοῦ Ἤχου καὶ τὰ β' Νεκρώσιμα».Τὰ δ' Μαρτυρικὰ τὰ τοῦ Ἤχου καὶ τὰ β' Νεκρώσιμα, Ἰωάννου τοῦ Δαμασκηνοῦ.
Στό ΤΜΕ ἀντιμετωπίζεται μέ μόνη τή διατύπωση «Τὰ δ' Μαρτυρικὰ τοῦ ἤχου», ἡ ὁποία ἑρμηνεύθηκε ὅτι ἐννοοῦνται τά 4 μαρτυρικά πού προβλέπονται γιά τό Σάββατο τό πρωί στούς αἴνους τοῦ τυχόντος ἤχου στό τέλος τοῦ Τριῳδίου.
Στά Δίπτυχα βλέπετε παραλλήλως σέ ὑποσημείωση καί τά ὀρθῶς προβλεπόμενα ἀπόστιχα.
Αὐτό τό θέμα ἤδη ἀπό τό 1ο τεῦχος τῆς ΣΥΜΒΟΛΗΣ ἀντιμετωπίσθηκε (σελ. 3 κ.ἑ.) ὑπό τοῦ ἐκδότου καθώς καί στό 4ο (σελ. 20 κ.ἑ.). Στό τεῦχος 7 δημοσιεύθηκε ἄρθρο δικό μου ἐπί τοῦ αὐτοῦ θέματος τό ὁποῖον δημοσιεύεται καί ἐδῶ σέ συνέχεια τῆς ὅλης μέχρι τότε προβληματικῆς..
Ἐπίσης ἐδῶ σᾶς προσφέρω ἐργασία μου πού προβλέπει ὅλην τήν ἀκολουθίαν, ὅλα τά τροπάρια δηλαδή, τοῦ ἑσπερινοῦ τοῦ Σαββάτου πρό τῶν ᾿Απόκρεω (Ψυχοσάββατον) γιά ὅλους τούς ἤχους πού ἤθελε συμπέσει τό Ψυχοσάββατον τῆς ᾿Απόκρεω σύμφωνα βέβαια μέ τήν ὀρθή ἀντιμετώπιση τοῦ θέματος τῶν ἀποστίχων, πού ὅμως καθορίζει καί τά ψαλτέα μαρτυρικά στά κεκραγάρια.
Last edited: