Ένα, άρρηκτο με αυτό, θέμα για συζήτηση νομίζω ότι είναι και το ζήτημα της γραφής της μουσικής μας. Ως γνωστόν η γραφή των Τριών Δασκάλων είναι συνεπτυγμένη και γι' αυτό και είναι τόσο μεγάλη η σημασία του ύφους, γιατί με αυτό ερμηνεύουμε τα ψαλλόμενα κατά την παράδοση (λέγοντας μουσική παράδοση ή "πατριαρχικό ύφος" εννοούμε τον τρόπο έκφρασης των ψαλλομένων και η οποία διασώθηκε μέχρι πρόσφατα κυρίως στον πατριαρχικό ναό, αλλά όχι μόνο σε αυτόν. Δύο φορές κινδύνεψε να χαθεί το ύφος αυτό: την πρώτη τον ΙΖ΄ αιώνα, κατά την οποία αποσωβήθηκε ο κίνδυνος αφού ο Παναγιώτης Χαλάτζογλου πριν γίνει Πρωτοψάλτης της Μεγάλης Εκκλησίας, ευτύχησε να μαθητεύσει και να γίνει μύστης των μυστικών της παράδοσης, από τον μέγα μουσικοδιδάσκαλο Δαμιανό Βατοπαιδινό. Τη δεύτερη τον Κ΄ αιώνα με την εκδίωξη του Άρχοντα Στανίτσα και εν γένει του ελληνορθόδοξου στοιχείου της Πόλης, η οποία φρονώ ότι θα αποσωβηθεί με τη βοήθεια της μαθητείας σε όσους εναπομείναντες του ύφους αυτού (Παϊκόπουλος, Πετρίδης, Παϊβανάς, Ιωαννίδης κλπ.), με την κοινωνικοποίηση των μουσικών θησαυρών που είναι θαμένοι στις βιβλιοθήκες και στα ιδρύματα και με την έρευνα με τη βοήθεια της τεχνολογίας(παλιές ηχογραφήσεις, μουσικά κείμενα, προγράμματα).
Για να αποδώσει μια χορωδία σήμερα χρειάζεται ή κοινό ύφος και κοινή διδασκαλία στην ερμηνεία των αναλύσεων ή πλήρως ανελυμένη γραφή. Επειδή με την πλήρως ανεπτυγμένη γραφή δεν είμαστε ακόμη εξοικιωμένοι,τουλάχιστον οπτικά, μα και ορθογραφικά προβληματιζόμαστε (μήπως αυτή η ορθογραφία άραγε θα αποτελέσει τροχοπέδη σε μία ενδεχόμενη νέα εξέλιξη της γραφής επί το αναλυτικότερον
, έχουμε εφεύρει νέες αλχημείες για να επιτευχθεί ομοιογένεια σε ένα μουσικό σύνολο. Κλασσικό παράδειγμα η "σχολή Καρά": έχοντας κονσερβοποιήσει τις αναλύσεις των θέσεων και με τη χρήση και παλαιών σημαδόφωνων, για τα οποία διδάσκουν μία συγκεκριμένη ανάλυση, συν την διαμόρφωση νέων διαστημάτων(απόρροια της λανθασμένης παρασήμανσης των έλξεων με σημεία αλλοιώσεως) εύκολα επιτυγχάνεται το ομοιόμορφο. Το λυπηρό είναι ότι πολλοί αυτό το θεωρούν παράδοση. Σαν τους αρχαιολάτρες που θεωρούν ότι ο νέος ελληνισμός ξεπήδησε κατευθείαν από τη Σπάρτη και πετούν στα σκουπίδια χίλια χρόνια βυζαντινού ελληνισμού, έτσι κι αυτή θεωρούν συνεχιστή του Κουκουζέλη και του Βαλάσιου, τον Καρά, πετώντας στα σκουπίδια την παράδοση διακοσίων και βάλε ετών μουσικής εξέλιξης.
Από την άλλη οι χωρίς ύφος χορωδίες που για να πετύχουν ομοιομορφία ψάλλουν ξερά, χωρίς αναλύσεις, μετροφωνικά και θεωρούν ότι εκφράζουν την παράδοση των Τριών Δασκάλων.Εξαίρεση οι "πατριαρχικές χορωδίες" από το Στανίτσα και μετά (αφού αυτός ασχολήθηκε με το χορωδιακό ψάλσιμο σε σχέση με τους προκατόχους του), που κι αυτές όμως για να πετύχουν το ομοιόμορφο συγκεκριμενοποίησαν τις αναλύσεις.
Αν ακούσουμε όμως τις ηχογραφήσεις των δίσκων του Ναυπλιώτη με τον Πρίγγο, πόσες μα πόσες φορές έχουμε ακούσει σε συγκεκριμένες θέσεις ο ένας να αναλύει διαφορετικά από τον άλλο την ίδια θέση. Γιατί το ξαναλέω τα "περί μίας και μοναδικής ανάλυσης" της κάθε μουσικής θέσης, εξυπηρετεί μόνο τους μουσικούς χορούς, δεν διαφυλλάσει όμως το πατροπαράδοτο ύφος τουλάχιστον στο μαθησιακό στάδιο του καθενός.
Πρώτα πρέπει ο μαθητής να μάθει να ψάλλει μονωδικά, με τα ακούσματα, τη γνώση και την εμπειρία της εκφοράς του μέλους, του χρόνου, των αναλύσεων και μετά να συμμετέχει σε χορό, δύο ή τριών το πολύ ατόμων (μιλάμε για τη λατρεία εδώ). Ο αριθμός των πατριαρχικών χορών, εδώ και αιώνες ήταν συγκεκριμένος και ολιγομελής (πρωτοψάλτης ή λαμπαδάριος αντίστοιχα, δομέστικος, κανόναρχος) και δεν ήταν τυχαίο αυτό.
Εν κατακλείδι, σκοπός της μουσικής μας στην λατρεία (η μουσική μπορεί να χρησιμεύσει και για άλλους σκοπούς π.χ. για την επίδειξη μουσικών μαθημάτων, κατάλληλη για την οποία είναι όντως η χορωδία) είναι η κατάνυξη (περί διαφοράς κατάνυξης και συγκίνησης βλέπε Κόντογλου "Η βυζαντινή μουσική"). Γι' αυτό το λόγο όσο αποτρεπτικό προς αυτήν είναι το θέαμα και το άκουσμα μιας μόνο φωνής επιδεικτικής, άλλο τόσο είναι και μιας πολυμελούς χορωδίας.
Τα παραπάνω αποτελούν προσωπικές απόψεις και όχι δόγμα, για όσους θέλουν να το αντιμετωπίσουν ως τέτοιο.