[Ερώτηση] Ποιές Κυριακές ψάλλεται ο πολυέλεος «Επί των ποταμών»;

meteora

Τις Θεος Μέγας........
Καλησπέρα σε όλους και κλό τριώδιο. Ηθελα να ρωτήσω για τον Πολυέλεο Επί τον Ποταμόν ποια Κυριακή ψάλλεται.....Αύριο ή τις επόμενες του Ασώτου και της Κρίσεως???Δεν το βρίσκω σε κάποιο τυπικό γι αυτό ρωτάω...Ευχαριστώ....
 
Καλησπέρα σε όλους και κλό τριώδιο. Ηθελα να ρωτήσω για τον Πολυέλεο Επί τον Ποταμόν ποια Κυριακή ψάλλεται.....Αύριο ή τις επόμενες του Ασώτου και της Κρίσεως???Δεν το βρίσκω σε κάποιο τυπικό γι αυτό ρωτάω...Ευχαριστώ....

Ψάλλεται κατά το

Ελληνόφωνο τυπικό: Κυριακή Απόκρεω, και Τυρινής.

Σλαβόφωνο τυπικό: από την αρχή του Τριωδίου.


Δ.
 
Last edited:
Ευχαριστώ πολύ....γιατί δεν το βρισκα πουθενά......:)
 
Και το ξαναγράψαμε είναι "επί των ποταμών"....

By the rivers of Babylon... που έλεγαν και οι πάλαι ποτέ Boney M :) (σε Γ' ήχο κι αυτοί), ότε ήμεθα νέοι, ψυχαγωγούμενοι εις τας δισκοθήκας*, αγαπητέ Παναγιώτη (αν και πρέπει να είσαι μικρότερός μου).

* Ψέμματα λέω, 3 φορές με το μέτρο είχα πάει, αναγκασθείς.
 
By the rivers of Babylon... που έλεγαν και οι πάλαι ποτέ Boney M :) (σε Γ' ήχο κι αυτοί), ότε ήμεθα νέοι, ψυχαγωγούμενοι εις τας δισκοθήκας*, αγαπητέ Παναγιώτη (αν και πρέπει να είσαι μικρότερός μου).

* Ψέμματα λέω, 3 φορές με το μέτρο είχα πάει, αναγκασθείς.

Ἕλα οἱ κρυπτοροκάδες και ροκαμπίλι νὰ ξεπροβάλλουν σιγά -σιγά ...:wink:
 
Δεν το βρίσκω σε κάποιο τυπικό γι αυτό ρωτάω...Ευχαριστώ....

Μπορεῖς νά μᾶς πεῖς σέ ποιά τυπικά ἔψαξες;

Σαφῶς ἐπισύναψε ὁ Νῖκος Λ. τήν § 20 τῆς Προθεωρίας τοῦ ΤΜΕ. Ἀλλά αὐτό δέν ἀναφέρεται κατ᾿ ἔτος στά Δίπτυχα (παλαιότερον Ἡμερολόγιον) τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, τίς συγκεκριμένες Κυριακές;

Πάντως, σχετικά μέ τό «ἐπὶ τὸν ποταμὸν...», μέ πρόλαβε ὁ Νῖκος, πού ἤθελα νά γράψω ὅτι ἔτσι (δυστυχῶς) συναντᾶται στό ΤΜΕ.

Βλ. σχετικό θέμα: «Επί τών ποταμών Βαβυλώνος» ή «Επί τόν ποταμόν Βαβυλώνος»


 
Δέν ξέρω ἀπό ποῦ προέρχεται αὐτή ἡ διάταξη. Μοῦ κάνει ἐντύπωση καί ἡ σταθερή «Κυριακή τοῦ Ζακχαίου» πρό τῆς «Κυριακῆς Τελώνου καί Φαρισαίου», ὅπως σαφῶς τήν ὁρίζει καί ὁ μακαριστός π. Ἀ. Σμέμαν στό μνημειῶδες ἔργο του «Μεγάλη Τεσσαρακοστή». Τό εἶχα συζητήσει παλιότερα μέ εἰδήμονες καί μοῦ εἶχαν πεῖ ὅτι πρόκειται γιά ἕνα ἄλλο Κανονάριο, πού δέν ἰσχύει σήμερα, ἀλλά μαρτυρεῖται (δέν θυμᾶμαι περισσότερα καί δέν ψάχνω τώρα).

Πάντως τό ΤΑΣ προβλέπει Πολυέλεο (ἔτσι ἀόριστα) ἀπό τῆς «Κυριακῆς τοῦ Ἀσώτου». Γνωρίζει κανείς κάτι ποιό συγκεκριμένο; Τό θέμα βέβαια ὑπάρξεως Πολυελέου καί Ἀμώμου τίς Κυριακές εἶναι περίπλοκο καί διαφορετικά ἀντιμετωπίσιμο. Βλ. ἐδῶ κι ἐδῶ.

Ἐπίσης στήν ἐνοριακή πράξη (σύμφωνα μέ τό ΤΜΕ) ἀναγινώσκεται πρό τοῦ ὄρθρου τό Ψαλτήριον καί ὁ Πολυέλεος, ἄν καί ἐνίοτε τά τοποθετεῖ στήν διάταξη τοῦ ὄρθρου, ὅπως τίς Κυριακές Ἀπόκρεω καί Τυρινῆς. Σήμερα πότε ψάλλεται στίς ἐνορίες; Ἀντί κοινωνικοῦ;

ΥΓ. Τό ΣΤ γράφει γιά τίς δύο Κυριακές Ἀπόκρεω καί Τυρινῆς, ὅτι «ἀντὶ τοῦ Ἀμώμου ψάλλεται ὁ πολυέλεος καὶ ἀντὶ τῆς ἐκλογῆς ὁ ψαλμὸς ρλστ΄ Ἐπὶ τῶν ποταμῶν Βαβυλῶνος». Δηλ. δέν ψάλλονται εὐλογητάρια; Ἤ δέν ἔχει σχέση; Καί ποιός ὀ πολυέλεος; Ἐπίσης δεῖτε καί αὐτό τό ΥΓ.

 
Last edited:
π. Μάξιμος;102305 said:


Πάντως τό ΤΑΣ προβλέπει Πολυέλεο (ἔτσι ἀόριστα) ἀπό τῆς «Κυριακῆς τοῦ Ἀσώτου».


Αὐτὸ ἀπαντᾶται καὶ στὰ χφφ. Ἐννοεῖται ὁ ψαλμὸς 135. Ἴσως λόγῳ τοῦ θέματος τοῦ εὐσπλάχνου πατρὸς τοῦ ἀσώτου, καὶ τῆς ἱλαστικῆς περιόδου ποὺ εἰσέρχεται.
 
Last edited:
Στα Στουδιτικά τυπικά είναι φανερή η περιστολή των ψαλμών και των στίχων λόγω της "ασματικότερης" (μελισματικότερης) μορφής της ψαλμωδίας.
Στο ΤΣ ιδιαίτερα παρατηρούμε ότι οι Στιχολογίες των Καθισμάτων του Όρθρου αποτελούνται από ένα και μόνο ψαλμό συνήθως ο οποίος ονομάζεται Αντίφωνο.
Θεωρώ ότι ένα τέτοιο Αντίφωνο είναι κι ο 136ος Ψαλμός κι όχι μια "εκλογή" του Πολυελέου.
 
Τώρα όσο και να το συζητάμε δεν αλλάζει κάτι εφόσον στις ενορίες του Ελλαδικού χώρου οι πολυέλεοι ατύχησαν.....
 
Τώρα όσο και να το συζητάμε δεν αλλάζει κάτι εφόσον στις ενορίες του Ελλαδικού χώρου οι πολυέλεοι ατύχησαν.....

Όλο στην αντιπολίτευση είσαι... :D
Εγώ πάντως σκέφτηκα να κάνουμε προ-ψαλμώδηση προ της Παννυχίδος...
 
Μα είναι η πραγματικότητα, σειρούλα...

Βέβαια πολλοί τους ψάλλουν σε άσχετα σημεία (κοινωνικό, αντίδωρο, "καθυστερήσεις" εάν δεν έχει φτάσει ο επίσκοπος) αλλά αυτό δεν αλλάζει τίποτε...
 
Το έψαξα στο τυπικό που έχουμε τώρα για το 2011 και δεν το βρήκα. Και σε ένα παλιότερο της Εκκλησίας που έχει κάποια πιο αναλυτικά ούτε εκεί το έχει. Σε ένα βιβλίο όμως που έχει εκλογές για κάθε γιορτή έγραφε αυτό τον πολυέλεο για την Κυριακή Απόκρεω νομίζω και Τυρινής και έλεγε οτι παραλείπετε ο Αμωμος.....Συγγνωμη και για το ορθογραφικό.:rolleyes:
 
Στα Στουδιτικά τυπικά ...
Ἤλπιζα ὅτι στά Στουδιτικά τυπικά θά ἔβλεπα σαφή τή διάταξη περί τοῦ 136ου ψαλμοῦ καί ἐξ αὐτῶν τήν τῶν Ρώσων γενίκευση. Καί αὐτό, ἐπειδή, ὅπως ἔχουμε ξαναπεῖ, τό ΤΜΕ διασώζει καί στουδιτικές διατάξεις. Στήν προκειμένη περίπτωση ὅμως φαίνεται ὅτι ἡ πηγή (μεταγενέστερη) εἶναι ἐξ ἁγιορειτικῶν τυπικῶν, ὅπου καί ἡ προσθήκη αὐτοῦ τοῦ ψαλμοῦ στό Ἐκλογάριον, πότε μόνον γιά τήν Κυριακή τῆς Τυρινῆς καί πότε καί γιά τήν τῆς Ἀπόκρεω.


 


Καὶ γιὰ τὶς δύο Κυριακὲς τὸ προβλέπει τὸ μουσικὸ χφ. Κουτλουμουσίου 457 β' ἥμισυ ιδ' αἰ. καὶ ἄλλα μεταγενέστερα (Α. Χαλδαιάκη Ὁ πολυέλεος στὴν βυζαντινὴ καὶ μεταβυζαντινὴ μελοποιία σ. 300), ὡς «ἀντίφωνον».
 
Καὶ γιὰ τὶς δύο Κυριακὲς τὸ προβλέπει τὸ μουσικὸ χφ. Κουτλουμουσίου 457 β' ἥμισυ ιδ' αἰ. καὶ ἄλλα μεταγενέστερα (Α. Χαλδαιάκη Ὁ πολυέλεος στὴν βυζαντινὴ καὶ μεταβυζαντινὴ μελοποιία σ. 300), ὡς «ἀντίφωνον».
Εὐχαριστοῦμε!
Πώ, πώ! Τί τά ἔχουμε τά βιβλία; Συγγνώμη κ. Καθηγητά μου (καί κ. Ἀναστασίου).

Μόνο αὐτό τό χφ.; Ἀπό σ. 297 ἕως 315 καί τί δέν βλέπω. Ἀναφορά ἀναλυτική σέ ὅλες τίς συνθέσεις ἀπό τοῦ ιδ΄- ιθ΄ αἰ..


 
Πάντως τό ΤΑΣ προβλέπει Πολυέλεο (ἔτσι ἀόριστα) ἀπό τῆς «Κυριακῆς τοῦ Ἀσώτου». Γνωρίζει κανείς κάτι ποιό συγκεκριμένο; Τό θέμα βέβαια ὑπάρξεως Πολυελέου καί Ἀμώμου τίς Κυριακές εἶναι περίπλοκο καί διαφορετικά ἀντιμετωπίσιμο.

Ορίζει και τον Άμωμο; Αν ορίζει μόνο πολυέλεο, μήπως είναι πρόβλεψη λόγω της μείωσης της διάρκειας της νύκτας (τότε που όλα ψάλλονταν).Εμφανίζεται η αυτή ιδιορρυθμία με το ΤΕ (βλ. εδώ);
 
Back
Top