Ένα λεπτό, ένα λεπτό: εσύ μιλάς για συγκερασμένα μεγέθη, ενώ εγώ για ασυγκέραστα, γι' αυτό δεν μπορούμε να συνεννοηθούμε.
Να πάρουμε τα πράγματα από την αρχή:
Για να εκφράσουμε το λόγο του μείζονος τόνου 9/8 σε μια ορισμένη κλίμακα, θα πρέπει να εφαρμόσουμε το γνωστό τύπο
X = (μόρια κλίμακας) x LOG (9/8) με βάση το 2
οπότε αναγκαστικά, ό,τι κλάσμα και να βάλουμε μεταξύ 1 (ταυτοφωνία) και 2 (αντιφωνία), θα είναι εκ των πραγμάτων δεκαδικός αριθμός. Αν εφαρμόσουμε τον ανωτέρω τύπο με ακρίβεια, η έκφραση του λόγου σε μόρια επί κλίμακος θα είναι πραγματική, δηλ. ασυγκέραστη, αφού θα ισούται με το ασυγκέραστο κλάσμα. Οπότε:
9/8 = 12.23460010384650 σε κλίμακα των 72 (Πατριαρχική) ΑΚΡΙΒΩΣ
9/8 = 11.55490009807720 σε κλίμακα των 68 (Χρυσάνθου) ΑΚΡΙΒΩΣ
9/8 = 9.006025076442560 σε κλίμακα των 53 (Πυθαγόρεια) ΑΚΡΙΒΩΣ
9/8 = 203.9100017307750 σε κλίμακα των 1200 (cents) ΑΚΡΙΒΩΣ
Τα παραπάνω λοιπόν μεγέθη είναι ασυγκέραστα. Αν τώρα τα στρογγυλοποιήσουμε στον πλησιέστερο ακέραιο, προκύπτουν οι γνωστές συγκερασμένες τιμές 12/72, 12/68, 9/53, 204/1200. Καταλαβαίνει κανείς ότι οι τιμές αυτές είναι μεν βολικές μουσικώς, για χρήση στην κλίμακα και για συνεννόηση των μουσικών, αφού απέχουν ελάχιστα από τις αντίστοιχες ασυγκέραστες, ανακριβείς όμως μαθηματικώς. Αυτοί δηλ. που τις έθεσαν, γνωρίζουν εκ των προτέρων ότι οι πραγματικές είναι οι δεκαδικές/ασυγκέραστες (δηλ. ο λόγος), αφού για να τις θέσουν θα πρέπει αναγκαστικά να ξέρουν το λόγο από τον οποίο αυτές προήλθαν.
Εσύ λοιπόν μού παίρνεις τις
ανακριβείς αυτές τελικές τιμές, που περιέχουν τα θεωρητικά για πρακτικούς λόγους συνεννόησης και διδασκαλίας, και θέλεις να μου κάνεις
ακριβή σύγκριση! Μα είναι ποτέ δυνατόν να γίνει αυτό;; Αν ακολουθήσουμε το σκεπτικό σου, τότε σε κάθε κλίμακα θα βγάζουμε και διαφορετικά μεγέθη μείζονος τόνου:
Χ = 12 x 1200/72 = 200 cents
Χ = 12 x 1200/68 = 211.76 cents
Χ = 9 x 1200/53 = 203.77 cents
Χ = 204 x 1200/1200 = 204 cents
Τα μεγέθη αυτά όμως δεν είναι ο πραγματικός ασυγκέραστος μείζων τόνος, αλλά ο συγκερασμένος. Και είναι επόμενο, γιατί λαμβάνουμε ως βάση το συγκερασμένο μέγεθος (12/72, 12/68, 9/53, 204/1200) και όχι το πραγματικό/ασυγκέραστο (12.23/72, 11.55/68, 9.01/53, 203.91/1200 περίπου). Αν λάβουμε το ασυγκέραστο, ο μείζων τόνος θα βγει ίδιος:
Χ = 12.23460010384650 x 1200/72 = 203.91 cents
Χ = 11.55490009807720 x 1200/68 = 203.91 cents
Χ = 9.006025076442560 x 1200/53 = 203.91 cents
Χ = 203.9100017307750 x 1200/1200 = 203.91 cents
Οπότε:
Είναι τόσο απλό: λέμε ότι έχουμε 12 κόμματα στα 68, στα 1200 πόσα (x);
Εδώ είναι το λάθος σου: το 12/68 που γράφεις δεν προήλθε από παρθενογένεση, αλλά από κάποιο λόγο, όπως όλα τα διαστήματα. Ο λόγος αυτός λοιπόν (9/8), με το γνωστό λογαριθμικό τύπο, βγάζει αποτέλεσμα για 68άρα κλίμακα 11.55490009807720 ακριβώς. Αυτό είναι που στρογγυλοποιείται σε 12. Άρα το 12/68 είναι ατελής μορφή, ενώ η κανονική είναι 11.55/68 περίπου. Κι αν εφαρμόσεις το πραγματικό 11.55 στη μέθοδο των τριών, θα βγει φυσικά ο πραγματικός μείζων τόνος 203.91 cents. Αν εφαρμόσεις το πλασματικό 12, θα βγει ο πλασματικός μείζων τόνος που βγάζεις.
Τι είναι τα 11.55 κόμματα; Τα ίδια με τον Χάρη. Κι ο Καράς δεκαδικούς έχει, μήπως σου λέει κάτι αυτό;
Ο δεκαδικός αριθμός είναι το κλάσμα ασυγκέραστο, ο ακέραιος συγκερασμένο. Έτσι:
- Λέγοντας 12/72 έχεις απόκλιση -0.23/72 από το σχετικά ακριβές 12.23/72
- Λέγοντας 12/68 έχεις απόκλιση +0.45/68 από το σχετικά ακριβές 11.55/72
- Λέγοντας 204/1200 έχεις απόκλιση +0.08/1200 από το σχετικά ακριβές 203.91/1200
Αυτό λοιπόν που σου λέω είναι ότι
για να συγκρίνεις:
- τη μορφή που έχει ο λόγος 9/8 στην κλίμακα των 68 με
- τη μορφή που έχει ο λόγος 9/8 στην κλίμακα των 72
θα πρέπει να πάρεις την ακριβή του μορφή και όχι την πλασματική, όπως κάνεις εσύ. Κι αυτό μπορεί να το καταλάβει κανείς εύκολα: είναι ποτέ δυνατό να λες ότι ο λόγος 9/8 (δηλ. ασυγκέραστος) είναι 213 cents;; Μα και τα cents κλίμακα είναι! Δεν μπορεί λοιπόν τον ίδιο λόγο, όταν τον μετατρέπεις σε κλίμακα 1200, να λες ότι είναι 204, αλλά όταν τον μετατρέπεις σε κλίμακα 68 να τον βγάζεις 213! Το 213 οφείλεται στο αναγκαστικό σφάλμα στρογγυλοποίησης. Αν σε ρωτήσει κανείς: από ποιο λόγο προέρχονται τα 213 cents, τι θα του πεις; Από το 9/8; Μα το 9/8 είναι 204 cents!
Συμπέρασμα:
Η αναλογία που κάνεις του μείζονος τόνου της κλίμακας του Χρυσάνθου με το μείζονα τόνο της κλίμακας της Επιτροπής αφορά συγκερασμένα μεγέθη και όχι πραγματικά.
Το ερώτημα όμως είναι: ο Χρύσανθος και η Επιτροπή ποια μεγέθη προκρίνουν; Τα συγκερασμένα ή τα ασυγκέραστα; Και οι δύο λοιπόν σου λένε ότι ο πραγματικός μείζων τόνος βρίσκεται στα 8/9 της χορδής και στην κλίμακά τους εκφράζεται κατά προσέγγιση με 12/68 και 12/72 αντιστοίχως. Προκρίνουν λοιπόν τα ασυγκέραστα (και λογικό είναι). Η Επιτροπή σου λέει ότι το Ψαλτήριο "λανθάνει", ότι δηλ. τα συγκερασμένα είναι λάθος! Πώς λοιπόν εσύ τα λαμβάνεις ως βάση του σκεπτικού σου;
Αυτόν τον συλλογισμό σου αδυνατώ να τον καταλάβω. Γιατί δεν είναι δυνατόν ο μείζων τόνος να διαφοροποιηθεί από τον επόγδοο;
Μα εδώ μιλάμε βρε Δημήτρη για φωνητική μουσική, όχι για κάποιο όργανο. Οι κλίμακες επομένως των 68, 72 κλπ. δεν είναι για να εκφράσουν την απόλυτη ακρίβεια των φθόγγων, αλλά είτε για να σχηματοποιήσουν τους λόγους για διδακτικούς σκοπούς είτε για να εφαρμοστούν σε κάποιο συγκερασμένο όργανο και να εκφράσουν τα διαστήματα
στο περίπου. Αν λοιπόν μου μιλάς για εφαρμογή πάνω σε συγκερασμένο όργανο, τότε ναι, ο μείζων τόνος φυσικά και διαφοροποιείται από τον επόγδοο. Όμως όταν μιλάμε για ασυγκέραστα όργανα ή φωνή, ο μείζων τόνος είναι ο επόγδοος.
ΠΡΟΣΟΧΗ: δεν λέμε ότι πάντα η φωνή πέφτει στον επόγδοο. Ούτε στον επόγδοο πέφτει πάντα, ούτε στον συγκερασμένο: μπορεί να πέσει και πιο πάνω, μπορεί και πιο κάτω, είναι γνωστό αυτό. Απλώς επισημαίνουμε ποιος είναι ο πραγματικός τόνος που εκφράζουν αυτά τα τμήματα. Και ο πραγματικός τόνος βρίσκεται από τους ασυγκέραστους λόγους και όχι από τα συγκερασμένα τμήματα.
Τι είναι τα 11.55 κόμματα; Τα ίδια με τον Χάρη. Κι ο Καράς δεκαδικούς έχει, μήπως σου λέει κάτι αυτό;
Τώρα τι να σου πω, θα μας βγάλεις και καραϊκούς... Εσύ δηλαδή πόσες φορές έχεις εκφραστεί με δεκαδικούς, προκειμένου να δείξεις το ακριβές μέγεθος;; Ο Καράς δεν έκανε αυτό που κάνουμε εμείς εδώ: έβαζε μόνο μισά και μάλιστα με ασυνέπεια: το 7.17 λ.χ. το έκανε 7.5, ενώ το 12.23 το άφησε 12! (γιατί άμα το έκανε κι αυτό 12.5, το τετράχορδο δεν θα του έβγαινε 30 μόρια...) Κι αυτό επειδή είχε μπερδέψει την ιστορία με το λείμμα και την υποτιθέμενη κλίμακα των 71 τμημάτων. Εμείς όμως εδώ το κάνουμε για λόγους ακρίβειας και έρευνας και χωρίς φυσικά πάντα να στρογγυλοποιούμε στο μισό, αλλά γράφοντας τα ακριβή δεκαδικά ψηφία. Στην τελική κλίμακα διδασκαλίας φυσικά και χρησιμοποιούμε μόνο ακέραιους.
Είναι τόσο απλό: λέμε ότι έχουμε 12 κόμματα στα 68, στα 1200 πόσα (x);
x=1200*12/68, κάνε τις πράξεις και θα δεις;
Ποίησε ομοίως για το 9 και το 7 και θα λυθούν οι απορίες σου.
[...]
Ορίστε:
Ο 12άρης του Χρυσάνθου:
[212 cents ...]
αν ψάξουμε να βρούμε σε ποιον επιμόριο λόγο βρίσκετε πιο κοντά (πάντα σε γεωμετρική πρόοδο), θα βρούμε τον επόγδοο τόνο:
9/8 [ 204 cents...]
[...]
Κάνοντας την ίδια διαδικασία για τον 9άρη βρίσκουμε:
11/10 [165 cents...] [...]
ενώ για τον 7άρη βρίσκουμε:
14/13 [125 cents...] [...]
Για να καταλάβεις ότι κάνεις πατάτες, απλώς
πολλαπλασίασε τους λόγους που βρήκες, και θα δεις ότι δεν βγάζουν τετράχορδο 4/3:
9/8 x 11/10 x 14/13 = 1386/1040 = 1.33269
ενώ 4/3 = 1.33333...
Το ίδιο έχει πάθει κι ο Μαυροειδής, λόγω του ομοίου λανθασμένου σκεπτικού: οι λόγοι που δίνει για τον μείζονα, τον ελάσσονα και τον ελάχιστο τόνο δεν δίνουν 4/3! Και φυσικά ο πρώτος διδάξας είναι ο Καράς, όπως έχω δείξει... Μήπως λοιπόν, μετά απ' αυτά, πρέπει να σκεφτείς καλύτερα ποιος... καραϊζει περισσότερο;
Αμάν βρε Νίκο με τα 3/4 του επόγδοου τόνου. Δεν χωρίζεται αυτό το διάστημα σε άρτιο αριθμό διαστημάτων, 2 ή 4, γιατί δημιουργεί ΔΙΑΚΡΟΤΗΜΑΤΑ !
Αυτό που λες είναι επιστημονικό καθαρά και όχι μουσικό/πρακτικό. Στη μουσική πράξη ο τόνος χωρίζεται και στα 2 και στα 3 και στα 4: όταν ο άλλος στον ταμπουρά βάζει το μπερντέ στο μισό του τόνου και μετά στο μισό του μισού, στην πράξη παίζει 3/4 του τόνου. Κι εδώ βρίσκεται η προσφορά του Αριστόξενου, στην πρακτική αυτή απλότητα, που αμέσως υιοθετήθηκε από τους μουσικούς εκτελεστές. Στη θεωρία φυσικά μπορεί το διάστημα αυτό να μην υπάρχει, αλλά οι λόγοι 12/11 και 88/81 είπαμε ότι στην ουσία είναι ίδιοι και δεν διαφοροποιούνται ακουστικά. Δεν είναι λοιπόν δυνατόν στο όργανο να πεις "τώρα παίζω 12/11" και "τώρα παίζω 88/81", αφού και τα δύο ακούγονται ίδια. Όταν λέμε λοιπόν "3/4 του τόνου", αυτό εννοούμε: όχι έναν μοναδικό λόγο, γιατί 3/4 του ασυγκέραστου τόνου
ακριβώς δεν μπορεί να υπάρξουν, αλλά ένα λόγο κοντά στα 3/4 του συγκερασμένου τόνου (9), όπως 12/11 και 88/81 (9.04 και 8.61 αντιστοίχως). Τώρα μας λες εσύ ότι κι αυτοί οι λόγοι δημιουργούν διακροτήματα;;
Το ίδιο συμβαίνει και με την όμοια διφωνία που σχηματίζει πλήρες τετράχορδο: αν το πάρεις επιστημονικά, όμοια δεν είναι και δεν μπορεί ποτέ να είναι γιατί, ως γνωστόν, οι επιμόριοι λόγοι δεν χωρίζονται ποτέ στη μέση, άρα ούτε και το τετράχορδο 4/3 μπορεί να χωριστεί, άρα επιστημονικά δεν μπορεί να υπάρξει όμοια διφωνία με πλήρες τετράχορδο. Εδώ λοιπόν γιατί δε λές
"Αααα, δεν υπάρχει όμοια διφωνία, γιατί δημιουργεί διακροτήματα"; Σου εξήγησα επιστημονικά ότι δεν είναι ακριβώς όμοια 9/8 - 88/81, αλλά "παρόμοια": 9/8 - 88/81 και 9/8 - 12/11. Όμως αυτά τα δύο ακούγονται ίδια στην πράξη και θα πρέπει να εκφράζονται ίδια και στην κλίμακα: 9-12 / 9-12. Ε, στην 53άρα αυτό δεν γίνεται και ο λόγοι αυτοί δεν μπορούν να εκτελεστούν. Προτιμάω λοιπόν προσωπικά μια κλίμακα με λίγα διακροτήματα, που να δίνει όμως το χρώμα αυτό, που υπάρχει στην παράδοσή μας, παρά μια κλίμακα με μηδαμινά διακροτήματα, που όμως δεν μπορεί να μου αποδώσει αυτό το χρώμα.
Ο κάθε λόγος δεν είναι αυτόνομος Νίκο, βρίσκεται σε ένα 4χορδο, όπου κι αυτό με τη σειρά του, σε μια κλίμακα.
Προσθέτω λοιπόν τις αποκλίσεις για να βρω την συνολική απόκλιση των διαστημάτων μέσα στο 4χ.
Μα εσύ ο ίδιος λες ότι "ο μείζων τόνος εκφράζεται καλύτερα στην πυθαγόρεια κλίμακα" και συμφωνώ. Αν το πάω κι εγώ σύμφωνα με το σκεπτικό σου και "αιτηθώ" τη συνδρομή του επιενδέκατου τόνου 12/11, μπορώ να σου πω ότι στη διφωνία με τον επιενδέκατο η απόκλιση της βυζαντινής κλίμακας είναι μικρότερη από την πυθαγόρεια! Αυτά είναι αλχημείες, όπως καταλαβαίνεις...
Αλλά ακόμα κι έτσι να το πάρεις, η απόκλιση στο τετράχορδο ΝΗ-ΓΑ με λόγους 9/8, 12/11 και 88/81 συνολικά είναι, όπως σημειώνεις,
"16 cents για την Πυθαγόρειο κλίμακα, 12 cents για την Βυζαντινή κλίμακα". Το θέμα όμως είναι ότι οι κρίσιμοι λόγοι 12/11 και 88/81, που δεν μπορεί να εκφράσει η πυθαγόρεια κλίμακα, απαντώνται κυρίως στις όμοιες διφωνίες του β' ήχου και γενικώς σε διφωνική ανάπτυξη του μέλους. Εκεί λοιπόν δεν έχουμε πάντα τετράχορδα, αλλά διφωνίες/τρίχορδα και ελλιπή κλίμακα κατά Χρύσανθο. Αυτό λοιπόν που ενδιαφέρεται στην πράξη να μάθει ο ψάλτης είναι πόσο πέφτει η φωνή του από το μείζονα τόνο.
- Η 72άρα του λέει:
"Η φωνή σου πέφτει λίγο πιο πολύ από αυτό που θεωρείς ως ελάχιστο τόνο". Αυτό γίνεται άνετα, χαμηλώνοντας π.χ. υπερβολικά τον ΒΟΥ, όπως ακούμε κατά κόρον στις παραδοσιακές εκτελέσεις.
- Η 53άρα του λέει:
"Πας τη φωνής σου εκεί που την πήγαινες και στον ελάχιστο τόνο", κάτι όμως που δεν παράγει όμοιες διφωνίες και είναι ανακριβές.
Η όμοια διφωνία δεν είναι λοιπόν έννοια μαθηματική/πυθαγόρεια, αλλά περιγραφική/αριστοξενική, όπως είναι και τα 3/4 του τόνου.
Και να το δώσω πιο απλά για τον πολύ κόσμο,
η 53άρα κλίμακα εξισώνει τις περιπτώσεις 12-10-8 και 12-9-9 ως ίδιες, εκφράζοντάς τις αμφότερες με τμήματα 9-7-6. Αυτό όμως δεν μας βολεύει, αφού το μεν 12-10-8 είναι το βασικό τετράχορδο της σημερινής βυζαντινής μουσικής, το δε 12-9-9 το βασικό τετράχορδο της αραβικής μουσικής, που χρησιμοποιεί, ως γνωστόν, κλίμακα 24 τμημάτων και διαίρεση σε τέταρτα του τόνου (quartertones). Κι αυτά είναι γνωστά τοις πάσι και όχι "κατ' εμέ", όπως λες συνεχώς. Αν λοιπόν δεν χρησιμοποιείς 9άρια διαστήματα, η 53άρα σου κάνει. Αν χρησιμοποιείς, δεν σου κάνει. Είναι απλό.