Περί του «χρόνου» του Δύναμις του Γεωργίου Κρητός

Shota

Παλαιό Μέλος
Αγαπητέ Δημήτρη τονικός είναι αυτός ο ρυθμός που εξασφαλίζει τον παλμό στο μέλος με το να είναι όλοι οι χρόνοι θέσεις.Αυτός χάνεται όταν έχουμε ισχυρο μέτρο (θέση) και ασθενές (άρση) Βέβαια προυπόθεση είναι οχι μόνο να μετράμε αλλά κυρίως να λέμε τον χρόνο για να καταλάβουμε την διαφορά.Στην ψαλτική οι χαρακτήρες είναι ισόχρονοι και όπου χρειάζεται κάποιοι τονίζονται περισσότερο με τους τονικούς χαρακτήρες.

Εδώ λοιπόν ένα Δύναμις από τον κ. Νεραντζή. Περιμένω τα σχόλια σας. Θα επανέλθω με something completely different ((c) Monty Python) :cool: :D
 

Attachments

  • Nerantzis-Dynamis-Kretos-B.mp3
    285.2 KB · Views: 279
Ευχαριστώ για το υπέροχο μάθημα και την υπέροχη ερμηνεία αν και είναι λιγο κουρασμένος.Ο δάσκαλος ψάλλει το μάθημα σε απλό συνεπτυγμένο χωρίς να περιορίζεται απο τα στενα όρια ενός μετρονόμου.Τον ενδιαφέρει η καλλιτεχνία και οχι ο σχολαστικισμός της τέχνης.Πάντως αν νομίζεις ότι λέει συνεπτυγμένο με 4 5 6κλπ πές το εσύ και σύγκρινε να δεις την διαφορά.Το μάθημα αυτό αν το μετρήσεις αυστηρά το έχασες.Η άποψη αυτή ξέρω ότι σε πολλούς θα ακουστεί γελοία αλλά δεν γελάτε όταν ακούτε την απορροια της σε ψαλσίματα μεγάλων.Έυχαριστώ
 
Ευχαριστώ για το υπέροχο μάθημα και την υπέροχη ερμηνεία αν και είναι λιγο κουρασμένος.Ο δάσκαλος ψάλλει το μάθημα σε απλό συνεπτυγμένο χωρίς να περιορίζεται απο τα στενα όρια ενός μετρονόμου.Τον ενδιαφέρει η καλλιτεχνία και οχι ο σχολαστικισμός της τέχνης.Πάντως αν νομίζεις ότι λέει συνεπτυγμένο με 4 5 6κλπ πές το εσύ και σύγκρινε να δεις την διαφορά.

Εγώ νομίζω ότι δεν μετράει καθόλου ούτε τονίζει δυνατά ( = στυλ Tαλιαδώρου).

’Aρα στην ψαλτική οι χαρακτήρες δεν είναι ισόχρονοι; :rolleyes:

Το μάθημα αυτό αν το μετρήσεις αυστηρά το έχασες.

Άκου, Ναυπλιώτη, και μάθε.
 
Το μάθημα αυτό αν το μετρήσεις αυστηρά το έχασες.

Ναυπλιώτη[/URL], και μάθε.

Ο Λ . Πετρίδης στη Λειτουργία του το σημειώνει «Χρόνος Ελεύθερος». Κάποιες άλλες ηχογραφήσεις του ιδίου μέλους στο analogion.com εδώ. Και ο Πρίγγος το λέει σε «ελεύθερο χρόνο». Το ἐγχρονο του Ιακώβου Ναυπλιώτη μου αρέσει πολύ περισσότερο προσωπικά. Το θέμα «ελεύθερος χρόνος» είναι μεγάλο και αυτό για το οποίο παλαιότερα είχα ανοίξει θέμα το οποίο τώρα μετονόμασα πιό γενικά σε Περί του «ελεύθερου χρόνου» στην ψαλμωδία.
 
Το δύναμις του Κρητός υπάρχει η παράδοση ότι ψάλλεται σε ελεύθερο χρόνο ή ότι είναι άχρονο. Ψάλλεται δηλαδή πολύ αργά ανάλογα πως το αισθάνεται ο ψάλτης.
Στην ουσία όλα τα κομμάτια έχουν χρόνο γιατί έχουν σχέσει με τους χτύπους της καρδιάς.

Πρακτικά προβλήματα αυτού του χρόνου είναι βγει ο ιερέας στην ωραία πύλη κουνώντας το χέρι σε νοηματική "άιντε να τελειώνουμε". Και κίνηση χειρός του ψάλτη πάνω στο "αθάνατος" ,πάλι σε νοηματική, "τράβα μέσα" . Είναι συνηθισμένο. :D

Ποτέ δεν κατάλαβα γιατί όλοι βιάζονται την Κυριακή που είναι αραλίκι. :rolleyes:
 
Στην ουσία όλα τα κομμάτια έχουν χρόνο γιατί έχουν σχέσει με τους χτύπους της καρδιάς.

Σωστόν! Ο Σουρλαντζής έλεγε πως το "ελέυθερος χρόνος" είναι λάθος έκφραση! Ο χρόνος του Δύναμις του Κρητός, όπως και των καλοφωνιικών ειρμών υπάρχει! Είναι αργός, είναι καλοφωνικός, μπορεί ακόμα να μη μετριέται με το 1+1 = 2 αλλά πολλές φορές 1 + 1 = 2,5 ή και 3, έξω από τη δυτική λογική, αλλά υπάρχει και πρέπει να τον ανακαλύψουμε. Και σύμφωνα με αυτά που λέει ο Βουδούρης, και σύμφωνα με τον τρόπο εκτέλεσης των Καλοφωνικών ειρμών, και σύμφωνα με περίεργες ανομοιότητες χρόνου σε εκτελέσεις του Ναυπλιώτη (που άμα δεις και τη γραφή του Πέτρου, από την οποία πολλές φορές έψαλλε "κάτι" υπάρχει) συμπεραίνω (ή μάλλον υποψιάζομαι) πως ειδικά στο θέμα του χρόνου, κάτι έμεινε απ' έξω στη νέα μέθοδο. Και οι επιστημονικές εισηγήσεις - επισημάνσεις του κ. Αρβανίτη, για (συμπερασματική) ύπαρξη συνοπτικότερου τρόπου εξήγησης των υποστάσεων, τις οποίες και ο ίδιος προσπάθησε να εξηγήσει, σε αυτή την κατεύθυνση επιχειρηματολογίας βρίσκονται.

Ποτέ δεν κατάλαβα γιατί όλοι βιάζονται την Κυριακή που είναι αραλίκι. :rolleyes:
Καλό! Θύμισέ μου να σου στείλω έναν πρόχειρο κατάλογο που έφτιαξα με 379 δικαιολογίες ...! :D:D:D
 
Μερικές ερωτήσεις (και πρός τον εαυτό μου) με βάση τα προηγηθέντα για το μέλος αυτό.

Πώς θα ανακαλύψουμε το χρόνο αυτό; Ακουστικά και μόνο ή μπορεί να περιγραφεί και θεωρητικά; Μπορεί και να σημανθεί στο κείμενο (έστω θεωρητικά); Πιστεύω πως λόγω της λεπτότητας και πολυπλοκότητας σε μικροσκοπικό επίπεδο, δεν μπορεί να καταγραφεί και είναι στοιχείο της εκτέλεσης και μόνο αλλά μπορεί να περιγραφεί με γενικά λόγια ώστε να μην αγνοείται η ύπαρξή του (εφόσον συμφωνήσουμε οτι υπάρχει και τί είναι κτλ.).

Πώς σχολιάζεται η διαφορά με την εκτέλεση του Ναυπλιώτη σε σχέση με άλλους νεώτερους «πατριαρχικούς»; Είναι απλά θέμα επιλογής του εκτελεστή το τί χρόνο θα ακολουθήσει στο συγκεκριμένο μέλος;

Έχει σχέση ο χρόνος των εκτελέσεων που ακούμε με το «μονό χρόνο» ή μιλάμε για κάτι διαφορετικό;

Αντώνη, τί είναι ο «απλός συνεπτυγμένος» που αναφέρεις σε προηγούμενο μήνυμά σου για την εκτέλεση του συγκεκριμένου μέλους από τον κ. Νεραντζή; Συγνώμη εάν το εξήγησες ήδη αλλού, δεν τα έχω δεί όλα. Παράπεμψέ με αν θές.

Έχουμε άλλες παλαιές ηχογραφήσεις του μέλους αυτού για σύγκριση και μελέτη;

Ευχαριστώ.
 
Μερικές ερωτήσεις (και πρός τον εαυτό μου) με βάση τα προηγηθέντα για το μέλος αυτό.

Πώς θα ανακαλύψουμε το χρόνο αυτό; Ακουστικά και μόνο ή μπορεί να περιγραφεί και θεωρητικά; Μπορεί και να σημανθεί στο κείμενο (έστω θεωρητικά); Πιστεύω πως λόγω της λεπτότητας και πολυπλοκότητας σε μικροσκοπικό επίπεδο, δεν μπορεί να καταγραφεί και είναι στοιχείο της εκτέλεσης και μόνο αλλά μπορεί να περιγραφεί με γενικά λόγια ώστε να μην αγνοείται η ύπαρξή του (εφόσον συμφωνήσουμε οτι υπάρχει και τί είναι κτλ.).

Πώς σχολιάζεται η διαφορά με την εκτέλεση του Ναυπλιώτη σε σχέση με άλλους νεώτερους «πατριαρχικούς»; Είναι απλά θέμα επιλογής του εκτελεστή το τί χρόνο θα ακολουθήσει στο συγκεκριμένο μέλος;

Έχει σχέση ο χρόνος των εκτελέσεων που ακούμε με το «μονό χρόνο» ή μιλάμε για κάτι διαφορετικό;

Αντώνη, τί είναι ο «απλός συνεπτυγμένος» που αναφέρεις σε προηγούμενο μήνυμά σου για την εκτέλεση του συγκεκριμένου μέλους από τον κ. Νεραντζή; Συγνώμη εάν το εξήγησες ήδη αλλού, δεν τα έχω δεί όλα. Παράπεμψέ με αν θές.

Έχουμε άλλες παλαιές ηχογραφήσεις του μέλους αυτού για σύγκριση και μελέτη;

Ευχαριστώ.


Σε μηνυμα μου στο θεμα της σημανσης του χρονου (αρ.113) , που εγινε αφορμη για "εξυπναδες" , αναφερω τιτλο και σελιδες οπου ο Αρχων Νεραντζης μιλαει για χρονο. Το πονημα αυτο ειναι "κοκκινο πανι" για συγκεκριμενη "σχολη" . Διαβαζουμε στην σελιδα 193 : Στην πραξη οι ρυθμοι της ευρωπαικης μουσικης , οπως και ο συνεπτυγμενος δεν εχουν εφαρμογη στα εκκλησιαστικα μελη. Μπορουμε να μετρουμε το συνεπτυγμενο οπως και το μονο χρονο , παιρνοντας δυο χαρακτηρες σε καθε χτυπο .
 
Last edited:
Αγαπητέ Δημήτρη, παίρνεις απο δω παίρνεις απο κει και σαν καλός οικοδεσπότης δημιουργείς ωραία θεματάκια απο τα οποία όλοι κερδιζουμε.Να δω βέβαια πόσο θα μας αντέξουν οι γυναίκες μας (ισως να μπορεί να γίνει και αυτό θέμα.....) Λοιπόν, για τον απλό συνεπτυγμένο σου απάντησε ήδη ο λίαν αγαπητός Βασίλης.Και γω τα είχα πεί στα πρώτα μνμ μου περί χρόνου.Ο δάσκαλος τώρα συζητώντας το θέμα επι μακρόν χθές, μου είπε ότι το μάθημα το λέει σε απλό χρόνο (εμένα μου μετριέται καλύτερα σε απλό συνεπτυγμένο) όχι αυστηρά μετρημένο αλλά -μου λέει- με παλμό.Ετσι ψάλλεται το συγκεκριμένο δύναμις μου λέει.Το μάθημα αυτό ψάλλεται δεν μετριέται και όποιος κατάλαβε κατάλαβε.Επίσης όταν του είπα για το παράδειγμα Ναυπλιώτη μου είπε αφενός για την δυσκολία των ηχογραφήσεων (περιορισμένος χρόνος) και αφετέρου για την εκτέλεση του Πρίγγου που ήδη αναφέρθηκε.Ακούστε όταν ο ψάλτης νοιώθει να ψάλλει και όταν το μάθημα το απαιτεί, ας πάει περίπατο ο ορθολογικός χρόνος όχι όμως και ο ΠΑΛΜΟΣ.Πάντα γειά
 
Last edited:
Δύναμις του Γεωργίου Κρητός από τον γέροντα Δοσίθεο Κατουνακιώτη.
 

Attachments

  • Dositheos_Dynamis_Kretos.mp3
    9.7 MB · Views: 191
Το ἐγχρονο του Ιακώβου Ναυπλιώτη μου αρέσει πολύ περισσότερο προσωπικά.

Kαι εμένα μου αρέσει περισσότερο.

Το θέμα «ελεύθερος χρόνος» είναι μεγάλο και αυτό για το οποίο παλαιότερα είχα ανοίξει θέμα το οποίο τώρα μετονόμασα πιό γενικά σε Περί του «ελεύθερου χρόνου» στην ψαλμωδία.

Πρόσεξε πως ο Ναυπλιώτης αν και ψάλλει το κοινωνικό του Ιωάννου σε ελεύθερο χρόνο, ψάλλει ζωηρά. ’Aλλη νοοτροπία έχουμε λ.χ. εδώ, νομίζω.
 
Αντωνης Μιχελουδακης;48643 said:
Επίσης όταν του είπα για το παράδειγμα Ναυπλιώτη μου είπε αφενός για την δυσκολία των ηχογραφήσεων (περιορισμένος χρόνος)

Μα σε τέτοιες περιπτώσεις χωρίζει ο Ναυπλιώτης τα κομμάτια σε 2 μέρη (Νύν αι δυνάμεις, Την γαρ σην Μήτραν...).
 
Last edited:
Δύναμις του Γεωργίου Κρητός από τον γέροντα Δοσίθεο Κατουνακιώτη.
Ολα ειναι σεβαστά και να το ψάλλεις το μάθημα και απλά να το μετράς.Διαλέγεις και παίρνεις.Αλλωστε περί ορέξεως.........
 
Ο διακο-Διονύσης ψάλλει το Δύναμις του Κρητός εδώ ( θα τον προτιμούσα να το αποδίδει μόνος, αλλά αυτό διαθέτουμε... 1975 γράφει.

Προσφορά του Δ. Λέκκα.

Δ.
 
Δεν νομίζω να είναι ο διακό Διονύσης σε αυτήν την ηχογράφηση...
 
Υπάρχει και αυτό. Αν και μη ειδικός, μου φαίνεται το καλύτερο από όσα αναρτήθηκαν πιο πάνω.
 
Το ψαχνα,το βρήκα,το ανεβάζω και ο έχων ώτα ακούειν ακουέτω...

Πατριαρχικη Λειτουργια Αγιος Μηνάς -Ηράκλειο 1992.Ψάλλει ο Λέοντας


ΥΓ.Ευχαριστώ θερμά τον φιλο μου Θωμά Καραλιά για την πολύτιμη βοηθειά του
 

Attachments

  • dynamis KRHTOS_NERANTZHS.mp3
    3.7 MB · Views: 161
Το ψαχνα,το βρήκα,το ανεβάζω και ο έχων ώτα ακούειν ακουέτω...

Ευχαριστώ. Όσοι δεν έχουν τα ώτα τι πρέπει να κάνουν; :D

Πατριαρχικη Λειτουργια Αγιος Μηνάς -Ηράκλειο 1992.Ψάλλει ο Λέοντας

Το ίδιο στιλ όπως εδώ.
 
Ο Γεώργιος Καρακάσης το λέει σε ελεύθερο χρόνο εδώ. Πρέπει να είναι η ίδια ηχογράφηση με αυτή στο houpas.com

http://www.houpas.com/music/Dyn_Kritos_GK.rm

(Η διαφορά βάσης μάλλον είναι λόγω της επεξεργασίας ήχου από την πρωτότυπη κασέτα)
 
Back
Top