Βασίλη, πραγματικά αδυνατώ να κατανοήσω, πώς από αυτή μου την ερώτηση - προβληματισμό:
...έφθασες σε αυτά τα συμπεράσματα:
Ρε συ Χάρη πως κατάλαβες ότι από τα δικά σου ορμώμενος το έγραψα αυτό; Δεν γράφεις μόνο εσύ. Από άλλη αφορμή το έγραψα αυτό.
Το θεωρητικό του Χρυσάνθου, στο οποίο αναφέρεσαι τιτλοφορείται "Θεωρητικόν Μέγα της Μουσικής". Και είναι γνωστό, πως αυτό το θεωρητικό (έκδ. Παν. Πελοπίδου εν Τεργέστη 1832), πραγματεύεται όλη την καθ' ημάς μουσική, εκκλησιαστική τε και εξωτερική.
Υπάρχει καμία αμφιβολία ότι το κεφάλαιο περι ρυθμού δεν αναφέρεται στην εκκλησιαστική;
Από την άλλη, δεν είναι τυχαίο πως:
α. τόσο το Αυτόγραφο της Δημητσάνας (1816), το οποίο όπως γράφει στην τελευταία του σελίδα (215) προωρίζεται "ἐς χρῆσιν, ᾖ Γρηγορίου...", προφανώς για τη διδασκαλία της εκκλησιαστικής μουσικής στη νέα μέθοδο από τον Γρηγόριο,
Επειδή ήταν κατα παραγγελίαν όπως το λέει μέσα. Δεν ήθελε ο πελάτης. Υπάρχουν και άλλα χειρόγραφα του θεωρητικού που το περιέχουν κανονικά μέσα το κεφάλαιο αυτό.
β. όσο και η "Εισαγωγή εις το θεωρητικόν και πρακτικόν της εκκλησιαστικής μουσικής συνταχθείσα προς χρήσιν των σποδαζόντων αυτήν" (Παρίσι 1821),
που γράφηκαν από τον Χρύσανθο, το κεφάλαιο περί ρυθμοποιίας και μετρικής δεν περιλαμβάνεται.
Βέβαια και δεν περιλαμβάνεται αφού είναι απλά μια
εισαγωγή. Το ίδιο ισχύει και για το του Χουρμουζίου αλλά και για τις Κρηπίδες.
Άλλωστε το περι ρυθμού κεφάλαιο δεν είναι το μόνο που κόβεται στις εισαγωγές...
γ. Στα διάφορα αυτόγραφα που χρησιμοποιεί προς διδασκαλία ο Χουρμούζιος (πηγή: μελέτη κ. Γιαννόπουλου), πουθενά δεν αναφέρεται στο αντικείμενο αυτό.
Απάντησα νωρίτερα.
δ. Η ασφαλής πηγή μας, για την πριν τον Χρύσανθο θεωρητική διδασκαλία, που ακούει στο όνομα Απόστολος Κώνστας (βλ. μελέτη κ. Αποστολόπουλου), επίσης δεν αναφέρεται στο θέμα της ρυθμοποιίας και μετρικής.
Αναφέρεται στις χρονικές αγωγές, αλλά όχι και τόσο στα του ρυθμού. Η αλήθεια είναι ότι εισαγωγεύς (αλλά όχι εφευρέτης-αυτό υπήρχε ανέκαθεν) της ρυθμικής σήμανσης και της θεωρητικής της σύνδεσης με το παρελθόν, είναι αναμφισβήτητα ο Χρύσανθος.
Ο Κώνστας δεν είχε ασχοληθεί, όπως και οι προ του Κώνστα με τα του ρυθμού. Κανείς δεν αντιλέγει ότι ο Χρύσανθος πρώτος εισάγει αυτό το στοιχείο, αλλά και πόσα άλλα καινούργια.
ε. Ο "Ρυθμογράφος" του Αγαθαγγέλου Κυριαζίδου (Κων/πολη 1909), παρ' ότι απευθύνεται και στους ιεροψάλτας (βλ. "Προλεγόμενα"), δεν χρησιμοποιεί στο παράρτημά του κανένα παράδειγμα από την εκκλησιαστική μουσική, παρά μόνον από την ευρωπαϊκή και την οθωμανική (έντεχνη εξωτερική).
Ο ρυθμογράφος αναφέρεται ξεκάθαρα και εξ αρχής τίτλου στην "
καθόλου μουσική". Κι αν προσέξει κανείς θα διαπιστώσει ότι σταθεροί ρυθμοί όπως αυτοί που παραθέτει ο Κυριαζίδης στα παραδείγματά του, δεν υπάρχουν (εκτός σπανίων εξαιρέσεων) στην εκκλησιαστική.
Άρα θεωρώ εκ του αποτελέσματος ότι πέραν της εισαγωγής (χρόνος-πόδες μέτρα-κώλα κτλ) τίποτ' άλλο δεν έχει να κάνει με την εκκλησιαστική ρυθμική.
Οπότε καλώς-κάλλιστα χρησιμοποιεί παραδείγματα μόνο της εξωτερικής.
Με βάση όλα τα ανωτέρω, επαναλαμβάνω τον προβληματισμό - ερώτησή μου: Ας αναρωτηθούμε λίγο παρακαλώ, πού γράφει ο Χρύσανθος τα περί ρυθμών και ρυθμοποιίας (και πού δεν γράφει), πριν βιαστούμε σε ένα θέμα για τον ρυθμό στην Εκκλησιαστική Μουσική, να αποφαινόμαστε ότι από τον Χρύσανθο τα διδαχθήκαμε.
Ευθέως απαντώ στο κεφάλαιο περι ρυθμού που αναφέρεται ευθέως στην εκκλησιαστική μουσική και όχι στην εξωτερική για την οποία έχει ολόκληρο κεφάλαιο παρακάτω.
Περιμένω και την δική σου τοποθέτηση επ' αυτού αλλά και στο γεγονός της ύπαρξης εκκλησιαστικών μελών χωρισμένων σε μέτρα. (και στο
θεωρητικό μέσα, αλλά και σε χειρόγραφα)
...καθώς και τα αποσπάσματα από τον κώδικα ΕΒΕ ΜΠΤ 716,
που παρέθεσες εδώ, στα οποία βλέπουμε έναν χωρισμό σε 4άσημους κυρίως πόδες (κι όχι κάποιο συνεπτυγμένο ρυθμό), ο οποίος φαίνεται πως έχει γίνει για καθαρά παιδαγωγικό σκοπό, ήγουν για διδασκαλία σε πρωτοετή σπουδαστή.
Ο τετράσημος εκτός από απλός πους, είναι και σύνθετο μέτρο εκ 2 απλών δισήμων ποδών. Κι αν προσέξεις λιγάκι θα δεις και εξάσημους μέσα εκεί. Κι αν υπάρχουν αμφιβολίες, τότε να ανεβάσω και καμιά σελίδα παρακάτω όπου σημειώνει και νούμερα στα μέτρα το χειρόγραφο.
Και αν χρησιμοποιεί εξάσημους και οκτάσημους, τότε πάει να πει ότι
δεν χωρίζει σε απλό ρυθμό αλλά σε σύνθετο (συνεπτυγμένο θες; διπλό; όπως θες), εκτός και υποστηρίζει κάποιος ότι ενώ όλο το χωρίζει σε απλό όπου δεν "βγαίνει" το "γυρνάει" σε σύνθετο... (νομίζω ότι δεν έχει καμία λογική κάτι τέτοιο)
Και θα μου επιτρέψετε ακόμα, να διατηρώ κι εγώ τις αμφιβολίες μου, για το αν τον χωρισμό τον έκανε ο ίδιος ο Χρύσανθος, ή κάποιος μεταγενέστερος, στου οποίου τα χέρια περιήλθε το χειρόγραφο.
Κατ' αρχήν το
716 δεν είναι του Χρυσάνθου, οπότε σίγουρα δεν το έκανε αυτός.
Αν εννοείς το
αυτόγραφο του Χρυσάνθου, τότε πρέπει να ξαναδεις τον τίτλο όπου ο ίδιος ο Χρύσανθος γράφει επι λέξη: "
υπο Χρυσάνθου το χρονικά μέτρα διαιρεθείσαι"(sic)
Τι παραπάνω να μας έλεγε;
Μια προσεκτική ματιά στον χωρισμό της πρώτης σειράς του "Δεύτε πάντα τα έθνη...", δημιουργεί νομίζω πολλούς προβληματισμούς
Είχα γράψει κάτι παλαιότερα για τις θεωρίες συνωμοσίας. Τυχαία ακριβώς αυτό ήταν το χειρόγραφο (το ΕΒΕ ΜΠΤ 716). Μόνο που σ' εκείνη την περίπτωση δεν ήταν υποψία ότι ίσως είναι ξένο χέρι, αλλά βεβαιότητα...
Δεν μπορώ ν' απαντήσω σε τέτοια πράγματα.
Υ.Γ.
Θυμήσου ότι έγραφαν με πένα. Και τα κόκκινα τα πέρναγαν μετά συνήθως. Αφού στέγνωνε το μαύρο...