Όμως τι παράξενο …., ενώ η τούρκικη θεωρία της μουσικής βασίζεται στο μερκατόρικο σύστημα (οκτάβα δια 53) στην πράξη οι Τούρκοι χρησιμοποιούν το σύστημα διαίρεσης σε 72 μόρια.(αυτό φαίνεται από τις θέσεις που έχουν τα μανταλάκια στα κανονάκια τους). Ίσως για λόγους συμβατότητας με την Ευρωπαϊκή μουσική πράξη.
Αυτό είναι πιο "κουφό" τελικά,
οι Τούρκοι δηλαδή χρησιμοποιούν την διαίρεση της κλίμακος σε 72 κόμματα, για να είναι συμβατοί με την Ευρωπαϊκή μουσική πράξη.
Λέτε κι οι ευρωπαίοι να χωρίζουν την οκτάβα στο πιάνο σε 72 κόμματα;
Ποιοι ανεύθυνοι λένε αυτά τα πράγματα; Χωρίς καμιά επαφή με την πραγματικότητα της μουσικής μας, μ' αυτό που ονομάζουμε κλίμακα με φυσικά διαστήματα (το φυσικό διάστημα έχει ρητό λόγο, γι’ αυτό καλείται και λόγος, επειδή μπορεί να «λεχθεί» να εκφραστεί ως πηλίκο ακαιραίων) κι όχι διαστήματα αρρήτων λόγων.
Ας είμαστε λίγο σοβαροί σε κάποια πράγματα κύριοι, αν πείτε τέτοια πράγματα σε Τούρκο μουσικό, το λιγότερο που θα κάνει είναι να μειδιάσει.
Δεν έχει καμία σχέση η Τουρκική μουσική, η Βυζαντινή εκκλησιαστική τε και λόγια μουσική, η μονοφωνική μουσική με τίποτα το Ευρωπαϊκό, παρά μόνο στην τονικότητα.
Οι Τούρκοι κουρδίζουν τα όργανά τους από τόνο Mi και
έτσι είναι συμβατοί με την Ευρωπαϊκή μουσική πράξη, δηλαδή, μπορεί να συγχρωτιστούν με ευρωπαϊκά συγκερασμένα όργανα.
Τέτοια διαστήματα βέβαια (πολλαπλάσια των 100 cents, δηλαδή ευρωπαϊκά) δεν δύνανται να παίξουν όλα τα όργανα. Το ούτι, η λύρα, το βιολί δύνανται.
Τα όργανα με μπερντέδες όμως, όπως το Πολίτικο λαούτο, το σάζι, το ταμπούρ κ.α., πρέπει να έχουν τέτοιους μπερντέδες. Το αυτό ισχύει και για το κανονάκι, πρέπει να είναι εφοδιασμένο με τα κατάλληλα μανδάλια. Τα όργανα αυτά, ποτέ δεν έπαιζαν τέτοια διαστήματα, οι παραδοσιακοί κατασκευαστές δεν έβαζαν ποτέ τέτοιους μπερντέδες.
Ο άνθρωπος που κατέληξε, όπως κι εγώ, στο "πιο κουφό πράγμα που έχει ειπωθεί μέχρι τώρα" είναι ο Δημήτρης Μακράκης και μπορείτε να το διαβάσετε εδώ (στην 8η παράγραφο).
Στο συμπέρασμα αυτό όπου κατέληξε καλώς ή κακώς ο κ. Δημήτρης Μακράκης, χωρίς να εξηγεί πως, εμένα σαν εικασία μου φαίνεται, εσύ αγαπητέ Νίκο, απ’ την μεριά σου, ερεύνησες κατά πόσο στέκει ή το πήρες απ’ τον κ. Μακράκη και το αναφέρεις;
Το παραπάνω, αποτελεί μια εξαίρεση της σύγχρονης εποχής, όπου όλα γίνονται γκρίζα, υπό το πέπλο της παγκοσμιοποίησης.
Μην κάνουμε την ατυχή αυτή εξαίρεση κανόνα, η Βυζαντινή μας μουσική δεν αντέχει σε τέτοιου είδους «εκσυγχρονισμούς».
"Η λέγε τι σιγής κρίτον ή σιγήν έχε", γράφει ο Μένανδρος, όπου κάποιος αγαπητός συνάδελφος το έχει στην υπογραφή του.
Υπάρχουν φορές που, ακόμα κι αν γνωρίζεις τι εστί σιγής κρίτον, καλύτερα να έχεις σιγήν. Δεν γίνεται τίποτα όταν έχεις να κάνεις με ώτα μη ακουώντων.
Απ' την μεριά μου σταματάει αυτό το θέμα εδώ, μέχρι να πάμε όλοι μαζί στην Τουρκία ή να έρθει αυτή εδώ.
Ο έχων ώτα ακούειν, ακουέτω!