+1 στη Μαγδαληνή.
Κι εγώ πιστεύω ότι οι δύο καλοί συνάδελφοι στην ουσία (δηλ. στον τρόπο εκτέλεσης του μέλους, όσον αφορά στις έλξεις) συμφωνούν. Διαφωνία ίσως υπάρχει σε επί μέρους λεπτομέρειες. Δεν νομίζω κ. Σκρέκα να εννοούσατε ότι είναι εκτός παράδοσης όποιος εκτελεί μη καταγεγραμμένες (με υφεσοδιέσεις) στο κείμενο έλξεις, από τη στιγμή που και η Επιτροπή αναφέρει πολλές χαρακτηριστικότατες έλξεις (π.χ. ΠΑ=>ΒΟΥ πλ.δ' ή ΚΕ=>ΖΩ άγια κλπ.) που συμβαίνουν τόσο κατά κόρον, ώστε δεν αναγράφονται συνεχώς στα κλασσικά κείμενα, αυτό όμως δεν σημαίνει ότι δεν εκτελούνται. Πιστεύω ότι εννοούσατε τις καταγεγραμμένες έλξεις όχι μόνο μέσα στα κείμενα, αλλά και στο θεωρητικό της Πατριαρχικής Επιτροπής. Ε, όποιος φεύγει και από αυτά της Πατριαρχικής και τον τρόπο εκτέλεσης των έλξεων έτσι όπως τον ακούμε από παραδοσιακούς ψάλτες, σίγουρα εκτελεί "παρά φύσιν", όπως γράφετε (νομίζω πετυχημένος είναι ο όρος, δηλώνοντας π.χ. την εξεζητημένη εκτέλεση του ΓΑ δίεση στον δεύτερο, κυρίως παλαιότερα από μαθητές του αειμνήστου Καρά, βλ.
εδώ ).
Από τη στιγμή λοιπόν που συμφωνούμε στον τρόπο εκτέλεσης, το θέμα που απομένει είναι εάν πρέπει να σημειώνονται αναλυτικά οι έλξεις ή όχι, το οποίο είναι λεπτομέρεια. Εγώ δεν πιστεύω ότι η αναλυτική (μόριο-μόριο) αναγραφή τους βοηθά στην εκτέλεση, αντίθετα έχει οδηγήσει σε παρεξηγήσεις, όπως είπα προηγουμένως. Δεν λέω να καταργηθεί τελείως η αναγραφή. Υπάρχει βέβαια και η σεβαστή καθ' όλα άποψη ότι η αναλυτική καταγραφή βοηθά τον αρχάριο μαθητή να κατανοήσει ότι υπάρχουν πολλά πράγματα που δεν σημειώνονται στα κλασσικά κείμενα επακριβώς, εκτελούνται όμως, όπως τα ακούμε από φορείς της παράδοσης και όπως περιγράφει και η Επιτροπή. Εγώ νομίζω ότι περισσότερο βοηθάται ο μαθητής εάν ακούσει στην πράξη από παλιά ηχογράφηση τη σωστή εκτέλεση της έλξης.
Βέβαια η πιο αναλυτική καταγραφή γενικά (είτε έλξεων είτε αναλύσεων) είναι αλήθεια ότι βοηθά περισσότερο στη χορωδιακή εκτέλεση, γιατί διευκρινίζει ότι όλοι πρέπει να το πουν έτσι. Αλλά σε μονωδιακή εκτέλεση πολλές φορές εγκλωβίζει τον ψάλτη και δεν τον αφήνει να κινηθεί πιο ελεύθερα στην απόδοση.
Το θέμα έχει συζητηθεί τόσο πολύ που έχει εξαντληθεί και οι αντιπαραθέσεις σε θέματα που έχουν σχέση με τον τρόπο του γράφειν ενός συναδέλφου δεν βοηθούν, αλλά "μάλλον θόρυβος γίνεται"... Επειδή και οι δύο συνάδελφοι είναι εκλεκτοί, πιστεύω ότι απλά έδωσαν συνέχεια σε εκατέρωθεν εκφράσεις - ατάκες του ενός προς τον άλλον. Γι' αυτό είναι καλύτερο τέτοιες μέθοδοι απάντησης (στυλ... πυροτεχνήματος) είτε να μην ακολουθούνται είτε να συνοδεύονται από τις κατάλληλες εξηγήσεις για να μη γίνονται παρεξηγήσεις.